jcarlson kirjoitti:Sama vaikka kusta sinne laatikkoon, huono se on oli öljyt mitkä tahansa.
Samaa mieltä. Vois koittaa joskus ilman öljyjä muuttuuko toiminta miksikään edes niin.... Kaikkea on itekkin innostuneiduuden puuskassa tullut koitettua, ämpeet mobilit sun muut, aina on jotain joko kylmässä tai lämpimässä lootassa tai eri vaihteella. Ihme arvontalaatikko.
Oikein hävettää miten jossain -72 mallisessa minissä laatikko toimii niinkuin ajatus ja vakiosta on tehot yli tuplat ja kestää silti ajaa pari kesää kisaa....
jcarlson kirjoitti:Sama vaikka kusta sinne laatikkoon, huono se on oli öljyt mitkä tahansa.
Samaa mieltä. Vois koittaa joskus ilman öljyjä muuttuuko toiminta miksikään edes niin.... Kaikkea on itekkin innostuneiduuden puuskassa tullut koitettua, ämpeet mobilit sun muut, aina on jotain joko kylmässä tai lämpimässä lootassa tai eri vaihteella. Ihme arvontalaatikko.
Oikein hävettää miten jossain -72 mallisessa minissä laatikko toimii niinkuin ajatus ja vakiosta on tehot yli tuplat ja kestää silti ajaa pari kesää kisaa....
Ei nyt ihan liity aiheeseen, mutta joskus ajoin 8-venttiilisen ruiskun vantaalta espooseen kuusakoskelle ilman syyläriä ja vettä, kun tarkoitus oli hamstrata siitä kaikki ajamiseen liittymättömät osat talteen ennen luovuttamista romuttamolle. Espoossa piti avaimista sammuttaa, kun tupakin verran odottelin että josko sammuisi itsestään. Toimenpide oli siinä mielessä turha että kuusakoskella lupasivat että auto saa olla parkkipaikalla kunnes olen kaikki tärkeät osat siitä ottanut ja vasta sitten nostavat trukilla paaliin. Tarjosivat vielä että voisivat kääntää katolleen jos haluaisin renkaatkin mukaan..
Okei... 36 sivua täyttä epätietoisuutta. Ainoo minkä sain selville oli se, että alussa kaikki himoitsi hypoideja ja kehuttiin kovasti ja yhtä äkkiä otti käänteen että ne olis ihan "paskat" ja väärät koko laatikolle.
Eli nyt kun lähtee motonettiin tilaus lämpöaikakytkimestä,niin samalla tilaan myös laatikkoon öljyt.
Kertokaa mikä olisi paras.
Mulla oli seiskanelosen lootassa tota vaihtoehto ykköstä ja ei tahtonu pysyy sisällä. Noi näytti olevan semi synteettisiä, mä laittasin ihan mineraalia esim. teboil moniaste 10W-30. Ite laitoin -74:ään teboil superhpd 15W-40 diesel moottoriöljyt, ja tuntuu paremmin pysyvän sisällä. Tosin on kyseessä kesäauto, niin ei niin väliä noilla pakkasominaisuuksilla. -83:een laitoin teboilin hypoid 75W-90 ja en kyllä mitään eroja oo huomannu. Kilometrit näissä laitteissa tosin on muutamia tuhansia vuodessa.
Miksei muuten -90 16-v:ssä ole enää vaihdelaatikon öljytikkua?-88 Kaasariversiossa se vielä oli.Tarttis nimittäin itseltäkin tarkistaa öljyt ja se mitä siellä mahtaa olla öljynä.Ja Saappin tehostimessa ei vissiin käytetä jenkkitapaan ATF:ää ja nekin pitäis varmaan ainakin kerran kahteenkymmeneen vuoteen vaihtaa.Mitähän lientä siellä mahtaa alunperin olla ollut.On nimittäin tämä äskettäin hankittu kyllä vissiin seitsemäs Saabini vuosien varrella,mutta eka jossa on tehostin .Ja hyvä tehostin tuntuu olevankin.Ainakin verrattuna noihin Ooppelin ja Detroitin tuotteiden tunnottomiin tekeleisiin.
Omaan satkuun vaihtui keväällä Totalin 75W-80 mineraaliöljy ja hyvin on pelannut. Taisi olla ensimmäinen öljynvaihto lootaan, tosin kilometriäkin oli tuossa vaiheessa vasta 350 tkm
Saabisti vuodesta -93
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Pelle kirjoitti:Miksei muuten -90 16-v:ssä ole enää vaihdelaatikon öljytikkua?....Ja Saappin tehostimessa ei vissiin käytetä jenkkitapaan ATF:ää ja nekin pitäis varmaan ainakin kerran kahteenkymmeneen vuoteen vaihtaa.Mitähän lientä siellä mahtaa alunperin olla ollut.
Juu vaihteiston öljytikkua ei uudemmissa ogsatkuissa ole, täyttöproppu ja tyhjennysproppu kyllä löytyy. Saab-liikkeestä saa tehostinöljyä joka käy satkuihin, ei tosiaan ATF:ää sais laittaa.
johniemi kirjoitti:
Juu vaihteiston öljytikkua ei uudemmissa ogsatkuissa ole, täyttöproppu ja tyhjennysproppu kyllä löytyy. Saab-liikkeestä saa tehostinöljyä joka käy satkuihin, ei tosiaan ATF:ää sais laittaa.
Hain tallista vanhan tehostinöljypullon HYDRAULOLJA 4634 för servostyrväxel! Art nr 45-3009800. Tuolla sai ainakin "joskus" sopivat liemet og ohjaustehostimeen.
Ja pullo ei liene edes 20 vuotta vanha
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
johniemi kirjoitti:Juu vaihteiston öljytikkua ei uudemmissa ogsatkuissa ole, täyttöproppu ja tyhjennysproppu kyllä löytyy. Saab-liikkeestä saa tehostinöljyä joka käy satkuihin, ei tosiaan ATF:ää sais laittaa.
Ex-käyttiksessä ei ollut tyhjennysproppua.
Ja tehostimenöljy on sellaista oluen väristä öljyä.
kävin tuossa alku viikosta paikallisella saabin varaosatiskillä kyselemässä saabin omaa öljyä og 900:sen manuaalilaatikkoon, mutta eivät puolen tunnin tutkimisen jälkeen osanneet sanoa että mikä öljy sinne sopii. uudempien synteettistä tarjosivat mutta en huolinut,.
tietääkö joku millä saabin varaosanumerolla tuota og:saabien laatikko öljyä nykyään saa.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
antti.hakamaa kirjoitti:kävin tuossa alku viikosta paikallisella saabin varaosatiskillä kyselemässä saabin omaa öljyä og 900:sen manuaalilaatikkoon, mutta eivät puolen tunnin tutkimisen jälkeen osanneet sanoa että mikä öljy sinne sopii. uudempien synteettistä tarjosivat mutta en huolinut,.
tietääkö joku millä saabin varaosanumerolla tuota og:saabien laatikko öljyä nykyään saa.
Sinne käy normaali vaikkapa teboilin silver 10/30W ..
En tiedä miksi vaihteistoöljyistä tehdään niin vaikeeta valita...ei nämä ole mitään formuloita..