Pulttijako 4x108 ---> 4x100 mutta kuinka?
Pulttijako 4x108 ---> 4x100 mutta kuinka?
Onko kellää tietoa että saiskos og900 käymään mistää pyörän napaa mis on 4x100 jako? tai onko kellää kokemusta saabi omaan napaan toisen pulttijaon teosta?
Osien Myynti = Nouto ja käteinen tai Rahat tilille ja lähetys vastaanottajan laskuun
Re: Pulttijako 4x108 ---> 4x100 mutta kuinka?
Itse sorvasin adapterit, jotka kiinnitetään spesiaalipulteilla vanhaan napaan, ja porasin toisen reikäjaon(4x100) 45asteen kulmaan edellisestä, joihin tein sitten muistaakseni M14x1.5 kierteen, johon vanne kiinnitettiin saabin omilla pyöränpulteilla. noita adaptereita saa kai valmiina jostain ostettua, ja ovat ihan tieliikenteessä lailliset. ainut vaan, että täytyy etsiä adapterin verran väärän et:n omaavat vanteet, että sopii sitten pyörimään.
Henri Mertanen #2892
<9-3 Aero -02> <99 GL Turbo -83,PR> <99 GL Petro,K>
<9-3 Aero -02> <99 GL Turbo -83,PR> <99 GL Petro,K>
Re: Pulttijako 4x108 ---> 4x100 mutta kuinka?
Entä jos ottais navat jostain 92- mitsusta tai vaikka micrasta? Voi tulla hylkimisreaktioita pohjolan teräksen ja nipponin pellin kans mutta...
Eyeball productsin pulttijaot lunttilapuks jos toisesta autosta napoja meinaa sovitella.
Eyeball productsin pulttijaot lunttilapuks jos toisesta autosta napoja meinaa sovitella.
Re: Pulttijako 4x108 ---> 4x100 mutta kuinka?
Perustelut?Henkka_ kirjoitti:Itse sorvasin adapterit, jotka kiinnitetään spesiaalipulteilla vanhaan napaan, ja porasin toisen reikäjaon(4x100) 45asteen kulmaan edellisestä, joihin tein sitten muistaakseni M14x1.5 kierteen, johon vanne kiinnitettiin saabin omilla pyöränpulteilla. noita adaptereita saa kai valmiina jostain ostettua, ja ovat ihan tieliikenteessä lailliset.
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
Re: Pulttijako 4x108 ---> 4x100 mutta kuinka?
tai entä jos vaan tekee auton omiin napoihin uuden pulttijaon, onhan siinä navan laipassa tilaa... oliko siellä vahvikkeita takana miten, en muista sitä.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
- eegas
- "Hölösuu"
- Viestit: 1097
- Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
- Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi
Re: Pulttijako 4x108 ---> 4x100 mutta kuinka?
http://koti.mbnet.fi/~skote/pulttijako.htm
Saab 99 67--84 4 4,5" N/A 15" 71,5
Saab 900 84--87 4 4,5" 14x1,5 15" 65 <---?
Saab 900 87--94 4 4,25" 12x1,25 15" 65
Ei tuollakaan ole aivan oikeat tiedot, saab 900 84--87 keskireikä on 71,5.
Saab 99 67--84 4 4,5" N/A 15" 71,5
Saab 900 84--87 4 4,5" 14x1,5 15" 65 <---?
Saab 900 87--94 4 4,25" 12x1,25 15" 65
Ei tuollakaan ole aivan oikeat tiedot, saab 900 84--87 keskireikä on 71,5.
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
Re: Pulttijako 4x108 ---> 4x100 mutta kuinka?
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
Re: Pulttijako 4x108 ---> 4x100 mutta kuinka?
Näin on keskireiän kanssa.eegas kirjoitti:http://koti.mbnet.fi/~skote/pulttijako.htm
Saab 99 67--84 4 4,5" N/A 15" 71,5
Saab 900 84--87 4 4,5" 14x1,5 15" 65 <---?
Saab 900 87--94 4 4,25" 12x1,25 15" 65
Ei tuollakaan ole aivan oikeat tiedot, saab 900 84--87 keskireikä on 71,5.
Taitaa olla tuo vanhan jaon nousukin väärin? Huhua muistan kuulleeni että siellä olisi joku UNF kierre, 1/2" ? Tähän olisi hyvä saada myös varmistus.
Re: Pulttijako 4x108 ---> 4x100 mutta kuinka?
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?p=4479#p4479f-19 kirjoitti:muistan kuulleeni että siellä olisi joku UNF kierre, 1/2" ?
jus kirjoitti:Kirjassa Saab 99 korjaamon käsikirja 0: Erittelyt kertoo pyöränmutterikierteen olevan 1/2" 20 UNF - 2B ja avainvälin kerrotaan olevan 3/4" (19,05 mm)
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Pulttijako 4x108 ---> 4x100 mutta kuinka?
qaw kirjoitti:Perustelut?Henkka_ kirjoitti:Itse sorvasin adapterit, jotka kiinnitetään spesiaalipulteilla vanhaan napaan, ja porasin toisen reikäjaon(4x100) 45asteen kulmaan edellisestä, joihin tein sitten muistaakseni M14x1.5 kierteen, johon vanne kiinnitettiin saabin omilla pyöränpulteilla. noita adaptereita saa kai valmiina jostain ostettua, ja ovat ihan tieliikenteessä lailliset.
Ainakaan Joensuussa K1 konttorilla eivät löytäneet mitään pykälää minkä perusteella hylätä. Spacerit, jotka tulee vaan samojen pulttejen varaan kun vanne, olis ollu sitten selkeä hylkäysperuste.
Henri Mertanen #2892
<9-3 Aero -02> <99 GL Turbo -83,PR> <99 GL Petro,K>
<9-3 Aero -02> <99 GL Turbo -83,PR> <99 GL Petro,K>
Re: Pulttijako 4x108 ---> 4x100 mutta kuinka?
Mielestäni pitää osoittaa, että jokin auton rakenteeseen liittyvä seikka (spacerit) on kielletty lailla tai asetuksella (tai liikenneministeriön/AKE:n päätöksellä joista voi aina rettelöidä mikäli huvittaa). Jos mitään sellaista ei löydy, ne ovat siis sallitut. Tämä siis syystä että ei ole olemassa mitään luetteloa jossa on listattu kaikki mahdolliset sallitut auton osat ja rakenneratkaisut.
Re: Pulttijako 4x108 ---> 4x100 mutta kuinka?
http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajon ... tokset.htm
sanoo jotta "Auton pyörännavan ja vanteen väliin saa asentaa vain auton tai vanteen valmistajan vanteen ja kyseisen automallin yhteydessä käytettäväksi tarkoittamia sovituskappaleita."
Ei tuossa oteta mitenkään kantaa siihen miten kyseinen kappale pultataan paikalleen.
sanoo jotta "Auton pyörännavan ja vanteen väliin saa asentaa vain auton tai vanteen valmistajan vanteen ja kyseisen automallin yhteydessä käytettäväksi tarkoittamia sovituskappaleita."
Ei tuossa oteta mitenkään kantaa siihen miten kyseinen kappale pultataan paikalleen.
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
Re: Pulttijako 4x108 ---> 4x100 mutta kuinka?
Jotain siis löytyi! Teksti taisi olla AKE:n soveltamisohjeesta liikenneministeriön päätökseen. Tuo ohje oli itse asiassa lievennys päätökseen jossa kiellettiin kaikenlaiset adapterit.
Olikos toisen pulttijaon rakentaminen koneistamalla alkuperäisiin osiin kielletty?
Olikos toisen pulttijaon rakentaminen koneistamalla alkuperäisiin osiin kielletty?
Re: Pulttijako 4x108 ---> 4x100 mutta kuinka?
Kyseinen teksti on aken sivulle lainattu tästä: Liikenne- ja viestintäministeriön asetus auton rakenteen muuttamisesta annetun liikenneministeriön päätöksen muuttamisesta
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2002/20021256
Ei muuten sen enempää tuossa kuin alkuperäisessäkään lakitekstissä oteta kantaa itse napojen modaamiseen. Poikkeuksena tietysti autot mitkä täyttää jotain tiettyjä tyyppihyväksyntiä, niihinhän ei saa tehdä juuri mitään.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2002/20021256
Ei muuten sen enempää tuossa kuin alkuperäisessäkään lakitekstissä oteta kantaa itse napojen modaamiseen. Poikkeuksena tietysti autot mitkä täyttää jotain tiettyjä tyyppihyväksyntiä, niihinhän ei saa tehdä juuri mitään.
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
Re: Pulttijako 4x108 ---> 4x100 mutta kuinka?
Toisaalta on kyllä pakko ihmetellä että miksi kummassa siihen satkuun pitäisi saada 4x100 jako. 4x108 on ainakin vannevalikoimaa melko reilusti ja kunnon jarrujakin saa ihan kaupan tiskiltä.
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74