K-jetti ja katti
K-jetti ja katti
Tervehdys!
Mieltäni on askarruttanut tuo autoni tekninen osasto. Auto on siis 8-venttiilinen turbo K-Jetronicilla ja katilla. Miten lambda-anturi ja takapenkin alla sijaitseva boksi oikein vaikuttaa auton toimintaan? Tuleeko tuolta boksilta jonkinlaista signaalia johonkin koneen säätimeen ja miten se mahdollisesti tätä mekaanista ruiskua säätelee? Ainakin lambdalla on oma sulakkeensa jonka pois ottamalla auto ei puhu.
Viitsisikö joku valoittaa tätä asiaa, ja yleensäkin tuota kattien toimintaa?
Mieltäni on askarruttanut tuo autoni tekninen osasto. Auto on siis 8-venttiilinen turbo K-Jetronicilla ja katilla. Miten lambda-anturi ja takapenkin alla sijaitseva boksi oikein vaikuttaa auton toimintaan? Tuleeko tuolta boksilta jonkinlaista signaalia johonkin koneen säätimeen ja miten se mahdollisesti tätä mekaanista ruiskua säätelee? Ainakin lambdalla on oma sulakkeensa jonka pois ottamalla auto ei puhu.
Viitsisikö joku valoittaa tätä asiaa, ja yleensäkin tuota kattien toimintaa?
GM 900 se 2.0t -97 RE85
Lambda-boxi ohjaa ns. tahtiventtiiliä, joka sijaitsee konehuoneen vasemmalla reunalla. ( pitää pientä pärinää moottorin käydessä)
Tahtiventtiilin on säädettävä kuristin, jota suljetaan ja avataan
nopeassa tahdissa. Avaus/sulkemissuhde vaikuttaa määräjakajan ohjauspaineen "vastapuolelle", ja näin vaikuttaa ruiskutettavan polttoaineen määrään.
Lisää tietoa esim Bosch julkaisu:
Mekaaninen bensiininsuihkutusjärjestelmä lambda-säädollä[/b].
Itse ostin julkaisun Alfameriltä hintaan 12,6Eur.
Lasse Peltola
Tahtiventtiilin on säädettävä kuristin, jota suljetaan ja avataan
nopeassa tahdissa. Avaus/sulkemissuhde vaikuttaa määräjakajan ohjauspaineen "vastapuolelle", ja näin vaikuttaa ruiskutettavan polttoaineen määrään.
Lisää tietoa esim Bosch julkaisu:
Mekaaninen bensiininsuihkutusjärjestelmä lambda-säädollä[/b].
Itse ostin julkaisun Alfameriltä hintaan 12,6Eur.
Lasse Peltola
Re: K-jetti ja katti
Mielenkiintoinen auto, onko kenties tuotu jostain ulkomailta, turbo+k-jet+katteja ei vissiin ole Suomessa myyty?
Kyllä vain, eli Ruotsista maaliskuussa tuodusta autosta on kysymys. Näitä 8-venttiilisiä kat-turboja valmistettiin ilmeisesti vuosina 87-89, ja autosta on olemassa sekä 140-, että 155-heppaisia versioita.
Tämä auto on sellainen aeron näköinen, odoardon harmaa versio, joita myytiin kaiketi vain Ruotsin markkinoilla, ja vain -89 malleina. Sellainen käsitys on syntynyt foorumia selailemalla, että tehdas ikään kuin huipensi 8-venttiilisen valmistuksen lyömällä vikat nurkissa pyörineet pannut aeron kuosiin. Mistään kovin harvinaisesta autosta ei silti ole kysymys, sillä näitä tuntuu Ruotsissa olevan suht. runsaasti tarjolla.
En osaa, onko kat-K-Jetronic-turboja, tai kat-K-Jettejä yleensäkään tuotu maahantuojan toimesta Suomeen. Jos on, ovat turbot ainakin 155-heppaisia. Käsittääkseni ainakin joillakin klubilaisilla näitä on.
Tämä auto on sellainen aeron näköinen, odoardon harmaa versio, joita myytiin kaiketi vain Ruotsin markkinoilla, ja vain -89 malleina. Sellainen käsitys on syntynyt foorumia selailemalla, että tehdas ikään kuin huipensi 8-venttiilisen valmistuksen lyömällä vikat nurkissa pyörineet pannut aeron kuosiin. Mistään kovin harvinaisesta autosta ei silti ole kysymys, sillä näitä tuntuu Ruotsissa olevan suht. runsaasti tarjolla.
En osaa, onko kat-K-Jetronic-turboja, tai kat-K-Jettejä yleensäkään tuotu maahantuojan toimesta Suomeen. Jos on, ovat turbot ainakin 155-heppaisia. Käsittääkseni ainakin joillakin klubilaisilla näitä on.
GM 900 se 2.0t -97 RE85
Tämä valotti asiaa mukavasti, kat-k-jettiä on saanut Suomessa ainakin vuosimallia -90, en ole ihan varma olisiko -91 mallia ollut kanssa k-jet+katilla, tuskin.
Isäpapalla on tuollainen -90 i8k ja todella mystisestä ruiskusta huolimatta se on pelannut perheessä jo 300tkm ilman _minkäänlaista_ ruiskuosien säätöä/vaihtoa, aika käsittämätöntä :)
Isäpapalla on tuollainen -90 i8k ja todella mystisestä ruiskusta huolimatta se on pelannut perheessä jo 300tkm ilman _minkäänlaista_ ruiskuosien säätöä/vaihtoa, aika käsittämätöntä :)
juups
Itelläni on myös 90vm i8katti 2d sedan harvinainen sekin.. Ohjauspaineen säädin ja lambada on vaihettu, ja pa pumput on vaihettu, katti alkuperäinen jota olen odottanu rikki meneväks... 406000km takana
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015