900C -89 vuotaa vettä! kiire!
900C -89 vuotaa vettä! kiire!
Iha normaalisti toiminu kunnes tänää tasasel 50 nopeudel alkaa lämpömittarin neula nousemaa. No alle pari kilsaa kotipihalle jotenka nokka siihe suuntaan ja ihmettelemään.
Vettä on iha v***sti iha täsmällee joka paikas. No muutama tunti jäähdyttelyy et laskee lämpömittari nollille ja sitte lisää vettä myllyy. Startti ja aluks ei näy mitään. Ei oo vesipumppu, eikä letku. Sit, pienenpienenpieni suihku, jonka en tajuu mite kastellu jokapaikan, paikallistuu imusarjaan.
Kysymys lähinnä siitä sitten et mikä helekutta se siin kohtaa kuuluis olla. eli ku katotaan seltaval päi et imusarja on nenästä katottuna eka ja lohko toka ni oikeessa reunassa, iha alhaalla on reikä. joku about 15mm halkasijialt. Sieltä lentää vettä.
Joku pultti löysällä tai tippunu, joku letku irronnu, vai onks imusarja vaa vituillaan.
Jos nyt sattuu olemaa nii et imusarja on mennyttä (sitä tuskin kukaa hitsaa tjs.?) ni sattuuko jollain Turun lähistöllä asuvalla saabistilla lojumaan ylinmääränen kaasarin imusarja(jos niilläkään mitään eroo) josta haluis luopua kohtuu hintaan vaikka heti huomenissa?
Isot kiitokset jo etukäteen!!
Vettä on iha v***sti iha täsmällee joka paikas. No muutama tunti jäähdyttelyy et laskee lämpömittari nollille ja sitte lisää vettä myllyy. Startti ja aluks ei näy mitään. Ei oo vesipumppu, eikä letku. Sit, pienenpienenpieni suihku, jonka en tajuu mite kastellu jokapaikan, paikallistuu imusarjaan.
Kysymys lähinnä siitä sitten et mikä helekutta se siin kohtaa kuuluis olla. eli ku katotaan seltaval päi et imusarja on nenästä katottuna eka ja lohko toka ni oikeessa reunassa, iha alhaalla on reikä. joku about 15mm halkasijialt. Sieltä lentää vettä.
Joku pultti löysällä tai tippunu, joku letku irronnu, vai onks imusarja vaa vituillaan.
Jos nyt sattuu olemaa nii et imusarja on mennyttä (sitä tuskin kukaa hitsaa tjs.?) ni sattuuko jollain Turun lähistöllä asuvalla saabistilla lojumaan ylinmääränen kaasarin imusarja(jos niilläkään mitään eroo) josta haluis luopua kohtuu hintaan vaikka heti huomenissa?
Isot kiitokset jo etukäteen!!
-
- "Hirsch"
- Viestit: 722
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
- Paikkakunta: Muurola
Re: 900C -89 vuotaa vettä! kiire!
letku irti, löytyy varmaan läheltä.
Re: 900C -89 vuotaa vettä! kiire!
tätä hiukan epäilen. montako letkua imusarjan kylkeen tulee? 1. iso joka menee/tulee lämmppäriltä täl hetkl kii.
Re: 900C -89 vuotaa vettä! kiire!
Sinulla voi autosta olla esimerkiksi lämmityslaitteelle menevä letku irti vesipumpun luota joa oikein kunnolla nakkelee vesiä. Imusarja ei liity tähän hommaan nyt millään tavalla.
Re: 900C -89 vuotaa vettä! kiire!
imusarja liittyy tähän asiaan sillä tavalla että kun on vettä jäähdytysjärjestelmässä se lentää ulos aloitusviestissäni kuvailemasta paikasta imusarjasta. imuputkien ja ison letkun välistä joka lähtee lämppärille. siinä on about 15mm halkasijalta reikä josta tulee pienen pieni vesisuihku.
Re: 900C -89 vuotaa vettä! kiire!
Eikös imusarjassa kuuluis olla tässä kohtaa pakkastulppa?
Eli jos vaikka sellanen on lähteny reiästään irti.
Kaipa siihen voi jotian tilapäisestikin laittaa. En tiedä miten olis puutappi.
Eli jos vaikka sellanen on lähteny reiästään irti.
Kaipa siihen voi jotian tilapäisestikin laittaa. En tiedä miten olis puutappi.
SAAB
Re: 900C -89 vuotaa vettä! kiire!
millanen tä pakkastulppa sit alkuperäsenä on? mitä materiaalii ja millanen kiinnitys?
Re: 900C -89 vuotaa vettä! kiire!
Eikös se oo sellanne prässätty metallitulppa, siis metallilevystä prässätty.
Pysyy kiinni ihan omalla paineellaan (siis yleensä).
Näitä saa ainakin moottorikoneistamoista. Että välttämättä joka huolto-asemalta taikka tarvikeliikkeestä ei löydy.
Mutta väliaikaista tulppaakin kannattanee kokeilla, jos on kova tarve käyttää autoa.
Pysyy kiinni ihan omalla paineellaan (siis yleensä).
Näitä saa ainakin moottorikoneistamoista. Että välttämättä joka huolto-asemalta taikka tarvikeliikkeestä ei löydy.
Mutta väliaikaista tulppaakin kannattanee kokeilla, jos on kova tarve käyttää autoa.
SAAB
Re: 900C -89 vuotaa vettä! kiire!
jaahas. ruuvvailessa imusarjaa irti onnistusini jotain rikkomaankin. siinä keskellä imusarjaa joku "anturi" johon menee 2 alipaine letkua. niistä toisen tatti katkes. miksikäs sitä mötikkää sanotaan ja mistä vois saada uusia?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: 900C -89 vuotaa vettä! kiire!
Ei hätää, kuvauksesi perusteella tuo "anturi" lienee EGR:n termostaatti, ja koska mitä suurimmalla todennäköisyydellä EGR on tukittu jo aiemmin tai sitten muuten vaan umpitukossa, niin ei tuosta ole mitään haittaa. Tulppaa nyt varmuuden vuoksi ne anturilta lähtevät alipaineletkut, niistä anturin nipoista ei vuoda mitään.samsa kirjoitti:jaahas. ruuvvailessa imusarjaa irti onnistusini jotain rikkomaankin. siinä keskellä imusarjaa joku "anturi" johon menee 2 alipaine letkua. niistä toisen tatti katkes. miksikäs sitä mötikkää sanotaan ja mistä vois saada uusia?
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: 900C -89 vuotaa vettä! kiire!
Noniin. eli siis oli toi pakkastulppa varmaanki nii haperoo et sit jossain kohtaa oli pieni reikä. Imusarja irti ja tulppa korjattiin sunnuntaipatentilla. Raision Myllyssä Prisman avajaiset eli oli auki poikkeuksena sunnuntaisin. Prismasta sitte löyty jonain putkitavarana tulppa, joka pienoisella suostuttelulla sopis aukkoon ja hyvä tuli. Ainakin viel pitää vedet sisäl, saa nähdä mite aamulla on tilanne.
Sen egr:n termostaatin korjasinkin sitte tyylikkäästi pikaliimalla. liimaa välii ja reikä sitte naulalla törkimmimällä auki. Ihme ja kumma ettei ollu laipattu egr. Mitäs se mötiskä sit käytännös tekee? Ymmärtäny et kierrättää pakokaasui ja pilaa seokset? Mitä hyötyä/haittaa?
Sen egr:n termostaatin korjasinkin sitte tyylikkäästi pikaliimalla. liimaa välii ja reikä sitte naulalla törkimmimällä auki. Ihme ja kumma ettei ollu laipattu egr. Mitäs se mötiskä sit käytännös tekee? Ymmärtäny et kierrättää pakokaasui ja pilaa seokset? Mitä hyötyä/haittaa?
Re: 900C -89 vuotaa vettä! kiire!
EGR kierrättää pakokaasuja imusarjaan osakaasulla ja laskee palotapahtuman lämpötilaa mikä pienentää päästöjä. Teoriassa näin, käätännössä tuo varsinainen EGR-venttiili on ollut tukossa tän ikäisissä autoissa jo vuosia, ja on ihan täysi arvoitus onko se jumiutunut auki vai kiinni vai siltä väliltä. 
