Bypass venttiiliin liittyviä kysymyksiä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Jussi&Saab 900
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: Su Marras 18, 2007 16:31

Re: Bypass venttiiliin liittyviä kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Jussi&Saab 900 »

Kuvittelin että kun kerran Garretti isompi on niin se myös syöksee enemmän voimaa tuonne sylinteriin, mutta näin ei näemmä ole.
Mietin vain kun wikipediaakin selaa niin usein 900:n moottorivaihtoehdoissa on eritely 16v matalapainekone missä on se vakio 143hv ja sitten on 16v täyspaine jossa on 175, mutta eroja on ilmeisesti monia muitakin kuin vain turbo, kuten vaikka se että minkä verran turbon annetaan ahtaa. Tuossa nykyisessä kellossa on mutterinpirulainen ruostunut niin hyvin kiinni ettei sitä tuosta 0.5:stä ylemmäs enää säädetäkkään. Semmoinen 0,7 tai 0,8bar olisi ihan sopiva.

Useassa tapauksessa myös kun Garrett on vanhempi kuin mitsu niin saattaa päästä halvemmallakin kun tuon garretin hommaisi, ja toisaalta, itseäni viehättää juuri se turboviive(tuo sitä "vanhan auton tunnetta"). Hetken matkaa mennään semmoista vähän hitaampaa kiihdytystä, ja sitten kun se garretti sieltä herää niin tuntuu kuin joku potkaisisi selkänojaan, ja sitten mennään eikä meinata. Juuri kuten setäni osittain itsetehdyssä -79 900 Turbossa :D

Muita ns. "omia virityksiä" en tähän hätään keksi kuin jälkiasennettu satkun pikkucooleri ja ilmansuodattimen loota on poistettu ja tilalla on vapari mittarin päässä, kuten jo mainitsinkin.
"Oma takki kaappiin, sitten heti Saabbiin"

Saab 900 T16
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Bypass venttiiliin liittyviä kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

tehdään vaihtokauppaa mie tarjoon sulle og900 t8 vm89 ja sie annant omasi mulle...saat turbo viiveen kaupan päälle
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Jussi&Saab 900
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: Su Marras 18, 2007 16:31

Re: Bypass venttiiliin liittyviä kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Jussi&Saab 900 »

^ Alunperin turboa olen vaihtamassa sen takia koska alkaa tuo mitsu olemaan aikalailla loppuun ajettu. Tehdään pois mikäli edelleen kiinnostaa :D

EDIT: Jaa mutta ei tehdäkkään. Tarkemmin kun luin niin taisit puhua koko autosta etkä vaan turbosta :D

Oikeammin siis, kumpainenkin turbiini kyllä kelpaa hyvin mutta halvempaanhan sitä aina lopuksi kallistutaan, mikäli kunto on sama.
"Oma takki kaappiin, sitten heti Saabbiin"

Saab 900 T16
ari71
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Su Helmi 03, 2008 18:00

Re: Bypass venttiiliin liittyviä kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja ari71 »

Moi,

Hanki bensalastu, vaikkapa foorumin myynti - ilmoituksen avulla sekä kysy myyjältä asennusohjeet jos et tiedä miten se asennetaan oikein.Jos omaat huonon muistin ( niinkuin minä ) pyydä asennusohjeet sähköpostiisi.

Ohita ylipainekatkaisin.Ohjeet löytyy foorumilta.

Hanki kuulajousiventtiili ja sen asennusta varten letkua ( orggisletkun voit jättää jemmaan ) ja 2 klemmaria.Varmista mikä on lähtöpaine eli 0.9 bar ja asenna ohjeiden mukaan jotka saat pyydettäessä myyjältä.

Tilaa ahtopainemittari esmes : VDO International -1 / + 1.5 bar, asennuskotelo, HUOM. Muista tilatessasi mainita myös mittarivalosta.

Ahtopainemittari + kilkkeet maksoi Autoracing oy : stä postikuluineen 95.50 euroa.

Kaikki muut yhteensä 55 euroa ( 2 ylimääräistä letkuklemmaria + 3 euroa ).

Aja niin kauan kun autosi kestää ja vaihda osia rikkoutuneiden tilalle ja aja lisää.
Saab 900 i8 - 88, Saab 99 L - 73
Jussi&Saab 900
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: Su Marras 18, 2007 16:31

Re: Bypass venttiiliin liittyviä kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Jussi&Saab 900 »

Onko kukaan vaihtanut tuon Boschilaisen Bypassin tilalle jotain muunmerkkistä/mallista venttiiliä? Huomasin tuossa kun motonetistä hain pakoputkihilppeitä niin hyllyllä oli alumiinikuorisia mäntämallisia bypasseja. Mitenkä nämä eroavat tuosta alkuperäisestä?
"Oma takki kaappiin, sitten heti Saabbiin"

Saab 900 T16
suaab
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: To Syys 24, 2009 17:00

Re: Bypass venttiiliin liittyviä kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja suaab »

Autoni on 900 turbo8 vm.89, missä päin konetta on bypass venttiili? Vai onko tuossa koneessa edes sitä?
Saab 900 turbo 8 -89
suaab
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: To Syys 24, 2009 17:00

Re: Bypass venttiiliin liittyviä kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja suaab »

suaab kirjoitti:Autoni on 900 turbo8 vm.89, missä päin konetta on bypass venttiili? Vai onko tuossa koneessa edes sitä?
eikö kukaan tiedä?
Saab 900 turbo 8 -89
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Bypass venttiiliin liittyviä kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

autossasi ei ole sellaista
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
suaab
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: To Syys 24, 2009 17:00

Re: Bypass venttiiliin liittyviä kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja suaab »

Eli tähän minun saappiin vois siis asentaa dumpin?
Saab 900 turbo 8 -89
Ääni
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 07:31

Re: Bypass venttiiliin liittyviä kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Ääni »

No se menee jotenkin niin että poistat hukkaportin käytöstä ja korvaat sen dumpilla.

Hukkaportti toimii hieman erilailla kuin dumppi. Hukkaportin kellossa on jousi, joka paineen liiaksi kasvaessa työntää akselia joka avaa hukkaportin (sijaitsee turbossa) jolloin ylimääräinen paine pääsee ulos.

Dumppi taas vuotaa ylimääräisen paineen pihalle. Ahdin ahtaa koko ajan yhtä paljon, tavaraa eli ilmaa heitetään vaan sitten dumpista pihalle. Dumpista kuuluu "tsiuuh" kuten ralliautoissa.

Sinänsä sun ei turhaan tarvitse alkaa palikoita vaihtamaan. Ruuvaat vaan sitä hukkaportin akselia lyhyemmäksi. Vai oliko se pitemmäksi. Vai miten sen oli...

Oli miten oli, laita ensin ahtopainemittari kiinni niin näet missä paineet menee ja tiedät sitten paljonko ahdot muuttuu kun menet akseleita ruuvailemaan. Hukkaportin akseli löytyy sieltä turbon alta. Pienen peilin avulla voi zoomailla sitä ihan siitä konepellin puolelta.

Menikö oikein...
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Bypass venttiiliin liittyviä kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ääni kirjoitti: Menikö oikein...
Ei sinne päinkään.

Hukkaporttia ja sen kelloa EI poisteta, niillä ei ole oikeastaan mitään tekemistä dumpin/bypassin kanssa. Hukkaportti ohjaa pakokaasua turbiinin ohi joka säätää ahtimen kierroslukua ja sitä kautta ahtopainetta, tämä ei kuitenkaan reagoi riittävän nopeasti siihen mihin dumppia käytetää. Dumpilla siis päästetään ylimääräinen ahtoilma pois kun kaasuläppä sulkeutuu ja ahtimen kierrosluku on vielä ylhäällä (pumppaa liikaa ilmaa). Tämä suojaa ahdinta ja letkutkin pysyy paremmin kiinni.

Dumpin ja bypassin ero on että dumppi puhaltaa ulkoilmaan ja bypass takaisin ahtimen imupuolelle. Dumppi ei toimi oikein autossa jossa on ilmamassa- tai ilmamäärämittari. Eli ei missään vakiolla moottorinohjauksella olevassa OG900 turbossa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
suaab
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: To Syys 24, 2009 17:00

Re: Bypass venttiiliin liittyviä kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja suaab »

Ok. ,kiitos
Saab 900 turbo 8 -89
Ääni
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 07:31

Re: Bypass venttiiliin liittyviä kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Ääni »

No hyvä että selvisi!

Kuitenkin jos ajattelee sitä missä painealueella hukkaportti toimii niin eikö se ole nimenomaan siellä huippupaineilla. Vai toimiiko se lineaarisesti alhaalta ylös... Tuskin. Sitä vartenhan on muuttuvasiipiset ahtimet keksitty. Alhaalla ahdetaan pienemmän pakovirtauksen kanssa enempi ylhäällä suuremman kanssa vähempi.

Periaatteessa pelkällä dumpilla varmistettu ahdin toimisi ihan hyvin. Huippupaineitahan niillä aina leikataan. Vai mitä mieltä olet?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Bypass venttiiliin liittyviä kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei. Hukkaportti rajoittaa ahdot niin matalilla kuin korkeillakin kierroksilla. Kellon jousivoima pitää ahdot hukkaporttivirtauksen avulla siellä mihin on säädettykin jos voima on riittävä korkeilla kierroksilla (pakopaine pyrkii työntämään porttia auki) ja aukon koko riittävä (ahtimen kierrosluku ei karkaa vaikka portti olisi täysin auki).

Pelkkä dumpilla varustettu ahdin karkaisi hyvin äkkiä ylikierroksille ja tuhoaisi itsensä. Dumppi ei aukea ellei sille tule ohjaavaa alipainetta ja vaikka kyseessä olisi ns. pop-off venttiili joka aukeaa paineesta niin ylikierroksille pääsee ja hajoaa.

Näin henkilöautoissa, mm. isoissa keskinopeissa dieseleissä eri tavalla mutta se on täysin toinen juttu.

Muuttuvageometrinen ahdin hoitaa sitten hukkaportin homman eri tavalla mutta periaate on silti sama, ahtimen kierroslukua rajoitetaan pakopuolella, ei hukata ahtopainetta taivaan tuuliin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
suaab
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: To Syys 24, 2009 17:00

Re: Bypass venttiiliin liittyviä kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja suaab »

Eipä siitä dumpista taida olla niin suurta hyötyä että asentaisin sen.
Saab 900 turbo 8 -89
Vastaa Viestiin