Check eng. ja nykimistä kun on 80km/h

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Wellur
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: La Tammi 31, 2004 16:16

Check eng. ja nykimistä kun on 80km/h

Viesti Kirjoittaja Wellur »

Saabbiini tuli tämmöinen vika. mikä vikana? ei kylläkään aina 80 km/h pala ce mutta joskus. nykiminen tuntuu.

ja auto on vm. 90 900i
Saab 900i 1990
LR
"Hölösuu"
Viestit: 1780
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 17:27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LR »

Jos autostasi löytyy ilmamassamäärämittari, niin vika todennäköisesti siinä. :(
Autot nyt:
-Audi A6 3.0TDI Q, 2013, Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Volvo 240 GL B200F 1989 ja Volvo 240 GL B230F 1990 Museointi menossa.
saba2,1
"Aero"
Viestit: 459
Liittynyt: Ma Elo 23, 2004 22:56
Paikkakunta: Helsinki/Lappeenranta

mulla sama ongelma +

Viesti Kirjoittaja saba2,1 »

Joo, eli mulla aika samoja oireita. Nyt perjantaina auto(900, 2,1 -92) teki kuitenkin temput ja jätti tielle. Eli voiskos joku auttaa ja kertoa hyviä ideoita missä vika? Moottoritienopeudessa alkoi check engine palamaan ja auto nykimään. Vedot loppui täysin ja ajettuani pientareelle auto sammui. Ei lähtenyt käyntiin sahaamisesta huolimatta. Tarkastettiin virranjakaja, pyörijä, tulpanjohdot jne. Mutta missään ei vaikuttanut olevan vikaa.. Auto läksi käyntiin kaasua pumppaamalla vaivalloisesti, mutta ei vastannut kaasuun lainkaan ja sammui helposti. Tiepalvelun avustuksella auto saatiin pois motarilta ja tutkittiin ilmamassamittaria& boksin piuhoja. Mutta eihän sille mitään voi, kasattiin ja luovutettiin mutta kokeiltiin vielä kerran ja yllätykseksi auto käynnistyi hyvin ja toimi normaalisti. Mutta missä vika? Ilmamassamittari, liittiimet, boksi vai mikä? ideoita otetaan kiitollisena vastaan.. :?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

CE-valo liittyy pelkästään siihen polttoainejärjestelmään, eli jos se palaa ja oireilee niin vika on jossain siellä. Siihen vikakoodien lukuun on joku kikka jonka avulla valon välkähtelyn määrästä voi tulkita vikakoodin. En vain itse muista miten se meni, kun on itellä tuolla k-jetin mekaanisella ruiskulla varustettu oma auto mutta eiköhän täältä joku löydy joka sen osaa neuvoa.
Ruiskupumppu tai ilmamassamittarihan voisi noilla oireilla olla mahdollisesti viallisia ainakin?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Classic 900
"Aero"
Viestit: 323
Liittynyt: Su Kesä 22, 2003 10:18
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Classic 900 »

Taas päästiin ikuisuuskysymyksen äärelle... Kuten jo muutaman kerran olen todennut, ja totean taas, yllä kuvatut oireet poistuivat meikäläisellä ilmamäärämittarin ja ruiskupumpun vaihdolla. Vaihda pumppu, eiköhän tuo siitä tokene.
Volvo 850 GL Stw 2.4 10v -1994 ml. 321 292
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
mjm
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2004 10:48
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja mjm »

saba2,1:
Nelostie Mäntsälän ja Lahden välillä 17-18 aikoihin? Ajeltiin pohjoiseen ja motarin pientareella oli tiepalveluauto ja valkonen(?) OG satku konepelti pystyssä. Olisin pysähtynyt ihmettelemään, mutta saapin näki tiepalveluauton takaa vasta kun oli rinnalla.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kaverilla Volvo 240 EZK-sytkällä ja LH2.4 ruiskulla oleva peli teki tenät. ei millään käyntiin. Hyytyi keskenajon. Syy: Hapettunut liitin moottorin asentoanturilla, eli se, joka ottaa kampiakselin asennon. (EZK-sytkäversioissahan ei ole virranjakajassa mitään anturia eikä alipainekelloakaan ennakolle)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
saba2,1
"Aero"
Viestit: 459
Liittynyt: Ma Elo 23, 2004 22:56
Paikkakunta: Helsinki/Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja saba2,1 »

mjm:
jep, juuri se valkoinen satku, fillari koukussa takana ja iso autoliiton paku auttamassa. :lol:

Kiitokset noistakin, pitää perehtyä ongelmaan kun aikaa enemmän. Mutta ruiskupumppu siihen vaihdettu jo kertaalleen, joten vika tuskin siinä. Ja nyt auto toimii taas normaalisti... kunnes taas jättää tielle.. :roll:
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Oletko yrittänyt purkaa vikakoodeja? Ne kai säilyy muutaman starttauksen ajan muistissa.

EDIT: Toimiikohan tämä nyt sittenkään, eikös 2.1:ssä ole LH 2.4.2 ruisku?

Täällä on jotain ohjeita:
http://68.18.182.230/engine_folder/engi ... s_docs.htm
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
mjm
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2004 10:48
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja mjm »

Juu sama auto...

Kaikki ruiskun anturien liittimet (ilmamassamittari, kaasuläppäanturi, lämpöanturi yms...) kannattaa varmasti käydä vaikka CRC:n kanssa läpi ja puhdistaa hapettumista niin ainakin huonot kontaktit eliminoituu. Muistelen, että LH 2.4.2 ruiskussa olisi ollut sellainen ominaisuus, joka mahdollistaa autolla ajamisen, vaikka ilmamassamittari olisikin pois pelistä. Seuraavalla kerralla kun se oiukkuilee niin voisi kokeilla nyppästä koko IMM piuhan irti ja katsoa vaikuttaako se mihinkään.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Juu siinä on semmonen "limp home" -toiminto. Eli jos signaali katkeaa IMM:ltä niin sille simuloidaan perusasetus. Auto toimii, muttei tehoja ole hirveästi. On kyllä epätodennäköistä, että vika olis ilmamassamittarissa koska auto sammui. Noh, elektroniikasta kun on kyse niin toki on tämäkin mahdollista.

Katso myös kaikki maadoitukset. Jäähdyttäjän alla on iso nippu maadoituksia (akun puolella). Lisäksi lisäilmaventtiiilin kohdalla sylinterikannessa on kaksi maadoituskohtaa (13 mm pultit).

Niinkuin mjm sanoi, kaikki muutkin liittimet kannattaa putsata CRC:llä tai vastaavalla.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
saba2,1
"Aero"
Viestit: 459
Liittynyt: Ma Elo 23, 2004 22:56
Paikkakunta: Helsinki/Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja saba2,1 »

Kiitokset taas, pitää katsoa kun vaan suinkin ehtii.. joskus aiemmin on pätkinyt/ce valo palanut ja liiittimen irroitus/takaisin laitto auttanut niillä kerroilla. Sen olisin nytkin tehnyt, mutten ehtinyt koska sammui. Nyt electro crc:tä laitettu IMM liittimeen, muut vielä saavat odottaa..

Viime viikollahan tuli kyllä vettä kiitettävästi, saattaa olla et loiskahti vähän pellin allekin ja johonkin liittimeen.. :oops:
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Kaverilla Volvo 240 EZK-sytkällä ja LH2.4 ruiskulla oleva peli teki tenät. ei millään käyntiin. Hyytyi keskenajon. Syy: Hapettunut liitin moottorin asentoanturilla, eli se, joka ottaa kampiakselin asennon. (EZK-sytkäversioissahan ei ole virranjakajassa mitään anturia eikä alipainekelloakaan ennakolle)
Niin on tämäkin yksi vaihtoehto, eikös tuo anturi ole jossain öljypumpun tienoilla? Esim. vuotava öljypumppu saattaa kai sotkea tuota anturia.

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=3276
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Ilmamassa mittarin liittimet

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

saba2,1 kirjoitti:mjm:
jep, juuri se valkoinen satku, fillari koukussa takana ja iso autoliiton paku auttamassa. :lol:

Kiitokset noistakin, pitää perehtyä ongelmaan kun aikaa enemmän. Mutta ruiskupumppu siihen vaihdettu jo kertaalleen, joten vika tuskin siinä. Ja nyt auto toimii taas normaalisti... kunnes taas jättää tielle.. :roll:
Kannattaa tutkia niitä ilmamassaittarin liittimiä. Velipojalla oli sama vika tonnarissa ja se korjaantui ilmamassamittarin liitin puhdistamalla. Jotakin ihme silikoni tahnaa liitin täynnä.

Vikakoodit ei muistaakseni säily kovin kauaa muistissa, vaan pyyhkiytyvät aika tehokkaasti uusissa starteissa pois. Itse ostin aikanaan lukulaitteen jostakin n.150mk hintaan ja se sopii useampaan automerkkiin, missä on LH2.X versioita käytössä.

PS. Jos tapaus uusiutuu, niin ota olmamassamittarin johto irti.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Wellur
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: La Tammi 31, 2004 16:16

Viesti Kirjoittaja Wellur »

No eikai se auta kuin aluksi tarkistaa kaikki liitokset. Nykiminen on siis tosi pientä eikä ce välähtänyt kuin kerran. Paitsi talvella kun auto oli seisonut viiikon. silloin startin jälkeem palo jonkun minuutin ce. Eipä taida uskaltaa lähteä pitemmälle reissulle sillä. tosin ajoin silla jonkin aikaa sitten lappiin ja takaisin 1600 km
Saab 900i 1990
Vastaa Viestiin