Kuinka luotettavia teidän 900 saabit ovat?
Re: Kuinka luotettavia teidän 900 saabit ovat?
Pakki on synkronoimaton. Eli olisi pikemminkin ihme, jos ei koskaan kolahda kytkettäessä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Kuinka luotettavia teidän 900 saabit ovat?
Omista peleistä tuo ässä on kertaalleen jättänyt (työ)matkanteon kesken kun nesteet jääty kolmenkympin pakkasessa. Siitä tieten voi keskustella että onko se saabin vika jos omistaja ei muista huolehtia jäähdytysnesteen pakkaskestävyydestä... Myös tuo nykyisin turbottamani i16 jätti kertaalleen matkan kesken alkuunsa kun öljynsuodatin irtosi lähtökiihdytyksessä
. Luonnollisesti kaikenlaista remonttia ja virittelyä on tehty pakosta ja huvin vuoksi
.
Ehkä kaikista koomisin tapaus (sillon ei naurattanu
) sattui tuon ässän kans kun olin asentamassa lisävaloja ja nohevana aattelin ottaa virran suoraan laturilta. No luonnollisestikaan laturin ja startin solenoidin välinen jo hyvästi hapettunut johto ei moista rääkkiä kestänyt vaan katkesi laturin päästä. Ei muuta kun johtoa irti solenoidin päästä jossa jumiutunut kiinnitysmutteri yhdistettynä muovin haurastumiseen aiheutti solenoidin halkeamisen. Siitähän se lisävaloasennus sitten mukavasti laajeni startin irrottamiseen
.
Mutta kertaakaan ei ole jännittänyt lähteä kauemmaskaan ajelemaan. Vaimon kans käytiin kesälomareissulla Etelä-Suomessa ässällä. Ainoastaan bensaa tartti lisätä. Koko reissun keskikulutus 7,7/100km.
Ässällä ajettu 477tkm, ceellä 440tkm, muista en muista mutta reilusti yli 300tkm kuiten. Ja peruutusvaihde rutisee täälläkin jokaisessa saabissa...


Ehkä kaikista koomisin tapaus (sillon ei naurattanu


Mutta kertaakaan ei ole jännittänyt lähteä kauemmaskaan ajelemaan. Vaimon kans käytiin kesälomareissulla Etelä-Suomessa ässällä. Ainoastaan bensaa tartti lisätä. Koko reissun keskikulutus 7,7/100km.
Ässällä ajettu 477tkm, ceellä 440tkm, muista en muista mutta reilusti yli 300tkm kuiten. Ja peruutusvaihde rutisee täälläkin jokaisessa saabissa...

Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Re: Kuinka luotettavia teidän 900 saabit ovat?
Itse ainakin pidän omiin kokemuksiin nojaten oogeeta erittäin luotettavana autona.
Viime kuussa tehtiin tyttöystävän kanssa puolentoista viikon kesälomareissu Norjaan, SF-tarra takaluukussa käsivarren kautta Lofooteille ja sitten pohjoiskalottia ympäri ja takaisin etelään (kts pikkukuvat alla).
5400km ajon aikana tuli koettua ainoat "suuremmat" viat joita itse olen kyseisen auton kanssa kohdannut: menomatkalla auto ei suostunut käynnistymään kuumana sen jälkeen kun sillä oli ajettu pysähtymättä putket punaisena 550km Luvialta Iihin. Startti pyöritti kauniisti mutta kone ei edes luvannut. Ongelma korjaantui itsestään eikä ole ainakaan vielä ilmestynyt uudelleen.
Sitten toinen juttu oli kun madallettu/jäykistetty alusta antautui sen verran Ifjordin ja Tana Brun välisellä, lähinnä kynnöspeltoa muistuttavalla tiellä että oikean takaiskarin alakiinnityksen kovia kokenut mutteri löystyi (olisiko kierteet sitten menneet jo kiristäessä
) ja kolinaahan sieltä alkoi kuulua. Onneksi se ei ehtinyt hakata alatukivarren reikää soikioksi vaan uusi pultti ja mutteri auttoivat.
Muuten auto pelasi loistavasti ja mikä tärkeintä, sillä oli mukava ja hauska ajaa pitkää matkaa. Samoin kuin Henri S tuossa aiemmin, en myöskään lisännyt mitään muuta kuin bensaa (jota kylläkin meni melkein puoli kuutiota).
Mielestäni on hienoa, että 293.000km ajetun ja 18 vuotta vanhan auton, jonka konstruktiosta suuri osa perustuu 40 vuotta vanhaan (99ltä perittyyn) insinöörityöhön, voi pakata täyteen ja ajaa sillä noin pitkän reissun ilman sen kummempia stressaamisia. Nuo pari yllämainittua vikaa ovat ainakin omasta mielestäni aika pieni vikasaldo.


Viime kuussa tehtiin tyttöystävän kanssa puolentoista viikon kesälomareissu Norjaan, SF-tarra takaluukussa käsivarren kautta Lofooteille ja sitten pohjoiskalottia ympäri ja takaisin etelään (kts pikkukuvat alla).
5400km ajon aikana tuli koettua ainoat "suuremmat" viat joita itse olen kyseisen auton kanssa kohdannut: menomatkalla auto ei suostunut käynnistymään kuumana sen jälkeen kun sillä oli ajettu pysähtymättä putket punaisena 550km Luvialta Iihin. Startti pyöritti kauniisti mutta kone ei edes luvannut. Ongelma korjaantui itsestään eikä ole ainakaan vielä ilmestynyt uudelleen.
Sitten toinen juttu oli kun madallettu/jäykistetty alusta antautui sen verran Ifjordin ja Tana Brun välisellä, lähinnä kynnöspeltoa muistuttavalla tiellä että oikean takaiskarin alakiinnityksen kovia kokenut mutteri löystyi (olisiko kierteet sitten menneet jo kiristäessä


Muuten auto pelasi loistavasti ja mikä tärkeintä, sillä oli mukava ja hauska ajaa pitkää matkaa. Samoin kuin Henri S tuossa aiemmin, en myöskään lisännyt mitään muuta kuin bensaa (jota kylläkin meni melkein puoli kuutiota).
Mielestäni on hienoa, että 293.000km ajetun ja 18 vuotta vanhan auton, jonka konstruktiosta suuri osa perustuu 40 vuotta vanhaan (99ltä perittyyn) insinöörityöhön, voi pakata täyteen ja ajaa sillä noin pitkän reissun ilman sen kummempia stressaamisia. Nuo pari yllämainittua vikaa ovat ainakin omasta mielestäni aika pieni vikasaldo.

