5-vaihteinen aski -76 tuplikseen

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

5-vaihteinen aski -76 tuplikseen

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Tarkoituksena olisi laittaa vm -76 tuplikseen uudempi, 5-vaihteinen vaihteisto kulutuksen ja melun vähentämiseksi.
Vaihteisto käsittääkseni menee paikoilleen "heittämällä" ja sopii vanhempaankin B-moottoriin, mutta kuinka on vetareiden laita? Ja jos vetarit pitää vaihtaa, niin menevätkö silloin etunavatkin vaihtoon? Mitä muuta pitäisi ottaa kyseisessä operaatiossa huomioon? Vaihteensiirtomekanismi varmaan täytyy myös vaihtaa, mutta voisinko kuitenkin käyttää alkuperäistä vaihdekeppiä?
Itse vaihto-operaatio tapahtunee joskus ennen vuodenvaihdetta, mutta haluaisin jo nyt alkaa kerätä osia ja tietoja asiasta, jotta homma onnistuu sujuvasti.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9408
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: 5-vaihteinen aski -76 tuplikseen

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Lahti411 kirjoitti:Tarkoituksena olisi laittaa vm -76 tuplikseen uudempi, 5-vaihteinen vaihteisto kulutuksen ja melun vähentämiseksi.
Vaihteisto käsittääkseni menee paikoilleen "heittämällä" ja sopii vanhempaankin B-moottoriin, mutta kuinka on vetareiden laita? Ja jos vetarit pitää vaihtaa, niin menevätkö silloin etunavatkin vaihtoon? Mitä muuta pitäisi ottaa kyseisessä operaatiossa huomioon? Vaihteensiirtomekanismi varmaan täytyy myös vaihtaa, mutta voisinko kuitenkin käyttää alkuperäistä vaihdekeppiä?
Itse vaihto-operaatio tapahtunee joskus ennen vuodenvaihdetta, mutta haluaisin jo nyt alkaa kerätä osia ja tietoja asiasta, jotta homma onnistuu sujuvasti.

Eikös -76:ssa ole ollut ketjuenska alunalkaen?
Vaihdoin 7:n enskalla olevan 5v-lootan -73:een, ja siinä kun oli jo kertaalleen vaihdettu loota (4v jostain 80-luvun satkusta), niin oli toinen vetari jo valmiiksi lyhennetty.
Joku paremmin asioista selvillä oleva varmaan muistaa koska ne vetarit muuttuivat yhtä pitkiksi.
No vetarissa on kuitenkin lyhennysvaraa, eli rälläkällä poikki ja sorvaa uuden uran tripodin sokalle.
Niitä maljojahan on ainakin kahta eri kokoa, ja täten tripodeitakin, autooni asennetut vetareiden tripodit sopivat ainakin siihen 99:in 5v -lootaan jonka autooni vaihdoin, en tiedä oliko tripodit vaihdettu joskus isompiin.

Kannattaa ottaa lootan luovuttaja-autosta koko keppikonsoli vaihteensiirtotankoineen, ja lootanpään nivelineen, sen vanhanmallisen kepin saa rakennettua toimimaan 5v-konsolissa, kun vaihtaa sen alapään muovipallon uudemmasta kepistä. Omaan -73:een ei sopinut suoraan uudemmanmallinen konsoli, vaan piti modifioida sen kiinnityksiä, ja leikellä sille tilaa kiinnityspaikkaansa, jotta oli oikealla korkeudella, jne.

Eikait siinä sen suurempi ongelmia pitäisi olla, vertaat vain osia keskenään, niin kyllä sen 5v lootan sinne saa sopimaan.... Lucan -76:eenhan on tehty tuo modaus, olikohan Vesa (ei Pohjalainen) joka sen teki?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
vakari 1
"Turbo"
Viestit: 218
Liittynyt: Su Huhti 06, 2008 22:20

Re: 5-vaihteinen aski -76 tuplikseen

Viesti Kirjoittaja vakari 1 »

teoriassa menee heittämällä,mutta on siinä jonkunverran haastetta.
vetoakseleita ei tarvitse lyhentää/vaihtaa, vaan siirtää maljat vanhasta laatikosta.
simmilevyt kulkevat AINA laatikon kanssa eikä maljojen muista jouset ja tapit molempien maljojen päähän!
keppikonsoli hyvä vaihtaa 5 loviseta,mutta tarkasta että siinä on keskitys reikä!
ilman keskitysreikää vaihteiden kohdistaminen erittäin hankalaa.
alkuperäisen kepin pystyt halutessasi säilyttämään kun vaihdat muovisen "alapallon" uudemmasta= isompi.
-76 99 on ratasenska mutta sen vaihtaminen ketjuenskaksi onnistuu ongelmitta.
jos laatikonluovuttajana on 900 on vaihdettava etummainen kannake 78-84 tupliksesta tai nopasta, huom ratasenskaisen oma ei sovi.
-jos laatikko on 88 tai uudempi an keskitys laatikon sisällä,mutta jos se on vanhempi täytyy muistaa asentaa keskitys kappale keppikonsolin etupuolelle.
keskityskappaleita on tarjolla mutta niiden jouset ovatkin jo hankalampia ne menevät poikki ja niiden täytyy olla jäykkiä tai ei keskitys toimi.
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: 5-vaihteinen aski -76 tuplikseen

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

teoriassa menee heittämällä,mutta on siinä jonkunverran haastetta.
vetoakseleita ei tarvitse lyhentää/vaihtaa, vaan siirtää maljat vanhasta laatikosta.
simmilevyt kulkevat AINA laatikon kanssa eikä maljojen muista jouset ja tapit molempien maljojen päähän!
Entä, jos otan varaosa-autosta (99 tai 90) vaihteiston, vetarit ja etunavat? Olisiko silloin muuta vaihdettavaa kuin tuo enska? Etunapojen vaihto helpottaisi tulevaisuudessa myös pyöränlaakerien vaihtoa -vanhempaa laakeria kun ei enää tunnu mistään saavan ja onhan uudempi napa huoltoystävällisempikin.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 5-vaihteinen aski -76 tuplikseen

Viesti Kirjoittaja jus »

Lahti411 kirjoitti:Entä, jos otan varaosa-autosta (99 tai 90) vaihteiston, vetarit ja etunavat? Olisiko silloin muuta vaihdettavaa kuin tuo enska?
Ei tarvitse ensiövaihteen koteloa vaihtaa, jos vaihteisto on kotoisin 99/90:stä. Vaihdekeppikonsoli tai ainakin sen konsolin pohja täytyy silti saada sellaiseksi joka mahdollistaa vitoselle siirtämisen.[/quote]

Etutuennan vaihtamisesta tuoreempaan on juttua tuolla:
http://uk.geocities.com/saab99tips/Susp ... Tweaks.htm - kuulostaisi menevän uudemmat navat vetoakseleineen ja tavittaessa jarruineen 76:een. Asentaessa on toki hyvä varmistaa, että vetoakselin sisäpäässä olevat tripodit tulee maljaan samalle syvyydelle kuin alkuperäisessäkin asetelmassa.

em. sivuston etusivu osoitteessa http://uk.geocities.com/saab99tips/
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin