Laakeriko

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Ääni
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 07:31

Laakeriko

Viesti Kirjoittaja Ääni »

Tässä olen ihmetellyt melkoista huminaa joka hyttiin kuuluu jostain edestäpäin. Tästä 900S satkusta kuuluu kyllä kaikenlaista mekkalaa, mutta tämän huminan olen paikallistanut oikealle kääntyviin mutkiin. Ajattelinkin siis että vasemman etupyörän laakeri voisi olla rikki. Kummallista kyllä humina on kuulunut jo muutama tuhat kilometriä eikä siitä ole juuri muuttunut. Mietinkin siis että onko se laakeri vai voiko joku muu reagoida samalla tavalla, tuleeko mieleen? Ja onko laakerin vaihto paha rasti? Voihan sen laakerin vaihtaa vaikka varmuuden vuoksi jos se on helppo.
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Laakeriko

Viesti Kirjoittaja stara »

Takalaakeri on helppo, kunhan vaan saa napamutterin auki (300 Nm) , etulaakeri ei ole ainakaan takalaakeriin verrattuna. Tietysti kaikki on suhteellista :D
Etulaakerin vaihdossa koko napa irroitetaan ,eli kaikki nivelet ja vetoakseli ja jarrusatula ja jarrulevy ja iskarin herkästi korkkaava alapääkierre .
Sitten prässätään laakeri väkisin ulos ( lukkorenkaan voi jättää paikoilleen). uusi laakeri prässätään paikoilleen esim vanhan avulla ( voima pitää nyt mennä suoraan laakerin ulkokehään) ei saa mennä kuulien kautta). Ammattilaiselta, jolla taito ja kalut menee lähemmäs 2 timmee kuin 1 timme, yläaikaraja nysväämiselle paljon enemmän.
Minä esim saatan heittää suoraan kokonaisen puretun varanavan kehiin, jos itse sitä viitsin alkaa askartelemaan.
Voihan se olla joku kivi kilven alla nahnikassa tai vanne tai laakeri löysällä yms.. tarkista ainakin ne ensin, ja tietenkin kokeile sen laakerin klappia (verraten esim toiseen puoleen), kun fillarit ovat ylhäällä.
Viimeksi muokannut stara, Su Loka 25, 2009 18:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Juhabisti
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: Ti Elo 25, 2009 08:59
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

Re: Laakeriko

Viesti Kirjoittaja Juhabisti »

Pari etupyöränlaakeria vaihtaneena voin sanoa ettei ole varsinaisesti helppo homma, huonoilla työkaluilla ja vähäisellä kokemuksella saa helposti aikaan vahinkoa.
Ensimmäisen kanssa taistelin muutaman tunnin, napa kyllä irtosi helposti mutta laakeri oli lujassa eikä minulla ole korjaamopuristinta. :(
Ratkaisu oli vanha kunnon AGA:n yleisavain(kaasupoltin), :D sillä kun puhalsin vanhan laakerin kuulat liemeksi niin sai osat erilleen ja lämmenneet koolitkin irtosivat helposti.
Aikanaan toinen olikin jo helppo kun teki kaiken samalla tavalla :)
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Laakeriko

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Epäilin omassa ysiysissäni huminan vuoksi myöskin laakerivikaa ja hankin jo etupyörän laakerinkin. Myöhemmin kuitenkin huomasin, että kyseessä oli laahaava takajarrupala, jonka kitkapinta oli irronnut ja värisi ajossa jarrulevyä vasten. Eli tarkista ensin, josko vika olisikin jarruissa. Parempihan niitä pyöriä on muutenkin ensin käsin pyöritellä, että edes pystyt paikallistamaan vian aiheuttajan.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Ääni
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 07:31

Re: Laakeriko

Viesti Kirjoittaja Ääni »

Taitaa jäädä laakerin vaihto odottamaan aikoja parempia... Vaihdetaan sitten vasta kun rutina kuuluu :wink:
Vastaa Viestiin