Kytkimen outo käytös

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
miksaus
"Turbo"
Viestit: 257
Liittynyt: Ke Elo 08, 2007 12:11
Paikkakunta: Turku

Kytkimen outo käytös

Viesti Kirjoittaja miksaus »

Pari kertaa on kyseinen ilmiö tapahtunut satkussa eli kun on paikallaan kytkin pohjassa ja ykkösvaihde silmässä ja kun päästää kytkimestä, niin veto on päällä heti miltei kytkin pohjassa! Ja kytkintä painellessa se tuntuu ihan löysältä. Muutaman pumppauksen jälkeen on kuitenkin taas ihan ok. Mikähän vois olla vialla? Eikös jarru- ja kytkinnesteelle ole sama säiliö? Pitäiskö kytkin vaan ilmata?
Voiko vika jarrujärj. aiheuttaa kytkimen toiminnassa vikoja??
#4044
Saab 900i8 kat 2d -90 KA
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7378
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Kytkimen outo käytös

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Iha erilliset systeemit ovat, muistaakseni säiliön pohjaki on niin muotoiltu että vaikka kytkinputki räjähtäis niin kaikki jarrunesteet ei häviä jarruilta.
Eli ilmaamaan vaa, todennäköisesti tulee ihan kaameeta mustaa mujua kytkimen letkuista. Saattaa ruveta toimimaan tuolla tais sitten pääsee vaihtamaan tiivisteitä. Pääsylinteriin on helppo ja halpa vaihtaa vaikka varoiks.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Juhabisti
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: Ti Elo 25, 2009 08:59
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

Re: Kytkimen outo käytös

Viesti Kirjoittaja Juhabisti »

Omassa 900:ssa oli samaa vikaa kauan, lähinnä pitemmän seisomisen jälkeen. Valmistauduin jo "henkisesti" reppaamaan sitä, mutta vika ei koskaan äitynyt pahaksi(varmaan n.3vuotta). Nyt auto seisoo nurkalla ansaitulla? eläkkeellä. Mutta kyllähän tuollainen vika korjatakin varmaan kannattaa, eipähän jätä tielle.
keskikonsoli
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04

Re: Kytkimen outo käytös

Viesti Kirjoittaja keskikonsoli »

Kytkimen pääsylinterin kumet ovat lopussa tai koko pääsylinteri on lopussa. Itselläni oli aivan äskettäin sama vika ja ei auttanut tiivisteiden vaihto vaan koko pääsylinteri piti vaihtaa (foorumilta ostin ja piti olla toimiva vaan eipä ollutkaan mutta sain tomimaan vaihtamalla kumet, hyvistystä en saanut myyjältä :twisted: :twisted: :twisted: ).
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: Kytkimen outo käytös

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Ilma se yleinen ongelma noissa nestekytkimissä on.
Tosin yleensä sitten juuri remontin jälkeen.
Epäilisin myös pääsylkkää.
miksaus
"Turbo"
Viestit: 257
Liittynyt: Ke Elo 08, 2007 12:11
Paikkakunta: Turku

Re: Kytkimen outo käytös

Viesti Kirjoittaja miksaus »

En tiedä vaikuttaisko tohon pääsylkkään sitten se että auto on seisonu pitkiä aikoja ennen ku siirtyi mulle? Tiivistekö/stefako sieltä sit kovettuu vai mitä?

Auto menee tos parin viikon päästä pajalle, niin katsovat mikä ahistaa.
#4044
Saab 900i8 kat 2d -90 KA
keskikonsoli
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04

Re: Kytkimen outo käytös

Viesti Kirjoittaja keskikonsoli »

Siellä on kaksi aika pientä kumi tiivistettä jotka eivät ehkä kovetu mutta jos veltostuvat liikaa niin silloin eivät jaksa pitää painetta kauaa aikaa sylinterissä ja kytkin ei toimi oikein. Toinen vaihtoehto joka vois nimenomaan johtua auton pitkästä seisomisesta on sylinterin sisäseinien hapettuminen epätasaiseksi ja siitä johtuu sitten että paine karkaa ennen aikojaan kytkimestä. :roll:
Avatar
Hepis
"Aero"
Viestit: 487
Liittynyt: To Helmi 10, 2005 03:55
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kytkimen outo käytös

Viesti Kirjoittaja Hepis »

keskikonsoli kirjoitti:ei auttanut tiivisteiden vaihto vaan koko pääsylinteri piti vaihtaa
Itse vaihdoin putiikista A ostetut tiivisteet pääsylinteriin eikä kestänyt kauaa kun vika uusiutui (kytkin tarrasi ykskaks kiinni vaikka oli poljin pohjassa). Hain sitten putiikista B uudet tiivisteet erinäköisessä paketissa eikä ole sen jälkeen ollut ongelmia. Liekö ollut tuotteissa toleranssia mitoissa vai tärvelinkö ensimmäisellä kerralla asennusvaiheessa jonkun tiivisteen reunan pilalle? Mene ja tiedä.
NG 900S 3d 2.3i -98
keskikonsoli
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04

Re: Kytkimen outo käytös

Viesti Kirjoittaja keskikonsoli »

Hepis kirjoitti:
keskikonsoli kirjoitti:ei auttanut tiivisteiden vaihto vaan koko pääsylinteri piti vaihtaa
Itse vaihdoin putiikista A ostetut tiivisteet pääsylinteriin eikä kestänyt kauaa kun vika uusiutui (kytkin tarrasi ykskaks kiinni vaikka oli poljin pohjassa). Hain sitten putiikista B uudet tiivisteet erinäköisessä paketissa eikä ole sen jälkeen ollut ongelmia. Liekö ollut tuotteissa toleranssia mitoissa vai tärvelinkö ensimmäisellä kerralla asennusvaiheessa jonkun tiivisteen reunan pilalle? Mene ja tiedä.
Varmaankin voi tiivisteissä olla erojakin eri valmistajien välillä mutta minun tapauksessa tuo foorumilta ostamani "toimiva" pääsylinteri rupesi toimimaan kuitenkin noilla paikasta A ostamillani tiivisteillä joilla se toinen sylinteri ei toiminut. :roll:
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Re: Kytkimen outo käytös

Viesti Kirjoittaja Sami »

Mullakin on paikasta A ostetut tiivisteet ja hyvin on toiminut. Ilmauksesta juttua täällä: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=73252
Citroen C5, OG900t16
Ääni
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 07:31

Re: Kytkimen outo käytös

Viesti Kirjoittaja Ääni »

Entäs paikasta X ostetut tiivisteet?
Vastaa Viestiin