Lämmönsäädin ei toimi!

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
ibi
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: To Tammi 08, 2004 12:51

Lämmönsäädin ei toimi!

Viesti Kirjoittaja ibi »

Tervehdys!

Saabissa (900 -83) ei toimi lämmityslaitteen lämmönsäädin. Pukkaa
lämpöä täysillä. Tietysti on parempi, että lämpöä piisaa näillä ilmoilla :wink: Mistä voisi vikaa lähteä etsimään? Ilmeisesti konehuoneen puolella on venttiili, josta voi säädellä kennoon menevän veden virtausta? Testasin sitä ja sain lämmöntuloa säätymään pienemmälle. Mitä virkaa ko vermeellä on? Pitäisikö mötikkään tulla jokin vaieri, koska säätölevyssä on reikä? Voiko venttiilin pitää suljettuna kesäaikana?

Toinen ihmetyksen aihe on maantieajossa (90 km/h) kuuluva peltinen sirinä/räminä, joka häipyy kaasua nostettaessa tai ajettaessa alle tai yli tuon nopeusalueen. Onko muilla esiintynyt joskus moista? Taitaa liittyä jotenkin pakoputkeen?

Kiitokset vastauksista.
IBI
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Tuntuuko lämmönsäätönamiskaa kääntäessä vastusta? Nimittäin jos se kääntyilee "löysänä", on säätimen tanko irronnut joko venttiilin tai säätimen päästä. Jos näin, niin avaa kuskin puolen kaiutinritilä ja aloita kirurgiharjoittelu tangon kiinnittämiseksi (metallinen tanko, näkyy kun avaat ritilän) :) Onnistuu kyllä, nimim. kokemusta löytyy. :roll:
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Ja kannattaa olla varovainen jos kiinnittää sen tangon kaiutinritilän kautta, jos liikaa vääntää niin se muovinen akseli lämmönsäätimessä katkeaa, ja laiskuudesta palkitaan melkoisella työllä.
Nimim. kokemusta on.

Kannattaa irroittaa ne 4kpl ruuvia kojelaudan etureunan alaosasta, ja irroittaa sen keinonahkaisen "etupanelin" sen verran että akseli menee vapaaehtoisesti paikalleen.

Sitä lämppärin hanaa nimittäin EI halua vaihtaa.
Jos sen hanan kuitenkin joutuu vaihtaa niin varaosat löytää motonetistä.
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
CDEturbo
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: Ma Joulu 29, 2003 14:33
Paikkakunta: Kolari

Hanan vaihto juu!

Viesti Kirjoittaja CDEturbo »

Helpostihan se lämppärin hana vaihtuu! Kojelauta vaan kokonaan pois, mittaristoa myöten - varoen mittaritaulun sähkökalvoa! Pari päivää akrobatiaa kuskin jalkatilassa ja kas jo on kraana kädessä. Eniten päänvaivaa aiheuttivat ne 2 O-rengas tiivistettä. On meinaan semmonen koko, ettei löytyny lähikylien kaupoista (putkiliikkeet mukaan lukien). Joutu turvautumaan Saabin varaosatiskiin ja tiivisteiden hintaluokan voi jokainen jo arvatakin! Loppu hyvin, kaikki hyvin eikä kraana enää vuoda lenkkareille ja lämmötkin pelaa normaalisti.
ibi
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: To Tammi 08, 2004 12:51

Viesti Kirjoittaja ibi »

V.J.S kirjoitti:Tuntuuko lämmönsäätönamiskaa kääntäessä vastusta? Nimittäin jos se kääntyilee "löysänä", on säätimen tanko irronnut joko venttiilin tai säätimen päästä. Jos näin, niin avaa kuskin puolen kaiutinritilä ja aloita kirurgiharjoittelu tangon kiinnittämiseksi (metallinen tanko, näkyy kun avaat ritilän) :) Onnistuu kyllä, nimim. kokemusta löytyy. :roll:
Ei se säädin miltään löysältä tunnu. Jos "tanko" on irronnut, niin pyöriikö säädin 360 astetta ympäri? Nyt löytyy kylläkin min ja max asennot ja tuntuu pientä vastusta. Tosin vastus ei ole lähellekkään samaa tasoa kuin ilmanjakosäätimessä.

Muuten mikä tuon konehuoneen puolella olevan venttiilin (lähellä rintapeltiä) tarkoitus on?
IBI
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Joku on lisännyt sinne konehuoneeseen hanan. Vakiona siellä ei hanaa ole.
ibi
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: To Tammi 08, 2004 12:51

Viesti Kirjoittaja ibi »

Mertmi kirjoitti:Joku on lisännyt sinne konehuoneeseen hanan. Vakiona siellä ei hanaa ole.
Kiitosta, vahvistit mun epäilyni :( Täytyy kuitenkin kurkata tuonne kojelaudan sisälle, jos vaikka lämmönsäädön saisi toimimaan. Toisaalta toimiihan se nytkin, on vaan hieman työläämpi säätää - konepelti auki ja venttiilistä kääntö. Tuleepahan tupakkataukoja pidettyä useammin. Tuo konehuoneessa oleva venttiili näyttää ensikertalaisen silmissä siltä, että se olisi aina ollut siinä (ei LVI kamaa).

Positiivista: onneksi puhallin ja ilmanjaonsäätö toimivat hienosti :)
IBI
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Ei pyöri lämmönsäädin ympäri asti jos akseli on poissa paikaltaan.
Ton näkee kyllä hyvin sieltä kaiuttimen reiästä.

Konehuoneessa ei pitäis olla hanaa, jossain myöhäsemmis malleis on jonkinlainen välikappale mikä pitää lämmön tasaisena ajonopeudesta riippumatta. Saahan noita hanoja ihan yleismallina autoonkin, että silleen voi muunkin kuin lvi:n näköinen.


Tuumailee Teemu paimiosta
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Re: Hanan vaihto juu!

Viesti Kirjoittaja Nappe »

CDEturbo kirjoitti:Helpostihan se lämppärin hana vaihtuu! Kojelauta vaan kokonaan pois, mittaristoa myöten - varoen mittaritaulun sähkökalvoa! Pari päivää akrobatiaa kuskin jalkatilassa ja kas jo on kraana kädessä. Eniten päänvaivaa aiheuttivat ne 2 O-rengas tiivistettä. On meinaan semmonen koko, ettei löytyny lähikylien kaupoista (putkiliikkeet mukaan lukien). Joutu turvautumaan Saabin varaosatiskiin ja tiivisteiden hintaluokan voi jokainen jo arvatakin! Loppu hyvin, kaikki hyvin eikä kraana enää vuoda lenkkareille ja lämmötkin pelaa normaalisti.
Just. Suojapahvi pois, ja alakautta ja kaiutinreijän kautta se vaihtuu parissa tunnissa. Tosin poskissa on polkimien kuviot, hiukset täynnä hiekkaa, hermot kuin viulun kielet, mutta kyllä vaihtuu :)
Kahdet olen vaihtanut (purkaamatta koko auton), ensimmäinen edellämainitun laiskuuden seurauksena, toisen ihan vain tyhmyyksissäni lupasin vaihtaa kaverille...

Irti tuo hana tulee hetkessä, eniten päänvaivaa muistaakseni aiheuttaa ne ruuvit johon ei oikein pääse käsiksi, irti ne kyllä lähtee, mutta ruuvin takaisinlaitto ei tahdo millään onnistua kun tarvittavaan kulmaan mikään ei taivu...
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
Classic 900
"Aero"
Viestit: 323
Liittynyt: Su Kesä 22, 2003 10:18
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Classic 900 »

Pari päivää sitten alkoi kanssa lämmönsäädin pyöriä ilman vastetta. Kurkkailin ja kokeilin kuskinpuolen kaiutinreiästä, että tuntuu olevan tanko irti säätimen puolelta. Vaan kun ei sinne perille näe, eikä käsi mahdu... Eikä hajuakaan, millainen mekanismi siellä on joten menin kysymään viisaammiltani, ettei tule tomppelehdittua lisää korjattavaa.

Napattiin radio pois ja eikun käsi sisään. Kun asialla oli mies, joka on ruuvannut näitä muutaman vuosikymmenen ja osaa mekanismin unissaan, homma oli selvä parissa hetkessä, ilman kummempia purkamisia. Tämä vaan vinkiksi kaikille, ettei tarvitse turhaan kojelautaa purkaa jos saa radion napattua helposti irti ja tietää miten tanko ja säädin yhtyvät.
Volvo 850 GL Stw 2.4 10v -1994 ml. 321 292
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

tetammi kirjoitti:Ei pyöri lämmönsäädin ympäri asti jos akseli on poissa paikaltaan.
Metallinen hana pyörii ja sekös ihmetytti aloittelevaa saab-harrastajaa. :-)

Lämpönuppi tosin pyörii vain 180 astetta ja tanko sopii paikalleen vaan yksin päin, joten kun tanko on paikallaan niin kuin pitää, hana toimii oikein.

Metallinen kannattaa korvata muovisella, jos sen joutuu joskus vaihtamaan..
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Classic 900 kirjoitti:Napattiin radio pois ja eikun käsi sisään. Kun asialla oli mies, joka on ruuvannut näitä muutaman vuosikymmenen ja osaa mekanismin unissaan, homma oli selvä parissa hetkessä, ilman kummempia purkamisia. Tämä vaan vinkiksi kaikille, ettei tarvitse turhaan kojelautaa purkaa jos saa radion napattua helposti irti ja tietää miten tanko ja säädin yhtyvät.
Toi on mun kokemukseni myös. Ujuttaa tangon sitä reittiä, mitä se normaalisti kulkisi, kaiutinritilästä hanan pää pohjaan asti ja sitten lämmönsäätimen nupin puoleinen pää radion aukosta.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Montoya
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2005 13:34
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Montoya »

Toi on mun kokemukseni myös. Ujuttaa tangon sitä reittiä, mitä se normaalisti kulkisi, kaiutinritilästä hanan pää pohjaan asti ja sitten lämmönsäätimen nupin puoleinen pää radion aukosta.
Näin juuri tein itekin vähä aikaa sitten. Suht helppo nähdä tangon oikea asento, niin ei sitä helpolla rikki saa menemään.
9-5 2,3t -03
#2514
kf3461
"Turbo"
Viestit: 298
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 08:41
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja kf3461 »

Ja lukkojousi putoaa helposti, sen kaivelussa menee joskus aikaa.
Ilu
# 2018
0456713526 ja suapi soitella
puutiikeri
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Ma Heinä 06, 2009 15:28
Paikkakunta: Kempele

Re: Lämmönsäädin ei toimi!

Viesti Kirjoittaja puutiikeri »

Hei, onkos tietoa missä vika voi olla, kun kuumaa ilmaa puskee hanan asennosta riippumatta? Mukava lähtä tekemään pitkää matkaa näillä keleillä :/
Olen myös harkinnut palloventtiili-patentin väkertämistä konepellin alle lämppärin letkuun mutta toisaalta olisi myös mukava korjata vika sieltä missä se oikeasti sijaitsee...
PR 900 LUX T16 5D '84
KA 9-5 2.3t Vector Wagon Biopower stage 1 '04
PR 9000 '85
Vastaa Viestiin