"Moottorin irroitus"

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Blackviggen
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: Ke Tammi 25, 2006 16:08
Paikkakunta: State of Koria

"Moottorin irroitus"

Viesti Kirjoittaja Blackviggen »

Morjes

Saab 900i 2.0 16v 1991; moottoriin pitäis vaihtaa kampuran ja kiertokankien laakerit. Voiko puoli-moottorin purkaa vaihelootasta pois yläkautta irrottamatta laatikkoo? Vai onko jokin syy ettei voisi esim;
-Kiinnityspultit pahassa paikkaa,(näyttäis olevan kaikki esillä?)
-Ajoitus , (veto kytkimenkautta?)
-Jäähdytysnesteet, (Poissa ne on muutenki otettava?),Tai muut nesteet?
-tai jokin muu syy?
-Voiko 9-5 2,3t vm1998-2000 Puoli moottorin vaihtaa Saab 900i 2,0 16v 1991, koneen tilalle, jos ei niin miksei se teknisesti toimisi?
-Entä sopisiko jokin diiseli siihen 900 lootan päälle?
-Ja kasaukseen ajattelin käyttää noita logtiten tiivisteliimosa(Öljy puolelle)
-Onko kellään tietoo mikä kohta/kohdat ois kiinnitettävä ertyistä huomioo, mistä mosa yleensä työntää öjyjä siihen koneen kylkeen?

Ois tallin tilojen suhteen vaan näppärä siirtää toi puoli-mosa suoraan työ pöydälle.

-Syys puuhastelua aloitteleva...
2763 -"Saab on auto isolla A;lla "9-5 SE 2.3t 98" green metalic , KA900 8v 88" pystäri, OE exät: 900i 16v 91 ]"red devil ".900i 8v 89" white pollari.9000 CD 2.0 92" ]grey metalic.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24614
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: "Moottorin irroitus"

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

kokeile...ei ole väärin olla erillainen .....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: "Moottorin irroitus"

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Blackviggen kirjoitti:Morjes

Saab 900i 2.0 16v 1991; moottoriin pitäis vaihtaa kampuran ja kiertokankien laakerit. Voiko puoli-moottorin purkaa vaihelootasta pois yläkautta irrottamatta laatikkoo? Vai onko jokin syy ettei voisi esim;
-Kiinnityspultit pahassa paikkaa,(näyttäis olevan kaikki esillä?)
Nuita koneita irroitelleena ja asennelleena väitän moottorin ja vaihteiston toisistaan irroittamisen olevan helpompaa sen jälkeen, kun paketti on nostettu kokonaan pois konehuoneesta. Tiedän kuintekin henkilöitä, jotka ovat jättäneet vaihteiston lepäämään moottoritilaan. En näe siinä mitään merkittävää etua, vaan päinvastoin pidän sitä erittäin hankalana tapana tehdä tuo operaatio.

-Ajoitus , (veto kytkimenkautta?)
-Jäähdytysnesteet, (Poissa ne on muutenki otettava?),Tai muut nesteet?
Kyllä kaikki moottorin nesteet menee vaihtoon tuossa operaatiossa. Jopa jarrunesteiden vaihto kytkimen ilmauksen yhteydessä ei olisi katumista.

-tai jokin muu syy?
Korjaamokirjatkin suosittaa homman tehtäväksi siten, että koko paketti nostetaan pois keulalta. Sen täytyy tarkoittaa sitä, että tapa on nopein ja yksinkertaisin.

-Voiko 9-5 2,3t vm1998-2000 Puoli moottorin vaihtaa Saab 900i 2,0 16v 1991, koneen tilalle, jos ei niin miksei se teknisesti toimisi?
Lohko on täysin erilainen. Ei mene ilman massiivista vaihteiston muokkausta. Homma ei vielä loppuisi siihen. Joitakin ruotsalaisten tekemiä rakennelmia voi löytää netistä.

-Entä sopisiko jokin diiseli siihen 900 lootan päälle?
Saabissa ei tuolloin ollut vielä dieselmoottoreita. Ei sellaista ainakaan minään bolt-on vaihtoehtona ole olemassa.

-Ja kasaukseen ajattelin käyttää noita logtiten tiivisteliimosa(Öljy puolelle)
-Onko kellään tietoo mikä kohta/kohdat ois kiinnitettävä ertyistä huomioo, mistä mosa yleensä työntää öjyjä siihen koneen kylkeen?
Jos tiivistemassasi on tarkoitettu olemaan jatkuvasti tekemisissä öljyn kanssa, niin miksipä se ei toimisi?
Tiivistyskohteet:
-vauhtipyörän laippa
-jakopään kotelo
-vaihteiston ja lohkon välinen sauma
-edellämainitussa erityisesti ne pultit, jotka menee kuoren läpi vaihteiston puolelle
-vesipumpun laipat
-imusarjan laippa
-sylinterikannessa öljynpaluukanava vauhtipyörän päässä
-sylinterikannen ja jakopään kotelon sauma
-öljypumpun laippa/lohko


Ois tallin tilojen suhteen vaan näppärä siirtää toi puoli-mosa suoraan työ pöydälle.

-Syys puuhastelua aloitteleva...
Mukavaa syksyiltojen puuhailua. :wink:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Blackviggen
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: Ke Tammi 25, 2006 16:08
Paikkakunta: State of Koria

Re: "Moottorin irroitus"

Viesti Kirjoittaja Blackviggen »

Morjes

Ensix kiittäen todella siististä vastauksesta, toi oli hieno homma # 1771 - Mikko Mertanen kiitos ...
- Kyllä se on tehtävä kuin toi heynes KO. opas kertoo joo..
- Mistähän sivustoilta noita svedu-poikien virityksä ois paras katella... ihan uteliaisuutta vaan :wink:
- Ja katosvaan mä myin vävy-miehelle ton harmaan tonnari Kaaville, aika lähelle Joensuuta.

-Pekka
2763 -"Saab on auto isolla A;lla "9-5 SE 2.3t 98" green metalic , KA900 8v 88" pystäri, OE exät: 900i 16v 91 ]"red devil ".900i 8v 89" white pollari.9000 CD 2.0 92" ]grey metalic.
muppelo
"Hölösuu"
Viestit: 1320
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2007 08:28
Paikkakunta: Joensuu

Re: "Moottorin irroitus"

Viesti Kirjoittaja muppelo »

Blackviggen kirjoitti: - Ja katosvaan mä myin vävy-miehelle ton harmaan tonnari Kaaville, aika lähelle Joensuuta.
On tästä vielä sata kilsaa tonne kaaville, jokusen kerran tullu ajeltua sinne ja sen läpi enempi korpeen ;)
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
Vastaa Viestiin