Uusi täällä, hakusessa tuplis coupe
Uusi täällä, hakusessa tuplis coupe
Terve kaikille!
Olen pikkupojasta asti ollut "sairas saabisti" -tai ainakin siitä asti, kun meille hankittiin ensimmäinen 99 joskus 80-luvun alkupuolella. Äitin ensimmäinen Saabi oli ruskea (antilooppi?) GLs. Kyllä se auto vain oli jotain ihan muuta, kuin perheen siihenastiset Toyotat ja Datsunit! Muista vieläkin, kun ekaa kertaa istuin mukavalla, velour-verhoillulla takapenkillä ja isä painoi motarilla kaasupolkimen pohjaan: Se moottorin matala murina ja imuäänen ulina oli pikkupojan mielestä jotain mieletönä -tai ainakin sellaista, mitä riisipussit evät koskaan tarjonneet!
Myöhemmin vanhemmilla oli vielä kaksiovinen ja neliovinen 99 GL ja muutama OG 900. Joskus vuosituhannen vaihteessa vanhemmat eivät enää tarvinneet suurta autoa, joten he päättivät ostaa taloudellisemman auton. Itse en enää tuolloin asunut vanhempieni luona, joten en päässyt vaikuttamaan heidän ostopäätöksiinsä... Äiti kyllä aina vieläkin kaiholla muistelee, miten mukavia autoja 99 ja 900 olivat, mutta sinnittelee silti edelleen bensapihillä Astrallaan...
Vaikka Saabit -etenkin 99 ja OG 900- ovatkin aina olleet sydäntä lähellä, olen viimevuosina harrastanut ns. nelostyypin Volkkareita -eli tällaisia: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... _v_sst.jpg
Nämä isot Volkkarit on mielestäni todella mielenkiintoisia autoja, eikä niitä näe juuri koskaan liikenteessä. Moni ei edes muista koko automallin olemassaoloa!
Nyt haluaisin kuitenkin palata takaisin ruotuun ja Saabien pariin. Hakusessa minulla olisi tällä hetkellä 3- tai -vielä mieluummin- 5-ovinen 99. Kerotkaahan, mitä erityisesti kannattaisi ottaa huomioon, mikäli löydän etsimäni ja lähden katsomaan autoehdokasta. Ruostepaikoista tiedän ainakin ovien helmat ja pyörien kaaret sekä taka sisälokasuojat. Niin, ja vetaritunnelit.
Kuinka vaikea 99:ssä on vaihtaa kytkin? Näin nimittäin muutaman kytkinvikaisen 99:n, mutta onko sen korjaus vaikea homma? Riittääkö viikonloppu? Mitä asioita kannattaisi tarkkailla koeajon aikana? Lämmöthän näissä ilmeisesti nousee helposti, mutta kuinka hankala korjattava jäähdytysjärjestelmä on? Mikä sitä kuumenemista yleensä aiheuttaa?
Kertokaahan kokemuksia tupliksesta! Ja mikäli joltain löytyy tuollainen combi coupe edullisesti, niin tarjotakaa ihmeessä!
T. Pirkka
Olen pikkupojasta asti ollut "sairas saabisti" -tai ainakin siitä asti, kun meille hankittiin ensimmäinen 99 joskus 80-luvun alkupuolella. Äitin ensimmäinen Saabi oli ruskea (antilooppi?) GLs. Kyllä se auto vain oli jotain ihan muuta, kuin perheen siihenastiset Toyotat ja Datsunit! Muista vieläkin, kun ekaa kertaa istuin mukavalla, velour-verhoillulla takapenkillä ja isä painoi motarilla kaasupolkimen pohjaan: Se moottorin matala murina ja imuäänen ulina oli pikkupojan mielestä jotain mieletönä -tai ainakin sellaista, mitä riisipussit evät koskaan tarjonneet!
Myöhemmin vanhemmilla oli vielä kaksiovinen ja neliovinen 99 GL ja muutama OG 900. Joskus vuosituhannen vaihteessa vanhemmat eivät enää tarvinneet suurta autoa, joten he päättivät ostaa taloudellisemman auton. Itse en enää tuolloin asunut vanhempieni luona, joten en päässyt vaikuttamaan heidän ostopäätöksiinsä... Äiti kyllä aina vieläkin kaiholla muistelee, miten mukavia autoja 99 ja 900 olivat, mutta sinnittelee silti edelleen bensapihillä Astrallaan...
Vaikka Saabit -etenkin 99 ja OG 900- ovatkin aina olleet sydäntä lähellä, olen viimevuosina harrastanut ns. nelostyypin Volkkareita -eli tällaisia: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... _v_sst.jpg
Nämä isot Volkkarit on mielestäni todella mielenkiintoisia autoja, eikä niitä näe juuri koskaan liikenteessä. Moni ei edes muista koko automallin olemassaoloa!
Nyt haluaisin kuitenkin palata takaisin ruotuun ja Saabien pariin. Hakusessa minulla olisi tällä hetkellä 3- tai -vielä mieluummin- 5-ovinen 99. Kerotkaahan, mitä erityisesti kannattaisi ottaa huomioon, mikäli löydän etsimäni ja lähden katsomaan autoehdokasta. Ruostepaikoista tiedän ainakin ovien helmat ja pyörien kaaret sekä taka sisälokasuojat. Niin, ja vetaritunnelit.
Kuinka vaikea 99:ssä on vaihtaa kytkin? Näin nimittäin muutaman kytkinvikaisen 99:n, mutta onko sen korjaus vaikea homma? Riittääkö viikonloppu? Mitä asioita kannattaisi tarkkailla koeajon aikana? Lämmöthän näissä ilmeisesti nousee helposti, mutta kuinka hankala korjattava jäähdytysjärjestelmä on? Mikä sitä kuumenemista yleensä aiheuttaa?
Kertokaahan kokemuksia tupliksesta! Ja mikäli joltain löytyy tuollainen combi coupe edullisesti, niin tarjotakaa ihmeessä!
T. Pirkka
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24074
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Uusi täällä, hakusessa tuplis coupe
netti autosta tai täältä osto ilmoituksella.
lämmöt pysyy kurissa sopivalla termarilla.
kytkin rempan tekee päivässä jos pitää kahvi ja ruoka tunnin .
ruoste se pahin. sitten eritoten sisustan osien huono kuntoisuus....
lämmöt pysyy kurissa sopivalla termarilla.
kytkin rempan tekee päivässä jos pitää kahvi ja ruoka tunnin .
ruoste se pahin. sitten eritoten sisustan osien huono kuntoisuus....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Uusi täällä, hakusessa tuplis coupe
Tuommoinen volkkari on jo jo harvinaisuus itsessään.(ellei rapakontakaa hae)
Varmasti vaikeampi kuin löytää kuvailemisi tuplis.
Aika harvassa nuokin kuvailemiset tuplikset ovat suomessa,kannattaisi harkita ruotsista tuontia,siellä on ollut ihan kivasti tarjontaa kohtuu hintaan.
Itse omistan mm.-79 900 (ensimmäinen vuosimalli kyseistä saabia joka eroaa paljon myöhemmistä vuosimalleista)saabin joita niitäkään ei ole enää hirveästi liikenteessä.
Onnea vaan auton etsinnälle,kyllä saabeihinkin pätee samat ostokriteerit kuin muihinkin tuon ikäisiin autoihin.
Eli jos on laittamaton niin kyllä sitä ruostetta löytyy niin kuin muistakin merkeistä,kun vanhoista kuitenkin puhutaan.
Tekniikka on kuitenkin helppoa näissä vanhoissa saabeissa,kaikkia osia yleensä löytyy kohtuu hintaan uusina tai sitten harrastajilta.
Vesipumppu tuossa tulee oikeastaan ainoana hankalana kohteena mieleen,näin B-moottoreista puhuttaessa.
Tuossa oman -79 900 gls (turbo)kertomus jos vaikka kipinä iskisi.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=29&t=11749
Varmasti vaikeampi kuin löytää kuvailemisi tuplis.
Aika harvassa nuokin kuvailemiset tuplikset ovat suomessa,kannattaisi harkita ruotsista tuontia,siellä on ollut ihan kivasti tarjontaa kohtuu hintaan.
Itse omistan mm.-79 900 (ensimmäinen vuosimalli kyseistä saabia joka eroaa paljon myöhemmistä vuosimalleista)saabin joita niitäkään ei ole enää hirveästi liikenteessä.
Onnea vaan auton etsinnälle,kyllä saabeihinkin pätee samat ostokriteerit kuin muihinkin tuon ikäisiin autoihin.
Eli jos on laittamaton niin kyllä sitä ruostetta löytyy niin kuin muistakin merkeistä,kun vanhoista kuitenkin puhutaan.
Tekniikka on kuitenkin helppoa näissä vanhoissa saabeissa,kaikkia osia yleensä löytyy kohtuu hintaan uusina tai sitten harrastajilta.
Vesipumppu tuossa tulee oikeastaan ainoana hankalana kohteena mieleen,näin B-moottoreista puhuttaessa.
Tuossa oman -79 900 gls (turbo)kertomus jos vaikka kipinä iskisi.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=29&t=11749
Viimeksi muokannut tomaatti, Ma Elo 03, 2009 17:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- "Turbo"
- Viestit: 282
- Liittynyt: Ke Huhti 02, 2008 23:35
Re: Uusi täällä, hakusessa tuplis coupe
Osta siitä http://www.nettiauto.com/saab/99/. Näyttäis olevan aika hyvä kuntoinen. Nettiautoa vaan seurailee, niin kyllä niitä aina silloin tällöin on myynnissä. Joku viikko sitten esim. Hämeenlinnassa oli 99 Combi 3-ov myynnissä 100 eurolla.
Tai sitten ostat tuosta satkun http://www.nettiauto.com/saab/900/2715018. Ollut uudesta lähtien samalla suvulla, eikä ole todellakaan hinnalla pilattu.
Tai sitten ostat tuosta satkun http://www.nettiauto.com/saab/900/2715018. Ollut uudesta lähtien samalla suvulla, eikä ole todellakaan hinnalla pilattu.
Saab 99 GL 2d -81 Cameo Beige (VA)
Saab 900 GLs 3d -79 Akacia Green met. (PR)
Volvo XC90 Executive -09, Volvo C70 2.5T -98, Volvo 240 GL -88
Saab 900 GLs 3d -79 Akacia Green met. (PR)
Volvo XC90 Executive -09, Volvo C70 2.5T -98, Volvo 240 GL -88
Re: Uusi täällä, hakusessa tuplis coupe
Tuossa sitä vasta helmi olisikin.
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4027
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Re: Uusi täällä, hakusessa tuplis coupe
Jos vihreänä kiehtoo, niin tämäkin lienee vielä myymättä: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=18&t=84564 josta löytyy myös nettiauton vanha ilmo http://www.nettiauto.com/saab/99/2503958
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Re: Uusi täällä, hakusessa tuplis coupe
Jep, yksi auto jo tiedossa. Ilmoittelen piakkoin, miten sen kanssa kävi. Pidetään peukkuja, että kaikki menee hyvästi.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: Uusi täällä, hakusessa tuplis coupe
Auto näköjään myyty, mutta jos tuosta vähänkään alkuperäistä haluaa, niin aika paljon saa pintapuolta laitella. Varmaan tehty joskus mittavampi maalaus/peltiremontti, kun ainakin listat, maski, konepelti ja takaluukku on jostain uudemmasta 900:sta. Ainoa alkuperäinen osa päällepäin taitaa olla sivupeilit.CompiCoupe kirjoitti: Tai sitten ostat tuosta satkun http://www.nettiauto.com/saab/900/2715018. Ollut uudesta lähtien samalla suvulla, eikä ole todellakaan hinnalla pilattu.
-
- "Turbo"
- Viestit: 282
- Liittynyt: Ke Huhti 02, 2008 23:35
Re: Uusi täällä, hakusessa tuplis coupe
Eihän tuossa nyt ole konepeltiä ja takaluukkua vältämättä vaihdettu, on vaan laiteltu uudempien mallien Saab-tekstejä ja -logoja ympäriinsä. Ja nuo parivalot on saanut melko helposti lisättyä tuonne taakse. Tosin poistaminen olisikin sitten vähän enempi aikaa vievää. Eli kyllähän tuossa tuota työtä näyttäisi melkoisesti olevan, jos alkuperäisen 79- mallin haluaisi.Jusau kirjoitti:Auto näköjään myyty, mutta jos tuosta vähänkään alkuperäistä haluaa, niin aika paljon saa pintapuolta laitella. Varmaan tehty joskus mittavampi maalaus/peltiremontti, kun ainakin listat, maski, konepelti ja takaluukku on jostain uudemmasta 900:sta. Ainoa alkuperäinen osa päällepäin taitaa olla sivupeilit.CompiCoupe kirjoitti: Tai sitten ostat tuosta satkun http://www.nettiauto.com/saab/900/2715018. Ollut uudesta lähtien samalla suvulla, eikä ole todellakaan hinnalla pilattu.
Saab 99 GL 2d -81 Cameo Beige (VA)
Saab 900 GLs 3d -79 Akacia Green met. (PR)
Volvo XC90 Executive -09, Volvo C70 2.5T -98, Volvo 240 GL -88
Saab 900 GLs 3d -79 Akacia Green met. (PR)
Volvo XC90 Executive -09, Volvo C70 2.5T -98, Volvo 240 GL -88
Re: Uusi täällä, hakusessa tuplis coupe
Jatketaan tähän, kun liittyy auton hakuun. Eli onko tietoa, täytyykö näihin tykkivanteisiin olla jotkin erikoispultit, vai käykö tavalliset peltivanteiden pultit näihin?
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: Uusi täällä, hakusessa tuplis coupe
saabin normaalit peltivanteisiin käytetyt kartiomutterit käy ihan hyvin, mutta on syytä olla niitä korkeampia 80-luvun kartiomuttereita jossa on pidempi nousu (vai miten se hienosti sanotaan?). 70-luvun ysiyseissä on niitä matalia muttereita joita en tuollaiseen vanteeseen mielelläni ruuvaisi.Lahti411 kirjoitti:Jatketaan tähän, kun liittyy auton hakuun. Eli onko tietoa, täytyykö näihin tykkivanteisiin olla jotkin erikoispultit, vai käykö tavalliset peltivanteiden pultit näihin?
edit: pieleen meni, korjattu kommentti seuraavalla sivulla
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
-
- "Aero"
- Viestit: 307
- Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04
Re: Uusi täällä, hakusessa tuplis coupe
Offtopic: ..mutta olipa mielenkiintoinen tuo linkin Saabi sillä itselläni on ollut saman ikäinen sedan jossa rekisterikilpi heitti parilla numerolla tuohon linkin Combi Coupeen ja siinä omassa sedanissa oli myöskin GLE:n sisustus ja EMS vanteet (jota aikanamme kovasti ihmetelimme). Mielenkiintoinen yhteensattuma (jos edes on yhteensattuma)!jka kirjoitti:Tuossa sitä vasta helmi olisikin.
Re: Uusi täällä, hakusessa tuplis coupe
Ok, kiitos tästä. Pultin pituus ja kierteen nousu on siis toinen 70- ja 80-lukujen Saabeissa? Eli vaikka vanteiden myyjällä olisikin noihin vanteisiin sopivat pultit, ne eivät välttämättä käy autooni (haettava auto vm -76 ja vanteet olleet -83 900:ssa). Mahtaakohan mistään saada pidempiä pultteja alumiinivanteille, jotka nousultaan sopisivat 70-luvun napoihin?saabin normaalit peltivanteisiin käytetyt kartiomutterit käy ihan hyvin, mutta on syytä olla niitä korkeampia 80-luvun kartiomuttereita jossa on pidempi nousu (vai miten se hienosti sanotaan?). 70-luvun ysiyseissä on niitä matalia muttereita joita en tuollaiseen vanteeseen mielelläni ruuvaisi.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: Uusi täällä, hakusessa tuplis coupe
99:ssä on mutterit!
Edit, jos vaan sopiva kierre löytyy, niin tuollasia on
http://www.autoracing.fi/index.php?main ... 2&sort=20a
Ja Biltemat yms. taitaa myös tarjotella noita pitkiä kartiomuttereita.
Ja peltivanteen mutteri ei malliltaan tuosta http://www.autoracing.fi/index.php?main ... ge&pID=623
paljoa poikkea suora osuus vain on ehkä reilun puolet tuosta kuvanmukaisesta.
Helpoin on kun hakee jostain romuttamolta 99/90 tai sitten vanhemman 900:sen mutterit.
Edit, jos vaan sopiva kierre löytyy, niin tuollasia on
http://www.autoracing.fi/index.php?main ... 2&sort=20a
Ja Biltemat yms. taitaa myös tarjotella noita pitkiä kartiomuttereita.
Ja peltivanteen mutteri ei malliltaan tuosta http://www.autoracing.fi/index.php?main ... ge&pID=623
paljoa poikkea suora osuus vain on ehkä reilun puolet tuosta kuvanmukaisesta.
Helpoin on kun hakee jostain romuttamolta 99/90 tai sitten vanhemman 900:sen mutterit.
Re: Uusi täällä, hakusessa tuplis coupe
Ai, katos vaan... Niinhän tossa edelläkin näköjään mainittiin... Mulla oli niin vahva muistikuva, että siinä on pultit, että lukemisenymmärtäminenkään ei toimi. Mut jokatapauksessa; pitää olla oikea nousu ja mutterin korkeus, että mutterit kävis tolla vanne/vuosimallikombinaatiolla?
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71