Mistä johtuu, että ruisku 900:sta pitää ottaa se yksi johto pois moottorin vasemmalta puolelta, että auto käynnistyy lämpimänä ellei se lähde ensimmäisellä startilla? Kaikissa suvun eissa on esiintynyt tämä oire.
Edit: oikea muutettu vasemmaksi eli oikeaksi puoleksi.
Viimeksi muokannut Torsti, La Loka 03, 2009 13:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Johdon irrottaminen ei vaikuta vuotavaan suuttimeen mitenkään, tai ainakin suutin voi vuotaa vaikkei saisi sähköä.
Todennäköisesti lämpöaikakytkin on rikki ja käskee kylmäkäynnistyssuutinta antamaan lisäbensaa startatessa silloinkin kun ei pitäisi, moottorin lämpötilan ollessa yli 45 astetta.
Lämpöaikakytkimen johdon ollessa irti kylmäkäynnistyssuuttimelle ei tule ohjausta. Samoin käy jos kylmäkäynnistyssuuttimen johto on irti. Ajon aikana kummallakaan johdolla ei ole mitään vaikutusta käyntiin.
Kannattaa testata lämpöaikakytkimet suvun autoista. Ja vaihtaa vialliset ehjiin. Tai ranettaa kylmäkäynnistyssuutin ohjaamosta nappia painamalla toimivaksi. Ehjiä osia on turha uusia, ensin selvitellään, sitten vialliset vaihdetaan.
Lisäksi oikeanlaiset tulpat ja tulpanjohdot, ohjauspaineventtiili ym.
K-jetistähän tässä oli kyse.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00