Ruiskupumpun ikä?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

9000CD23T kirjoitti:... pumppu meinaan saa
voitelunsa juuri bensiinistä.
Ja jäähdytyksen. "Luottoasentajan" mukaan on mahdollista, että pumppu saattaa leikkaa kiinni, kun ajaa tankin tyhjäksi. Nämä on taas niitä vikoja, että niitä on pitänyt tutkia = purkaa sipannut pumppu.

Tai no, voitelu ja jäähdytys, melkein sama asia bensapumpussa. Mutta kiinni saattaa leikata, joka ei :lol:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Jyki
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 07:55
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Jyki »

328 tuhatta kilometriä ja risat. Tänään jätti tien päälle luultavasti bensapumpun tähden. Hakkaamalla pumppua sain auton juuri ja juuri ajettua ihmisten ilmoille mutta en enää kotiin asti. Onko tuo pumpun vaihto muuten paha homma tien päällä? Pumppu on startatessa pitänyt pahan rääkäisyn mutta muuta vaivaa ei ole ollut ennen tätä päivää.

900t -81
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Tetammi kirjoitti. Noissa K-jet systeemeissä ei ole kuin yksi pumppu.

Omassani 90vm k-jetissä on kaksi pumppua joista esipainepumppu hajosi ensin , ensin tuli vaihettua turhaan painepumppu.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Tuossa '88 900i:ssä jolla isäntä ajelee, on 422Mm mittarissa ei ainakin sen verran ajettu. Pumppu ääntelee siihen malliin että voi hyvinkin olla alkuperäinen. Metka homma on, että kurina ei ole tasainen vaan ikäänkuin hieman vaihteleva, pulputtava tai miten sen sanoisi (vaikka tankissa on reilusti ainetta).
orava
"Turbo"
Viestit: 252
Liittynyt: To Touko 08, 2003 11:00
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja orava »

Kokemuksia (huonoja) satkun pumpuista:
m84 GLi: kilometrejä n. 300 tonnia. Pumppu hajosi laakista järvenjäälle.
m84 CD 8v: pumppu vaihdettu 210 tuhannen kohdalla (ed. omistaja)
m91 i16 (Walbro): Pumppu levisi 250 tuhannen kohdalla.
m92 T16 (Walbro): Pumppu vaihdettu noin 200 tuhannessa (ed. omistaja).

Huvittavaa tuossa m91 i16:ssa oli se, että sanoin isälleni (se on siis hänen autonsa), kun kehui miten hyvin on pelannut, että kohta se jättää tielle, kun pumppu hajoaa. Noh, alle kuukausi siihen meni :cry:

t. Joni ja 900 T16 -92, 900CD -84, 99 turbo -78, 99 ems -73 jne
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Nyt tuntuu olevan sitten pumppuepidemia alkamassa. Vaimon käytössä olevassa tonnarissa on kuulemma ollut "jotain ääntä", ja nyt tänään kun lähdin sillä, pääsin minkäin kuulemaan tuon äänen. Bensapumppuhan se siellä metelöi. Ensin tosin epäilin laturin laakeria, lämppärinpuhallinta tai vaihteiston öljypumppua.

Ihmeellistä tässä on, että viime tankkauksen jälkeen ei trippimittarin mukaan ollut ajettu kuin 250 km ja mittari näytti silti lähes tyhjää - valo tosin ei vielä palanut. Yleensä on pitänyt ajaa tätä normaaliajoa ainakin 400 km että saa viisarin täydestä vajoamaan noin alas. Joko bensankulutus on roimasti lisääntynyt pumpun heiketessä tai sitten tankkianturikin on menossa.

Kuulemma viallinen bensapaineensäädinkin saattaisi saada pumpun huutamaan, mutta tässä ääni alkaa vasta 15 minuutin ajon jälkeen ja häipyi täyteentankatessa, joten ei liene kyse siitä.

Tankkasin sinne 36 litraa, ensimmäiseen naksaukseen asti ja viisari näytti taas täyttä, äänet eivät esiintyneet uudestaan ainakaan vielä.

Pitänee laittaa kuntoon ettei vaimo jää tien päälle tai parkkipaikalle. YV:nä saa laittaa minulle arvauksia minkälainen pumppukonstruktio mahtaisi olla -87 turbotonnarissa. Mittarissa on 420tkm, aikaisemmista pumpunvaihdoista ei tietoa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

d-jetin pumppu

Viesti Kirjoittaja jariha »

Pari kuvaa d-jetin pumpusta:
http://www.vippet.net/jari/pumppu/kuva01.jpg
http://www.vippet.net/jari/pumppu/kuva02.jpg

Sekä kuva Saabin manuaalista:
http://www.vippet.net/jari/pumppu/kuva03.gif

Ongelmana sattui olemaan puhki haurastuneet letkut. Ihme kyllä autolla pystyi vielä ajamaan, mutta bensankatku kasvoi viime päivinä häiritseväksi. Nyt siis kunnossa taas.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Jyki
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 07:55
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Jyki »

Mistähän löytyisi bensa pumppu -81 turboon? Boschin varaosa numero on 0580254978 ja Saabilla taitaa olla 8534997. Turboissa 77 - 82 taitaa olla ihan omat turbo only pumput?

900t -81
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7360
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Huomaa mitä kirjoittelin aikasemmin tässä topicissa
Käsittääkseni milemmat pumput ovat tankin sisällä, en tosin ole vielä joutunu 16venasen tankkia purkaan ja toivottavasti en lähiaikoina joudukkaan.

Mutta jo kolmannen kerran saabistiaikana(1997alkaen)saabi jätti tielle tai oikeastaan
kaupan pihaan. Ekalla kerralla 1998 finkun bensapumpun johto oli hiertyny
poikki, toisella kerralla 900C:stä hyytyi bensapumppu 2001 ja nyt toi katraan
uusin 900S 1992 jätti kaupan pihalle, jätskit takakontissa tietty.

Kun köyden perässä päästiin tallille ja sain kontista pohjalevyt pois, niin
pumppu oli hyvin hiljaa vaikka virta oli päällä.

Kun ei ole aiemmin niin tullu kuunneltua, niin käykö toi pumppu koko ajan
virran ollessa päällä/auto sammuksissa?
Toisin kuin K-jeteissä mitkä vaan pyörähtävät hetken.

Yritin tuota pumppua kopistellakin mutta ei mitään elon merkkejä, kunnes
irrotin ja kiinnitin bensapumpun sulakkeen.

Voisiko oikeasti olla vika hapettuneessa sulakkeessa vai onko toi vaan pumpun
lopun merkkejä....
Pumppu ehkä niin väsähtäny että pieni ylimääränen resistanssi sulakkeella
estää käynnistymisen?
Vastahan tuolla 260tuhatta ajettu.

Ilmeisesti tosa ässässä on tuo walbro, ainakin epc:n kuva näytti samalta
miltä tuon kansi.
Kuva
Jotain positiivista sentään että on puolet halvempi mitä
bosch.
900i-16V/T16 89--93 Pumppu Walbro (kotelon sisällä). . . . 28-1723 88.00

Ne ketä tuon on itse vaihtaneet, niin kummoinen homma tuo ja oliko jotain huomioitavaa?
Onko joku vaihtanu tuota takaiskuaventtiiliä(nro6)?
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Jyki
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 07:55
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Jyki »

Täytyy vastata itse tuohon esittämääni kysymykseen.
-77 -81 ruiskujen alkuperäisen Bosch 0580254978 pumpun korvaa Boschin 0580254984. Maksoi 160€. Menee paikalle miltei plug 'n play tyyliin.
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

OT
Mimmi: Eiköhän toi capturella ainakin toimi. Eli print screen ja editoit kuvan sopivaksi ja laitat jonnekin palvelimelle.
BMW 320dA Coupe LCI
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Kiinnostaisi tietää miten Bosch merkitsee pumppuihin valmistuspäivän. Vaihdoin tonnarista pois pumpun, jossa osanumeron lisäksi oli numerosarjat 937 ja 65209. Bosch-huollon tiskillä ollut kaveri ei osannut arvioida valmistusajankohdasta mitään mutta kun pumppu vietiin takahuoneeseen, niin ilmeisesti tuosta viisinumeroisesta ilmeni, että valmistusvuosi olisi 1986. Mistähän löytyisi taulukko joka auttaisi tulkitsemaan näitä merkintöjä?

Uudessa pumpussa oli 014 ja 28719.

Nuo kolmenumeroiset koodit oli sellaisen soikean ympyrän sisällä, viisinumeroiset oli paljaaltaan.

Vika ei muuten ollut ruiskupumpussa vaan siirtopumpussa. Motonetin myymä Bosch-kaksipumppu-järjestelmään sopivaksi väitetty siirtopumppu vaati vähän puukolla työstämistä ennen kuin sopi paikalleen. Ei silti paha hinta tuo 45 eur, ja hiukan veistohommia, kun alkuperäisvaraosana siirtopumppu olisi maksanut kevyet 268 eur, eikä PCS:kään olisi myynyt alle 200:n.

Nyt olen siis uusinut molemmat sähkösuristimet tankista, ja muutaman koeajolenkin jälkeen tuntuu, että meno saattaisi olla ripeämpää kuin ennen. Keskikulutusmittari näyttää nyt ennätyksellisen isoja lukuja, mutta pitää kerätä vähän lisää ajokilometrejä.

Kiinnostuneille saatavilla kuvia pumpunveistosta ja operaatiosta yleensäkin. Pitäisköhän lähettää veistokuvat Motonetiinkin.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Itse itselleni vastaten:
Sain Boschilta taulukon 1990- ja 2000-luvun valmistusaikakoodien tulkitsemiseen ja täydensin sitä 1980-luvulle asti, toivottavasti meni oikein.

Numero 65209 kertoo valmistusajaksi joulukuu 1986 ja numero 28719
heinäkuu 2002.

Valmistusaikataulukko löytyy osoitteesta:
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/uud ... koodit.htm
Viimeksi muokannut jus, Ke Elo 06, 2008 16:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Eka pumppu ja 360 tkm lasissa.....walbro....EI OLE KERTAAKAAN PÄÄSTETTY VÄHILLE BENSOILLE KOSKA PUMPPU SAA VOITELUN BENSASTA............Pitäiskö koputtaa puuta...
mjm
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2004 10:48
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja mjm »

280tkm ja pumppu vaihtoon. Ei jättänyt tielle, mutta rupesi pitämään sellaista mekkalaa ettei aina tiennyt missä päässä autoa se moottori taas olikaan. Muuten se ei oikkuillut mitenkään.

i16 2.1 -92
Vastaa Viestiin