Satkuun lyhyet käsijarrunvaijerit Biltemasta ja Motonetista!
Satkuun lyhyet käsijarrunvaijerit Biltemasta ja Motonetista!
Onkohan joku muu törmännyt vastaavaan ongelmaan? Eli kunnostelin takajarruja ja vaihdoin myös käsijarrunvaijerit ostin ne ``köyhien autoilijoiden ystävältä´´ eli Biltemasta,mutta enpä huomannut tarkistaa vanhoista ovatko ne saman pituiset ja eivätpä sitten olleet ja hain uudet Motonetista.Yllätys seurasi siinäkin, toinen, oikean puoleinen oli n.1cm liian lyhyt, sattui olemaan eri valmistajan, kuin vasen puoli.Enpä sitten enään viitsinyt häntä käydä vaihtamassa, vaan otin kuoresta sen sentin pois ja paikalleen, tiedottelin kyllä asiasta Motonettiin ja ihmettelivät asiaa kovasti.Onko joku muu törmännyt vastaavaan, vai onko itsellä, joku rempassa mennyt pieleen esim. olisiko kahvaa voinut kiinnityksessä siirtää taaksepäin (tuskin),mitä muuta? Autohan on -93 mallin satku...
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24074
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Satkuun lyhyet käsijarrunvaijerit Biltemasta ja Motonetista!
siis vanhoihin verrattuna sentin liian lyhyet...??
eiks uudemmissa oo 2 säätöö eli kahvan juuressa ja takapenkin alla.. eli oliko säädöt samoissa kohdin..
eka kerran 91 takajarruja ku remppasin ihmettelin kun ei toisen puolen vaijeri ylllä paikoilleen ,mut oli kahvan juuresta toinen mutteri kirrattu niin piukkaan et veti sen tangon vinoon jonka läpi vaijerit tulee-
eiks uudemmissa oo 2 säätöö eli kahvan juuressa ja takapenkin alla.. eli oliko säädöt samoissa kohdin..
eka kerran 91 takajarruja ku remppasin ihmettelin kun ei toisen puolen vaijeri ylllä paikoilleen ,mut oli kahvan juuresta toinen mutteri kirrattu niin piukkaan et veti sen tangon vinoon jonka läpi vaijerit tulee-
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Satkuun lyhyet käsijarrunvaijerit Biltemasta ja Motonetista!
Tässäpä heikkoa kuvallista dokumenttia.Bilteman vaijerista puuttui se penkin alus säätö,mutta Motonetin vaijereissa se oli.Säädöt olivat asennossa vaijerit pisimmällään,silti oikea puoli lyhkänen,kahvan juurimutteri niukasti kierteillään,joten sekään ei vääntänyt mihinkään suuntaan (toivottavasti kukaan ei kaiva viewtopikkia asiasta,olen aika tarkkaan sen lukenut tässä ongelmaa miettiessäni).Vaihtoehto 2 olisi ollut sen kahvan juurimutterin pidentäminen esim.sopivan mittaiseen M10 pulttin päähän reikä ja sinne M6 kierre ja toiminut olisi varmaan hyvin sillainkin,mene ja tiedä...
![Kuva](http://img145.imageshack.us/img145/7218/vaijerit.th.jpg)
![Kuva](http://img145.imageshack.us/img145/7218/vaijerit.th.jpg)
Re: Satkuun lyhyet käsijarrunvaijerit Biltemasta ja Motonetista!
Näistä kahdesta erimittaisesta vaijerista vasen taisi olla se lyhyempi? Tässä -92 autossa vasen vaijeri oli Scantech ja oikean mittainen. Vasemman puolen vaijerin keskellä oleva säätö oli muovisella rungolla.
Oikealle puolelle tuli merkitön vaijeri jossa metallirunkoinen säätö keskellä vaijeria ja tämä uusi vaijeri oli vanhaa oikean puolen vaijeria sentin lyhyempi sekä kuoreltaan että itse vaijeriltaan. Vaijerin vapaa pituus oli kuitenkin vielä lyhyempi kuin vanhassa vaijerissa, joka sekin oli jo jouduttu asentamaan liian suurella esijännityksellä. Liekö tässä tapauksessa vika bilteman takasatulassa vai missä... Vipu satulan päässä oli vaijeri löysimmilläänkin jännityksessä eikä 1mm esijännitystä vipuun saanut tehtyä vaan siihen tuli väkisin vähintään n. 2mm esijännitys.
Oikealle puolelle piti laittaa vanha vaijeri takaisin joka sekin tuntui olevan liian lyhyt ja tuli suoraan pakosti n. 1mm esijännitys. Parempi tuli kuitenkin vanhalla vaijerilla.
Oikealle puolelle tuli merkitön vaijeri jossa metallirunkoinen säätö keskellä vaijeria ja tämä uusi vaijeri oli vanhaa oikean puolen vaijeria sentin lyhyempi sekä kuoreltaan että itse vaijeriltaan. Vaijerin vapaa pituus oli kuitenkin vielä lyhyempi kuin vanhassa vaijerissa, joka sekin oli jo jouduttu asentamaan liian suurella esijännityksellä. Liekö tässä tapauksessa vika bilteman takasatulassa vai missä... Vipu satulan päässä oli vaijeri löysimmilläänkin jännityksessä eikä 1mm esijännitystä vipuun saanut tehtyä vaan siihen tuli väkisin vähintään n. 2mm esijännitys.
Oikealle puolelle piti laittaa vanha vaijeri takaisin joka sekin tuntui olevan liian lyhyt ja tuli suoraan pakosti n. 1mm esijännitys. Parempi tuli kuitenkin vanhalla vaijerilla.
Re: Satkuun lyhyet käsijarrunvaijerit Biltemasta ja Motonetista!
Tuo tarvikevaijereiden lyhyys on vanha tuttu ongelma. Tänä keväänä kun kasasin aeron löytyi Joensuussa yhdestä paikallisesta varaosaliikkeestä oikeanlaiset tarvikevaijerit, merkkiä en muista enää, mutta paikalleen kävivät yhtä hyvin kun alkuperäiset.
Tästäkin vinkistä kiitos kuuluu eräälle Joensuulaiselle saab korjaajalle joka oli varaosaputkaa opastanut asiassa ja patistanut hommaamaan oikeanpituista vaijeria.
t:MHa
Tästäkin vinkistä kiitos kuuluu eräälle Joensuulaiselle saab korjaajalle joka oli varaosaputkaa opastanut asiassa ja patistanut hommaamaan oikeanpituista vaijeria.
t:MHa
-MHa
900T Finlandia -79, 900T S 5D -80
900T16 Aero -91
900 -87
9-5 Aero Wagon 2004
9-5 Wagon 2004
9-3 SE 2002
9-3 Wagon 2008
900T Finlandia -79, 900T S 5D -80
900T16 Aero -91
900 -87
9-5 Aero Wagon 2004
9-5 Wagon 2004
9-3 SE 2002
9-3 Wagon 2008
Re: Satkuun lyhyet käsijarrunvaijerit Biltemasta ja Motonetista!
Tutulta kuullostaa, sama vaijerijumppa käytiin juuri kk sitten kun laitettiin satkun jarruja..
Pitää itte tietää mitä ostaa/millaisen vaijerin tarvii, liikkeissä eivät kyllä tiedä..
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
-900i2,1-92, käyttis: Vo**o v40 D3 Summum aut.
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
Re: Satkuun lyhyet käsijarrunvaijerit Biltemasta ja Motonetista!
No,hyvä sitten etten ollut ainoa asian kanssa painija,mutta eipä tämä asia kovin yleisesti ole täällä foorumilla ollut esillä.Itsellä on kai sitten käynyt tuuri varaosien suhteen, kun tämä oli miesmuistini mukaan ensimmäinen epäkelpo varaosa...