Check eng. ja nykimistä kun on 80km/h
Check eng. ja nykimistä kun on 80km/h
Saabbiini tuli tämmöinen vika. mikä vikana? ei kylläkään aina 80 km/h pala ce mutta joskus. nykiminen tuntuu.
ja auto on vm. 90 900i
ja auto on vm. 90 900i
Saab 900i 1990
mulla sama ongelma +
Joo, eli mulla aika samoja oireita. Nyt perjantaina auto(900, 2,1 -92) teki kuitenkin temput ja jätti tielle. Eli voiskos joku auttaa ja kertoa hyviä ideoita missä vika? Moottoritienopeudessa alkoi check engine palamaan ja auto nykimään. Vedot loppui täysin ja ajettuani pientareelle auto sammui. Ei lähtenyt käyntiin sahaamisesta huolimatta. Tarkastettiin virranjakaja, pyörijä, tulpanjohdot jne. Mutta missään ei vaikuttanut olevan vikaa.. Auto läksi käyntiin kaasua pumppaamalla vaivalloisesti, mutta ei vastannut kaasuun lainkaan ja sammui helposti. Tiepalvelun avustuksella auto saatiin pois motarilta ja tutkittiin ilmamassamittaria& boksin piuhoja. Mutta eihän sille mitään voi, kasattiin ja luovutettiin mutta kokeiltiin vielä kerran ja yllätykseksi auto käynnistyi hyvin ja toimi normaalisti. Mutta missä vika? Ilmamassamittari, liittiimet, boksi vai mikä? ideoita otetaan kiitollisena vastaan.. ![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
CE-valo liittyy pelkästään siihen polttoainejärjestelmään, eli jos se palaa ja oireilee niin vika on jossain siellä. Siihen vikakoodien lukuun on joku kikka jonka avulla valon välkähtelyn määrästä voi tulkita vikakoodin. En vain itse muista miten se meni, kun on itellä tuolla k-jetin mekaanisella ruiskulla varustettu oma auto mutta eiköhän täältä joku löydy joka sen osaa neuvoa.
Ruiskupumppu tai ilmamassamittarihan voisi noilla oireilla olla mahdollisesti viallisia ainakin?
Ruiskupumppu tai ilmamassamittarihan voisi noilla oireilla olla mahdollisesti viallisia ainakin?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Aero"
- Viestit: 323
- Liittynyt: Su Kesä 22, 2003 10:18
- Paikkakunta: Porvoo
Taas päästiin ikuisuuskysymyksen äärelle... Kuten jo muutaman kerran olen todennut, ja totean taas, yllä kuvatut oireet poistuivat meikäläisellä ilmamäärämittarin ja ruiskupumpun vaihdolla. Vaihda pumppu, eiköhän tuo siitä tokene.
Volvo 850 GL Stw 2.4 10v -1994 ml. 321 292
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
Kaverilla Volvo 240 EZK-sytkällä ja LH2.4 ruiskulla oleva peli teki tenät. ei millään käyntiin. Hyytyi keskenajon. Syy: Hapettunut liitin moottorin asentoanturilla, eli se, joka ottaa kampiakselin asennon. (EZK-sytkäversioissahan ei ole virranjakajassa mitään anturia eikä alipainekelloakaan ennakolle)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
mjm:
jep, juuri se valkoinen satku, fillari koukussa takana ja iso autoliiton paku auttamassa.
Kiitokset noistakin, pitää perehtyä ongelmaan kun aikaa enemmän. Mutta ruiskupumppu siihen vaihdettu jo kertaalleen, joten vika tuskin siinä. Ja nyt auto toimii taas normaalisti... kunnes taas jättää tielle..![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
jep, juuri se valkoinen satku, fillari koukussa takana ja iso autoliiton paku auttamassa.
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Kiitokset noistakin, pitää perehtyä ongelmaan kun aikaa enemmän. Mutta ruiskupumppu siihen vaihdettu jo kertaalleen, joten vika tuskin siinä. Ja nyt auto toimii taas normaalisti... kunnes taas jättää tielle..
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Oletko yrittänyt purkaa vikakoodeja? Ne kai säilyy muutaman starttauksen ajan muistissa.
EDIT: Toimiikohan tämä nyt sittenkään, eikös 2.1:ssä ole LH 2.4.2 ruisku?
Täällä on jotain ohjeita:
http://68.18.182.230/engine_folder/engi ... s_docs.htm
EDIT: Toimiikohan tämä nyt sittenkään, eikös 2.1:ssä ole LH 2.4.2 ruisku?
Täällä on jotain ohjeita:
http://68.18.182.230/engine_folder/engi ... s_docs.htm
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Juu sama auto...
Kaikki ruiskun anturien liittimet (ilmamassamittari, kaasuläppäanturi, lämpöanturi yms...) kannattaa varmasti käydä vaikka CRC:n kanssa läpi ja puhdistaa hapettumista niin ainakin huonot kontaktit eliminoituu. Muistelen, että LH 2.4.2 ruiskussa olisi ollut sellainen ominaisuus, joka mahdollistaa autolla ajamisen, vaikka ilmamassamittari olisikin pois pelistä. Seuraavalla kerralla kun se oiukkuilee niin voisi kokeilla nyppästä koko IMM piuhan irti ja katsoa vaikuttaako se mihinkään.
Kaikki ruiskun anturien liittimet (ilmamassamittari, kaasuläppäanturi, lämpöanturi yms...) kannattaa varmasti käydä vaikka CRC:n kanssa läpi ja puhdistaa hapettumista niin ainakin huonot kontaktit eliminoituu. Muistelen, että LH 2.4.2 ruiskussa olisi ollut sellainen ominaisuus, joka mahdollistaa autolla ajamisen, vaikka ilmamassamittari olisikin pois pelistä. Seuraavalla kerralla kun se oiukkuilee niin voisi kokeilla nyppästä koko IMM piuhan irti ja katsoa vaikuttaako se mihinkään.
Juu siinä on semmonen "limp home" -toiminto. Eli jos signaali katkeaa IMM:ltä niin sille simuloidaan perusasetus. Auto toimii, muttei tehoja ole hirveästi. On kyllä epätodennäköistä, että vika olis ilmamassamittarissa koska auto sammui. Noh, elektroniikasta kun on kyse niin toki on tämäkin mahdollista.
Katso myös kaikki maadoitukset. Jäähdyttäjän alla on iso nippu maadoituksia (akun puolella). Lisäksi lisäilmaventtiiilin kohdalla sylinterikannessa on kaksi maadoituskohtaa (13 mm pultit).
Niinkuin mjm sanoi, kaikki muutkin liittimet kannattaa putsata CRC:llä tai vastaavalla.
Katso myös kaikki maadoitukset. Jäähdyttäjän alla on iso nippu maadoituksia (akun puolella). Lisäksi lisäilmaventtiiilin kohdalla sylinterikannessa on kaksi maadoituskohtaa (13 mm pultit).
Niinkuin mjm sanoi, kaikki muutkin liittimet kannattaa putsata CRC:llä tai vastaavalla.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Kiitokset taas, pitää katsoa kun vaan suinkin ehtii.. joskus aiemmin on pätkinyt/ce valo palanut ja liiittimen irroitus/takaisin laitto auttanut niillä kerroilla. Sen olisin nytkin tehnyt, mutten ehtinyt koska sammui. Nyt electro crc:tä laitettu IMM liittimeen, muut vielä saavat odottaa..
Viime viikollahan tuli kyllä vettä kiitettävästi, saattaa olla et loiskahti vähän pellin allekin ja johonkin liittimeen..![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
Viime viikollahan tuli kyllä vettä kiitettävästi, saattaa olla et loiskahti vähän pellin allekin ja johonkin liittimeen..
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
Niin on tämäkin yksi vaihtoehto, eikös tuo anturi ole jossain öljypumpun tienoilla? Esim. vuotava öljypumppu saattaa kai sotkea tuota anturia.Kaverilla Volvo 240 EZK-sytkällä ja LH2.4 ruiskulla oleva peli teki tenät. ei millään käyntiin. Hyytyi keskenajon. Syy: Hapettunut liitin moottorin asentoanturilla, eli se, joka ottaa kampiakselin asennon. (EZK-sytkäversioissahan ei ole virranjakajassa mitään anturia eikä alipainekelloakaan ennakolle)
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=3276
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Ilmamassa mittarin liittimet
Kannattaa tutkia niitä ilmamassaittarin liittimiä. Velipojalla oli sama vika tonnarissa ja se korjaantui ilmamassamittarin liitin puhdistamalla. Jotakin ihme silikoni tahnaa liitin täynnä.saba2,1 kirjoitti:mjm:
jep, juuri se valkoinen satku, fillari koukussa takana ja iso autoliiton paku auttamassa.![]()
Kiitokset noistakin, pitää perehtyä ongelmaan kun aikaa enemmän. Mutta ruiskupumppu siihen vaihdettu jo kertaalleen, joten vika tuskin siinä. Ja nyt auto toimii taas normaalisti... kunnes taas jättää tielle..
Vikakoodit ei muistaakseni säily kovin kauaa muistissa, vaan pyyhkiytyvät aika tehokkaasti uusissa starteissa pois. Itse ostin aikanaan lukulaitteen jostakin n.150mk hintaan ja se sopii useampaan automerkkiin, missä on LH2.X versioita käytössä.
PS. Jos tapaus uusiutuu, niin ota olmamassamittarin johto irti.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
No eikai se auta kuin aluksi tarkistaa kaikki liitokset. Nykiminen on siis tosi pientä eikä ce välähtänyt kuin kerran. Paitsi talvella kun auto oli seisonut viiikon. silloin startin jälkeem palo jonkun minuutin ce. Eipä taida uskaltaa lähteä pitemmälle reissulle sillä. tosin ajoin silla jonkin aikaa sitten lappiin ja takaisin 1600 km
Saab 900i 1990