sopiiko 16v kansi 8v tilalle?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
herraö
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Ti Syys 08, 2009 16:25
Paikkakunta: Helsinki

sopiiko 16v kansi 8v tilalle?

Viesti Kirjoittaja herraö »

Eli onnistuuko laittaa 16v kansi about saman ikäsen 8v tilalle. kyseessä siis tuo 900 3d vm -85.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: sopiiko 16v kansi 8v tilalle?

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Onnistuu.
Samalla vaihtoon menee vino liuta muitakin osia, kuten moottorin päätylevy, jakopää, imu & pakosarjat tarttet 16v versiosta, jolloin menee ruiskukin uusiksi (K-Jet --> LH-jet/Lucas/aftermarket tai K-jetin suutinten istutus 16v imusarjaan), lisäksi apulaitteissa on eroja ja vauhtipyörästäkin menee ainakin ajoitusmerkit uusiksi.
Eli semmonen astetta kovempi bolt-on kyseessä, mutta kyllä kunnon rane ton tekee kolmeen varttiin parkkiksella otsalampun valossa yhdellä kädellä :roll: Etsi-toiminto löytää lisää aiheesta.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
herraö
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Ti Syys 08, 2009 16:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: sopiiko 16v kansi 8v tilalle?

Viesti Kirjoittaja herraö »

kiitos... mutta parasta tässä on se että toi kone on alkujaan kaasari... et onko se sitten hirvee ongelma?
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: sopiiko 16v kansi 8v tilalle?

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

herraö kirjoitti:kiitos... mutta parasta tässä on se että toi kone on alkujaan kaasari... et onko se sitten hirvee ongelma?
No ei tietenkään ole. Tarttee vaan sitten joku em. ruiskusysteemi asentaa kokonaisuudessaan samaan syssyyn. Pelimies tietty ranettaa kaasarin kiinni 16v imusarjaan ja tulppaa suutinten sun muiden ylimääräiset reiät :D Kaasarin saaminen säätöihin voi osoittautua haastavaksi, joten lisätään alkuperäiseen kolmen vartin aika-arvioon n. kahdeksan minuuttia.

EDIT: Joo, ja tarttee ujuttaa vielä sähköinen bensapumppukin tankkiin, muuten voi olla käyntiinlähtö huononpuoleista.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: sopiiko 16v kansi 8v tilalle?

Viesti Kirjoittaja f-19 »

V.J.S kirjoitti:Samalla vaihtoon menee vino liuta muitakin osia, kuten moottorin päätylevy, jakopää <snip snip> apulaitteissa on eroja ja vauhtipyörästäkin menee ainakin ajoitusmerkit uusiksi.
Mitä eroa on päätylevyillä (vauhtipyörän pää)? Jakopäästäkin menee vain sisuskalut mutta päätylevy eli jakopään kotelo siinäkin päässä sama vai hä? Mitä eroja apulaitteissa on? Vesipumppu? laturi? startti? samaa kamaa kaikki. Vauhtipyörätkin samoja kunhan yrittää vain naittaa oikean kokoisen asetelman ja levyn vauhtipyörän kaveriksi (kytkintä ei tarvii tässä projektissa varmaan ihan ekana vaihtaa). Ajoitusmerkit ei ainakaan mene uusiksi.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: sopiiko 16v kansi 8v tilalle?

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

f-19 kirjoitti:
V.J.S kirjoitti:Samalla vaihtoon menee vino liuta muitakin osia, kuten moottorin päätylevy, jakopää <snip snip> apulaitteissa on eroja ja vauhtipyörästäkin menee ainakin ajoitusmerkit uusiksi.
Mitä eroa on päätylevyillä (vauhtipyörän pää)? Jakopäästäkin menee vain sisuskalut mutta päätylevy eli jakopään kotelo siinäkin päässä sama vai hä? Mitä eroja apulaitteissa on? Vesipumppu? laturi? startti? samaa kamaa kaikki. Vauhtipyörätkin samoja kunhan yrittää vain naittaa oikean kokoisen asetelman ja levyn vauhtipyörän kaveriksi (kytkintä ei tarvii tässä projektissa varmaan ihan ekana vaihtaa). Ajoitusmerkit ei ainakaan mene uusiksi.
Niin meinaat että1 16v jakiksen ketjun laahaimet&kiristin istuu nakutettuna 8v päätylevyyn? Ja että laittamalla 16v kannessa nokat nollamerkkeihin ja 8v vauhtipyörältä ajotuksen nollaan, että toimii (voi toimiakin, en tiedä)? Alunperin ei edes vuosimalli ollut tiedossa, eli startti nyt ainakin vaihtuu -84/-85 heitteillä pakosarjan alta imusarjan alle (eri päätylevy), ohjaustehostimen kiinnityksessä ja tehostinpumpun hihnapyörän linjassa on eroja jopa 8v H-koneissa (kuten myös kampiakselin hihnapyörän kiinnityksessä/hihnapyörissä), joten varmasti 8v tehostin istuu hienosti 16v kannen kanssa (kai tiesit että tehostimen rauta tulee kiinni kanteen)?
Myönnän, olihan tuo alkuperäinen vastaukseni toki erittäin pessimistinen, helpostihan tuommoinen 8v kaasarikone naitetaan 16v kanteen. Hävettää niin paljon, että taidan poistua takavasemmalle ripottelemaan tuhkaa päälleni kun en ole ymmärtänyt päivittää noita omia 8v K-jetti vehkeitä 16v kannella, koska se on OIKEASTI maailman helpoin juttu.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3435
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: sopiiko 16v kansi 8v tilalle?

Viesti Kirjoittaja suorsa »

V.J.S kirjoitti:Niin meinaat että1 16v jakiksen ketjun laahaimet&kiristin istuu nakutettuna 8v päätylevyyn? Ja että laittamalla 16v kannessa nokat nollamerkkeihin ja 8v vauhtipyörältä ajotuksen nollaan, että toimii (voi toimiakin, en tiedä)? Alunperin ei edes vuosimalli ollut tiedossa, eli startti nyt ainakin vaihtuu -84/-85 heitteillä pakosarjan alta imusarjan alle (eri päätylevy), ohjaustehostimen kiinnityksessä ja tehostinpumpun hihnapyörän linjassa on eroja jopa 8v H-koneissa (kuten myös kampiakselin hihnapyörän kiinnityksessä/hihnapyörissä), joten varmasti 8v tehostin istuu hienosti 16v kannen kanssa (kai tiesit että tehostimen rauta tulee kiinni kanteen)?
Päätylevyä ei tarvitse vaihtaa, -85 on startti imusarjan alla, tehostimen pumppu menee vaihtoon (vasta 87-> on samanlainen 8v ja 16v). Ajoitukset osuu suoraan kohdalleen.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: sopiiko 16v kansi 8v tilalle?

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Kaksikaasutinversio 16-v kannella olisi todella tyylikäs ja sanoisinko että GT-henkinen ratkaisu.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: sopiiko 16v kansi 8v tilalle?

Viesti Kirjoittaja f-19 »

V.J.S kirjoitti:
f-19 kirjoitti:
V.J.S kirjoitti:Samalla vaihtoon menee vino liuta muitakin osia, kuten moottorin päätylevy, jakopää <snip snip> apulaitteissa on eroja ja vauhtipyörästäkin menee ainakin ajoitusmerkit uusiksi.
Mitä eroa on päätylevyillä (vauhtipyörän pää)? Jakopäästäkin menee vain sisuskalut mutta päätylevy eli jakopään kotelo siinäkin päässä sama vai hä? Mitä eroja apulaitteissa on? Vesipumppu? laturi? startti? samaa kamaa kaikki. Vauhtipyörätkin samoja kunhan yrittää vain naittaa oikean kokoisen asetelman ja levyn vauhtipyörän kaveriksi (kytkintä ei tarvii tässä projektissa varmaan ihan ekana vaihtaa). Ajoitusmerkit ei ainakaan mene uusiksi.
Niin meinaat että1 16v jakiksen ketjun laahaimet&kiristin istuu nakutettuna 8v päätylevyyn? Ja että laittamalla 16v kannessa nokat nollamerkkeihin ja 8v vauhtipyörältä ajotuksen nollaan, että toimii (voi toimiakin, en tiedä)? Alunperin ei edes vuosimalli ollut tiedossa, eli startti nyt ainakin vaihtuu -84/-85 heitteillä pakosarjan alta imusarjan alle (eri päätylevy), ohjaustehostimen kiinnityksessä ja tehostinpumpun hihnapyörän linjassa on eroja jopa 8v H-koneissa (kuten myös kampiakselin hihnapyörän kiinnityksessä/hihnapyörissä), joten varmasti 8v tehostin istuu hienosti 16v kannen kanssa (kai tiesit että tehostimen rauta tulee kiinni kanteen)?
Myönnän, olihan tuo alkuperäinen vastaukseni toki erittäin pessimistinen, helpostihan tuommoinen 8v kaasarikone naitetaan 16v kanteen. Hävettää niin paljon, että taidan poistua takavasemmalle ripottelemaan tuhkaa päälleni kun en ole ymmärtänyt päivittää noita omia 8v K-jetti vehkeitä 16v kannella, koska se on OIKEASTI maailman helpoin juttu.
Startti ja muut apulaitehommat tulikin varmaan selvitettyä. Jakopäänkopatkin on aika samat (varmistus?), eroja öljypumpun kannessa. EZK:n kanssa laittaa joko hallianturillisen öljypumpun kannen tai pistää sitten vaikka turbosta hallilla varustetun jakajan niin jakopään koppa/öljypumpun kansi kelpaa kaasarista. Se ketju rattaineen mahtuu pyörimään siellä kopassa ihan ok. Ketju, rattaat ja laahaimet menee toki vaihtoon. Hihnapyöriä on tosiaan erilaisia mutta niistä en maininnutkaan.

Ajoituksen on tosiaan kyllä aivan samat, yläkuolokohta pysyy paikallaan. Ainakin mulla pelas useamman kilometrin joku pienemmälle kykälle oleva vauhtipyörä oikein hienosti. 16v koneessa kiristin tulee kanteen ja 8v koneessa lohkoon kiinni, ei koppaan kummassakaan.

En sanonut että muutos 8v kaasari -> 16v millä tahansa pensansyötöllä olisi helppo, korjasin vaan omien "tietojeni" mukaan noita osien yhteensopivuuksia. Vuosimallikin oli alunperin tiedossa. Vielä mulle voisi antaa kommenttia tuosta että jakopään rattaat on erit kun niistä en alunperin mitään sanonut, tai moottorinkannakkeet, tai imusarjat tai tai...
mikkox9x
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Su Heinä 23, 2006 15:04
Paikkakunta: Ylivieska

Re: sopiiko 16v kansi 8v tilalle?

Viesti Kirjoittaja mikkox9x »

Minkälainen homma ois vaihtaa -89 16v Tonnarista kansi, ruisku ym. vermeet -89 8i katti Satkuun? Mitä tarvii vaihtaa, mitkä sopii Tonnarista ja joutuuko jotain hommaan muualta? Miten venttiilinkoppa ja jakopään kansi? Alkaa tuo k-jetti kyllästyttään kun ei ota toimiakseen, nykii ja tehot kateissa. Sais myös sitten hieman lisätehoja, ainakin huomattavasti pirteämmältä tuo varaosa Tonnari tuntu kun oli ajokunnossa.
EX 9000 CD 2.0l turbo USA -91
EX 900i 2d 8v -89
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1992
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Mikkeli

Re: sopiiko 16v kansi 8v tilalle?

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Hirveä.

Oikeastaan pelkkä kansi ja venttiilikoppa käy, kaikki muu on erilaista tonnarin hatussa ja satkun hatussa. Päätykopat pitää olla satkusta, termarikotelo satkusta, imusarja satkusta, pakosarja satkusta, moottorinkannakkeet satkusta...yms.

Eli ei oikein kannata, kun et tonnarista voi oikein muuta hyödyntää kuin kannen.
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
aero
-
Viestit: 8750
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: sopiiko 16v kansi 8v tilalle?

Viesti Kirjoittaja aero »

900turbo3d kirjoitti:Hirveä.

Oikeastaan pelkkä kansi ja venttiilikoppa käy,
Venakoppakin käy vain, jos tonnari on DI-varusteinen (=viistetty venakoppa).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1992
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Mikkeli

Re: sopiiko 16v kansi 8v tilalle?

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Ihteasiassa on ne viistoja jo jakajamallisissakin. Pari ekaakohan vuotta tais tontuissa olla se tasapaksu koppa...
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: sopiiko 16v kansi 8v tilalle?

Viesti Kirjoittaja Jope »

87 on about kaikissa suora koppa, sitä vanhemmissa olen nähnyt sekä että.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
mikkox9x
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Su Heinä 23, 2006 15:04
Paikkakunta: Ylivieska

Re: sopiiko 16v kansi 8v tilalle?

Viesti Kirjoittaja mikkox9x »

900turbo3d kirjoitti:Hirveä.

Oikeastaan pelkkä kansi ja venttiilikoppa käy, kaikki muu on erilaista tonnarin hatussa ja satkun hatussa. Päätykopat pitää olla satkusta, termarikotelo satkusta, imusarja satkusta, pakosarja satkusta, moottorinkannakkeet satkusta...yms.

Eli ei oikein kannata, kun et tonnarista voi oikein muuta hyödyntää kuin kannen.

Aattelin vain siis pelkän kannen, ruiskun ja sytytyksen vaihtoa, että lohko ym. sais olla. Ilmeisesti vaihtoon menee aika paljon muuta osaa, joka pitää olla 16v satkusta. Varmaan ainakin imusarja, pakosarja, päätykopat, termarikotelo.... Ei taida onnistua helpolla. Pitänee yrittää korjata vanhaa, tai hommata kokonaan uus tekniikka, jos tuo vanha porsii, kun vaan löytäs edullisesti.
EX 9000 CD 2.0l turbo USA -91
EX 900i 2d 8v -89
Vastaa Viestiin