T8 AD35S-SP -89, How to Tune and Modify Bosch Fuel Injection

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
timoantero62
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ti Heinä 28, 2009 00:40

T8 AD35S-SP -89, How to Tune and Modify Bosch Fuel Injection

Viesti Kirjoittaja timoantero62 »

Terve,
onko kellään ko. opusta?
Haluaisin lainata/ostaa. Tiedän, että niitä saa, mutta tarvitsisin heti.

Kyseessä on juuri Ruotsista haettu ehdottoman elegantti ja muodoiltaan sopusuhtainen Saab 900 T8 AD35S-SP -89 (Lambda ja Katti), MUTTA seossuhteet aiheuttavat päänvaivaa.

Auto ei kulje mihkään ja nykii epäinhimillisesti koko kierroslukualueella, pahiten juuri 2000-3000rpm. Haluaisin nykimisen pois ja säätää nykyisen systeemin maksimiteholle; eli jos joku tietää mitä pitis tehdä, niin please?
(Lähdetään siitä, että normaalit laitteet ovat kunnossa: tulpat, johdot etc.)

Auto kyllä kulkee ja kiihtyy iloisesti silloin, kun turbo paineistaa, mutta ilman ahtopaineita kruisaillessa ei ole vääntöä eikä tehoa lainkaan. Mutta mitä tehdä: Katti pois (?), mutta millä Lambdan voisi ohittaa niin, että seossuhde olisi optimaalinen alusta loppuun, vai millään? Vai pitääkö repiä moottoriohjaimet ajalta ennen Katteja?

Tai voisiko joku edes kertoa, onko kyseinen malli täysi susi, josta eroon mahdollisimman pian?

timoantero62@gmail.com / 040-5208702

-t
900 T8 Special -89
9000 CSE Jubiléé -97
Buick Riviera -67
Mercedes 280 S -93
timoantero62
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ti Heinä 28, 2009 00:40

Re: T8 AD35S-SP -89, How to Tune and Modify Bosch Fuel Injection

Viesti Kirjoittaja timoantero62 »

NIIN, ja mulla on vielä sellainen aavistus, että ruotsalaiset ovat vaan aina säätäneet seosta laihemmalle ja laihemmalle, notta auto läpäisee katsastukset. Kun hain auton, niin pelkässä maantieajossa ahtimen neula osoitti koko ajan valkoisen ja keltaisen rajaa, jotta sillä pääsi ylipäätään tasaista 100km tuntinopeudella. Säädettiin sitten seokset niin, että se oli taatusti rikkaalla (putken päästä mitattuna ja lambda irrotettuna 2.5%, mikä oli tietysti väärin, sillä olisi pitänyt mitata ENNEN kattia 1.5, jonka jälkeen lambdan dwelli 45 asteeseen, minkä nyt JÄLKEENPÄIN olen saanut selville). Tyhjäkäynti oli upea, mutta auto ei kulkenut mihinkään ilman ahtoa lambda irrotettuna paitsi ahdolla. Kulku parani lambda kiinnitettynä, jolloin taas tyhjäkäynti kenkkuili. Kaikesta päätellen seos oli liian rikas.

Nyt olen ruuvaillut itse laihemmalle ja laihemmalle; meno on huomattavasti parantunut. Ja olen ajatellut ruuvata, lambda irrotettuna, juuri sen verran rikkaalle, että tyhjäkäynti on liian laihan ja rikkaan keskeltä hieman rikkaalle, kierroslukua ja korvakuuloa hyväksi käyttäen, siis, että käy tasaisesti, miltä kuulostaa?

Ato kyllä räkii ihan paikallaan ollessaankin vaihde vapaalla koko kierrosalueella, joten saattaahan vika olla sytytyksessäkin.

-t
900 T8 Special -89
9000 CSE Jubiléé -97
Buick Riviera -67
Mercedes 280 S -93
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: T8 AD35S-SP -89, How to Tune and Modify Bosch Fuel Injection

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kyseinen ruisku on täysi susi joten jos ei museointi tms. ole tuolle "T8 Specialille" prioriteetti niin kannattaa ehdottomasti heivata se ja tilalle joku järkevämpi.

Alkuperäisen kaltainen mutta paljon parempi olisi esim. 16-venttiilisen täysin elektroninen LH-Jetronic 2.2. Tuon ikäisessähän riittää pelkät katin kuoret putkessa joten sen voi tyhjentää jolloin uuden ruiskun ei ole pakko olla edes lambdasäätöinen.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
rökösö
"Turbo"
Viestit: 216
Liittynyt: To Touko 07, 2009 11:20
Paikkakunta: Haapavesi

Re: T8 AD35S-SP -89, How to Tune and Modify Bosch Fuel Injection

Viesti Kirjoittaja rökösö »

Mitkä mallit muuten on merkattu rekisteriotteeseen vähäpäästöisiksi? Onko katilla alunperin varustettu aina? Muistaakseni oma -90 900S T16 on ainakin, ja tuolloinhan sen katin kaiketi kuuluu myös toimiakin, että menee tiukemmista rajoista läpi. Eli pelkät kuoret ei riitä?
Saab 900 Aero -90, Saab 9-5 Aero -01
timoantero62
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ti Heinä 28, 2009 00:40

Re: T8 AD35S-SP -89, How to Tune and Modify Bosch Fuel Injection

Viesti Kirjoittaja timoantero62 »

Hyvä idea, mutta mitä kaikkea pitää sit vaihtaa:
- koko ruiskuhomma bensan syöttöineen
- imusarja
- virranjakaja ohjauksineen

Toimisiko, jos vaihtaisi turbottoman ja Lambdattoman K-Jetronicin?

Tässä tulee se eteen, että jos/kun vaihtoa varten hakee LH-Jetronic Saabin ruotsista, niin miksi sitten ei vaihtaisi helmasarjoja ja istuimia ja kojelautaa siihin ja ajelisi sillä? Plussana olisi vielä kattoluukuton malli, että voisi istua suorana.

Tuo kirja oli sen takia, että luin sitä internetissä, mutta sieltä puuttuivat ne sivut, joissa käsitellään ruiskun ohjauspaineita, ja joilla voi ilmeisesti tuunata K-Jetronicia. Noita Lambda K-Jetroniceitahan on kait ollut Mersuissa, Volkkareissa, Porcheissa etc. joten kai ne ovat joskus toimineet?

Mula olikin aikomuksena tyhjentää Katin kuoret, ja aprikoida voiko K-Jetronicin saada toimimaan kivasti? Autosta ei ole tarkoitus saada supertykkiä, vaan tavallisen T8-intercoolerin 160hp on ihan tarpeeksi käyttöautoon. Mekaanikkonero en ole, joten arvostan yksinkertaisia ratkaisuja, jotka voin tuunata itse muutamassa tunnissa "lounasajalla".

Se mitä haen, olisi nykyisen ruiskun Lambdasäätöjen ohittaminen, eli olisiko jotain keinoa, että Lamdan tilalle tuikkaa jonkun jännitelähteen, joka pukkaa 0.5V aamusta iltaan, mutta ilmeisesti ei. Lambdako ilmeisesti säätelee pumpun ohjauspaineita ja niiden pitää pelata closed loopissa? Joten haen sitä, että Lamdalla saadaan pukattua putkeen optimiseos (tehon kannalta) koko käyntialueella.

Näistä, jos joku tietää tai on kamppaillut saman ongelman kanssa, niin opastus olisi enemmän kuin tarpeen.
900 T8 Special -89
9000 CSE Jubiléé -97
Buick Riviera -67
Mercedes 280 S -93
timoantero62
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ti Heinä 28, 2009 00:40

Re: T8 AD35S-SP -89, How to Tune and Modify Bosch Fuel Injection

Viesti Kirjoittaja timoantero62 »

rökösö kirjoitti:Mitkä mallit muuten on merkattu rekisteriotteeseen vähäpäästöisiksi? Onko katilla alunperin varustettu aina? Muistaakseni oma -90 900S T16 on ainakin, ja tuolloinhan sen katin kaiketi kuuluu myös toimiakin, että menee tiukemmista rajoista läpi. Eli pelkät kuoret ei riitä?
Rekisteriotteessa ei lue mitään, kun sitä ei vielä ole. Ajalen tarrakilvillä veropäätöstä odotellessa. Käsitykseni mukaan siitä tulee vähäpäästöinen tai ei, mutta muutoskatsastuksella suuripäästöinen, koska Kat-ei ollut pakollinen -89. Vero autossa lienee 200e, joten vähäpäästöisen parikymppiä pienempi vero on yhtä tyhjän kanssa.
900 T8 Special -89
9000 CSE Jubiléé -97
Buick Riviera -67
Mercedes 280 S -93
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: T8 AD35S-SP -89, How to Tune and Modify Bosch Fuel Injection

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Virranjakajaan ei tarvitse koskea, turbollisissa LH-Jetronic satkuissa on samanlainen perinteinen sytytys.

Bensapumppu käy sama (K-Jetin on parempi jopa) joten imusarja, suutintukki suuttimineen ja paineensäätimineen, lämpöanturi, ilmamassamittari, ecu ja johtosarja on ne jotka puuttuu. Imusarjan myötä samalla läppäkotelo jossa on LH-Jetin läppäkytkin.

Aika simppeli homma jos purkaa tarvittavat toisesta autosta. Noita LH-Jet turbosatkuja luulisi olevan suomessakin riittävästi ruosteen takia tai purussa, tai sitte Lucaksella varustettuja uudempia joissa on lisänä lambda. Pienellä sovittamisella sopii tonnaristakin paitsi imusarja, joka puolestaan käy vapari satkun LH:sta läppäkoteloineen, ainoa ero on 2.1 16v:ssä läppäpotikka kytkimen sijaan.

Turbottoman K-Jetronic ei toimi turbollisessa koska ahtopainerikastus puuttuu eikä tuotto muutenkaan riitä. Määränjakaja ja ohjauspaineensäädin ovat erilaiset.

Se K-Jetronic on semmoinen murheenkryyni loppuun kuluneena että harvassa on enää T8:t joissa se moitteettomasti toimii.

Lambdasäädön ohittamiseen voisi löytyä konsti niiden releiden ja kytkimien suunnalta jotka estävät säädön kylmällä koneella ja kaasu pohjassa.

Epäilen että ne optimiseokset eivät silti kovin helposti löydy, yleensä joko käy rikkaalla kokoajan ja uittaa kylmänä sekä kulutus/päästöt huonot tai sitten käy laihalle ja ei löydy voimaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: T8 AD35S-SP -89, How to Tune and Modify Bosch Fuel Injection

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

jcarlson kirjoitti: Bensapumppu käy sama (K-Jetin on parempi jopa) joten imusarja, suutintukki suuttimineen ja paineensäätimineen, lämpöanturi, ilmamassamittari, ecu ja johtosarja on ne jotka puuttuu. Imusarjan myötä samalla läppäkotelo jossa on LH-Jetin läppäkytkin.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=65294

Lisätään listaan vielä 16v kansi, eli ei passaa T16 / i16 imusarja 8v kanteen. Ja sitten meneekin jo vissiin jakopäässäkin ainakin ketju vaihtoon jne.
Eli helpointa on hulauttaa T16 moottori kokonaisena tai sitten koittaa ranettaa jollain ilveellä ne 16v suuttimet kiinni siihen 8v imusarjaan (näitäkin on tehty).
jcarlson kirjoitti: Epäilen että ne optimiseokset eivät silti kovin helposti löydy, yleensä joko käy rikkaalla kokoajan ja uittaa kylmänä sekä kulutus/päästöt huonot tai sitten käy laihalle ja ei löydy voimaa.
Aamen. Oma K-jetillä oleva turbon ruoska ei toimi kylmänä kunnolla sitten mitenkään. Lämmettyään nykiminen on sentään inhimillistä. Lisäksi näyttäis imuroivan semmosta reilua 15litraa sataselle todella rauhallisessa ajossa. Oon nyt ajanut täydellä tankilla about 190km, mittari näyttää että jäljelä olisi n. 30litraa. Tällä vauhdilla tankillisella ei pääse ihan neljää sataa kilometriäkään...
Viimeksi muokannut V.J.S, Ti Heinä 28, 2009 12:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: T8 AD35S-SP -89, How to Tune and Modify Bosch Fuel Injection

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Joo totta 16v imusarja ei käy suoraan mutta noita modauksia on tosiaan tehty.. Vaan T16 moottorihan tuohon olisi kyllä kuulunut jo alunperinkin, mallin pointti oli päästä eroon ylimääräisistä 8v rojuista. :)

Saahan se K-Jetin tietty toimimaan niinkuin se on uutena toiminut kun vaihtaa/uusii tarpeeksi palikkaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
timoantero62
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ti Heinä 28, 2009 00:40

Re: T8 AD35S-SP -89, How to Tune and Modify Bosch Fuel Injection

Viesti Kirjoittaja timoantero62 »

Löytyi kuvista, joku Toni Luukinen on tehnyt juuri noin 99:iin:
http://kuvablogi.com/nayta/282016/

Mutta ei tässä mitään; mä uskon, että tuon saa tuunattua kuntoon Lambdoineen päivineen. Ei kai ole mahdotonta, että Lambdasondin arvoihin lisätään elektroonisesti (tai vähennetään) pienehkö volttimäärä jolla saadaan säädettyä seos tehon/kulutuksen kannalta optimaaliseksi. Elikkä hyttiin seosruuvi.

Ville, oli ilo kuulla, että Sulla on samanlaisia ongelmia. Mä pääsen miltei 600km tankilla. Mulla oli 9v sitten Saab T8 -86, APC ja K-Jetronic. Sillä oli ilo ajella, eikä mitään ruisku/turbovikaa. Kulutus 7.5 sadalla maatiellä. Siin oli kyllä muistaakseni jotain käkkänää, ruuvailin ruiskupumpun irti monta kertaa, pesin putsasin ja puhalsin ja vaihdoin edestakaisin, mutta lopuksi vika oli ihan yksinkertainen. En vain muista mikä, olisiko virranjakajan alipainesäädin ollut risa; sen aineskin vaihdoin...Sit otin kerran APC-saatimestä letkut irti ja tukin ne, tiedätte konstin. Jumankekka, kun työnsin pedaalin pohjaan, niin KYLLÄ LÄHTI aina siihin asti, kun bensan syöttö katkesi tai jotain, mutta kyllä noissa on ihan tarpeeksi valjastamatonta tehoa.

Ihan varmasti ton nykimisen saa loppumaan. Eikä Amerikkaan olisi viety nykiviä autoja.

Mut, pidä Ville yhteyttä ja kerro kun keksit. Röpöttääkö Sun auto kans paljaaltaan, kun nostaa kierroksia?

-t
900 T8 Special -89
9000 CSE Jubiléé -97
Buick Riviera -67
Mercedes 280 S -93
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: T8 AD35S-SP -89, How to Tune and Modify Bosch Fuel Injection

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Onneksi ylipainekytkin oli pelissä ja syöttö katkesi eikä matka katkennut männän sulamiseen. :)

Virivaraa ei K-jetissä kovin paljoa ole vaikka turbossa olisi pitkälti yli 200hv saakka ja kone kestää kunhan ei laihalla käy. Riittää kuitenkin kunhan kikkailee ohjauspaineen säädöllä jne.

Kapeakaista lambda on sen verran epätarkka että K-Jettikin taitaa laskea lähinnä heilahtelujen taajuutta eikä käytä tarkkaa arvoa mihinkään. En oikein jaksa uskoa että saat tuolla kikkailulla mitään hyvää aikaan.

Joko se lambdasäätö toimii tai sitten siellä on osaa rikki.. Oletko mitannut että anturi toimii järkevästi?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
timoantero62
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ti Heinä 28, 2009 00:40

Re: T8 AD35S-SP -89, How to Tune and Modify Bosch Fuel Injection

Viesti Kirjoittaja timoantero62 »

jcarlson kirjoitti:Onneksi ylipainekytkin oli pelissä ja syöttö katkesi eikä matka katkennut männän sulamiseen. :)
Joko se lambdasäätö toimii tai sitten siellä on osaa rikki.. Oletko mitannut että anturi toimii järkevästi?
OK, tuo olikin hyvä. Lambdaa olen tutkinut kirjallisuudesta, mutta tieto ei riitä, eli
Lambda voi tietty olla rikki, että ei anna mitään tai kokoajan vakiojännitettä.
Mutta voiko olla niin, että Lambda antaa jatkuvasti tietoa, että seos on liian rikkaalla ja säätää laihemmaksi, kunnes seos on todellakin liian laihaa. Eli siis Lambdan volttiskaala on väärässä paikassa?

Tähän autoon on vaihdettu turboaggregaatti ja pakosarja ja pakoventtiili eri aikoihin, niin arvelen että lambdasondi on ollut 3 kertaa irti ja voinut vahingoittua; huoltokirjassa ja laskuissa ei ole lambdaa laisinkaan, joten voi olla original v:lta -89. Bosch. Hattua nostan ruotsalaisille, paksuun kirjaan on merkitty joka ikinen pyyhkijänsulat ja öljynvaihdot, kaikki, kuitteineen päivineen.!!!

Kokeilen kohta antaako lambda sitä 0.4-0.7v mikä se nyt onkaan: MUTTA voihan Lamda antaa juuri nuo arvot, jos se tulkitsee seosta väärin, vai voiko? Eli siis että seos on liian laihan ja ylilaihan välissä, ja arvot ovat kuten laihan ja rikkaan välissä. Ja säätää koko ajan liian laihalle. Eller hur? No Lambda on 39e Motonetissä.

Onhan näitä, että kuumitetaan lambda kosanilla ja luetaan arvo, ja sit pois liekin hehkusta (hapettomuudesta) ja uusix. Mutta onko keinoa ihan yleissähkömittarille?

Aattelin tosiaan säätää seoksen korvakuulolla ja kiekkamittarilla optimille, ja sit ehkä koittaa uutta Lambdaa. Muut uusikin voi mennä nuuskaksi, jos on liian rikkaalla, karstaantua.
900 T8 Special -89
9000 CSE Jubiléé -97
Buick Riviera -67
Mercedes 280 S -93
timoantero62
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ti Heinä 28, 2009 00:40

Re: T8 AD35S-SP -89, How to Tune and Modify Bosch Fuel Injection

Viesti Kirjoittaja timoantero62 »

Ja tosiaankin, se nykiminen oli aluksi aivan hirveää, mutta nyt se on säätynyt sellaiseksi keljuiluksi, että sen just tuntee ja tietää, että kaikki ei ole kohdallaan. Ärsyttäväksi. Ja mä veikkaisin sähkövikaa, että tulpanjohdot lyö läpi, Bougicordit. Mut kokeilen nyt viä niitäkin vaihtamalla. Uudet tulpat on, jakajan kansi, pyörijäkin. Siin vanhassa Saabissa oli jotain samanlaista, koska ostin siihin uuden puolankin, mut se oli ihan joku pikkujuttu, en vain muista mikä.

-t
900 T8 Special -89
9000 CSE Jubiléé -97
Buick Riviera -67
Mercedes 280 S -93
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: T8 AD35S-SP -89, How to Tune and Modify Bosch Fuel Injection

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Älä laita motonetin halvinta lambdaa (merkintöntä). Niiden myynti pitäisi kieltää, täyttä roskaa. Aito Bosch tai Delphi, NGK tms. käy eikä maksa paljoa enempää.

Lambdan jännite vaihtelee kokoajan jos se on ehjä, n. 1Hz taajuudella suunnilleen välillä 0,2-0,8V. Jos ei vaihtele ja anturi/kone on lämmin niin rikki on.

Hajoamistapa on sellainen että anturi näyttää kokoajan liian laihaa jolloin seos rikastuu liikaa, ei toisinpäin. Vanhetessaan reagointi myös hidastuu eikä välttämättä jaksa nousta aivan ylös asti (isompi jännite on rikkaampi).

Lambdan jännitettä ei parane mennä peukaloimaan siis ainakaan jos anturi on paikoillaan. Lambdan simulointi tarkoittaisi 1-2Hz aaltomuotoa tuolla vaihteluvälillä.
Ehkä helpompi laittaa sinne ehjä anturi. :)

Yleismittarin jännitealueella voi auton käydessä mitata, kosaanilla lämmittämällä/happi poistamalla pitäisi jännitteen kivuta tuonne 0,8V tuntuman maksimiin. Älä mittaa signaalijohdosta vastusalueella, lämmitysvastuksen voit mitata jos sellainen on.

Yleispätevänä ohjeena voisi sanoa että säätää sytytys ja seos ilman lambdaohjausta lämpimällä koneella ohjearvoihin ja sitten antaa lambdasäädön tehdä hienosäätönsä seokseen päälle johon se on tarkoitettu.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
timoantero62
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ti Heinä 28, 2009 00:40

Re: T8 AD35S-SP -89, How to Tune and Modify Bosch Fuel Injection

Viesti Kirjoittaja timoantero62 »

"Nolla volttia tarkoittaa, että pakokaasujen seassa on paljon happea ja yksi tai viisi volttia tarkoittaa, ettei ole ollenkaan".

Hajoamistapa on sellainen että anturi näyttää kokoajan liian laihaa jolloin seos rikastuu liikaa, ei toisinpäin. Vanhetessaan reagointi myös hidastuu eikä välttämättä jaksa nousta aivan ylös asti (isompi jännite on rikkaampi).
[/quote]

Laitoin aamusella Motonetin tulpanjohdot (TIEDÄN), mutta ei vaikutusta nykimiseen, huomasin, että nykinä ei ole juurikaan havaittavissa kylmänä. Ajelin koneen lämpimäksi, ja tungin yleismittarin lambdajohdon ja maan välille: .180 - .800 volttia nakutteli. Frequency oli ehkä n. 2-3Hz, riippuiko digimittarista, ken tietää.

Lambda irti, ja ruuvasin seosruuvia rikkaammalle kunnes kirrosluku nousi tappiin n.1100rpm ja käynti oli tasaistui. Siitä vielä 1/4 kierrosta rikkaampaan käynti oli tasainen ja 1100rpm. Siitä rikkaammalle kierrokset putosivat 1000rpm ja käynti epätasaistui. Jätin seokset tasa-alueen rikkaampaan reunaan ja lambda kiinni.

Käynti eptasaistui hieman, ja pientä n.30-50rpm -soutua. Volttimittari kiinni, ja kas: kokoajan n. .500-.800V, välillä tosin heilahti .300, mutta pääasiassa 0.500 yläpuolella. Sitten lenkki autolla, ja taas n. .400 - -700V. 90% lukemista alkoi .7:llä. Nostin kierrokset n. 2000-3000 ja mittari näytti n. .120-.300 lukemia ja n. muutaman sekunnin jälkeen jopa .500 lukuja, mutta ei juurikaan sen yli???

Diagnoosi nyt (Jos jännite on suuri, seos on rikas ja jos jännite on pieni, seos on laiha.): Auto luulee, että seos on joutokäynnillä liian rikas, ja ajossa liian laiha, mutta ei pysty säätämään?????

Vai kestävätkö ECUn ohjelmamuistit sen verran päivittyä, että heti ei saa oikeita arvoja?

Sanottakoon, että turbo vinkui mainiosti, ja potkua oli keltaisen yläpäähän asti enemmän kuin ennen.

ELI:
Tai ton ajojutun aion tutkia vetämällä ryöstäjän lambdajohtoon ja teippaamalla mittarin Saabin kanteen.

Kannattaako mun nyt laihentaa seosta sen verran, että lambda antaa tasaisesti .200 - .800 joutokäynnillä, ja kokeilla ja katsoa ajossa?

Tosiasiahan on, että pitis ostaa uusi lambda ja säätää seos pakokaasuanalysaattorilla, mutta niihin putiikkeihin on aina jono, eikä tässä malttaisi odotella. Vai olisiko kellään ko. vehjettä Turkun-Salo-Pori-Tampere-Helsinki -seudulla?

JA kysymys, kun mulla on nyt se 1/4 -kierroksen kaunis käyntialue tiedossa, niin mihin kohtaan alkuseos pitäisi säätää; alle, alapäähän, keskelle, yläpäähän, vai liian ylös?

Kaunko muuten Lambdat kestävät, olen jostain kuullut, että Herr Bosch suosittelee vaihtamistä max 100tkm? Eli kestäisivät aineskin 200tkm?

Onko Lambdan vaihtamisessa jotain kikkailua, vai suoraviivainen in-out -juttu rasvan kanssa?

-t
900 T8 Special -89
9000 CSE Jubiléé -97
Buick Riviera -67
Mercedes 280 S -93
Vastaa Viestiin