BW37-laatikosta on kadonnut muut pykälät paitsi ykkönen ja pakki. Kakkonen on ollut kadoksissa jo pidempään, enkä sitä ole osannut suuremmin kaivatakaan, kun laatikko toimii muuten niin nätisti, mutta kolmonen katosi tänään illalla aivan yhtäkkiä - ja sitä sitten jo kaipaakin!
Ajelin kaikessa rauhassa motaria Porvoosta Helsinkiin päin, nopeus siinä 120, ja yhtäkkiä veto katosi ja kierrokset pomppasivat ylös. Ensin luulin laatikon lyövän täysin tyhjää, mutta vauhdin tippuessa kahdeksaankymppiin ykkönen löytyy vielä ja se toimii normaalisti (1-asennossa moottorijarrutuksella ja 2- ja D-asennoissa vapaakytkimellä, kuten kuuluukin). Öljyä ei ole kateissa eikä öljy vaikuta palaneeltakaan. Parin tunnin viilentyminen parkkipaikalla ei tuonut muutosta asiaan ja huomenna näkee onko yli-yön seisottaminenkaan tehnyt mitään, tuskin. Joku o-rengaskohan tuolta on mahtanut pettää?
BW37 automaatti, pykäliä kateissa
BW37 automaatti, pykäliä kateissa
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: BW37 automaatti, pykäliä kateissa
Itselläni hieman samantapaisessa ongelmassa oli öljypohjan tilassa oleva nesteputki irronnut paikaltaan. Nesteputket ovat työnnetty porattuihin reikiin, ei mitään kiinnikettä.
Saattaa irrota esim. öljysuodattimen irroituksen/ kiinnittämisen tuoksinassa.
Saattaa irrota esim. öljysuodattimen irroituksen/ kiinnittämisen tuoksinassa.
Re: BW37 automaatti, pykäliä kateissa
Jotain tuollaista itsekin ajattelisin. Kolmosvaihde toimii lamellikytkimellä ja kun se irrotti ihan yht'äkkiä ilman mitään aikaisempaa luistoa tai kärtsäämistä, ei kyse voi olla oikein mistään muusta kuin siitä, että ko. kytkimen ohjauspaine on äkillisesti kadonnut. Eikä paineen katoaminen voine öljypumppuviasta johtua, kun kuitenkin pakki ja ykkönen toimivat normaalisti, jostain ne paineensa saavat.GMies kirjoitti:Itselläni hieman samantapaisessa ongelmassa oli öljypohjan tilassa oleva nesteputki irronnut paikaltaan. Nesteputket ovat työnnetty porattuihin reikiin, ei mitään kiinnikettä.
Saattaa irrota esim. öljysuodattimen irroituksen/ kiinnittämisen tuoksinassa.
En tiedä viitsinkö tässä kerrostalon pihassa käydä lootan pohjaa avaamaan, vai ajelisinko tallille, jossa saan auton nosturille. Hiukan nihkeä tosin on lähteä 160 km matkaa jurruuttamaan, kun tämänhetkinen huippunopeus on n. 80 km/h ja se saavutetaan n. 5600 kierroksella / min. Saattaisi laatikko hieman ottaa lämpöä noin pitkästä ykkösellä ajelusta?
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: BW37 automaatti, pykäliä kateissa
Tänään illalla lähdin ulvottamaan Saabia vanhaa ykköstietä Turun suuntaan. Ajatuksena oli tehdä samalla pieni karstanpoisto moottorille kun normaalisti ei kierroksia juuri tule käytettyä, mutta Borg-Warneripa yllätti taas, tällä kertaa positiivisesti: puolen tunnin 5500-6000 kierroksella huudatuksen jälkeen laatikko alkaa vienosti tempomaan ja kas, kohta se paukauttaakin kolmosen sisään. Loppumatka sujuukin sitten alkumatkaa suuremmilla nopeuksilla, mutta pienemmillä kierroksilla. Muutaman kerran tuli pysähdyttyä ja joka pysäyksen jälkeen kolmonen löytyi uudestaan, tosin välillä vaati melkoista koukkimista. Kakkosesta ei havaintoa.
Akuutein vikaoire lakkasi siis ilmenemästä, mutta täytyy silti jossain vaiheessa kurkata tuonne lootaan. Jotain materiaalia tuosta laatikosta löytyy, mutta olisiko jollain ihan korjaamokäsikirjan kyseistä osiota myytäväksi tai kopioitavaksi?
Akuutein vikaoire lakkasi siis ilmenemästä, mutta täytyy silti jossain vaiheessa kurkata tuonne lootaan. Jotain materiaalia tuosta laatikosta löytyy, mutta olisiko jollain ihan korjaamokäsikirjan kyseistä osiota myytäväksi tai kopioitavaksi?
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm