Laatikko sano spätääm!
Ei 99-tekniikan ollut tarkoitus elää 1990-luvulle asti! Kun 900:a 1970-luvulla suunniteltiin, taustalla oli tarve saada minimaalisin tuotekehittelykustannuksin 'uusi' malli markkinoille. Ja siinä onnistuttiin.
Eikä siitä ollut tarkoitus tulla niin pitkäikäistä mallia kuin siitä lopulta tuli, mutta 1980-luvun alkuvuosina 900:n kauppa kävikin sitten yllättävän hyvin, jolloin Saabin johdossa päädyttiin siihen, ettei 9000 korvaakaan 900:a, vaan tulee sen yläpuolelle ja valmistetaan ja markkinoidaan kahta mallisarjaa rinnakkain.
900:n hyvään myyntimenestykseen vaikutti mm. turbotekniikka ja kruunun edullinen kurssi suhteessa dollariin. Seuraajan tulo viivästyi johtuen johdon päättämättömyydestä, rahoituksen niukkuudesta sekä yhteistyökumppanin löytymisen vaikeudesta.
Kiva kuitenkin, kun näitä muinaisjäänteitä on olemassa. Mä tykkään.
Eikä siitä ollut tarkoitus tulla niin pitkäikäistä mallia kuin siitä lopulta tuli, mutta 1980-luvun alkuvuosina 900:n kauppa kävikin sitten yllättävän hyvin, jolloin Saabin johdossa päädyttiin siihen, ettei 9000 korvaakaan 900:a, vaan tulee sen yläpuolelle ja valmistetaan ja markkinoidaan kahta mallisarjaa rinnakkain.
900:n hyvään myyntimenestykseen vaikutti mm. turbotekniikka ja kruunun edullinen kurssi suhteessa dollariin. Seuraajan tulo viivästyi johtuen johdon päättämättömyydestä, rahoituksen niukkuudesta sekä yhteistyökumppanin löytymisen vaikeudesta.
Kiva kuitenkin, kun näitä muinaisjäänteitä on olemassa. Mä tykkään.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Kyllä minä ainakin pidän satkun kolmiotukivarsin toteutetusta pyöräntuennasta, tosin kuin tonnarin mäkperseistä...
Satku ei vetele, tonnari taas _vetelee_ :S.
Satku ei vetele, tonnari taas _vetelee_ :S.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
AAMEN. ite tykkään enemmän ajaa tuota omaa vanhaa satkua ku mitä tykkäsin 9-3 ss:sta, ei voi mitää. se tehostus on vaa liikaa ja pitää se kuulla että auto käy. Vaikka siinä oliki reilusti tuplaten heposia ku omassa ni en vaihtasJuha96 kirjoitti:
Kiva kuitenkin, kun näitä muinaisjäänteitä on olemassa. Mä tykkään.
Rouva JuAn
#2311
9-5 2.3t A -98 ja volvo xc70
#2311
9-5 2.3t A -98 ja volvo xc70
Re: Laatikko sano spätääm!
Mikä minulla on lootassa menossa..
joka vaihteella (ainaskin 1-2-3-4) kuuluu kytkettäessä pieni kolahdus.
Harvoin mutta joskus kolmonen hyppää pois päältä. Joskus kakkonen on hankala saada kytkettyä..
lämpöisellä kelillä laatikko toimii sulavammin, mikä olisi parempi öljy?nyt on 10w40
kyseessä 347600 km ajettu 900i saappi.
joka vaihteella (ainaskin 1-2-3-4) kuuluu kytkettäessä pieni kolahdus.
Harvoin mutta joskus kolmonen hyppää pois päältä. Joskus kakkonen on hankala saada kytkettyä..
lämpöisellä kelillä laatikko toimii sulavammin, mikä olisi parempi öljy?nyt on 10w40
kyseessä 347600 km ajettu 900i saappi.
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Re:
Penanen kirjoitti:Kyllä se Mimmi on niin,että autoissa on useita erillisiä osakokonaisuuksia voimansiirrossa. Jokaisella on nimikin, vetari, enska ja nii... Autohan pyritään suunnittelemaan niin että, kampiakseli ja lootan pääakseli olis samansuuntaiset, ettei tulis kitkahäviöitä. 99.n suunnittelu on aloitettu kuuskytluvun alussa, siihen aikaan etuvetoisia valmisti enimmäkseen ranskalaiset. Niissä kone ja loota oli peräkkäin asennettuina loota eteenpäin, muissa oli pieni kaksitahtinen. Se miksi Saabi valitsi tilaa vievät kolmiotuet on outoa, koska siihen ei konetta saa poikittain mahtumaan. Päällekkäin laitettuna joutui joutui voiman siirtää 2x90 astetta. se hukkaa tehoa varsinkin kiihdytyksissä. Olisivat edes ysisatasen myötä siirtyneet tonnarin tekniikkaan, sitä meinasin -93 auton ostaneisiin. Tää rakenne on todellakin epäonnistunut jo kuuskytluvulla. Vaihdekeppi on suorassa yhteydessä kytkentärattaaseen, se välittää kaikki vammat suoraan kouraan. Se on kuin lääkärin stetoskooppi. Kepin heiluminen johtuu koneen kiinnikkeistä.
Hyvää yleis-sivistävää tietoa jota ei ole tullut ajatelleeksi. Koko OG900 omistusurani aikana (vuodesta 94 tähän päivään) on monta kertaa tullut mieleen että auto olisi ajettavuudeltaan/käytettävyydeltään täydellinen jos siinä olisi hyvä vaihteisto (nyt auto on melkein täydellinen, vaihteisto aiheuttaa miinuksen). Noh, suotakoon vanhukselle muutama akilleen kantapää. Jokaisen omistamani satkun kohdalla on tullut välillä mieleen maallikon havainnot vaihteistosta ja tuuminut että satkujen tehoilla auto olisi todella ripeä, jos siinä olisi hyvin toimiva ja suunniteltu vaihteisto. Kiitoksia sivistämisestä!
Ilmeisesti jonkinlainen "upgrade" tähän päivään onnistuisi siis vain kääntämällä kone poikittain ja käyttämällä tonnarin vaihteistoa.. Siinäpä saattaisi olla potentiaalinen "seuraava automalli" mulle, kun on tuntunut ettei satkun seuraajaksi löydy potentiaalisia autoja meidän perheeseen.
Citroen C5, OG900t16
Re: Laatikko sano spätääm!
Oireet kuulostaa aivan normaalilta OG900 laatikolta ominaisuuksineen eikä vioilta. Tarkistele että siellä on riittävästi öljyä ja kovaa ajoa.Könsikäs kirjoitti:Mikä minulla on lootassa menossa..
joka vaihteella (ainaskin 1-2-3-4) kuuluu kytkettäessä pieni kolahdus.
Harvoin mutta joskus kolmonen hyppää pois päältä. Joskus kakkonen on hankala saada kytkettyä..
lämpöisellä kelillä laatikko toimii sulavammin, mikä olisi parempi öljy?nyt on 10w40
kyseessä 347600 km ajettu 900i saappi.
Citroen C5, OG900t16
Re: Laatikko sano spätääm!
Kylläpä helpotti Kovaa ajoa myös tulee saamaan.. 150 km päivässä..
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Re: Re:
Minkätakia onnistunut ja toimiva jousitusgeometria pitäisi "päivittää" huonoon mäkperse hässäkkään? Sehän pilaisi og saabejen loistavat ajo-ominaisuudet aivan täysin. mäkperse systeemit on kehitetty puhtaasti tilansäästön ja valmistuskustannusten takia, eikä ne missääntapauksessa vedä vertoja päällekkäisille kolmiotukivarsille. Tässäpä vähän sitä sivistystä. Niin kauan, kun autolla ajetaan suoraan tyynellä kelillä täysin tasaista tietä (tämä viimenen ainakin ihan arkipäivää suomessa ) on aivan sama kummanlainen jousitusratkaisu on kyseessä. Mutta kun yhtälöön lisätään mutkia, epätasainen tie, ja tuuli, päällekkäiset kolmiotuet pieksää mäkperseet mennentullen. Auton ajettavuuteen hyvin suurelta osin vaikuttavat pyöränkulmat muuttuu huomattavasti vähemmän sisään, ja ulosjoustoissa, samoin pyörien ollessa käännettynä, ogsaabin tapauksessa kun mitä mäkperse jousituksella kaikki kulmat on jo aivan päin persettä. Tästä seuraa käsite miksi ogsaab omaa hyvän ajettavuuden. Laatikoita saa, ja on helppo vaihtaa verrattuna siihen miten helppoa mäkperse jousitukset on saada lähellekkään yhtä hyväksi kun päällekkäiset kolmiotukivarret.Sami kirjoitti:Penanen kirjoitti:Kyllä se Mimmi on niin,että autoissa on useita erillisiä osakokonaisuuksia voimansiirrossa. Jokaisella on nimikin, vetari, enska ja nii... Autohan pyritään suunnittelemaan niin että, kampiakseli ja lootan pääakseli olis samansuuntaiset, ettei tulis kitkahäviöitä. 99.n suunnittelu on aloitettu kuuskytluvun alussa, siihen aikaan etuvetoisia valmisti enimmäkseen ranskalaiset. Niissä kone ja loota oli peräkkäin asennettuina loota eteenpäin, muissa oli pieni kaksitahtinen. Se miksi Saabi valitsi tilaa vievät kolmiotuet on outoa, koska siihen ei konetta saa poikittain mahtumaan. Päällekkäin laitettuna joutui joutui voiman siirtää 2x90 astetta. se hukkaa tehoa varsinkin kiihdytyksissä. Olisivat edes ysisatasen myötä siirtyneet tonnarin tekniikkaan, sitä meinasin -93 auton ostaneisiin. Tää rakenne on todellakin epäonnistunut jo kuuskytluvulla. Vaihdekeppi on suorassa yhteydessä kytkentärattaaseen, se välittää kaikki vammat suoraan kouraan. Se on kuin lääkärin stetoskooppi. Kepin heiluminen johtuu koneen kiinnikkeistä.
Hyvää yleis-sivistävää tietoa jota ei ole tullut ajatelleeksi. Koko OG900 omistusurani aikana (vuodesta 94 tähän päivään) on monta kertaa tullut mieleen että auto olisi ajettavuudeltaan/käytettävyydeltään täydellinen jos siinä olisi hyvä vaihteisto (nyt auto on melkein täydellinen, vaihteisto aiheuttaa miinuksen). Noh, suotakoon vanhukselle muutama akilleen kantapää. Jokaisen omistamani satkun kohdalla on tullut välillä mieleen maallikon havainnot vaihteistosta ja tuuminut että satkujen tehoilla auto olisi todella ripeä, jos siinä olisi hyvin toimiva ja suunniteltu vaihteisto. Kiitoksia sivistämisestä!
Ilmeisesti jonkinlainen "upgrade" tähän päivään onnistuisi siis vain kääntämällä kone poikittain ja käyttämällä tonnarin vaihteistoa.. Siinäpä saattaisi olla potentiaalinen "seuraava automalli" mulle, kun on tuntunut ettei satkun seuraajaksi löydy potentiaalisia autoja meidän perheeseen.
Henri Mertanen #2892
<9-3 Aero -02> <99 GL Turbo -83,PR> <99 GL Petro,K>
<9-3 Aero -02> <99 GL Turbo -83,PR> <99 GL Petro,K>
Re: Re:
Henkka_ kirjoitti:
Minkätakia onnistunut ja toimiva jousitusgeometria pitäisi "päivittää" huonoon mäkperse hässäkkään? Sehän pilaisi og saabejen loistavat ajo-ominaisuudet aivan täysin. mäkperse systeemit on kehitetty puhtaasti tilansäästön ja valmistuskustannusten takia, eikä ne missääntapauksessa vedä vertoja päällekkäisille kolmiotukivarsille. Tässäpä vähän sitä sivistystä. Niin kauan, kun autolla ajetaan suoraan tyynellä kelillä täysin tasaista tietä (tämä viimenen ainakin ihan arkipäivää suomessa ) on aivan sama kummanlainen jousitusratkaisu on kyseessä. Mutta kun yhtälöön lisätään mutkia, epätasainen tie, ja tuuli, päällekkäiset kolmiotuet pieksää mäkperseet mennentullen. Auton ajettavuuteen hyvin suurelta osin vaikuttavat pyöränkulmat muuttuu huomattavasti vähemmän sisään, ja ulosjoustoissa, samoin pyörien ollessa käännettynä, ogsaabin tapauksessa kun mitä mäkperse jousituksella kaikki kulmat on jo aivan päin persettä. Tästä seuraa käsite miksi ogsaab omaa hyvän ajettavuuden. Laatikoita saa, ja on helppo vaihtaa verrattuna siihen miten helppoa mäkperse jousitukset on saada lähellekkään yhtä hyväksi kun päällekkäiset kolmiotukivarret.
En mä niistä mäkperseistä mitään tiedä tai moisten perään ole. Tarkoitin lähinnä että vois olla mahdollista rakentaa joku moottori poikittain. nykyäänhän on jopa pienempiä autoja mitä tuossa kolmiotukien välissä on tilaa, joten joku tekijämies varmaan löytäisi siihen laatikon ja moottorin. Suomessa vissiin on joku OG900 muutettu 9000 moottorille poikittain. En vaan tiedä että onko siihen tarvinnut myös pyörien ripustus muuttaa? Niin tai näin, mieluummin satsaisin rahani tommoiseen kuin hankkisin nykypäivän auton.
Citroen C5, OG900t16
Re: Laatikko sano spätääm!
Saab OG 900sen valmistus pitää aloittaa uudestaan!
Ja OG farmarimalli tulee tuoda välittömästi marrkinoille!
Ja OG farmarimalli tulee tuoda välittömästi marrkinoille!
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Laatikko sano spätääm!
Tämä sama jousitus ratkaisu ( tapa ) kuin OG satkussa on löytyy myös
yllätys yllätys....."itä suomalaisesta" tuotteesta
http://www.lada4x4.com.ar/ayuda/manualc ... mage32.jpg
yllätys yllätys....."itä suomalaisesta" tuotteesta
http://www.lada4x4.com.ar/ayuda/manualc ... mage32.jpg
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Ei kolmiotukituenta mitenkään huono ole vieläkään. Sitä käytetään edelleen, kun halutaan kevyt, yksinkertainen ja toimiva pyöräntuenta. Vaikkapa näissä autoissa: KLIKPenanen kirjoitti:Se miksi Saabi valitsi tilaa vievät kolmiotuet on outoa, koska siihen ei konetta saa poikittain mahtumaan.
Suurin syy rakenteen hylkäämiselle on ollut juuri tuo tilantarve, joka vaikeuttaa moottorin asennusta poikittain.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
Re: Laatikko sano spätääm!
Venäläiset on tuskin ainoita jotka etujousituksen on tuolla tavalla toteuttanut niihin vähän maastokelpoisempiin malleihinsa. Ei oo pitkä aika, kun vaihdoin iskarit sedän tsingtsangtsioujung (ssangyong??) mussoon. Sieltähän paljastui ihan samanlainen etupyöräntuenta kun edellä esitetyssä kuvassa9000CD23T kirjoitti:Tämä sama jousitus ratkaisu ( tapa ) kuin OG satkussa on löytyy myös
yllätys yllätys....."itä suomalaisesta" tuotteesta
http://www.lada4x4.com.ar/ayuda/manualc ... mage32.jpg
Henri Mertanen #2892
<9-3 Aero -02> <99 GL Turbo -83,PR> <99 GL Petro,K>
<9-3 Aero -02> <99 GL Turbo -83,PR> <99 GL Petro,K>
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Laatikko sano spätääm!
Ja kattokaas F1 autoja, kappas kummaa poikittainen kaksoiskolmiotuenta onHenkka_ kirjoitti:Venäläiset on tuskin ainoita jotka etujousituksen on tuolla tavalla toteuttanut niihin vähän maastokelpoisempiin malleihinsa. Ei oo pitkä aika, kun vaihdoin iskarit sedän tsingtsangtsioujung (ssangyong??) mussoon. Sieltähän paljastui ihan samanlainen etupyöräntuenta kun edellä esitetyssä kuvassa9000CD23T kirjoitti:Tämä sama jousitus ratkaisu ( tapa ) kuin OG satkussa on löytyy myös
yllätys yllätys....."itä suomalaisesta" tuotteesta
http://www.lada4x4.com.ar/ayuda/manualc ... mage32.jpg
melko yleinen ratkaisu.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#