Kuulostaa veikeältä. Kuulostaa myös siltä, että autosi on ollut alunperin EMS (jota tehtiin juuri tuolla värillä), mutta ruisku vaihdettu jostain kumman syystä myöhemmin kaasuttimeen? Oliko kierroslukumittaria? Mene ja tiedä, kyllä on monenlaisia merkillisiä varusteyhdistelmiä ollut saabeissa kautta aikojen.keskikonsoli kirjoitti: Juu, mutta kun se minun 99 oli ihan normi GL sedan yhellä kaasarilla mutta jostakin syystä siinä oli kuitenkin tuo GLE:n sisustus ja nuo EMS vanteet ja auto oli myös ihan saman värinen kuin mitä tuo linkin Combi Coupe.
Mieleeni tuli kun tuo rekisterikin osui parin numeron päähän että onko esim. joku yritys aikoinaan tilannut nämä 99 noilla varusteilla ja olisivat ikään kuin "veljeksiä" tuo linkin auto ja minulla aikoinaan ollut sedani?
Uusi täällä, hakusessa tuplis coupe
Re: Uusi täällä, hakusessa tuplis coupe
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4027
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Re: Uusi täällä, hakusessa tuplis coupe
Tässäpä auto niille, joita harmittaa, ettei 99 combia tehty enää 80-luvulla:
http://www.blocket.se/sodermanland/Saab ... m?ca=3&w=3
http://www.blocket.se/sodermanland/Saab ... m?ca=3&w=3
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
-
- "Aero"
- Viestit: 307
- Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04
Re: Uusi täällä, hakusessa tuplis coupe
Ei ollut kierroslukumittaria vaan ihan normaali 99:n kello ja olenko käsittänyt oikein että EMS:ssä oli punaiset nuo penkit ja GLE:ssä nuo vaaleanruskeat ja tuollaiset vaaleanruskeat henkselipenkit oli siinä minunkin Saabissani.lucaf kirjoitti:Kuulostaa veikeältä. Kuulostaa myös siltä, että autosi on ollut alunperin EMS (jota tehtiin juuri tuolla värillä), mutta ruisku vaihdettu jostain kumman syystä myöhemmin kaasuttimeen? Oliko kierroslukumittaria? Mene ja tiedä, kyllä on monenlaisia merkillisiä varusteyhdistelmiä ollut saabeissa kautta aikojen.keskikonsoli kirjoitti: Juu, mutta kun se minun 99 oli ihan normi GL sedan yhellä kaasarilla mutta jostakin syystä siinä oli kuitenkin tuo GLE:n sisustus ja nuo EMS vanteet ja auto oli myös ihan saman värinen kuin mitä tuo linkin Combi Coupe.
Mieleeni tuli kun tuo rekisterikin osui parin numeron päähän että onko esim. joku yritys aikoinaan tilannut nämä 99 noilla varusteilla ja olisivat ikään kuin "veljeksiä" tuo linkin auto ja minulla aikoinaan ollut sedani?
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Oispa kyllä ollut ikävä homma jos olisinkin ollut EMS:n omistaja tietämättäni!
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- "Aero"
- Viestit: 307
- Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04
Re: Uusi täällä, hakusessa tuplis coupe
Siis, mikähän tuo sitten loppujenlopuksi oiken on?? 900:n 99 keulalla???jariha kirjoitti:Tässäpä auto niille, joita harmittaa, ettei 99 combia tehty enää 80-luvulla:
http://www.blocket.se/sodermanland/Saab ... m?ca=3&w=3
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
-
- "Aero"
- Viestit: 307
- Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04
Re: Uusi täällä, hakusessa tuplis coupe
Ei oo tuo Saab-slangi mulla oikein hanskassa niin mikä on sitten Combinoppa, heitetäänkö sitä?Mimmi kirjoitti:Combinoppa
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
-
- "Turbo"
- Viestit: 282
- Liittynyt: Ke Huhti 02, 2008 23:35
Re: Uusi täällä, hakusessa tuplis coupe
90 Combi.keskikonsoli kirjoitti:Siis, mikähän tuo sitten loppujenlopuksi oiken on?? 900:n 99 keulalla???jariha kirjoitti:Tässäpä auto niille, joita harmittaa, ettei 99 combia tehty enää 80-luvulla:
http://www.blocket.se/sodermanland/Saab ... m?ca=3&w=3
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Saab 99 GL 2d -81 Cameo Beige (VA)
Saab 900 GLs 3d -79 Akacia Green met. (PR)
Volvo XC90 Executive -09, Volvo C70 2.5T -98, Volvo 240 GL -88
Saab 900 GLs 3d -79 Akacia Green met. (PR)
Volvo XC90 Executive -09, Volvo C70 2.5T -98, Volvo 240 GL -88
-
- "Aero"
- Viestit: 307
- Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04
Re: Uusi täällä, hakusessa tuplis coupe
No, nyt selkis, kiitti kovasti!CompiCoupe kirjoitti:90 Combi.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Näyttäs olevan myös B-moottorissa H-moottorin alakerta tai ainakin öljytikku?
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
Kulkeekohan tuo 1.- 4.vaihteilla taaksepäin ja pakilla eteenpäin?
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Re: Uusi täällä, hakusessa tuplis coupe
Huomatkaa sisäkuvassa kojelaudan päällisen nukka.jariha kirjoitti:Tässäpä auto niille, joita harmittaa, ettei 99 combia tehty enää 80-luvulla:
http://www.blocket.se/sodermanland/Saab ... m?ca=3&w=3
On Svea-mamman poika ollut kohtuullisen fiksu, eipä aurinko häiki kojelaudan pintaa tuulilasiin.
Mitenköhän tuon virittelisi yhtä fiksusti satkuun? 99/90 kojelaudan päällinen muodostunee kahdesta osasta vai...
Saab 900 Turbo 16i -84
-
- "Turbo"
- Viestit: 282
- Liittynyt: Ke Huhti 02, 2008 23:35
Re: Uusi täällä, hakusessa tuplis coupe
99 Combi olisi kyllä pitänyt ehdottomasti säilyttää tuotannossa, vaikka satku tulikin markkinoille, on siinä vaan niin hieno muotoilu. Myöhemmässäkin vaiheessa Saab 90 Combi olisi ollut paljon tyylikkäämpi kuin mitä 90 sedanina oli.jariha kirjoitti:Tässäpä auto niille, joita harmittaa, ettei 99 combia tehty enää 80-luvulla:
http://www.blocket.se/sodermanland/Saab ... m?ca=3&w=3
Siinä vielä vähän kaunokaisia
![Kuva](http://i43.photobucket.com/albums/e370/jkpaasikivi/DSCN0228.jpg)
![Kuva](http://i43.photobucket.com/albums/e370/jkpaasikivi/DSCN0229.jpg)
Saab 99 GL 2d -81 Cameo Beige (VA)
Saab 900 GLs 3d -79 Akacia Green met. (PR)
Volvo XC90 Executive -09, Volvo C70 2.5T -98, Volvo 240 GL -88
Saab 900 GLs 3d -79 Akacia Green met. (PR)
Volvo XC90 Executive -09, Volvo C70 2.5T -98, Volvo 240 GL -88
Re: Uusi täällä, hakusessa tuplis coupe
Noniin, kurvasin juuri opaalinvihreällä Combi Coupe Tupliksella kotiin. Matka Seinäjoelta Lahteen sujui pääosin suorastaan loistavasti ja sain nautiskella ostoksestani!
Auto tuntui äärimmäisen tanakalta eikä mistään alustasta tai korista kuulunut natinan tai kolinan inahdustakaan. Uskomattoman solidi yksilö! Joitain pikkuvikoja toki löytyi, kuten mittari- ja lämppärivalaistuksen puuttuminen. Auto on seisonut jonkin aikaa ja ollut muutenkin vähäisellä käytöllä, joten erilaiset kosketushäiriöt kuuluvatkin asiaan.
Pari isompaakin murhetta löytyi:
1) Suuremmassa nopeudessa kytkimen pohjaan painaminen ja kaasun vapauttaminen -kuten moottoriliikennetiellä valoihin tultaessa- aiheuttivat moottorin sammumisen lähes poikkeuksetta. Tyhjäkäynti oli ehkä hieman aaltoilevaa. Ovatko nämä selkeitä oireita jostain? Auttaisiko esim. tyhjäkäynnin kierrosten nostaminen? Ainakin ryypyn hienoinen avaaminen liikennevaloja lähestyttäessä auttoi asiaa. Muuten moottori tuntui todella vahvalta ja käyntiääni oli pehmeä. Voimaa tuntui löytyvän luvatun verran. Moottori siis tuplakaasari B.
2)Painelaakeri vihelsi ehkä hienoisesti. Muutenkin kytkin oli vähän on-off-tyyppinen, vaikka vaihteet kyllä kytkeytyivätkin hyvin. Liekö käytön puutetta tuo kytkimen töksähtelevä käytös? Kuinka vaikea on tupliksessa painelaakerin vaihto?
3)Ilmeisesti apukuskin puoleisesta pyörästä kuului matalaa ulvontaa. Ääni muistutti, kuin olisi puhaltanut puolityhjään pulloon tai ajanut matalaprofiilisilla renkailla tiekarhun uriin. Myös järeämpää metallitankoa sorvattaessa, ilman riittävää leikkuunestettä, kuuluu saman tapainen ääni!!! Ääni kuului vain tietyillä nopeuksilla (n. 80km/h) tai kurvissa matalilla nopeuksilla, jolloin se oli mielestäni jo hälyyttävän kova. Taitavat olla pyöränlaakerit finito. Onnistuuko laakerien vaihto ilman erikoistyökaluja?
En ole vielä hankkinut korjausopasta, joten joudun nyt täältä kyselemään apuja. Toivottavasti saan pikaisia vastauksia, niin pystyn viikonlopun aikana korjaamaan tuplista. Etenkin tuo edestä kuuluva ulina huolestuttaa, joten sen aiheuttaja olisi hyvä saada selville. Mikä muuten olisi hyvä korjausopas? Ainakin VW 411:n kunnostamisessa Haynes on ollut loistava apu. Onko 99:stä Haynesin opasta, vai olisiko joku muu vielä parempi?
-Pirkka-
Auto tuntui äärimmäisen tanakalta eikä mistään alustasta tai korista kuulunut natinan tai kolinan inahdustakaan. Uskomattoman solidi yksilö! Joitain pikkuvikoja toki löytyi, kuten mittari- ja lämppärivalaistuksen puuttuminen. Auto on seisonut jonkin aikaa ja ollut muutenkin vähäisellä käytöllä, joten erilaiset kosketushäiriöt kuuluvatkin asiaan.
Pari isompaakin murhetta löytyi:
1) Suuremmassa nopeudessa kytkimen pohjaan painaminen ja kaasun vapauttaminen -kuten moottoriliikennetiellä valoihin tultaessa- aiheuttivat moottorin sammumisen lähes poikkeuksetta. Tyhjäkäynti oli ehkä hieman aaltoilevaa. Ovatko nämä selkeitä oireita jostain? Auttaisiko esim. tyhjäkäynnin kierrosten nostaminen? Ainakin ryypyn hienoinen avaaminen liikennevaloja lähestyttäessä auttoi asiaa. Muuten moottori tuntui todella vahvalta ja käyntiääni oli pehmeä. Voimaa tuntui löytyvän luvatun verran. Moottori siis tuplakaasari B.
2)Painelaakeri vihelsi ehkä hienoisesti. Muutenkin kytkin oli vähän on-off-tyyppinen, vaikka vaihteet kyllä kytkeytyivätkin hyvin. Liekö käytön puutetta tuo kytkimen töksähtelevä käytös? Kuinka vaikea on tupliksessa painelaakerin vaihto?
3)Ilmeisesti apukuskin puoleisesta pyörästä kuului matalaa ulvontaa. Ääni muistutti, kuin olisi puhaltanut puolityhjään pulloon tai ajanut matalaprofiilisilla renkailla tiekarhun uriin. Myös järeämpää metallitankoa sorvattaessa, ilman riittävää leikkuunestettä, kuuluu saman tapainen ääni!!! Ääni kuului vain tietyillä nopeuksilla (n. 80km/h) tai kurvissa matalilla nopeuksilla, jolloin se oli mielestäni jo hälyyttävän kova. Taitavat olla pyöränlaakerit finito. Onnistuuko laakerien vaihto ilman erikoistyökaluja?
En ole vielä hankkinut korjausopasta, joten joudun nyt täältä kyselemään apuja. Toivottavasti saan pikaisia vastauksia, niin pystyn viikonlopun aikana korjaamaan tuplista. Etenkin tuo edestä kuuluva ulina huolestuttaa, joten sen aiheuttaja olisi hyvä saada selville. Mikä muuten olisi hyvä korjausopas? Ainakin VW 411:n kunnostamisessa Haynes on ollut loistava apu. Onko 99:stä Haynesin opasta, vai olisiko joku muu vielä parempi?
-Pirkka-
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: Uusi täällä, hakusessa tuplis coupe
Osaavalle pajalle säätöön, joka osaa (tai yrittää ainakin) synkata kaasarit, vanhoina kuluneina ei välttämättä hyvää saa kuitenkaan, kaasarit ovat siis malliltaan Strömbergin 150:setLahti411 kirjoitti: Pari isompaakin murhetta löytyi:
1) Suuremmassa nopeudessa kytkimen pohjaan painaminen ja kaasun vapauttaminen -kuten moottoriliikennetiellä valoihin tultaessa- aiheuttivat moottorin sammumisen lähes poikkeuksetta. Tyhjäkäynti oli ehkä hieman aaltoilevaa. Ovatko nämä selkeitä oireita jostain? Auttaisiko esim. tyhjäkäynnin kierrosten nostaminen? Ainakin ryypyn hienoinen avaaminen liikennevaloja lähestyttäessä auttoi asiaa. Muuten moottori tuntui todella vahvalta ja käyntiääni oli pehmeä. Voimaa tuntui löytyvän luvatun verran. Moottori siis tuplakaasari B.
Haulla löytyy tarinaa, jos kerran pykälät menee paikalleen ok ja ei liikkeellelähdössä ongelmia, en tekisi mitään, korkeintaan sopivaa spray-öljyä/crc:tä tms kokeilisin vähän ruiskuttaa laakerille. Muovikopan ottaa pois, paljastuu koko kauheusLahti411 kirjoitti: 2)Painelaakeri vihelsi ehkä hienoisesti. Muutenkin kytkin oli vähän on-off-tyyppinen, vaikka vaihteet kyllä kytkeytyivätkin hyvin. Liekö käytön puutetta tuo kytkimen töksähtelevä käytös? Kuinka vaikea on tupliksessa painelaakerin vaihto?
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Lahti411 kirjoitti: 3)Ilmeisesti apukuskin puoleisesta pyörästä kuului matalaa ulvontaa. Ääni muistutti, kuin olisi puhaltanut puolityhjään pulloon tai ajanut matalaprofiilisilla renkailla tiekarhun uriin. Myös järeämpää metallitankoa sorvattaessa, ilman riittävää leikkuunestettä, kuuluu saman tapainen ääni!!! Ääni kuului vain tietyillä nopeuksilla (n. 80km/h) tai kurvissa matalilla nopeuksilla, jolloin se oli mielestäni jo hälyyttävän kova. Taitavat olla pyöränlaakerit finito. Onnistuuko laakerien vaihto ilman erikoistyökaluja?
Prässihommia, suosiolla irrotettu napa pajalle, jossa on prässi.
Lahti411 kirjoitti: En ole vielä hankkinut korjausopasta, joten joudun nyt täältä kyselemään apuja. Toivottavasti saan pikaisia vastauksia, niin pystyn viikonlopun aikana korjaamaan tuplista. Etenkin tuo edestä kuuluva ulina huolestuttaa, joten sen aiheuttaja olisi hyvä saada selville. Mikä muuten olisi hyvä korjausopas? Ainakin VW 411:n kunnostamisessa Haynes on ollut loistava apu. Onko 99:stä Haynesin opasta, vai olisiko joku muu vielä parempi?
Eipä noista saatavista mikään taida olla kovin kummoinen, Alfamerin perusopas on ainakin yleinen tarjolla oleva, jos ei muuta, on siinä suht hyvät sähkökuvat, mutta muuten on aika ylimalkainen.
Re: Uusi täällä, hakusessa tuplis coupe
Onnittelut kadehdittavan yksilön taltioinnista!
1) katkojankärkien avautumisvälin tarkastus, huomaat että on liian pieni rako, avaat hieman (0.4mm?) ja ihmettelet miten auto kulkee vieläkin paremmin, eikä sammu enää tyhjäkäynnillä![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
3) laakerivian varmistat kun kaartelet molemmille puolille ja huomaat että toiseen suuntaan ääni vaimenee ja toiseen suuntaan voimistuu.
1) katkojankärkien avautumisvälin tarkastus, huomaat että on liian pieni rako, avaat hieman (0.4mm?) ja ihmettelet miten auto kulkee vieläkin paremmin, eikä sammu enää tyhjäkäynnillä
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
3) laakerivian varmistat kun kaartelet molemmille puolille ja huomaat että toiseen suuntaan ääni vaimenee ja toiseen suuntaan voimistuu.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
-
- "Turbo"
- Viestit: 282
- Liittynyt: Ke Huhti 02, 2008 23:35
Re: Uusi täällä, hakusessa tuplis coupe
Piru, että hienon värisen pelin ostit. Nyt äkkiä kuvia kehiin ja projektiosioon jotain juttua...
Saab 99 GL 2d -81 Cameo Beige (VA)
Saab 900 GLs 3d -79 Akacia Green met. (PR)
Volvo XC90 Executive -09, Volvo C70 2.5T -98, Volvo 240 GL -88
Saab 900 GLs 3d -79 Akacia Green met. (PR)
Volvo XC90 Executive -09, Volvo C70 2.5T -98, Volvo 240 GL -88
Re: Uusi täällä, hakusessa tuplis coupe
Juu, kyllä minä ajattelin tehdä tuonne oman projektitopicin. Laittelen sinne sitten piakkoin kuvia.
Kun olen uusi täällä foorumilla, niin voisiko joku kertoa, kannattaako ongelmiin kysellä apua tuolla projektitopicissa, vai onko parempi kysellä täällä yleisellä 99/900-puolella?
Vielä muutama kysymys varaosista:
En ole ainakaan pikaisella kyselyllä löytänyt etupyörän laakerisarjoja mistään. Olisiko tietoa, mistä kannattaa kysellä? Laakeriliikkeestä kenties? Olisiko jollain antaa laakeredien mittoja, tai tietäisikö joku alkuperäistä valmistajaa, niin voisin heidän katalogeistaan sopivat löytääkin.
Kun olen uusi täällä foorumilla, niin voisiko joku kertoa, kannattaako ongelmiin kysellä apua tuolla projektitopicissa, vai onko parempi kysellä täällä yleisellä 99/900-puolella?
Vielä muutama kysymys varaosista:
En ole ainakaan pikaisella kyselyllä löytänyt etupyörän laakerisarjoja mistään. Olisiko tietoa, mistä kannattaa kysellä? Laakeriliikkeestä kenties? Olisiko jollain antaa laakeredien mittoja, tai tietäisikö joku alkuperäistä valmistajaa, niin voisin heidän katalogeistaan sopivat löytääkin.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24074
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Uusi täällä, hakusessa tuplis coupe
eiköhän motonetista löydy laakerisarja.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659