Saab 900 Mallit.
Kaverilla oli aikonaan -84 900GL, jossa oli kierroslukumittarillinen mittaristo. Missään muussa GL:ssä en ole kierroslukumittaria nähnyt. Onkohan mittari siis aikoinaan vaihdettu, vai onko noita saanut lisävarusteena?
Omassa 900:ssa on jopa tallella alkuperäinen ostokuitti, johon on ruksattu lisävarusteiksi mm. Talvirenkaat, Mattosarja, Lukollinen polttonestesäiliön korkki, Radio (Blaupunkt Stockholm 2:lla kaiuttimella, sis.keskikonsolin kasettitelineellä ), Lohkolämmitin, sekä mystinen varustekassi Mitähän tuokin kassi on pitänyt sisällään?
Omassa 900:ssa on jopa tallella alkuperäinen ostokuitti, johon on ruksattu lisävarusteiksi mm. Talvirenkaat, Mattosarja, Lukollinen polttonestesäiliön korkki, Radio (Blaupunkt Stockholm 2:lla kaiuttimella, sis.keskikonsolin kasettitelineellä ), Lohkolämmitin, sekä mystinen varustekassi Mitähän tuokin kassi on pitänyt sisällään?
Ruuvaa tuhkakupin pidike irti, vaihdekepin edessä on muistaakseni lisäksi joku kotelo, joka peittää "kardaanitunnelin" päällä olevat kaksi reikää. Se pois myös.Breadfan86 kirjoitti:Totanoin, oliko isokin homma laittaa keskikonsoli? Tois mukavan piristeen tuohon autoon.
Katso, onko polvipahvin keskellä, entisen tuhkakupin kolossa sellainen messinkipultti, jossa on kannassa keskellä reikä. Jos ei, sun pitää hommata sinne sellainen.
Sitten vaan tökkäät keskikonsolin pahvin paikalleen, laitat sitten sen muovisen "naamaosan" kohdalleen, reunoilla kaks ruuvia per puoli ja edessä ne kaksi jotka tulee siihen kardaanitunnelin päällä olevaan metalliripaan.
Tämän jälkeen keskikonsolin yläpäässä tuhkakupin reiässä on sopiva hole, josta voit ruuvata pultin kiinni siihen polvisuojassa olevaan edellämainittuun pulttiin.. (tuotapa onkin vaikea kuvailla, jos et ole ennen nähnyt)
Tökis paikalleen, jostain se sopiva kumipalje keskikonsolin ja vaihdekepin etureunan väliin ja kovaa ajoa säilytystiloiltaan päivittyneellä Saabilla.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
edes gls mallin satkussa ei ollut jenkamittaria, mikä oli jännä juttu, kun taas 83/84 vuoden ysiyseissä jenkamittari löytyi viisivaihteisesta mallista (ja nehän oli kaikki yhdellä kaasuttimella).Baas900 kirjoitti:Kaverilla oli aikonaan -84 900GL, jossa oli kierroslukumittarillinen mittaristo. Missään muussa GL:ssä en ole kierroslukumittaria nähnyt. Onkohan mittari siis aikoinaan vaihdettu, vai onko noita saanut lisävarusteena?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Baas900 kirjoitti:Kaverilla oli aikonaan -84 900GL, jossa oli kierroslukumittarillinen mittaristo. Missään muussa GL:ssä en ole kierroslukumittaria nähnyt. Onkohan mittari siis aikoinaan vaihdettu, vai onko noita saanut lisävarusteena?
Saipa hyvinkin.
Kysyin joskus 80-luvun lopulla saabilta mittaria 83-malliseen 900GLs:ään.
Hinta oli puolentoistatuhannen markan paikkeilla.
Jäi ostamati.
Löytyi onneksi purkamolta. Myyjä jahkasi pitkään hintaa: "On varmaan uutena kallis...juu...kyllä tuosta 250 mk pitäisi saada."
Arvaa tuliko kaupat?
Ei kun mittaristo irti ja paikalleen. Toimi heti kun löi liittimen kiinni.
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
Olen myös kuullut, että UKIssa lyötiin autoihin ne osat mitkä sattui sillä hetkellä hyllystä tuleen käteen. Tästä saattaa myös johtua varusteiden erilaisuus samanlaisissa autoissa.Jope kirjoitti:Perimätiedon mukaan noihin on saanut about mitä varusteita vaan, kunhan on vain osannut ostaessa niitä haluta.jannes kirjoitti:Mikäs ihmemalli tuo mun satku sitten on?
-JanneS-
#1462
Saab 9-5 SE Wagon 2.0t -00
Renault Grand Scenic 1.6 -05 (ranskalainenkin osaa tehdä vähävikaisia autoja :) )
#1462
Saab 9-5 SE Wagon 2.0t -00
Renault Grand Scenic 1.6 -05 (ranskalainenkin osaa tehdä vähävikaisia autoja :) )
Matalapaine 900:ssa (900 S 16v) ei ole magneettiventtiiliä, APC:ta (ahtopaineen säätö- ja nakutustunnistusjärjestelmä) eikä välijäähdytintä.
Tuon matalapaineisen saa helposti täysipaineiseksi vain lisäämällä nuo puuttuvat osat. APC:n ja magneettiventtiilin voi tietysti myös korvata jollain manuaalisella ahtopaineen säätimellä, ns. turboruuvilla. Mutta jos mahdollista, niin APC on kyllä turvallisempi ratkaisu.
Vakiona on matalapaineessa 145hv, täyspaineisessa 16v turbossa 175hv, 8v turbossa välijäähdyttimen kanssa 155hv ja ilman välijäähdytintä 145hv.
Katalysaattorillisisa 16v turboissa on 160hv (matalampi maksimiahtopaine vakiona), paitsi Aerossa 175hv vaikka katti olisi.
Jos lisää nuo edellämainitut osat matalapaineturboon, on tehon lisääminen sinne 200hv tienoille yhtä helppoa kuin täysipaineisessa. Itse moottori ja ahdin ovat siis täysin samat ja samalla potentiaalilla tehojen lisäyksen suhteen. Tuon määrän saa ulos jo aika kevyellä virityksellä, APC:n asetuksia muuttamalla.
Tuon matalapaineisen saa helposti täysipaineiseksi vain lisäämällä nuo puuttuvat osat. APC:n ja magneettiventtiilin voi tietysti myös korvata jollain manuaalisella ahtopaineen säätimellä, ns. turboruuvilla. Mutta jos mahdollista, niin APC on kyllä turvallisempi ratkaisu.
Vakiona on matalapaineessa 145hv, täyspaineisessa 16v turbossa 175hv, 8v turbossa välijäähdyttimen kanssa 155hv ja ilman välijäähdytintä 145hv.
Katalysaattorillisisa 16v turboissa on 160hv (matalampi maksimiahtopaine vakiona), paitsi Aerossa 175hv vaikka katti olisi.
Jos lisää nuo edellämainitut osat matalapaineturboon, on tehon lisääminen sinne 200hv tienoille yhtä helppoa kuin täysipaineisessa. Itse moottori ja ahdin ovat siis täysin samat ja samalla potentiaalilla tehojen lisäyksen suhteen. Tuon määrän saa ulos jo aika kevyellä virityksellä, APC:n asetuksia muuttamalla.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Saab 900 Mallit.
vainha aihe mutta sattui silmään..
Omassa -90 900c mallissa näyttää olevan keskuslukitus palikat ovien sisällä johtoineen paikalla, eli ei taida tietävälle olla isohomma valita vielä listalta tätä lisävarustetta
Muut lisävarusteet: ohjaustehostin, autom.penkinlämmitin (rikki),
etuvalojen pesu/pyyhin on kyllä luksusta kun se toimii vieläkin
Laitetaan tähän samaan kauan vaivannut asia:
Useimmissa 900c autoissa on takasivuilla olevat tuuletus aukot "pituus" suunnassa
"------- " , mutta olen nähnyt omani lisäksi vain pari joissa ne ovat "pystyssä" eli tässä asennossa kuskin puolelta sivulta katsottuna:" \ "
Kertooko jotain auton valmistusvuodesta vai valmistus maasta?
Omassa -90 900c mallissa näyttää olevan keskuslukitus palikat ovien sisällä johtoineen paikalla, eli ei taida tietävälle olla isohomma valita vielä listalta tätä lisävarustetta
Muut lisävarusteet: ohjaustehostin, autom.penkinlämmitin (rikki),
etuvalojen pesu/pyyhin on kyllä luksusta kun se toimii vieläkin
Laitetaan tähän samaan kauan vaivannut asia:
Useimmissa 900c autoissa on takasivuilla olevat tuuletus aukot "pituus" suunnassa
"------- " , mutta olen nähnyt omani lisäksi vain pari joissa ne ovat "pystyssä" eli tässä asennossa kuskin puolelta sivulta katsottuna:" \ "
Kertooko jotain auton valmistusvuodesta vai valmistus maasta?
Saab og 900c combi -89 (suomesta) ajossa
Saab 90 -86 (Suomesta) ajossa
Saab og900c (Suomesta) myyty
Saab 90 -86 (Suomesta) ajossa
Saab og900c (Suomesta) myyty
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: Saab 900 Mallit.
-89 c 4d oli ns. Scan-Auton juhlamalli, jossa oli vakiona keskuslukko ja ohjaustehostin.tehave kirjoitti:vainha aihe mutta sattui silmään..
Omassa -90 900c mallissa näyttää olevan keskuslukitus palikat ovien sisällä johtoineen paikalla, eli ei taida tietävälle olla isohomma valita vielä listalta tätä lisävarustetta
saman vuoden 2d c specialissa ( tehtaan juhlamalli )oli krominokka, värilasit ja isot kapselit, muttei keskuslukkoa tai ohjaustehostinta. kummassakaan ei ollut takana niskatyynyjä tai kyynärtukea, kuten ei myöskään keskikonsolia vakiona.
-90 c 4d mallissa oli tehostin, muttei keskuslukkoa valmiina.
Molemmat -89 mallit löytyvät uutena ostettuina kotoa, myös esitteet ovat tallessa.
Usein ns. karvalakkimallia kutsutaan c-malliksi esim -89 pystykeulaa, mutta se oli pelkkä 900. Mallitunnuksessa on kyllä CM = carburator manual. Oikean c-mallin mallitunnuksessa näkyy myös c -kirjain. Ja myös peräluukussa toisin kuin perus 900:ssa.
Löytyy talosta myös tavallinen 900 -88 ilman lisukkeita uutena ostettu....silloin joskus, nyt on ladattu malli.
# 419 Vesa Pohjalainen
Re:
Eikös -84 ollut myös 900 turbo S, joka oli -85 alkaen 900 turbo 16?Jope kirjoitti:GL - karvalakkikaasari
GLs - tuplakaasari
GLi - kasitappinen ruisku (GLi:tä näkee aika harvoin nykyään takapaksia koristamassa)
turbo
Nuo merkit poistuivat käytöstä joskus vuosimallin 85 yhteydessä.. Tilalle tuli sitten:
900 - kaasari
900i - ruisku
900 turbo
900 S - pienpaineturbo ilman APC:tä
Lisälätkillä sitten ilmaistaan 16 venttiilin olemassaolo tahi 2,1l 16v.
(99:ssä turbo S taisi sisältää tehtaalla asennetun vesiruiskun?)
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
-
- "Turbo"
- Viestit: 282
- Liittynyt: Ke Huhti 02, 2008 23:35
Re: Re:
1984 malleissa löytyy:Svc kirjoitti:Eikös -84 ollut myös 900 turbo S, joka oli -85 alkaen 900 turbo 16?Jope kirjoitti:GL - karvalakkikaasari
GLs - tuplakaasari
GLi - kasitappinen ruisku (GLi:tä näkee aika harvoin nykyään takapaksia koristamassa)
turbo
Nuo merkit poistuivat käytöstä joskus vuosimallin 85 yhteydessä.. Tilalle tuli sitten:
900 - kaasari
900i - ruisku
900 turbo
900 S - pienpaineturbo ilman APC:tä
Lisälätkillä sitten ilmaistaan 16 venttiilin olemassaolo tahi 2,1l 16v.
(99:ssä turbo S taisi sisältää tehtaalla asennetun vesiruiskun?)
900 GL 3- ja 5-ov (100 hv, 4-vaihteinen ,kaasari)
900 GLi 3-, 4- ja 5-ov (118 hv, ruisku)
900 i 2-ov (118 hv)
900 Turbo 3-, 4- ja 5-ov (145 hv)
900 Turbo 16 4- ja 5-ov (175 hv)
900 Aero 3-ov (175 hv)
900 CD Finlandia (175 hv)
Saab 99 GL 2d -81 Cameo Beige (VA)
Saab 900 GLs 3d -79 Akacia Green met. (PR)
Volvo XC90 Executive -09, Volvo C70 2.5T -98, Volvo 240 GL -88
Saab 900 GLs 3d -79 Akacia Green met. (PR)
Volvo XC90 Executive -09, Volvo C70 2.5T -98, Volvo 240 GL -88
Re: Re:
Hmm. Onkohan tuo 900 turbo S ollut sitten jollekin eri markkina-alueelle, kuin Eurooppaan? Hangossa oli kesäpäivillä Cabbe, jossa oli juurikin tuo merkintä. Taisi olla USA-malli. Aerohan oli USA:ssa SPG.CompiCoupe kirjoitti:1984 malleissa löytyy:Svc kirjoitti:Eikös -84 ollut myös 900 turbo S, joka oli -85 alkaen 900 turbo 16?
(99:ssä turbo S taisi sisältää tehtaalla asennetun vesiruiskun?)
...
900 Turbo 3-, 4- ja 5-ov (145 hv)
900 Turbo 16 4- ja 5-ov (175 hv)
...
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Re:
Lisätään listaan vielä Takapihan Ranettamon erikoismalli Porsii-racing edition, 900 T8 5-vaiht pykivällä K-jetillä... Takasin ruosteenestohommiin...CompiCoupe kirjoitti: 1984 malleissa löytyy:
900 GL 3- ja 5-ov (100 hv, 4-vaihteinen ,kaasari)
900 GLi 3-, 4- ja 5-ov (118 hv, ruisku)
900 i 2-ov (118 hv)
900 Turbo 3-, 4- ja 5-ov (145 hv)
900 Turbo 16 4- ja 5-ov (175 hv)
900 Aero 3-ov (175 hv)
900 CD Finlandia (175 hv)
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: Re:
Aero -merkintä oli vain 3d malleissa tietyillä markkina-alueilla.Svc kirjoitti: Hmm. Onkohan tuo 900 turbo S ollut sitten jollekin eri markkina-alueelle, kuin Eurooppaan? Hangossa oli kesäpäivillä Cabbe, jossa oli juurikin tuo merkintä. Taisi olla USA-malli. Aerohan oli USA:ssa SPG.
Turbo S on ainakin 3d malleissa ollut USA:ssa, kun aero -nimike oli varattu Opelin käyttöön. Taisi olla joku targa -mallinen Kadett Juu oikein meni
http://www.autoservicepraxis.de/fm/2353 ... t_aero.jpg
Meidän cabbe ( -91 ) on juurikin tuollainen turbo S eli vuonna -91 tuli cabben "aero" versio ensi kertaa markkinoilla, joka kulkee nimellä turbo S. Mustin -94 on myös vastaava joskin sitä viimeistä vuosimallia.
# 419 Vesa Pohjalainen