OG900i automaatin huono tyhjäkäynti
OG900i automaatin huono tyhjäkäynti
Moron! Eli potilaana 900i autom. Vm-90 8v joka ei käy tyhjäkäyntiä!
Autoon tein kansiremontin ja vaihdoin bensasuodattimen, tulpat, tulpanjohdot, yms sytytyksen osia. Remontin jälkeen katsastin ja päästöarvot oli hyvät...mutta tyhjäkäynti on olematonta kylmänä sekä lämpimänä. Mutta kun lähtee ajamaan ni käy hyvin ja tasaisesti.
En viitsisi enää suinpäin vaihdella osia. Vai säädänkö vain tyhjäkäyntiä sopivaksi ruuvista?
Entäpä kun vaihdoin veden termostaatin ja nyt vaikuttaa siltä että kone lämpenee huonosti. Voiko termostaatti olla paskana jo uutena? Vai kiukutteleeko vesipumppu? Mitä oireita tulee jos vesipumppu hajoo?
Voisiko tyhjäkäynti ja lämpenemisongelma olla yhteydessä toisiinsa
Autoon tein kansiremontin ja vaihdoin bensasuodattimen, tulpat, tulpanjohdot, yms sytytyksen osia. Remontin jälkeen katsastin ja päästöarvot oli hyvät...mutta tyhjäkäynti on olematonta kylmänä sekä lämpimänä. Mutta kun lähtee ajamaan ni käy hyvin ja tasaisesti.
En viitsisi enää suinpäin vaihdella osia. Vai säädänkö vain tyhjäkäyntiä sopivaksi ruuvista?
Entäpä kun vaihdoin veden termostaatin ja nyt vaikuttaa siltä että kone lämpenee huonosti. Voiko termostaatti olla paskana jo uutena? Vai kiukutteleeko vesipumppu? Mitä oireita tulee jos vesipumppu hajoo?
Voisiko tyhjäkäynti ja lämpenemisongelma olla yhteydessä toisiinsa
#jäsen 4060#
OG 900 Tbo automaatti Vm1984
OG 900i Automaatti Vm1985 & 1988
99 Vm 1970 2kpl (projekti + varaosa auto)
OG 900 Tbo automaatti Vm1984
OG 900i Automaatti Vm1985 & 1988
99 Vm 1970 2kpl (projekti + varaosa auto)
Re: OG900i automaatin huono tyhjäkäynti
päästötarvot?
eihän käy turhan laihalla?
eihän käy turhan laihalla?
Re: OG900i automaatin huono tyhjäkäynti
Onko jo katalysaattorilla?
Oma veikkaus kohdistuisi lisäilmaluistiin tai ohjauspaineventtiiliin.
Voithan sä kokeilla nostaa tyhjäkäyntiä siitä 8mm pultista joka löytyy siitä kaasuläppäkotelon sivusta.Saattaa vaan ruveta käymään liian korkeilla kierroksilla lämpimänä jos onkin jotain muuta vikaa
Eli älä kierrä sitä ruuvia joka on kaasuläpälle,sen tarvitsee olla auki vain 1 neljäsosakierrosta.Eli tuo on perus-säätö sille kaasuläpälle.
Loppu säätö sitten siitä kyljestä olevasta pultista.
Jos ei auttanut niin kannattaa puhdistaa koko kaasuläppäkotelo ja uusia samalla se o-rengas sinne kotelon ja imusarjan väliin.
Tulihan termostaatti oikeaan asentoon eli se ilmareikä (sellainen metallinen vapaasti heiluva tikku)YLÖSPÄIN?
Toinen yleinen virhe johonka olen monessa saabissa termostaatin osalta törmännyt on tiivisteen väärin asentamaminen.
Eli oon nähnyt sellaisia asennuksia joissa ekaksi on asennettu termostaatti ja siihen päälle tiiviste.
Eli se tiivistehän venytetään siihen termostaatin ympärille ja sitten nippuun.
Ei muuten mutta olen nähnyt ainakin 3 satkua ihan lähiaikoina jossa tuo tiiviste on väärin asennettu ja siitä on johtunut hidas koneen lämpiäminen.
Oma veikkaus kohdistuisi lisäilmaluistiin tai ohjauspaineventtiiliin.
Voithan sä kokeilla nostaa tyhjäkäyntiä siitä 8mm pultista joka löytyy siitä kaasuläppäkotelon sivusta.Saattaa vaan ruveta käymään liian korkeilla kierroksilla lämpimänä jos onkin jotain muuta vikaa
Eli älä kierrä sitä ruuvia joka on kaasuläpälle,sen tarvitsee olla auki vain 1 neljäsosakierrosta.Eli tuo on perus-säätö sille kaasuläpälle.
Loppu säätö sitten siitä kyljestä olevasta pultista.
Jos ei auttanut niin kannattaa puhdistaa koko kaasuläppäkotelo ja uusia samalla se o-rengas sinne kotelon ja imusarjan väliin.
Tulihan termostaatti oikeaan asentoon eli se ilmareikä (sellainen metallinen vapaasti heiluva tikku)YLÖSPÄIN?
Toinen yleinen virhe johonka olen monessa saabissa termostaatin osalta törmännyt on tiivisteen väärin asentamaminen.
Eli oon nähnyt sellaisia asennuksia joissa ekaksi on asennettu termostaatti ja siihen päälle tiiviste.
Eli se tiivistehän venytetään siihen termostaatin ympärille ja sitten nippuun.
Ei muuten mutta olen nähnyt ainakin 3 satkua ihan lähiaikoina jossa tuo tiiviste on väärin asennettu ja siitä on johtunut hidas koneen lämpiäminen.
Re: OG900i automaatin huono tyhjäkäynti
Kiitoksia nopeista vastauksista!
Autosta löytyy katalysaattori. Tarkistan luistin ja venttilin sekä termostaatin asennuksen ensi tilassa. Termostaattikotelo näköjään vuotaakin tiivisteen välistä vettä ni samalla hoituu kummatkin asiat. Palaan astialle tarkastelujen jälkeen.
Autosta löytyy katalysaattori. Tarkistan luistin ja venttilin sekä termostaatin asennuksen ensi tilassa. Termostaattikotelo näköjään vuotaakin tiivisteen välistä vettä ni samalla hoituu kummatkin asiat. Palaan astialle tarkastelujen jälkeen.
#jäsen 4060#
OG 900 Tbo automaatti Vm1984
OG 900i Automaatti Vm1985 & 1988
99 Vm 1970 2kpl (projekti + varaosa auto)
OG 900 Tbo automaatti Vm1984
OG 900i Automaatti Vm1985 & 1988
99 Vm 1970 2kpl (projekti + varaosa auto)
Re: OG900i automaatin huono tyhjäkäynti
Mulla on lämpeämisongelmia kanssa...
Onko normaalia että lämmöt nousee 3/4 asti(eli puolivälin ja täyden välille)
Voisiko mahdollisena vikana olla termostaatti joka olisi on vaihdettu "talvitermostaattiin" ja täten lämmöt nousevat korkeammalle. voisiko kesämalliin vaihtaminen auttaa?
SAAB 900 79->93 Termostaatti 82°C mm Saab/Fiat
900 kesä 82° (ei Turbo-16)
Miten termostaatin vaihtaminen tapahtuu?
Onko normaalia että lämmöt nousee 3/4 asti(eli puolivälin ja täyden välille)
Voisiko mahdollisena vikana olla termostaatti joka olisi on vaihdettu "talvitermostaattiin" ja täten lämmöt nousevat korkeammalle. voisiko kesämalliin vaihtaminen auttaa?
SAAB 900 79->93 Termostaatti 82°C mm Saab/Fiat
900 kesä 82° (ei Turbo-16)
Miten termostaatin vaihtaminen tapahtuu?
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
-
- "Aero"
- Viestit: 307
- Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04
Re: OG900i automaatin huono tyhjäkäynti
Olethan tarkastanut ne kaikki pienet ilmaletkut jotka tulevat imusarjaan että ne on varmasti ehyitä ja pakoillaan? Oletko kokeillu toisen aseman bensaa, mulla ei vuotta nuorempi tykkää simpukka bensasta yhtään!
Re: OG900i automaatin huono tyhjäkäynti
No niin nyt taas vähän lisää ihmeteltävää, ensinnäkin mistä tietää onko ohjauspaineventtiili kunnossa entäs lisäilmaluisti
Termostaatti on oikein päin mutta ilma/alipaine letkut näyttää aikansa eläneiltä!
Venttiilikopan yläosan letkuliitos on tosi väljä eli lienee parasta uusia. Saako letkuja jostain metritavarana ja miksi kutsutaan sitä o-rengasta kaasuläppäkotelon ja imusarjan väliin kun eivät löytäneet sopivaa Motonetin varaosatiskillä (olisko jollain tiedossa jopa jokin osanumero) vai tekeekö helpommin itse?
Termostaatti on oikein päin mutta ilma/alipaine letkut näyttää aikansa eläneiltä!
Venttiilikopan yläosan letkuliitos on tosi väljä eli lienee parasta uusia. Saako letkuja jostain metritavarana ja miksi kutsutaan sitä o-rengasta kaasuläppäkotelon ja imusarjan väliin kun eivät löytäneet sopivaa Motonetin varaosatiskillä (olisko jollain tiedossa jopa jokin osanumero) vai tekeekö helpommin itse?
#jäsen 4060#
OG 900 Tbo automaatti Vm1984
OG 900i Automaatti Vm1985 & 1988
99 Vm 1970 2kpl (projekti + varaosa auto)
OG 900 Tbo automaatti Vm1984
OG 900i Automaatti Vm1985 & 1988
99 Vm 1970 2kpl (projekti + varaosa auto)
Re: OG900i automaatin huono tyhjäkäynti
Jos olet tupakka miehiä/naisia niin savulla pystyy paljastamaan monta vuoto paikka.
Alipaine letkut voi korvata esin 4mm sisähälkaisijalla olevalla bensa letkulla. Myös alipaine letkua myydään autotarvike liikkeissä.
Ohjauspaine venttiili on kunnossa jos auto toimii muuten OK ja ei kuluta älyttömiä määriä bensaa. Tuo 8v ruisku katti on hieman hankalampi tapaus kuin normaali ilman kattia.
Lisäilma luistin toiminnan pystyy testaamaan kohtuu helposti. Kylmällä koneella ottaa luistin letkun irti ja ja katsoo onko luistissa reikää läpi. Käyttää moottorin lämpimäksi ja kurkkaa uudelleen, niin reijän pitäisi olla kiinni. Vastus arvo on kylmänä n.50ohm.
En lähtisi ihan ensimmäisenä vaihtamaan O-rengasta, mutta jos halua vaihtaa sen, niin sen joutuu todennäköisesti hommaamaan merkkiliikkeestä.
Kokeile ensimmäiseksi säätää tyhjäkäynti kohdalleen tyhjäkäynnin säätö ruuvista ja koska kansiremontin yhteydessä olet voinut korjata olemassa olevia imuvuotoja, jotka ovat korottaneet tyhjäkäynnin oikeaksi.
Alipaine letkut voi korvata esin 4mm sisähälkaisijalla olevalla bensa letkulla. Myös alipaine letkua myydään autotarvike liikkeissä.
Ohjauspaine venttiili on kunnossa jos auto toimii muuten OK ja ei kuluta älyttömiä määriä bensaa. Tuo 8v ruisku katti on hieman hankalampi tapaus kuin normaali ilman kattia.
Lisäilma luistin toiminnan pystyy testaamaan kohtuu helposti. Kylmällä koneella ottaa luistin letkun irti ja ja katsoo onko luistissa reikää läpi. Käyttää moottorin lämpimäksi ja kurkkaa uudelleen, niin reijän pitäisi olla kiinni. Vastus arvo on kylmänä n.50ohm.
En lähtisi ihan ensimmäisenä vaihtamaan O-rengasta, mutta jos halua vaihtaa sen, niin sen joutuu todennäköisesti hommaamaan merkkiliikkeestä.
Kokeile ensimmäiseksi säätää tyhjäkäynti kohdalleen tyhjäkäynnin säätö ruuvista ja koska kansiremontin yhteydessä olet voinut korjata olemassa olevia imuvuotoja, jotka ovat korottaneet tyhjäkäynnin oikeaksi.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: OG900i automaatin huono tyhjäkäynti
Porilaine kirjoitti:No niin nyt taas vähän lisää ihmeteltävää, ensinnäkin mistä tietää onko ohjauspaineventtiili kunnossa entäs lisäilmaluisti
Termostaatti on oikein päin mutta ilma/alipaine letkut näyttää aikansa eläneiltä!
Venttiilikopan yläosan letkuliitos on tosi väljä eli lienee parasta uusia. Saako letkuja jostain metritavarana ja miksi kutsutaan sitä o-rengasta kaasuläppäkotelon ja imusarjan väliin kun eivät löytäneet sopivaa Motonetin varaosatiskillä (olisko jollain tiedossa jopa jokin osanumero) vai tekeekö helpommin itse?
motonet:
27-0100
SAAB 900 79->93 Huohottimen tiiv Saab
Kumitiiviste venttiilikoppaan huohotinletkulle 2.02 €
suosittelen kylläkin ostamaan jostain muualta, edelliseen saabiin ostin tuon ja vuoden päästä oli jo todella kovettunut... mutta kannattaa vaihtaa sillä itselläni vaikutti kovasti käyntiin.
Ainakin täälläpäin ad-varaosasta on saanut letkuja metritavarana ja yleensä on o-renkaitakin löytynyt..
Re: OG900i automaatin huono tyhjäkäynti
Ei kannata noita kumitiivisteitä ostaa muualta kuin saabilta.
Motonetin kumitiiviste on jo valmiiksi holo.
Ei sitä läppäkotelon o-rengasta tarvitse vaihtaa kuin läppäkotelon irroittamisen ja puhdistamisen yhteydessä.Siksi sitä ehdotin jos joudut piestä läppäkotelon puhdistamaan.Vanha o-rengas on ihan lytyssä eikä sitä kannata käyttää uudestaan.
O-rengas maksaa jotain 11 euroa saabin tiskiltä.
Alipaineletkuja saa metritavarana.
Motonetin kumitiiviste on jo valmiiksi holo.
Ei sitä läppäkotelon o-rengasta tarvitse vaihtaa kuin läppäkotelon irroittamisen ja puhdistamisen yhteydessä.Siksi sitä ehdotin jos joudut piestä läppäkotelon puhdistamaan.Vanha o-rengas on ihan lytyssä eikä sitä kannata käyttää uudestaan.
O-rengas maksaa jotain 11 euroa saabin tiskiltä.
Alipaineletkuja saa metritavarana.
Re: OG900i automaatin huono tyhjäkäynti
Läppäkotelon O-rengas löytyy tiivisteliikkeestä mitoilla 72 * 3 mm, mahtaako maksaa edes paria euroa. Mutta turha sitä on vaihtaa jos ei vuoda kun et irrottanut läppäkoteloa.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 10#p242910
Motonetissa 4 mm alipaineletku tuotenumerolla 45-7004. Hyllystä metrin pätkissä 2,69 eur ja varaosatiskiltä pyytämällä saa kelasta pidempiä pätkiä samalla metrihinnalla. http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=45-7004
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 10#p242910
Motonetissa 4 mm alipaineletku tuotenumerolla 45-7004. Hyllystä metrin pätkissä 2,69 eur ja varaosatiskiltä pyytämällä saa kelasta pidempiä pätkiä samalla metrihinnalla. http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=45-7004
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00