Uusi täällä, hakusessa tuplis coupe
Re: Uusi täällä, hakusessa tuplis coupe
Niin, ja selvitetään vielä, että mä tarkoitan "kierteen nousun pituudella" sitä, kuinka tiheä/harva kierre on, en sitä kuinka pitkä kierre-osuus mutterissa on. Eli onko kierteen nousuissa (eli tiheydessä) eroja 70- ja 80-luvun mallien suhteen?
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: Uusi täällä, hakusessa tuplis coupe
Eiköhän tuo ole sama kaikissa,
Motonet:
KORIN OSAT / PYÖRÄN PULTIT JA MUTTERIT
Pyöränmutteri 1/2" UNF-kierre 40-2001 Pyörän mutteri 1/2" UNF [1969 - 1984] 0,84 €
Motonet:
KORIN OSAT / PYÖRÄN PULTIT JA MUTTERIT
Pyöränmutteri 1/2" UNF-kierre 40-2001 Pyörän mutteri 1/2" UNF [1969 - 1984] 0,84 €
-
- "Kaasari"
- Viestit: 22
- Liittynyt: Ti Heinä 28, 2009 00:40
Re: Uusi täällä, hakusessa tuplis coupe
Ruotsi on täynnänsä hyviä Saabeja.
Pelastakaa ne ruotsalaisilta.
Löydät niitä esmes:
http://www.blocket.se/hela_sverige?q=sa ... md=th&sp=1
Ja katso tätä: 180tkm, katsastettu, 2 renkaat ja 400e:
http://www.blocket.se/simrishamn/Nybesi ... ?ca=11&w=3
Pelastakaa ne ruotsalaisilta.
Löydät niitä esmes:
http://www.blocket.se/hela_sverige?q=sa ... md=th&sp=1
Ja katso tätä: 180tkm, katsastettu, 2 renkaat ja 400e:
http://www.blocket.se/simrishamn/Nybesi ... ?ca=11&w=3
900 T8 Special -89
9000 CSE Jubiléé -97
Buick Riviera -67
Mercedes 280 S -93
9000 CSE Jubiléé -97
Buick Riviera -67
Mercedes 280 S -93
Re: Uusi täällä, hakusessa tuplis coupe
Ainiin, Motonet. Tuon VW 411:n kunnostuksessa kun tottui siihen, että osia saa metsästää oikein tosissaan. Saabiinhan saakin näköjään melkein mitä vaan!
Kiitokset vinkistä! Pitääpä käydä Motonetista hakemassa pultteja matkalle mukaan, niin saan vaihtaa kesägummit alle, ennen kuin lähden ysiysillä ajelemaan.
Kiitokset vinkistä! Pitääpä käydä Motonetista hakemassa pultteja matkalle mukaan, niin saan vaihtaa kesägummit alle, ennen kuin lähden ysiysillä ajelemaan.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: Uusi täällä, hakusessa tuplis coupe
sori, taisin vääriä termejä käyttämällä hämmentää asiaa väärään suuntaan.Lahti411 kirjoitti:Niin, ja selvitetään vielä, että mä tarkoitan "kierteen nousun pituudella" sitä, kuinka tiheä/harva kierre on, en sitä kuinka pitkä kierre-osuus mutterissa on. Eli onko kierteen nousuissa (eli tiheydessä) eroja 70- ja 80-luvun mallien suhteen?
nousu, äh... siis tarkoitin vaan että noissa 80-luvun muttereissa se kartio-osa on pidempi. kierre on molemmissa sama! (tulipahan taas kunnostauduttua oikein "asiantuntijana")
vanhemmissa mutterissa kartio-osa on kovin lyhyt ja usein vielä jotenkin kummallisen röpelöinen ja rosoinen, enkä sen takia itse niitä käyttäisi aluvanteissa.
eli riittää kun haet jostain romiksella olevasta 80-luvun saabista pyöränmutterit. alkuperäisiä ei kannata ainakaan marmoritiskiltä ostaa, hinta vaatimattomat 7/egee kappale, elleivät ole nostaneet vuoden 2006 jälkeen
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: Uusi täällä, hakusessa tuplis coupe
77 vuoden mallisto oli kieltämättä jänskä. Mallistossa oli 4-ovinen GLE, mutta tuo 5-ovinen "melkein GLE", eli Injection, oli kalliimpi. (olen nähnyt jonkun vanhan esitteen jossa oli hinnat, netissä).keskikonsoli kirjoitti:Offtopic: ..mutta olipa mielenkiintoinen tuo linkin Saabi sillä itselläni on ollut saman ikäinen sedan jossa rekisterikilpi heitti parilla numerolla tuohon linkin Combi Coupeen ja siinä omassa sedanissa oli myöskin GLE:n sisustus ja EMS vanteet (jota aikanamme kovasti ihmetelimme). Mielenkiintoinen yhteensattuma (jos edes on yhteensattuma)!jka kirjoitti:Tuossa sitä vasta helmi olisikin.
myöhemmissä (78->) 5-ovisissa erikoismalleissa ei enää ollut tuota henkseli-verhoilua ("ems-verhoilu") vaan kokoplyyshi-verhoilu joka sekin oli ihan näyttävä mutta ei niin sporttinen.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: Uusi täällä, hakusessa tuplis coupe
Aika huima ero alkuperäis- ja tarvikeosan välillä, kun Motonetissä mutterit maksaa 0,84 euroa. Mistähän titaani-kromiseoksesta nuo Saabin alkuperäisosat on tehty... Haen Motonetistä uudet mutterit -onpahan sitten kiiltävät ja kauniit...eli riittää kun haet jostain romiksella olevasta 80-luvun saabista pyöränmutterit. alkuperäisiä ei kannata ainakaan marmoritiskiltä ostaa, hinta vaatimattomat 7/egee kappale, elleivät ole nostaneet vuoden 2006 jälkeen
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: Uusi täällä, hakusessa tuplis coupe
Lueskelin tuota "99 keittää" viestiketjua, kun ajattelin auton hakumatkalle ottaa varmuuden vuoksi uuden termostaatin (autolla ilmeisesti viimeksi ajettu talvella, joten kesätermari voi tulla tarpeen). Tuossa ketjussa puhuttiin kuitenkin pääasiassa H-moottorin termarista ja tuossa autossa, mitä olen menossa katsomaan -ja ehkä ostamaankin- on B-moottori. Onko B-moottori yhtä tarkka alkuperäisosien suhteen, vai kelpaako motonetin halpis? Ilmeisesti tiivisteliimaa kannattaa myös käyttää termaria vaihdettaessa?
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24239
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Uusi täällä, hakusessa tuplis coupe
kuinka pitkän matkan joudut ajamaan....
termarin voi ottaa pois sieltä jolloin vesi kiertää varmasti.
tiivisteliimaa en ole yhteenkään laippaan laittanu.
termarin voi ottaa pois sieltä jolloin vesi kiertää varmasti.
tiivisteliimaa en ole yhteenkään laippaan laittanu.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Uusi täällä, hakusessa tuplis coupe
Matkaa tulee n. 350 km.
En mäkään muista koskaan laittaneeni tiivisteliimaa, kun noita termareita vanhempieni Saabeihin vaihtelin -mutta toisaalta, kyllä niissä lämpöjen nousua olikin havaittavissa. Eli ei niiden moottoreissa ihan kaikki ollut aina kohdallaan. Kesätermarinhan joudun ostamaan joka tapauksessa, vaikka nyt ottaisinkin sen väliaikaisesti pois, eli senkin vuoksi tässä kyselen.
En kyllä tiedä, viitsinkö ottaa mukaan kovin paljon työkaluja, kun lähden junalla reissuun, joten uskallanko ajaa talvitermarilla tuollaista matkaa? Ajo kotiin tapahtuu joskus alkuillan-yön välisenä aikana.
Mitähän työkaluja termarin vaihto vaatii? Pari kiinto-/lenkkiavainta? Muuta?
En mäkään muista koskaan laittaneeni tiivisteliimaa, kun noita termareita vanhempieni Saabeihin vaihtelin -mutta toisaalta, kyllä niissä lämpöjen nousua olikin havaittavissa. Eli ei niiden moottoreissa ihan kaikki ollut aina kohdallaan. Kesätermarinhan joudun ostamaan joka tapauksessa, vaikka nyt ottaisinkin sen väliaikaisesti pois, eli senkin vuoksi tässä kyselen.
En kyllä tiedä, viitsinkö ottaa mukaan kovin paljon työkaluja, kun lähden junalla reissuun, joten uskallanko ajaa talvitermarilla tuollaista matkaa? Ajo kotiin tapahtuu joskus alkuillan-yön välisenä aikana.
Mitähän työkaluja termarin vaihto vaatii? Pari kiinto-/lenkkiavainta? Muuta?
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: Uusi täällä, hakusessa tuplis coupe
harvemmin noissa talvitermareita on, yleensä samalla 88/89 termostaatilla ajetaan kesät-talvet.
olen itse noita vanhoja saabeja ostellut vuosien mittaan toistakymmentä, eikä koskaan muistaakseni ole termostaatin suhteen tavinnut murehtia. aika harvoin niitä on tullut vaihdettua saatikka tarkistettua. ja tiivisteliimaa en ole käyttänyt.
yhdellä saabilla ajoin vissiin kaksi vuotta ennenkuin huomasin että siinähän oli talvitermari. lämmöt oli aina silti puolivälissä.
juu ja b-moottorisiin käy samat termarit ja motonetin termari käy. kun kuitenkin kysyit, termarin vaihtoon tarvitset 13mm avaimen jolla avaat termarikotelon kaksi pulttia.
olen itse noita vanhoja saabeja ostellut vuosien mittaan toistakymmentä, eikä koskaan muistaakseni ole termostaatin suhteen tavinnut murehtia. aika harvoin niitä on tullut vaihdettua saatikka tarkistettua. ja tiivisteliimaa en ole käyttänyt.
yhdellä saabilla ajoin vissiin kaksi vuotta ennenkuin huomasin että siinähän oli talvitermari. lämmöt oli aina silti puolivälissä.
juu ja b-moottorisiin käy samat termarit ja motonetin termari käy. kun kuitenkin kysyit, termarin vaihtoon tarvitset 13mm avaimen jolla avaat termarikotelon kaksi pulttia.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: Uusi täällä, hakusessa tuplis coupe
Kylläpä voisin melkein ennustaa, että jos vanhaa 99:iä hakiessa tulee lämpöongelmia, niin ne ei johdu termarista vaan joko ihan paskasta syyläristä tai b-moottorin akileenkantapäästä, eli vesipumpusta. Se b-koneen vesipumppu osaa tehdä vielä senkin, että menee vedet öljyjen joukkoon, kuten allekirjoittaneen autossa juuri ennen koneen vaihtoa H-malliin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Uusi täällä, hakusessa tuplis coupe
tai sittenMertmi kirjoitti:Kylläpä voisin melkein ennustaa, että jos vanhaa 99:iä hakiessa tulee lämpöongelmia, niin ne ei johdu termarista vaan joko ihan paskasta syyläristä tai b-moottorin akileenkantapäästä, eli vesipumpusta.
-kannentiivistevika
-syylärin flektin anturi sökö tai anturin kontaktit hapettuneet tai johto irti tms.
ja sit yks muistui vielä: jos b-moottorisessa on "jostain syystä" edellisellä omistajalla jäänyt paisuntasäiliön korkki auki tai huonosti kiinni - älä laita sitä tiiviisti kiinni ainakaan vielä kotimatkalle:
paineistettu järjestelmä voi saada vanhan vesipumpun tiivisteet laukeamaan. tiedän ainakin kaksi tällaista tapausta. vesipumppuremontti wanhaan vaatii erikostyökaluja ja uudet vesipumput on kiven alla.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: Uusi täällä, hakusessa tuplis coupe
Ok, kiitokset vinkeistä! Toivotaan, että matka kuitenkin sujuu rattoisasti tupliksesta nautiskellen.
Pystyykö B-moottorin vesipumppua vielä nykyään jotenkin korjaamaan esim. tiivistesarjalla tms.? Eikös näihin ainakin ennen saanut jotain pumpun korjaussarjoja? Saakohan pumppuja tai korjaussarjoja enää edes merkkiliikkeestä? Tai onko kukaan hokannut muista autoista tiivisteitä ja muita tarpeita, joita voisi korjauksessa käyttää, mikäli alkuperäistä korjaussarjaa ei ole enää saatavilla? Tuota 411:tä laittaessa olen ainakin joutunut soveltamaan muiden autojen osia läpi koko projektin.
Tuollaiset tiivisteiden vaihdot yms. viikonloppuprojektit ovat ihan ok, mutta en haluaisi heti mitään moottorin vaihtoa alkaa suorittamaan. Eli toivotaan, että vikaa ei löydy ollenkaan tai että se olisi jotain, mistä selviäisi kivalla iltanäpertelyllä. Olisi nimittäin kiva vähän nautiskellakin näistä harrasteautoista, eikä vain puurtaa projektista toiseen...
Pystyykö B-moottorin vesipumppua vielä nykyään jotenkin korjaamaan esim. tiivistesarjalla tms.? Eikös näihin ainakin ennen saanut jotain pumpun korjaussarjoja? Saakohan pumppuja tai korjaussarjoja enää edes merkkiliikkeestä? Tai onko kukaan hokannut muista autoista tiivisteitä ja muita tarpeita, joita voisi korjauksessa käyttää, mikäli alkuperäistä korjaussarjaa ei ole enää saatavilla? Tuota 411:tä laittaessa olen ainakin joutunut soveltamaan muiden autojen osia läpi koko projektin.
Tuollaiset tiivisteiden vaihdot yms. viikonloppuprojektit ovat ihan ok, mutta en haluaisi heti mitään moottorin vaihtoa alkaa suorittamaan. Eli toivotaan, että vikaa ei löydy ollenkaan tai että se olisi jotain, mistä selviäisi kivalla iltanäpertelyllä. Olisi nimittäin kiva vähän nautiskellakin näistä harrasteautoista, eikä vain puurtaa projektista toiseen...
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
-
- "Aero"
- Viestit: 307
- Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04
Re: Uusi täällä, hakusessa tuplis coupe
Juu, mutta kun se minun 99 oli ihan normi GL sedan yhellä kaasarilla mutta jostakin syystä siinä oli kuitenkin tuo GLE:n sisustus ja nuo EMS vanteet ja auto oli myös ihan saman värinen kuin mitä tuo linkin Combi Coupe.lucaf kirjoitti:77 vuoden mallisto oli kieltämättä jänskä. Mallistossa oli 4-ovinen GLE, mutta tuo 5-ovinen "melkein GLE", eli Injection, oli kalliimpi. (olen nähnyt jonkun vanhan esitteen jossa oli hinnat, netissä).keskikonsoli kirjoitti:Offtopic: ..mutta olipa mielenkiintoinen tuo linkin Saabi sillä itselläni on ollut saman ikäinen sedan jossa rekisterikilpi heitti parilla numerolla tuohon linkin Combi Coupeen ja siinä omassa sedanissa oli myöskin GLE:n sisustus ja EMS vanteet (jota aikanamme kovasti ihmetelimme). Mielenkiintoinen yhteensattuma (jos edes on yhteensattuma)!jka kirjoitti:Tuossa sitä vasta helmi olisikin.
myöhemmissä (78->) 5-ovisissa erikoismalleissa ei enää ollut tuota henkseli-verhoilua ("ems-verhoilu") vaan kokoplyyshi-verhoilu joka sekin oli ihan näyttävä mutta ei niin sporttinen.
Mieleeni tuli kun tuo rekisterikin osui parin numeron päähän että onko esim. joku yritys aikoinaan tilannut nämä 99 noilla varusteilla ja olisivat ikään kuin "veljeksiä" tuo linkin auto ja minulla aikoinaan ollut sedani?