Mekaanisen ruiskun vaihto sähköiseen i8kat

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
miksaus
"Turbo"
Viestit: 257
Liittynyt: Ke Elo 08, 2007 12:11
Paikkakunta: Turku

Mekaanisen ruiskun vaihto sähköiseen i8kat

Viesti Kirjoittaja miksaus »

Kertokaapa mitkä osat menevät vaihtoon/ mitä seuraavaan muutokseen tarvitaan:
Auto on siis 900 i8kat -90 ja siihen tekisi mieli laittaa sähköruutta.
Onko lh 2.4 sopiva tuohon? Tarvitaanko kampuran asentotunnistinta?
Mistä saisi sopivan imusarjan ja bensakiskon?

Kiitoksia jo etukäteen!
#4044
Saab 900i8 kat 2d -90 KA
lintta go go
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
Paikkakunta: Muurola

Re: Mekaanisen ruiskun vaihto sähköiseen i8kat

Viesti Kirjoittaja lintta go go »

Helpompaa on laittaa kokonaan se 16v kone sinne kuin alkaa askartelemaan, siinäkin joutuu jo ihan tarpeeksi värkkäämään.
miksaus
"Turbo"
Viestit: 257
Liittynyt: Ke Elo 08, 2007 12:11
Paikkakunta: Turku

Re: Mekaanisen ruiskun vaihto sähköiseen i8kat

Viesti Kirjoittaja miksaus »

En viitsisi vaihtaa 110 tkm ajetun auton konetta mihinkään 350 tkm ajettuun 16V tekniikkaan...ennenmin sitten vaikkapa ässän konetta keulille.
#4044
Saab 900i8 kat 2d -90 KA
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Mekaanisen ruiskun vaihto sähköiseen i8kat

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Tuossa nyt viimeisin topikki missä aihetta on käsitelty, mukana suht hyvä lista vaihdettavista rojuista:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 81&start=0
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
miksaus
"Turbo"
Viestit: 257
Liittynyt: Ke Elo 08, 2007 12:11
Paikkakunta: Turku

Re: Mekaanisen ruiskun vaihto sähköiseen i8kat

Viesti Kirjoittaja miksaus »

Edelleen täytyykö ruiskun olla lh2.4, kun eikös lh2.2 ole ilman lambdasäätöä?
#4044
Saab 900i8 kat 2d -90 KA
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: Mekaanisen ruiskun vaihto sähköiseen i8kat

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Eipä sen juurikaan väliä mitä sinne laittaa jos meinaa vain ajella. Katsastuksessa et nimittäin saa vähäpäästöistä autoa leimattua muunnetulla polttoaineensuihkutuksella ilman erittäin kalliita VTT:n päästötestejä.
Ääni
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 07:31

Re: Mekaanisen ruiskun vaihto sähköiseen i8kat

Viesti Kirjoittaja Ääni »

Kyllä se varmaan kelpaa katsastuksessa jos sanoo että siellä on LH 2.2. jota on käytetty 35 miljoonassa muussakin autossa ja päästöt on ok.
miksaus
"Turbo"
Viestit: 257
Liittynyt: Ke Elo 08, 2007 12:11
Paikkakunta: Turku

Re: Mekaanisen ruiskun vaihto sähköiseen i8kat

Viesti Kirjoittaja miksaus »

Tai sitten pitää turpansa kiinni :) Harvemmin ovat konepeltiä availleet katsastuksessa. Täytyy jättää idea muhimaan ja katsoa miten tuon k-jetin kanssa käy talvella :D
#4044
Saab 900i8 kat 2d -90 KA
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1307
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Re: Mekaanisen ruiskun vaihto sähköiseen i8kat

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

Hessu kirjoitti:Eipä sen juurikaan väliä mitä sinne laittaa jos meinaa vain ajella. Katsastuksessa et nimittäin saa vähäpäästöistä autoa leimattua muunnetulla polttoaineensuihkutuksella ilman erittäin kalliita VTT:n päästötestejä.
Kolme vuotta peräkkäin katsastin -84 900gl T16 lucas T16 tekniikalla (ei koskaan muutoskatsastettu), joskus avasivat konepellin, joskus ei. Aina meni läpi. Kerrankin katsastus mies avasi konepellin, totesi että akun lämpösuoja on oikeaoppisesti paikalla katsoi papereita ja pisti leiman niihin. :lol:
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C 4matic AMG
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
lintta go go
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
Paikkakunta: Muurola

Re: Mekaanisen ruiskun vaihto sähköiseen i8kat

Viesti Kirjoittaja lintta go go »

miksaus kirjoitti:Edelleen täytyykö ruiskun olla lh2.4, kun eikös lh2.2 ole ilman lambdasäätöä?
täytyy olla 2.4
Kyllä se varmaan kelpaa katsastuksessa jos sanoo että siellä on LH 2.2. jota on käytetty 35 miljoonassa muussakin autossa ja päästöt on ok.
Ei kelpaa kun 2.2 ei ole lampaada säätöä.
Kolme vuotta peräkkäin katsastin -84 900gl T16 lucas T16 tekniikalla (ei koskaan muutoskatsastettu), joskus avasivat konepellin, joskus ei. Aina meni läpi. Kerrankin katsastus mies avasi konepellin, totesi että akun lämpösuoja on oikeaoppisesti paikalla katsoi papereita ja pisti leiman niihin.
Ei ole ihan sama, kun sulla ei ole vähäpäästöinen merkintää otteessa.
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mekaanisen ruiskun vaihto sähköiseen i8kat

Viesti Kirjoittaja Passi »

Kokemuksia ei ole, mutta vahvalla arvauksella väitän että LH2.4:sen saa 8-venttiiliseen saappaan moottoriin toimimaan.

Ainut ongelmahan on Bensatukki. Hommaa bensatukin alan liikkeestä, proturbo joskus niitä mainosteli. Joltan kanssaharrastajalta koukkaa 8-venttiilisen imusarjan ja lähettää malliksi, tulee varmasti sopiva. Hinta kentie 100-200euroa, mutta mikäs se sellanen harrastus olisi joka ei mitään maksa.

Lisäksi pitää ne bensaletkuliitännät sovitella, mutta bensanpaineensäätimen sijoitus voi olla vaikka bensasuodattimen vieressä.

Muut osat ovat bolt-on.


Moisella konversiolla saisi vaikka kaasari 99:n hengitettyä 2000-luvulle. Imusarjan joutus vaihtaan, mikä ei nyt pitäs olla suuri ongelma. :)

Naamioi vähän sitä bensatukkia niin ei sitä yksikään inssi tajua. 99:n tapauksessa saattas tulla ihmettelyä päästöistä...
99T-museopeli
Vastaa Viestiin