-83 tuplis nykii

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
p0tty
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: To Huhti 19, 2007 20:01
Paikkakunta: Järvenpää

-83 tuplis nykii

Viesti Kirjoittaja p0tty »

Moro,

Tuossa viikkositten kävin hakemassa vm 83 GL tupliksen,
noin 200k ajettu sedan,
500km auto on toiminut mainiosti, kunnes tänään
hieman enemmän vedättäessä auto rupesi nykimään ja kakomaan noin 3500rpm
ja veto loppui kokonaan 5000rpm kohdalla,
Osaisikos joku sanoa että missä vika tai mistä lähteä etsimään?

autoon juuri vaihdettu
tulpat,
v.jakajan kansi
pyörijä
bensansuodatin
ilmansuodatin

kaasari oli mallia solex(?) imo.

-p0tty
Member #3674
Saab 900 S vm-90
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9408
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: -83 tuplis nykii

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

p0tty kirjoitti:Moro,

Tuossa viikkositten kävin hakemassa vm 83 GL tupliksen,
noin 200k ajettu sedan,
500km auto on toiminut mainiosti, kunnes tänään
hieman enemmän vedättäessä auto rupesi nykimään ja kakomaan noin 3500rpm
ja veto loppui kokonaan 5000rpm kohdalla,
Osaisikos joku sanoa että missä vika tai mistä lähteä etsimään?

autoon juuri vaihdettu
tulpat,
v.jakajan kansi
pyörijä
bensansuodatin
ilmansuodatin

kaasari oli mallia solex(?) imo.

-p0tty
Säädä sytkän kärkien kärkiväli kohdalleen (mittana norttiaskin kuori, tai sitten vaan sellainen about 0.5-0.7mm.), ei se ole oikeesti niin justiinsa, liian pieni kärkiväli aiheuttaa tuollaisia kuvailemisi oireita, säädä johonkin "tontille se".
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
p0tty
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: To Huhti 19, 2007 20:01
Paikkakunta: Järvenpää

Re: -83 tuplis nykii

Viesti Kirjoittaja p0tty »

Nyt se tyhmä kysymys,
miten säädetään sytkän kärkien kärkiväli? :o

-p0tty
Member #3674
Saab 900 S vm-90
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Re: -83 tuplis nykii

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

'83 on kärjetön sytkä..
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9408
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: -83 tuplis nykii

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

lefa42 kirjoitti:'83 on kärjetön sytkä..
Ei ainakaan omassani ollut (käyttöönotto 6/1983)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: -83 tuplis nykii

Viesti Kirjoittaja jus »

99:ssä on kärjetön sytytys vm 84 alkaen.
Kärkiväli säädetään irrottamalla virranjakajankansi, pyörijä ja pölykansi, käännetään moottori sellaiseen asentoon että jakajan akselin korkein kohta painaa kärkiä auki, asetetaan rakotulkki kärkien väliin ja tarvittaessa löysätään kärkien kiinnitys jakajan pohjaan ja kiinnitetään oikeaan asentoon. Oikea kärkiväli vähintään 0,4 mm.
Viimeistely kosketuskulmamittarilla, kosketuskulma 47 - 53 astetta. Ajoituksen tarkastus ajoituslampulla.

Kärjet ja kondensaattori on hyvä vaihtaa joskus.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Re: -83 tuplis nykii

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

ng900aero kirjoitti:
lefa42 kirjoitti:'83 on kärjetön sytkä..
Ei ainakaan omassani ollut (käyttöönotto 6/1983)
Erikoista, onko mulla sitten ollut 3kpl '83 käyttöönotettuja '84:sia. :D
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Re: -83 tuplis nykii

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

lefa42 kirjoitti: Erikoista, onko mulla sitten ollut 3kpl '83 käyttöönotettuja '84:sia. :D
Ei kai tuohon kovin kummallista sattumaa ole vaadittu, kuitenkin uusi vuosimalli on tullut aina elokuun alussa myyntiin, joten kunakin vuonna rekisteröidyistä melko suuri osa on ollut jo seuraavaa mallivuotta. Ei ihan puolet, muttei hirveän kaukanakaan siitä.

Petrossa taisi muuten olla kärjetön sytkä jo kauan ennen bensamallia. Alusta asti? Ja kukaan tuskin on muuttanut sytkää kärjelliseksi muuttaessaan ex-petron bensamalliksi.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Anthuan
"Hirsch"
Viestit: 874
Liittynyt: Pe Joulu 15, 2006 23:08
Paikkakunta: Toisaalla

Re: -83 tuplis nykii

Viesti Kirjoittaja Anthuan »

Miulla oli -82 käyttöön otettu vm -83 99GL kärjettömällä sytytyksellä, sytkä näytti alkuperäiseltä eikä tietääkseni ollut petrosta muutettu? :?
9-5 Wagon -07 900 T16 -91
p0tty
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: To Huhti 19, 2007 20:01
Paikkakunta: Järvenpää

Re: -83 tuplis nykii

Viesti Kirjoittaja p0tty »

Moro taas,
ja kiitos vastanneille!

Nykiminen ja pätkiminen tosiaan loppui kärkien vaihdolla ja säädöllä,
MUTTA, kärkien vaihdon jälkeen tuplis ei meinaa käynnistyä lainkaan lämpimänä.

Kylmänä esim. aamuisin lähtee käyntiin melkeempä laakista.
Kun koneen saa ajettua lämpimäksi, eli mittari abaut puolivälissä, sammuttaa auton joksikin aikaa ja sitten koittaa käynnistää, niin ei lähde. startti pyörii mutta ei vain käynnisty.
Tarpeeksi kauan kun yrittää niin lähtee _yleensä_ =(


Mikähän mahtaa olla hajalla? :o

-p0tty
Member #3674
Saab 900 S vm-90
Vastaa Viestiin