-99 kuluttaa kuin Coronetti
-
- "Kaasari"
- Viestit: 23
- Liittynyt: Ke Syys 02, 2009 18:36
-99 kuluttaa kuin Coronetti
Tervehdys..tuli hommattua reilut 200 tkm ajettu -84 tuplis ja kaikki toimii kutakuinkin hyvin..mutta kulutus on ihan törkeä. Puhtaasti kaupunkiajossa minimi on ollut kesällä 15 l/100 km ja viimoisin tankkaus tänään antoi jo 18 l/100 km kulutusta, yksi tankkausväli jossa oli pääosin maantieajoa antoi kulutukseksi 11 l/100 km Edellinen omistaja on kuulemma säätänyt koneen melko laihalle ja kyllä lämmöt mittarissa nouseekin reilusti yli puolenvälin mutta ei kait sen pitäisi kulutusta lisätä. Vaihdoin varuiksi tulpanjohdot, jakajan kannen,puolan ja pyörijän ,enempään ei taidot riitä. Kone käy muutoin siististi ja ottaa herkästi kierroksia..olisiko jollain antaa vinkkejä mistä voisi syytä kulutukseen etsiä..?
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: -99 kuluttaa kuin Coronetti
uudet tulpat ?
kaasarin kalvo
kaasarin säätö sinne ylärajoille...eli 3.5 on max arvo ni liki sitä.
jos noiden jälkeen ei kulutus tipu niin sitten tutkisin seuraavaksi jarrut....
kaasarin kalvo
kaasarin säätö sinne ylärajoille...eli 3.5 on max arvo ni liki sitä.
jos noiden jälkeen ei kulutus tipu niin sitten tutkisin seuraavaksi jarrut....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: -99 kuluttaa kuin Coronetti
Kannattaa tosiaan kokeilla rullaako kiesi miten herkästi tai sitten pyörä kerrallaan kokeilla tunkin kanssa, että pyöriikö rengas kuinka kevyesti. Kyllä tuon laihalle säädettynäkin pitäisi mennä kaupungissa 11 hujakoille ja puhtaasti maantiellä alle ysillä. Seoksien ruuvaus ei välttämättä hirveästi kulutusta muuta, mutta tekee ajamisen aika paljon mukavammaksi.
Yksi minkä voisi vilkaista on ryypyn vipu kaasarin kyljestä, että tosiaan menee kokonaan pois päältä, kun ryyppyvivun töppää sisään.
Ja ajotapatottumus on yksi myös, jos on 5-vaihteinen ja kepissä 5:sen vieressä E, välitykset on aika pitkät ja liian isolla vaihteella poleksimalla saa kyllä ainetta menemään.
Mutta vielä mitkä kannattaa vaihtaa on tosiaan kaasarin kalvo ja myös ilmanputsari.
Yksi minkä voisi vilkaista on ryypyn vipu kaasarin kyljestä, että tosiaan menee kokonaan pois päältä, kun ryyppyvivun töppää sisään.
Ja ajotapatottumus on yksi myös, jos on 5-vaihteinen ja kepissä 5:sen vieressä E, välitykset on aika pitkät ja liian isolla vaihteella poleksimalla saa kyllä ainetta menemään.
Mutta vielä mitkä kannattaa vaihtaa on tosiaan kaasarin kalvo ja myös ilmanputsari.
Re: -99 kuluttaa kuin Coronetti
laihalla ajo ei meinaa että söisi vähän vaan homma voi olla päinvastoin. Optimaalisella seoksella syö vähiten !
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Re: -99 kuluttaa kuin Coronetti
Kaasuttimen kalvo tai virranjakajan alipainesäädin. Kunnossa ollessaan ei tosiaan vie juurikaan yli kymppiä edes nurkissa, maantiellä pääsee nuukailemalla jopa alle 8 litran. Tossa vuosimallissa kaasutin pitäisi toimia aivan katsastus kelpoisella säädöllä. Alipainesäätimelle menevä ohut letku voi olla palanut puhki, koska se hankautuu venttiilikoppaa vasten. Mikään nykyajan talousihme ei vanha Saab tietenkään ole. Niin, olettaisin, että päällä makaavat jarrut olisi huomattu ilmanmuuta heti.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 23
- Liittynyt: Ke Syys 02, 2009 18:36
Re: -99 kuluttaa kuin Coronetti
Naapurin korjaamoukon kanssa pähkäiltiin ja jarrut on ok elikkä ensi viikolla vaihdetaan kalvo ja uimuriventtiili. tyhjäkäynnillä arvot olivat tehtaan arvoissa mutta kierroksien lisääntyessä seoskin meni turhan rikkaalle..tiistain jälkeen ollaan viisaampia
-
- "Kaasari"
- Viestit: 23
- Liittynyt: Ke Syys 02, 2009 18:36
Re: -99 kuluttaa kuin Coronetti
No niin nyt on viikko ihmetelty sillä tuloksella että:
-tulpat ja suodattimet vaihdettu, vanhat tulpat oli ihan kuosissa ja terveen väriset.
- kaasarin kalvo vaihdettu, vanha oli hieman kovettuneen tuntuinen uuteen verrattuna mutta ehjä.
- jarrut ei laahaa
-kaikki konehuoneen letkut paikallaan ja ehjät.
Kävin äsken mittarilla tankkaamassa ja 150 km ajoilla oon saanut törsättyä 26 l bensaa, kaupunkiajoa tosin muttei mitään revittelyä milteinpä päinvastoin.
Huoltomies ehdotti että vaihdetaan uusi uimuriventtiili josko siitä olisi apua mutta onko kenelläkään tietoa mistä niitä saa, Motonetti myy eioota.
Ps. Tuohon kalvonvaihtoon liittyen onko kohon asennolle jotain exaktia arvoa se kun menee paikalleen ihan missä asennossa vaan.
-tulpat ja suodattimet vaihdettu, vanhat tulpat oli ihan kuosissa ja terveen väriset.
- kaasarin kalvo vaihdettu, vanha oli hieman kovettuneen tuntuinen uuteen verrattuna mutta ehjä.
- jarrut ei laahaa
-kaikki konehuoneen letkut paikallaan ja ehjät.
Kävin äsken mittarilla tankkaamassa ja 150 km ajoilla oon saanut törsättyä 26 l bensaa, kaupunkiajoa tosin muttei mitään revittelyä milteinpä päinvastoin.
Huoltomies ehdotti että vaihdetaan uusi uimuriventtiili josko siitä olisi apua mutta onko kenelläkään tietoa mistä niitä saa, Motonetti myy eioota.
Ps. Tuohon kalvonvaihtoon liittyen onko kohon asennolle jotain exaktia arvoa se kun menee paikalleen ihan missä asennossa vaan.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 23
- Liittynyt: Ke Syys 02, 2009 18:36
Re: -99 kuluttaa kuin Coronetti
Taisi olla alipainesäätimessä (ainakin) vikaa, ilma kulki puhaltaessa molempiin suuntiin. Hain motonetistä uuden mutta kertokaapa asennuksesta sen verran että säätimen akselissahan on päässä reikä ja tuossa hämärässä kun tutkin jakajan päätä niin onko siellä joku tappi johon tuo akseli pitäisi pujottaa vai meneekö ihan vain työntämällä kohdalleen..?
Re: -99 kuluttaa kuin Coronetti
Juu, tangon päässä oleva reikä pitää saada jakajan pohjalevyssä olevaan tappiin.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 36#p260436
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 99#p431099
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 36#p260436
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 99#p431099
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Kaasari"
- Viestit: 23
- Liittynyt: Ke Syys 02, 2009 18:36
Re: -99 kuluttaa kuin Coronetti
Kiitokset vaan , jatkan huomenna pakerrusta paremmassa valossa. Hittolainen kun olisi insinööri suunnitellut tuon virranjakajan niin että aukko olisi yläpuolella. Jos innostun ottamaan jakajan irti niin onko siinä mitään muita lukituksia kuin kiinnityspultit...?
Re: -99 kuluttaa kuin Coronetti
Moro , katsoppa onko siihen vaihdettu vanhemman mallin kaasari?
Meillä oli kokeilussa sellainen alapuolelta säädettävä kaasari ja vei 2 kertaa enemmän bensaa kuin orkkis kaasutin.
Toinen mikä saattaa olla on se että kaasarin neula on säädetty päin persikkaa
Mulla on kaikki 90 ja 99:sit menneet 7(m) - 9l(k) /100km
Meillä oli kokeilussa sellainen alapuolelta säädettävä kaasari ja vei 2 kertaa enemmän bensaa kuin orkkis kaasutin.
Toinen mikä saattaa olla on se että kaasarin neula on säädetty päin persikkaa
Mulla on kaikki 90 ja 99:sit menneet 7(m) - 9l(k) /100km
96 vm. 1975
Re: -99 kuluttaa kuin Coronetti
ei ole muita kun ne kolme kymppimillistä, ota ihmeessä jakaja irti. nivelletty jatkovarsi on hyödyllinen sen alemman pultin irroittamiseen.rautakansleri kirjoitti:Jos innostun ottamaan jakajan irti niin onko siinä mitään muita lukituksia kuin kiinnityspultit...?
Takaisinlaittaessa huomaa että nokka-akselin hahlo on epäsymmetrinen kuten myös virranjakajan akselin pää siellä pohjassa. Eli jos jakaja ei mene pohjaan asti, älä paina väkisin vaan tarkista tuo edellämainittu. Minulla oli yhdessä ysiysissä väkisin laitettu jakajan pää "väärinpäin" nokka-akselia vasten = pala oli lohjennut pois ja jako oli 180 astetta pielessä (=tulpanjohtojen järjestys muuttui) mutta hyvin silläkin ajeli...
Minullakin kaikki manuaalivaihteiset/yksikaasuttimiset vieneet 8-9 litraa sadalla. Jopa tämä nykyinenkin jossa on tuo vanhemmanmallinen kaasutin.merlin kirjoitti: Meillä oli kokeilussa sellainen alapuolelta säädettävä kaasari ja vei 2 kertaa enemmän bensaa kuin orkkis kaasutin.
......
Mulla on kaikki 90 ja 99:sit menneet 7(m) - 9l(k) /100km
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: -99 kuluttaa kuin Coronetti
Tahtoo tarkentaa sen verran, että myös Pierburgia säädetään alapuolelta, ja se on malliltaan uudempi siinä mielessä, että niitä oli viimeisissä kaasari-ysisatkuissa. Joten jos on alapuolelta säädettävä kaasari, niin voihan olla että joku on pistänyt satkun *burgerin alkuperäisen tilalle.
Re: -99 kuluttaa kuin Coronetti
tästä tulikin yksi mieltäpainanut kysymys . mistä johtuu että toisissa omistamissani saabeissa on ollut eri sytytysjärjestys kuin ventiilikopassa mainittu?lucaf kirjoitti:ei ole muita kun ne kolme kymppimillistä, ota ihmeessä jakaja irti. nivelletty jatkovarsi on hyödyllinen sen alemman pultin irroittamiseen.rautakansleri kirjoitti:Jos innostun ottamaan jakajan irti niin onko siinä mitään muita lukituksia kuin kiinnityspultit...?
Takaisinlaittaessa huomaa että nokka-akselin hahlo on epäsymmetrinen kuten myös virranjakajan akselin pää siellä pohjassa. Eli jos jakaja ei mene pohjaan asti, älä paina väkisin vaan tarkista tuo edellämainittu. Minulla oli yhdessä ysiysissä väkisin laitettu jakajan pää "väärinpäin" nokka-akselia vasten = pala oli lohjennut pois ja jako oli 180 astetta pielessä (=tulpanjohtojen järjestys muuttui) mutta hyvin silläkin ajeli...
Minullakin kaikki manuaalivaihteiset/yksikaasuttimiset vieneet 8-9 litraa sadalla. Jopa tämä nykyinenkin jossa on tuo vanhemmanmallinen kaasutin.merlin kirjoitti: Meillä oli kokeilussa sellainen alapuolelta säädettävä kaasari ja vei 2 kertaa enemmän bensaa kuin orkkis kaasutin.
......
Mulla on kaikki 90 ja 99:sit menneet 7(m) - 9l(k) /100km
96 vm. 1975
-
- "Kaasari"
- Viestit: 23
- Liittynyt: Ke Syys 02, 2009 18:36
Re: -99 kuluttaa kuin Coronetti
Terve taas...tänään purettiin kaasari (on muuten päältäsäädettävä Solex CD175) ja vaihdettiin uimuriventtiili elikkä nytten on tehty kaikki mitä on tehtävissä bensankulutuksen pienentämiseksi (paitsi kakkosnelonen kaasupolkimen alle) ja katsotaan miten käy. Ennen korjaustoimia bensaa meni mutta esim. tyhjäkäynti oli 800 r/min nyt ei saatu säädettyä alle 1100 r/min mitenkään ja virranjakajassakin loppui säätövara sytytyksen säätöön kesken (aavistuksen nakuttaa vedättäessä) Korjausmies epäili että oisinko asentanut alipainesäätimen väärin mutta onko edes teoriassa mahdollista että säätimen akseli kiilaantuisi jakajaan niin ettei se säätökiekko (?) liikkuisi...? Sitä säädintä asentaessa huomasin kyllä milloin akseli ei ollut paikallaan siitä että kiekko liikkui herkästi. Kiitoksia kuitenkin aktiiveille saabisteille hyvistä neuvoista.