öljy- vai kaasuiskarit?
KYBin Gas-A-Justit ovat olleet alla nyt viimeisessä kolmessa autossa ja kaikille tuttaville olen suositellut samoja.
Kukaan ei vielä ole valittanut että olisi huono.
Mukavan pehmeä esim. mukulakivillä tai soratiellä ajettessa, mutta voi vetää kovaakin mutkiin ja kuoppiin.
Auto kulkee kuin juna.
Toki uudet jouset samalla olen aina vaihtanut.
Aiemman kokemukset ovat KONIsta, Sucksista ja Monroesta. Niillä en ainakaan minä tykännyt ajella. Kaikki olivat epäloogisia ja pintakovia/liian löysiä.
KYBit ovat myös edulliset = selkeästi alle 300€ kierros satkuun.
Kukaan ei vielä ole valittanut että olisi huono.
Mukavan pehmeä esim. mukulakivillä tai soratiellä ajettessa, mutta voi vetää kovaakin mutkiin ja kuoppiin.
Auto kulkee kuin juna.
Toki uudet jouset samalla olen aina vaihtanut.
Aiemman kokemukset ovat KONIsta, Sucksista ja Monroesta. Niillä en ainakaan minä tykännyt ajella. Kaikki olivat epäloogisia ja pintakovia/liian löysiä.
KYBit ovat myös edulliset = selkeästi alle 300€ kierros satkuun.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Toisessa topikissa alkuperäinen kyselijä tuumaili myös biltsun vaihtoehtoja niin saattaa toi 300egee siihen nähden jo olla kallis kun perusiskarit saa jo halvemmallakin, öljyt satkulla kierros ja eikä kaasutkaan paljolti kalliimmat ole.Huikko kirjoitti: KYBit ovat myös edulliset = selkeästi alle 300€ kierros satkuun.
Noi Sachsit on ollu ainakin monella ja kuten itselläkin ja perusajoon ihan mukavan jämäkät olematta pintakovat. Kovaan ajoon sitten ehkä muita mutta sitten pitää kattoo että takanakin yläkiinnitys on vahva ettei tuu iskari kurkkaan heti.
Motonet:
NESTEISKARI SAAB 900 79--93
Vaihdettava pareittain. Hinta / 1 kpl. Ei erikoisalustat!
900 eteen. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44-3037 25.50 ???
900 taakse. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44-3038 25.50 ???
KAASUISKARI SAAB 900 79--93
Vaihdettava pareittain. Hinta / 1 kpl. Ei erikoisalustat!
900 eteen. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34-3023 33.00 ???
900 eteen Sachs (ei Turbo/kallistuksenvakaajalla). . . . . 85-4024 41.00
900 taakse. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34-3024 29.90 ???
900 taakse Sachs (ei Turbo-16S). . . . . . . . . . . . . . 85-4025 36.50
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Joo ei hyvä koskaan halpaa ole.
Oleellisinta on kai se että jousi ja iskunvaimentaja pelaavaat kunnolla yhteen. Tällöin voi halvallakin saada hyvän alustan.
Kannattaa miettiä myös minkälaisella alustalla haluaa ajaa. Nykyään ostetan ihan turhaan madallusjousia ja sporttivaimentimia. Sitten on kohta suomi täynnä kivirekiä, jotka jäävät loskapaakkuihin kiinni![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Itselläni on KYBin Gas-A-Justit joka nurkassa, turbon vakiojouset edessä ja kombin vahvistetut jouset takana. Ei ole liian kova, eikä painu perä kärrylläkään.
Vakioiskareilla kokeilin ensin vaihtamalla pelkät etujouset ja auto oli todella kova ajettava. KYBit alle ja etupää pehmeni huomattavasti.
Kyllä suosittelen sekä jousien, että iskareiden vaihtoa yhtäaikaa.
Toki kaikille auto ei ole elämä ja siihen ei ole hinkua laittaa rahaa enempää kuin on pakko. Tällöin ostaisin halvimmat iskarit ja jouset ja vaihtaisin kaikki kerralla.
Se on todennäköisesti mukavampi ratkaisu ajettavuuden kannalta, kuin ainoastaan hyvien kaasuiskareiden laitto väsyneiden jousien kaveriksi.
Oleellisinta on kai se että jousi ja iskunvaimentaja pelaavaat kunnolla yhteen. Tällöin voi halvallakin saada hyvän alustan.
Kannattaa miettiä myös minkälaisella alustalla haluaa ajaa. Nykyään ostetan ihan turhaan madallusjousia ja sporttivaimentimia. Sitten on kohta suomi täynnä kivirekiä, jotka jäävät loskapaakkuihin kiinni
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Itselläni on KYBin Gas-A-Justit joka nurkassa, turbon vakiojouset edessä ja kombin vahvistetut jouset takana. Ei ole liian kova, eikä painu perä kärrylläkään.
Vakioiskareilla kokeilin ensin vaihtamalla pelkät etujouset ja auto oli todella kova ajettava. KYBit alle ja etupää pehmeni huomattavasti.
Kyllä suosittelen sekä jousien, että iskareiden vaihtoa yhtäaikaa.
Toki kaikille auto ei ole elämä ja siihen ei ole hinkua laittaa rahaa enempää kuin on pakko. Tällöin ostaisin halvimmat iskarit ja jouset ja vaihtaisin kaikki kerralla.
Se on todennäköisesti mukavampi ratkaisu ajettavuuden kannalta, kuin ainoastaan hyvien kaasuiskareiden laitto väsyneiden jousien kaveriksi.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Re: öljy- vai kaasuiskarit?
Tuleville tiedonnälkäisille remppaajille tiedoksi vaikka tässä ketjussa seuraavaa motonetin halvimmista satkun iskareista:
-takaiskarit alhaalta liian leveät, pitää kaventaa että mahtuu koloon
-etuiskarien ylälevyt(vai mikä nimi onkaan) liian isot, ottaa runkoon kiinni ahtaassa tilassa
-takaiskarit alhaalta liian leveät, pitää kaventaa että mahtuu koloon
-etuiskarien ylälevyt(vai mikä nimi onkaan) liian isot, ottaa runkoon kiinni ahtaassa tilassa
Re: öljy- vai kaasuiskarit?
Kybin gas-a-justit ovat todella hyvät, jopa madallussarjan kanssa. Olivat aikoinaan likipitäen ainoa kaasuiskari 99:iin. Jotain legendaa kuulin aikoinaan niitä ostaessa, että ei olisi enään saatavilla mutta jokin aika sitten näin niitä taas Kybin katalookissa.
Sachsin Advantagesta piti myös rälläköidä alapään helaa takaiskarista, ei mennyt 99:n alatukivarteen ampumallakaan.
Edelliset iskarit 99:n keulassa olivat Sachsin HD-nesteiskarit jotka olivat oikeasti aika paskat. Olivat alla vajaa pari vuotta ja siinä ajassa toinen oli saanut sisäänsä desin verran vettä. Vaimennus oli aika luokatonta, vaikka oli muka vahvistettu nesteiskari, ja keula niiaili.
Sachsin Advantagesta piti myös rälläköidä alapään helaa takaiskarista, ei mennyt 99:n alatukivarteen ampumallakaan.
Edelliset iskarit 99:n keulassa olivat Sachsin HD-nesteiskarit jotka olivat oikeasti aika paskat. Olivat alla vajaa pari vuotta ja siinä ajassa toinen oli saanut sisäänsä desin verran vettä. Vaimennus oli aika luokatonta, vaikka oli muka vahvistettu nesteiskari, ja keula niiaili.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
-
- "Aero"
- Viestit: 307
- Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04
Re: öljy- vai kaasuiskarit?
Samoin piti taakse kaventaa alapäästä Monroe Sensa-Track iskareita ja auto oli -89 900i16! Onpa mielenkiintoista että noin usean valmistajan iskarit ei sovikaan sitten Saabiin ilman rälläkkää??
En voi kyllä suositella noita Monroen iskareitakaan, aika mitään sanomattomat ja löysät olivat minusta nuo ja siksi laitoinkin eteen sitten valkoiset KYB:it ja aivan kuin olisi uuden auton ostanut, eli kyllä KYBit on vaan hyvät iskarit Saabiin!
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
Re: öljy- vai kaasuiskarit?
Itellä huonoa sanottavaa Sachs Advantagesta. Kahden auton kokemuksella menevät liian nopeasti loppuun. Kyllä iskarit saisi kestää pidempään kuin pari vuotta ja 50tkm. Gabriel VST-kaasut kesti kolme vuotta ja noin 75tkm. Sitten ne vaan väsähti hyvin lyhyellä ajalla.
99:ssä oli takana monroe kaasut, jotka purin yhdestä paaliin menevästä autosta. Ihmeen pitkään ne kesti, eli noin 50tkm ja 3vuotta oli alla tossa omassa, enkä tiedä miten pitkään ne oli olleet jo käytössä siinä luovuttaja-autossa. Nyt otin yhdestä purkuautosta uudehkot LIP-öljyiskarit tilalle (kierteissä ei ollut vielä edes ruostetta). Saas nähdä miten pitkään noi kestää 99:ssä. En mie muuten nuita olisi laittanut, mutta kun ei nuokaan maksaneet tosiaan mitään.![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
99:ssä oli takana monroe kaasut, jotka purin yhdestä paaliin menevästä autosta. Ihmeen pitkään ne kesti, eli noin 50tkm ja 3vuotta oli alla tossa omassa, enkä tiedä miten pitkään ne oli olleet jo käytössä siinä luovuttaja-autossa. Nyt otin yhdestä purkuautosta uudehkot LIP-öljyiskarit tilalle (kierteissä ei ollut vielä edes ruostetta). Saas nähdä miten pitkään noi kestää 99:ssä. En mie muuten nuita olisi laittanut, mutta kun ei nuokaan maksaneet tosiaan mitään.
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Aero"
- Viestit: 307
- Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04
Re: öljy- vai kaasuiskarit?
Joskus vaan joku ammattimies sanoi muistaakseni ihan televisiossa että iskarit pitäis nimenomaan vaihtaa noin 40 000 - 50 0000 km välein, koska normaali iskari on jo kuulemma melko finaalissa noissa kilometreissä!Mertmi kirjoitti:Kyllä iskarit saisi kestää pidempään kuin pari vuotta ja 50tkm. Gabriel VST-kaasut kesti kolme vuotta ja noin 75tkm. Sitten ne vaan väsähti hyvin lyhyellä ajalla.
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Re: öljy- vai kaasuiskarit?
Just... pakko kai se on vaihtaa jos ostaa "sitä itteään" paketissa. Olen kuullut että osien laatu vaikuttaa niiden kestoikään.
Re: öljy- vai kaasuiskarit?
Iskarin ikään varmasti myös vaikuttaa missä ajetaan, kuinka ajetaan ja mitä ajetaan. ![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
VW transporter 2.5tdi vm.99
Re: öljy- vai kaasuiskarit?
Renkaiden tasapaino ja pyöreys vaikuttaa myös iskarien kestoon.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: öljy- vai kaasuiskarit?
Nopea vertailukierros: Hinta/laatusuhde takaiskarit og900 Combi, ei madalluksia, uudet kuormajouset. Mitä iskareita suosittelette tänäpäivänä mistä kaikki ovat saaneet HYVIÄ kokemuksia?
Ketju tiivistettynä:
Sachs sport -puolesta, Bilstein -puolesta, KYB Gas adjust -pelkkiä kehuja
Sachs -puolesta ja vastaan, Monroe sensatrack -puolesta ja vastaan
Kyb -pintakova
Motonet halvin -vastaan, Sachs advantage -vastaan, Sachs HD -vastaan, Koni -kaikki vastaan, Monroe -Kaikki vastaan, Gabriel vst, -vastaan, LIP -itse vastaan
Ketju tiivistettynä:
Sachs sport -puolesta, Bilstein -puolesta, KYB Gas adjust -pelkkiä kehuja
Sachs -puolesta ja vastaan, Monroe sensatrack -puolesta ja vastaan
Kyb -pintakova
Motonet halvin -vastaan, Sachs advantage -vastaan, Sachs HD -vastaan, Koni -kaikki vastaan, Monroe -Kaikki vastaan, Gabriel vst, -vastaan, LIP -itse vastaan
Sebardi #4526
Saab 900 T 16 -88 Saab 9-3 t E85 -02
Saab 900 T 16 -88 Saab 9-3 t E85 -02
Re: öljy- vai kaasuiskarit?
Nopea vertailukierros: Hinta/laatusuhde takaiskarit og900 Combi, ei madalluksia, uudet kuormajouset. Mitä iskareita suosittelette tänäpäivänä mistä kaikki ovat saaneet HYVIÄ kokemuksia?
Ketju tiivistettynä:
Sachs sport -puolesta, Bilstein -puolesta, KYB Gas adjust -pelkkiä kehuja
Sachs -puolesta ja vastaan, Monroe sensatrack -puolesta ja vastaan
Kyb -pintakova
Motonet halvin -vastaan, Sachs advantage -vastaan, Sachs HD -vastaan, Koni -kaikki vastaan, Monroe -Kaikki vastaan, Gabriel vst, -vastaan, LIP -itse vastaan
Ketju tiivistettynä:
Sachs sport -puolesta, Bilstein -puolesta, KYB Gas adjust -pelkkiä kehuja
Sachs -puolesta ja vastaan, Monroe sensatrack -puolesta ja vastaan
Kyb -pintakova
Motonet halvin -vastaan, Sachs advantage -vastaan, Sachs HD -vastaan, Koni -kaikki vastaan, Monroe -Kaikki vastaan, Gabriel vst, -vastaan, LIP -itse vastaan
Sebardi #4526
Saab 900 T 16 -88 Saab 9-3 t E85 -02
Saab 900 T 16 -88 Saab 9-3 t E85 -02
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2047
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: öljy- vai kaasuiskarit?
kyb:it on tosiaan aikas pinta kovat, jos ajomukavuutta etsii niin nuo Sachs advantaget on ihan hyvä vaihtoehto. konit ja bilsteinit taitaa olla selvästi kalliimmat. noihin lip merkkisiin ei kannata sekaantua.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: öljy- vai kaasuiskarit?
pitää varmaan alkaa vertaamaan niitä advantage:ta. Joka tapauksessa ne taitaa olla paremmat kuin Lipit.
Sebardi #4526
Saab 900 T 16 -88 Saab 9-3 t E85 -02
Saab 900 T 16 -88 Saab 9-3 t E85 -02