T16 naputtaa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
TurboJanne
"Aero"
Viestit: 465
Liittynyt: Su Helmi 22, 2004 01:50
Paikkakunta: Turku

T16 naputtaa

Viesti Kirjoittaja TurboJanne »

Viime aikoina olen huomannut moottorissa naputtavan sivuäänen.
Auto on '90 c900 S LPT.
En ole varma kuuluuko ääni kannesta, mutta aika varmasti näin on.
Kylmänähän kansi usein kalkattaa hieman, mutta minulla oireilua on
myös lämpimänä.

Siis, aina kun auto on ollut jonkin aikaa sammutettuna, parin-kolmen
minuutin ajon aikana kone naputtaa selvästi kuuluvasti aina kun kuormitetaan vähänkin pintakaasun yli. Tuon 3 min ajon jälkeen
kaikki palautuu normaaliksi, eikä koneessa ole tällöin mitään erityistä
sivuääntä.

Pitäisikö olla huolissaan?
-Öljypumppu?
-Mäntien heilumista?
-Venttiilikoneiston vika?

Neuvokaahan joku... :roll:
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tuossa koneessahan on hydrauliset venttiilivälyksen säädöt, joten nehän ne siellä naputtaa. Tuo 3min on vielä mielestäni ihan normaalia. Jos se naputtelee vielä 10min päästä, niin alkaisin olla huolissani. Lopultahan ne naputtaa eikä hiljene ollenkaan. Yleisin ohjehan noiden venttilinpainimien kunnossapitoon ja "kevyeen korjaukseenkin" on forte tai vastaavan moottorinpesukäsittelyn tekeminen. Käytännössä lisätään litku moottoriöljyyn, käytetään konetta korotetulla tyhjäkäynnillä joku tietty aika (ohjeissa kerrottu) ja tämän jälkeen vaihdetaan moottoriin uudet laadukkaat öljyt. Vaikkapa Mobilin synteettiset 5W40.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Juu niinkuin Mertmi jo totesikin hydrauliset nostimethan siellä naputtaa melko varmasti.

Tässä lisää Fortesta:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=5235
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
TurboJanne
"Aero"
Viestit: 465
Liittynyt: Su Helmi 22, 2004 01:50
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja TurboJanne »

No jaa, Forte-käsittelystä on kulunut jo jonkin aikaa, öljy tosin on juurikin Mobil 5W-40 -tyyppiä, mutta sinänsä hyvä tietää, ettei kyseessä ilmeisesti ole kovin huolestuttava ilmiö.
Kiitos vain varmistuksesta!
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

Joskus saattaa naputtaa 25minuuttiakin ennen kuin häviää ääni...

Kannattaa sillon välttää repimistä, mutta kun naputus lakkaa, niin sillon runtua :wink:
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3461
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Ei tuosta venttiilinnostajien naputuksesta tarvitse huolissaan olla. Ei se mitään riko ainakaan lyhyessä ajassa, mutta onhan ääni häiritsevä.

Mielenkiintoista huomata taas kerran, että toisen mielestä kone saa naputtaa useita minuutteja ja silti puhutaan vielä normaali tilanteesta. Mielestäni kuitenkin 10sek alkaa olla maksimi ja sen jälkeen on jo aika suunnitella nostimien vaihtoa ja alkaa vasta sitten puhumaan hyvästä koneesta. Eli tarkoitan tällä sitä että se mikä toiselle on hyvä/ok on jo toiselle rikki.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7686
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Itsellä ässä myös naputtaa noita.
Forteakin kokeilin, tuloksena että lopettaa naputuksen kylmästartin jälkeen aika pian mutta yleensä rupeaa naputtaan uudelleen jos joutuu pysähtyyn esim.liikennevaloihin pidemmäksi ajaksi.

Vielä on kokeilematta vinkki, jonka mukaan tuon tyhjentäminen kokonaan öljystä(puristamalla kasaan) auttais hiljentämään.

Ilmeisesti tuon vois samalla ottaa kokonaan auki ja putsata....

Entäs jos noi temput ei auta, niin misä hintaluokas pyörii uudet/käytetyt, kun tuskimpa noi tuolla kaikki naputtaa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Classic 900
"Aero"
Viestit: 323
Liittynyt: Su Kesä 22, 2003 10:18
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Classic 900 »

Ex-appiukon tonnariin vaihdettiin, kun naputteli useamman minuutin kelillä kuin kelillä, valmiithan ne oli. Tossa omassa 16v naputus kuuluu sen 2-5 sek näillä keleillä, ainoastaan kovalla pakkasella tykkää naputtaa vähän pitempään, mutta silloinkin tarvitaan enemmän kuin -15 astetta. Laskisin koneen siis olevan joltisenkin hyvässä kunnossa. Paras vakuutus kai on mahdollisimman hyvien öljyjen käyttö.

Minun laskuoppini mukaan jotain on vialla jos alvariinsa ja pitkiä aikoja naputtelee, kyllähän sitä kaasua kai pitäisi voida painaa, ilman että tarvitsee kuulostella joko se naputus lakkasi, että uskaltaa ?
Volvo 850 GL Stw 2.4 10v -1994 ml. 321 292
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

Pari vuotta sitten jäi naputtamaan kaupunkiin mennessä ja naputti koko matkan, kun saavuin kaupunkiin, niin pysähdyin liikennevaloihin ja siinä joutokäynnillä naputus lakkasi ja ei ole sen koomin kuulunut ???

Että ei siellä vielä välttämättä mitään rikki ole jos naputtaa pitemmänkin aikaa...

Eriasia sitte jos tekee toistuvasti... :roll:

tapauksia noista kun on vaihdettu, 1000km ja samanlainen pieni naputus alkaa kuulua... no onpahan tieto että on uutta pellinalla.
Jaape
Matalapaineturbo
Viestit: 168
Liittynyt: La Marras 29, 2003 20:59
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jaape »

Mulla naputtaa myös käynnistäessä kylmää konetta. Kylmällä kelillä pidempään kuin lämpimällä. Olen huomannut kanssa, että ajossa naputus ei lopu heti, mutta kun ekan kerran pysähtyy valoihin, niin sitten loppuu. Siksi annankin naputella rauhassa parkissa muutaman minuutin ja lähden liikkeelle kun ääni lakkaa. Tiedä sitten, säästääkö tolla enää mitään vai ei?!
900 GLsA -79, 9000 T16 -85, NG 9-3 -09
moksu
"Hölösuu"
Viestit: 1260
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 16:33

Viesti Kirjoittaja moksu »

edellisessä saabissa (2,1) naputti kylmänä aina. Ajoin sillä itse 170tkm
eikä se siihen kuollut.Kun vaihdoin auton pois oli mittarissa 285tkm ja sama naputus kuuluu jatkuvan uudellakin omistajalla
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
Vastaa Viestiin