900i8 käyntihäiriöistä...

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
nielsen
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ti Loka 25, 2005 23:53

900i8 käyntihäiriöistä...

Viesti Kirjoittaja nielsen »

Hei! Tästä asiasta on keskusteluja käyty, mutta ihan sopivaa en löytänyt.
Auto on 900i8 vm-86 ja ongelma seuraava:
Päästöjä mitattaessa arvot olivat liian suuret, n. 5 jotain ja kierrokset kuulemma liian korkeat (oma kierroslukumittari ei toimi). Kylmänä startatessa moottori jää käyntiin 2.-5. kerralla riippuen ulkolämpötilasta ja silloin käy ihan nätisti hieman normaalia korkeammalla kierrosluvulla. Lämpimänä, esim. jos on jonossa seisty pitkään, moottori sammuu, eikä pysy käynnissä kuin kaasua painamalla, kunnes on taas ollut normaalia kierroksilla ajoa.. Välillä moottori tosin voi sammuilla myös muutoin kesken ajon, jos kierrokset päästää alas. Välillä kaikki toimii ihan hyvin..
Eli kysymys kuuluu, että johtuukohan tämä kaikki jostain yhdestä viasta vai ovatko nämä vaan tämän K-Jetin ominaisuuksia, mitkä pitää hyväksyä. Autolla on ajettu n. 250 tkm. Lämpöaikakytkimen on edellinen omistaja siihen vaihtanut. Seokset saanee säädettyä laihemmalle, mutta kannattaakohan muihin ongelmiin enää puuttua. Hintaa kertynee mukavasti jos sen pajalle korjattavaksi vie.
Pihalta löytyy myös varaosa-auto, mistä voisi jotain osia kokeilla..
Jos (=kun) ongelmien omatoiminen ratkaisu käy meikälle turhan hankalaksi, niin osaako joku neuvoaa Turun seudulta asiallista korjaamoa, mikä säädöt ym saattaisi ammattitaitoisesti kohdalleen?
keskikonsoli
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04

Re: 900i8 käyntihäiriöistä...

Viesti Kirjoittaja keskikonsoli »

No, sanonpa sullekin että oletko kokeillut toisen aseman bensalla? Toiseksi, oletko kattonut ne kaikki ilmaletkut siellä imusarjassa että ovat ehyitä ja hyvin kiinni, eritoten se alipainesäätäjän letku? Sitten vielä se muovitötsä venttiilikopassa josta lähtee se huohotinletku ja pienempi letku että onko se kovinkin välijä siihen reikään missä se on? :roll:
nielsen
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ti Loka 25, 2005 23:53

Re: 900i8 käyntihäiriöistä...

Viesti Kirjoittaja nielsen »

Kiitos hyvistä ideoista, tarkistin vielä kaikki liitokset ja letkut ja kyllä ne kunnossa vaikuttivat olevan.
Bensaa on tankattu monesta eri paikasta eikä vaikuta asiaan...
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Re: 900i8 käyntihäiriöistä...

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Kierroslukumittarin toimimattomuus voi olla sytkäpäätteen vika. Voisiko käyntihäiriö olla perua huonosta sytkäyksiköstä, ja ontuvaa käyntiä olisi sitten yritetty paikata säätämällä tyhjäkäynti ylisuureksi? Tuli vaan mieleen, mutta äkkiäkös kokeilet vaihtaa tuon varaosa-autosta.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
nielsen
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ti Loka 25, 2005 23:53

Re: 900i8 käyntihäiriöistä...

Viesti Kirjoittaja nielsen »

No tätä samaa ehdotettiin jossain vanhassa viestiketjussa johonkin vaivaan ja kokeilin sitä aikaisemmin kesällä, eikä siitä apua löytynyt. Mutta nyt on toinen ruuvattuna kiinni vanhan vierelle varalle.
J.V.A
"Hirsch"
Viestit: 981
Liittynyt: Ma Loka 23, 2006 23:18
Paikkakunta: Naantali

Re: 900i8 käyntihäiriöistä...

Viesti Kirjoittaja J.V.A »

nielsen kirjoitti:Hei! Tästä asiasta on keskusteluja käyty, mutta ihan sopivaa en löytänyt.
Auto on 900i8 vm-86 ja ongelma seuraava:
Päästöjä mitattaessa arvot olivat liian suuret, n. 5 jotain ja kierrokset kuulemma liian korkeat (oma kierroslukumittari ei toimi). Kylmänä startatessa moottori jää käyntiin 2.-5. kerralla riippuen ulkolämpötilasta ja silloin käy ihan nätisti hieman normaalia korkeammalla kierrosluvulla. Lämpimänä, esim. jos on jonossa seisty pitkään, moottori sammuu, eikä pysy käynnissä kuin kaasua painamalla, kunnes on taas ollut normaalia kierroksilla ajoa.. Välillä moottori tosin voi sammuilla myös muutoin kesken ajon, jos kierrokset päästää alas. Välillä kaikki toimii ihan hyvin..
Eli kysymys kuuluu, että johtuukohan tämä kaikki jostain yhdestä viasta vai ovatko nämä vaan tämän K-Jetin ominaisuuksia, mitkä pitää hyväksyä. Autolla on ajettu n. 250 tkm. Lämpöaikakytkimen on edellinen omistaja siihen vaihtanut. Seokset saanee säädettyä laihemmalle, mutta kannattaakohan muihin ongelmiin enää puuttua. Hintaa kertynee mukavasti jos sen pajalle korjattavaksi vie.
Pihalta löytyy myös varaosa-auto, mistä voisi jotain osia kokeilla..
Jos (=kun) ongelmien omatoiminen ratkaisu käy meikälle turhan hankalaksi, niin osaako joku neuvoaa Turun seudulta asiallista korjaamoa, mikä säädöt ym saattaisi ammattitaitoisesti kohdalleen?
Vaihda siitä varaosaautosta sytytyspuola jos sellainen löytyy... Ja tuohon Turun seudun asiallisiin korjaamoihin: Mielestäni kaikki ns. Saab korjaamot ovat asiallisia ja hyviä ainakin laskutuksessa!?
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
nielsen
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ti Loka 25, 2005 23:53

Re: 900i8 käyntihäiriöistä...

Viesti Kirjoittaja nielsen »

no niin, puolan vaihdoin. Jäi toisella käyntiin nätisti niinkuin näin kesällä aikaisemminkin. Pienellä lenkillä kaikki toimi hyvin. Konetta en ihan lämpimäksi ehtinyt ajamaan.
Kiitoksia vastauksista tässä vaiheessa, jäädään seuraamaan mitä tuleman pitää... eli auttoiko uusi puola siihen ikävimpään sammuilu vaivaan :wink:
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900i8 käyntihäiriöistä...

Viesti Kirjoittaja jus »

Tuo saattaisi jäädä ekan startin jälkeen jäädä paremmin käymään ihan vaan sillä että säädät tyhjäkäyntiä pienemmälle.

Jos seos on kovin rikkaalla ja lisäksi vielä kylmärikastus käynnistyksessä, pienikin muutos ilmamäärässä voi vaikuttaa. Omassa Kjetillisessä oli jossain vaiheessa sellainen tilanne, ettei heti käynnistyksen jälkeen kestänyt yhtään koskea kaasuun, vaan piti antaa kymmenisen sekuntia käynnin tasaantua ennen liikkeellelähtöyritystä, muuten sammui. Tuo muistaakseni poistui kun säädin tyhjäkäyntiä alemmas tai vaihdoin lisäilmaluistin.

Kannattaa ne seoksetkin säädättää kohdalleen. Jos säädön jälkeen menee käynnistyminen tai käynti kylmänä huonoksi, kokeile toisella ohjauspaineventtiilillä (ja taas seossäätö uusiksi).
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
J.V.A
"Hirsch"
Viestit: 981
Liittynyt: Ma Loka 23, 2006 23:18
Paikkakunta: Naantali

Re: 900i8 käyntihäiriöistä...

Viesti Kirjoittaja J.V.A »

nielsen kirjoitti: Auto on 900i8 vm-86 ja ongelma seuraava:
Päästöjä mitattaessa arvot olivat liian suuret, n. 5 jotain ja kierrokset kuulemma liian korkeat (oma kierroslukumittari ei toimi).
Toimiiko kiekkamittari nyt? Ja lueppa yksityisviestisi.
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
nielsen
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ti Loka 25, 2005 23:53

Re: 900i8 käyntihäiriöistä...

Viesti Kirjoittaja nielsen »

Auto oli nyt korjaamolla, mutta kuntoon ei saatu. Vika on kuulemma siinä, että tyhjäkäyntisuuttimeen ei tule virtaa... Ja syitä siihen voi olla kymmeniä.
Kun siellä seokset säädettiin niin alas että menisi katsastuksesta läpi, niin kone ei enää käynnistynyt, ellei siihen suuttimeen annettu virtaa...?
Jotta koneen sai ylipäätään käyntiin piti seokset säätää reilusti yli sallitun. Kierroksilla seokset taas laskivat kuulemma normaaliksi.

Korjaamolta lähtiessäni, kylmänä kone jäi suht hyvin käyntiin, mutta kotipihaan päästyäni tyhjäkäynnillä sammui. Jos kierroksia väänsi suuremmalle, niin se auttoi, mutta taas jos flekti lähti pyörimään tai laturille laittoi muuta rasitusta niin eikun sammui taas...

Onko hyviä ideoita, mistä lähtisi vikaa omatoimisesti etsimään?
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: 900i8 käyntihäiriöistä...

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

nielsen kirjoitti:Auto oli nyt korjaamolla, mutta kuntoon ei saatu. Vika on kuulemma siinä, että tyhjäkäyntisuuttimeen ei tule virtaa... Ja syitä siihen voi olla kymmeniä.
Kun siellä seokset säädettiin niin alas että menisi katsastuksesta läpi, niin kone ei enää käynnistynyt, ellei siihen suuttimeen annettu virtaa...?

Onko hyviä ideoita, mistä lähtisi vikaa omatoimisesti etsimään?
Korjaamoa vaihtamalla voisit aloittaa. Jos ne pajan kovapalkkaiset ranettajat on sitä mieltä, että kylmäkäynnistyssuuttimen vian etsintä on liian haastavaa, niin ei ole kompetenssi K-Jetistä kovin kummoinen. Olettaen, että tarkoittivat tyhjäkäyntisuuttimella kylmäkäynnistyssuutinta, jonka ei pidäkään ruikkia bensaa kun ainoastaan silloin kun kone on kylmä/haalea ja starttimoottori pyörii.

Ohjauspainettakaan eivät varmaan mitanneet? Sieltä suunnalta aloittelisin, sekä tietty kylmäkäynnistyssuuttimen toiminta olisi hyvä verifioida...Syitä kk-suuttimen toimimattomuuten ei ole kymmeniä, enemmänkin puolenkymmentä:
1. suutin rikki (ei ole jos kerran toimii lisävirralla)
2. Piuhat poikki. "+" tulee suuttimelle startin nastalta lähtevää ruskeaa johtoa myöden, maa eli "-" tulee lämpöaikakytkimen kautta. Katkokset on helppo mitata vaikka 5 €uron yleismittarilla.
3. Lämpöaikakytkin susi.
4. Startti susi (ei anna kk-suuttimen nastalle plussaa, tämä oli omassa pommissa syy kk-suuttimen toimimattomuuteen. Ryöstin plussan startin herätteen piuhasta kun ei huvittanut muuten toimivaa starttia vaihtaa).
5. Määräjakaja rikki/putki tukossa, eli ei painetta kk-suuttimen linjassa (ei ole syypää, koska bensaa kerran pakkosyötöllä tulee)

Muita syitä en ainakaan itse keksi kk-suuttimen spedeilyyn.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
nielsen
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ti Loka 25, 2005 23:53

Re: 900i8 käyntihäiriöistä...

Viesti Kirjoittaja nielsen »

Lienevät korjaamolla tosiaan tarkoittaneet kylmäkäynnistyssuutinta, eihän k-jetissä tyhjäkäyntisuutinta olekaan?
Irroitin johdon siitä ja startatessa virtaa tuli, eikä kone käynnistynyt. Eli vika ei liene kuitenkaan siinä?
Muutoinhan kone käynnistyy kylmänä kaasuun koskematta vielä hyväksyttävästi 1-3. kerralla ja sen jälkeen käy ja vetää hyvin, kunnes koneen lämmettyä se sammuu tyhjäkäynnille jätettäessä. Ajossa kierroksilla toimii ja vetää kyllä hyvin. Tyhjäkäyntikierroksia nostamalla asia paranee, mutta on nyt jo lähellä 1500 rpm ja sammuu silloinkin jos sähkövehkeitä laittaa tarpeeksi päälle. Ongelma on pikkuhiljaa pahentunut vuoden aikana.
Korjaamolla ei kiinnostusta tähän ongelmaan riittänyt, muut remontit katsastusta varten tekivät kyllä. Eli tuskin paineitakaan mittasivat..
Olen kokeillut saatujen ohjeiden mukaan toista sytkäpäätettä, puolaa ym, tarkastanut ilmamäärämittarin lautasen ja ilmavuodot olen yrittänyt sulkea pois laskuista.
Summanmutikassa en osia viitsisi vaihtaa, etten saa systeemiä enää enempää sekaisin. Täytynee viedä jollekin k-jetteihin perehtyneelle korjaamolle. Tuleeko kellään mieleen Turun seudulla asiallista paikkaa?
miksaus
"Turbo"
Viestit: 257
Liittynyt: Ke Elo 08, 2007 12:11
Paikkakunta: Turku

Re: 900i8 käyntihäiriöistä...

Viesti Kirjoittaja miksaus »

Aika kortilla ovat k-jettteihin ja saabbeihin vihkiytyneet korjaamot.
Eivät ole suoraan sanottuna kiinnostuneita!

Saab-korjaamotietokannasta löytyi tämä:
Paimion säätöpiste, Länsi-Suomi, Paimio, Lenkkitie 13, p. 02 4705850
Loistava palvelu. Omistaja tuntee saabit.

Lisää korjaamoja:http://www.vippet.net/saabkorjaamo.html

P.s kerro sitten mihin veit ja millainen oli hinta-laatusuhde, jos vaikka itekin tarveis!
#4044
Saab 900i8 kat 2d -90 KA
Vastaa Viestiin