OG:n tehostin

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Pelle
"Ruisku"
Viestit: 108
Liittynyt: Pe Helmi 16, 2007 18:41
Paikkakunta: Järvenpää

OG:n tehostin

Viesti Kirjoittaja Pelle »

Mitäs lientä tuossa ohjaustehostimessa oikein alunperin on?Uusi kärryni on -90 900i 16v kat,ja ensimmäinen tehostimella varustettu Saabini sitten autokoulun 1983.Jenkit sun muut käyttää ATF:ää mikä on luonnollista.Kai tohonkin joskus olis syytä vaihtaa tehostimenkin liemet,etenkin kun ei huoltohistoriaa tiedä.Kaipaan myös vanhassa rakkaassa -88 kaasaripelissäni ollutta laatikon öljytikkua,tässä sitä ei ole.Mutta laatikkoöljynähän on aina ollut hyvä käyttää halvinta mineraali-moniasteöljyä mitä saa tarvikeliikkeestä.Ja taidan kallistua moottoriöljyssäkin johonkin 10-40W tavaraan.Ei kai toi 16v sen kummempi ole kuin vanhat 8-venttiilisetkään.Joku synteettinenhän saattaisi tahria parkkiruudunkin:)
Käynnistäminen kestää mielestäni muutaman sekunnin liikkaa,taitaa olla edellinen omistaja hakenut tulpat jostain "tarvikeliikkeestä".Mutta pitääkö paikkansa että 16-venttiilinen pelaisi paremmin kylmemmillä tulpilla?Jostain sen kuulin että kutosen tulpat kun vaihtaa vitosiin niin lähtis paremmin käyntiin.Kokemuksia?
Pelle
9000CS 2.0t -97
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: OG:n tehostin

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Pelle kirjoitti:Mitäs lientä tuossa ohjaustehostimessa oikein alunperin on?Uusi kärryni on -90 900i 16v kat,ja ensimmäinen tehostimella varustettu Saabini sitten autokoulun 1983.Jenkit sun muut käyttää ATF:ää mikä on luonnollista.Kai tohonkin joskus olis syytä vaihtaa tehostimenkin liemet,etenkin kun ei huoltohistoriaa tiedä.Kaipaan myös vanhassa rakkaassa -88 kaasaripelissäni ollutta laatikon öljytikkua,tässä sitä ei ole.Mutta laatikkoöljynähän on aina ollut hyvä käyttää halvinta mineraali-moniasteöljyä mitä saa tarvikeliikkeestä.Ja taidan kallistua moottoriöljyssäkin johonkin 10-40W tavaraan.Ei kai toi 16v sen kummempi ole kuin vanhat 8-venttiilisetkään.Joku synteettinenhän saattaisi tahria parkkiruudunkin:)
Käynnistäminen kestää mielestäni muutaman sekunnin liikkaa,taitaa olla edellinen omistaja hakenut tulpat jostain "tarvikeliikkeestä".Mutta pitääkö paikkansa että 16-venttiilinen pelaisi paremmin kylmemmillä tulpilla?Jostain sen kuulin että kutosen tulpat kun vaihtaa vitosiin niin lähtis paremmin käyntiin.Kokemuksia?

EI atf:ää... marmoritiskiltä oikeeta tehostinöljyä... joohan..
laatikkoöljylle on tikku kehitys kulkenu se siellä sisäpuolella ....eli iso mutteri aukí ja siinä samas mittatikku.
16 venasessa on alennusvaihteellinen startti joka pyörittää hitaammin.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Pelle
"Ruisku"
Viestit: 108
Liittynyt: Pe Helmi 16, 2007 18:41
Paikkakunta: Järvenpää

Re: OG:n tehostin

Viesti Kirjoittaja Pelle »

Vai on se niin laatikko niin hiano,että tikku on oikein jemmattu sisäpuolelle :D .Täytyy kurkata.Viimeistään sitten kun käyn pesemässä konehuoneen.Joskus on vissiin venttiilikopan tiiviste vaihdettu mutta konehuone jäänyt pesemättä.Ennen pesua ei viitti koskea laatikkoon edes hanskat kädessä :) .Joku öljyvuoto siinä on joskus ollut,mutta lienee venttiilikopan tiiviste vaihdettu entisen omistajan tietämättä,kun ei ainakaan viimeiseen tuhanteen kilometriin ole öljyt vajenneet :D .
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: OG:n tehostin

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Mitäs tuo ATF saa aikaan?
900S(T5.5) M1991(KR)
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2954
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: OG:n tehostin

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Rupeaa ainakin kuulemma vuotamaan ulos
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: OG:n tehostin

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

99 GL kirjoitti:Rupeaa ainakin kuulemma vuotamaan ulos
Eli tiivisteet menee pilalle lopullisesti?

Mitenkä noi nesteet pystyy vaihtamaan kokonaan, onko joku letku otettava irti vai?
900S(T5.5) M1991(KR)
Ääni
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 07:31

Re: OG:n tehostin

Viesti Kirjoittaja Ääni »

8v ja 16v koneissa on eroa venttiilinnostimissa, 8v koneissa ne on tavalliset, 16v koneissa hydrauliset. Hydrauliset nostimet tykkäävät notkeista pesevistä öljyistä eli synteettisistä lisäaineilla.
Vastaa Viestiin