99 ei starttaa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
jc
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Elo 23, 2004 08:27
Paikkakunta: Helsinki

99 ei starttaa

Viesti Kirjoittaja jc »

Laturia pyörittävä hihna piti aika ajoin ulinaa ja löi ilmeisesti tyhjää, koska vähän ajan päästä ei sanonut startatessa yhtään mitään. Hihnan kiristyksen jälkeen ulina loppui ja kaapeleilla lähti käyntiin, sekä vielä vartin päästä tankkauksen jälkeen ihan itsekseen. Siihen kaksi tuntia ajoa päälle ja oltiin samassa pisteessä: avainta kääntäessä kuului vain naksahdus. Nyt lisäksi paloi sekä akku- että käsijarruvalo, vaikka avain oli pois virtalukosta.

Akku parhaillaan latauksessa mutta kumma valoilmiö hämmentää. Onkohan jotain pahempaa pielessä?
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Varmistahan latausjännite, että on lähempänä 14 volttia. Akun valohan palaa, mikäli latausta ei tapahdu. Tuo valoilmiö hämmentää. Liekö ongelmia maadoituksen kanssa jossain päin autoa, kenties virtalukon pohjassa...
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
jc
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Elo 23, 2004 08:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jc »

Hämmentävistä valoilmiöistä vielä sen verran, että akkuvalo ei tosiaan palanut vaikka akku tyhjeni. Ajattelin, että siinä on varmaan jotain vikaa. Se, että se sitten palaa silloin kun avain on pois virtalukosta on vähintäänkin mielenkiintoista...
Ant_ti
"Viggen"
Viestit: 508
Liittynyt: Su Loka 26, 2003 19:09
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ant_ti »

Virtalukon pohja.
96 V4 Super ´79
96 V4 ´76
900i ´86
900tic ´86
9000t ´88
All rest in peace
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Tarkista myös laturin maadoitus. Voiko virtalukon pohjassa olevat ongelmat saada aikaan akun tyhjenemisen? Jos akku kerran tyhjenee ajon aikana, eikös se ole merkki siitä, että latausta ei tapahdu...

Minulla oli ongelmia startin kanssa. Ja välillä ei napsahtunatkaan. Toisinaan piti kääntää virta-avaimesta kymmenenkin kertaa, että startti lähti pyörimään. Syttyykö virta-avaimesta ajovalot silloin, kun startti ei pyörähdä?
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
jc
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Elo 23, 2004 08:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jc »

Minulla on yhdeksän peukkua pystyssä, että akku oli päässyt niin tyhjäksi, ettei auton laturi saanut sitä tarpeeksi täyteen parin tunnin ajossa. Tämähän ratkeaa kunhan laitan täyden akun takaisin kiinni.

Starttiongelmia on ollut minullakin. Pari vuotta vanha akku on vaihdettu talvella kun alkoi starttaus olla nihkeää. Ja taas on peukut pystyssä, että syy olisikin ollut laturin löysässä hihnassa. Tietty virtalukon pohjan ongelmat voi olla toinen mahdollisuus. Muistaakseni valot syttyivät ensikääntämällä, vaikkei startti pyörähtänyt, mutta sen jälkeen ei valojakaan. Pitää ränkätä ensi kerralla useampia kertoja. Parempi tietty että lähtee kymmenennellä kun ei ollenkaan.
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Tarkista akusta lähtevän maajohdon kontaktipinnat, ts. irrota johto
ja puhdista kiinnityspisteet...

Valoilmiötä lukuunottamatta samat oireet oli mullakin, tuolla
korjaantui.

Itsekin muuten epäilin sitä hihnan kireyttä, kiristin, parin tunnin
ajolenkki, koneet pois -> käynnistys onnistui lihasvoimin (lue: tyttöystävä työnsi käyntiin :oops: )
Vastaa Viestiin