saab 90 hihnanvaihdon jälkeen volinaa..
Re: saab 90 hihnanvaihdon jälkeen volinaa..
Ihan uusi moottori maksaa ainakin täällä Jyväskylässä laakkosilla 250e,jätin aikoinani takaisin sen laakkosen varaosahyllyyn ja ostin toisen samanlaisen auton missä oli uusi puhaltimenmoottori,tuo osa mihin menee nuo liittimet(se puisen näköinen) muuten särkyy aika helposti...Kokemuksen syvällä rintaäänellä voin sanoa,mutta eipä tuo haitannu kun pistin sen varaosa-autoon kiinni
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Hyundai i30 1.6crdi -14
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Hyundai i30 1.6crdi -14
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Re: saab 90 hihnanvaihdon jälkeen volinaa..
Taidan minäki jättää sen moottorin jyväskylän laakkosille
..eli haen purkurilta kun viimekesänäki sain parillakympillä muutamankerta käytetyn startin sieltä. Se puisen näköne juttu taitaa olla jonniiasteen kondensaattori jotta yleensä saadaan moottori pyörimään..
Kannattaako laturin irroituksen yhteydessä vaihtaa/tarkastaa hiilet? mittarissa 342tkm ja sen verra tietoa autosta että -98 rekisteröity uudelleen käyttöön ja pyöriny tampereen suunnalla.

Kannattaako laturin irroituksen yhteydessä vaihtaa/tarkastaa hiilet? mittarissa 342tkm ja sen verra tietoa autosta että -98 rekisteröity uudelleen käyttöön ja pyöriny tampereen suunnalla.
Re: saab 90 hihnanvaihdon jälkeen volinaa..
Omakohtaisesta kokemuksesta voin kertoa, että se puhaltimen kolina johtuu siitä vastapään laakerista. Sen lätkän saa irti kolmella ruuvilla. Lyhyt tumppimallinen ruuvimeisseli on omiaan siinä hommassa, koska jarrupolkimen koneistot on siinä edessä harmina.
Rakenne on melko idioottimainen, koska siellä on vain liukulaakeri. Mie koitin korjata sen muuttamalla laakeroinnin kuulalaakeriksi. Porasin niitit pois ja otin sen laakeripronssisen laakeripesän pois. Päätykakkarassa on sopiva pesä, johon sorvasin soviteholkin 5mm reiällä olevalle kuulalaakerille. Muistelen, että ostamani laakerin ulkohalkaisija oli 17mm ja se päätylaipassa oleva syvennys noin 23mm. Homma onnistui muuten hyvin, mutta se roottorin akseli on kulunut alle 5mm halkaisijaan, eikä sovitus tullutkaan tiukaksi siihen laakerin silmään. Puhallin siis rallattaa edelleenkin. Tarkoitus olisi jossain välissä tehdä siihen roottoriin uusi just laakerin silmään käypänen akseli, jolloin saisin ne rolinat pois. Sain toki hiljennettyä sen laittamalla teippiä akseliin, mutta se ei ollut mikään hyvä ratkaisu, vaan teippi lähtee hemmettiin sieltä välistä ajanoloon.
Rakenne on melko idioottimainen, koska siellä on vain liukulaakeri. Mie koitin korjata sen muuttamalla laakeroinnin kuulalaakeriksi. Porasin niitit pois ja otin sen laakeripronssisen laakeripesän pois. Päätykakkarassa on sopiva pesä, johon sorvasin soviteholkin 5mm reiällä olevalle kuulalaakerille. Muistelen, että ostamani laakerin ulkohalkaisija oli 17mm ja se päätylaipassa oleva syvennys noin 23mm. Homma onnistui muuten hyvin, mutta se roottorin akseli on kulunut alle 5mm halkaisijaan, eikä sovitus tullutkaan tiukaksi siihen laakerin silmään. Puhallin siis rallattaa edelleenkin. Tarkoitus olisi jossain välissä tehdä siihen roottoriin uusi just laakerin silmään käypänen akseli, jolloin saisin ne rolinat pois. Sain toki hiljennettyä sen laittamalla teippiä akseliin, mutta se ei ollut mikään hyvä ratkaisu, vaan teippi lähtee hemmettiin sieltä välistä ajanoloon.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: saab 90 hihnanvaihdon jälkeen volinaa..
Se keraaminen palikka on etuvastus, jolla pudotetaan puhaltimen nopeus katkaisijan asennolla 1.Etol kirjoitti:Taidan minäki jättää sen moottorin jyväskylän laakkosille..eli haen purkurilta kun viimekesänäki sain parillakympillä muutamankerta käytetyn startin sieltä. Se puisen näköne juttu taitaa olla jonniiasteen kondensaattori jotta yleensä saadaan moottori pyörimään..
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: saab 90 hihnanvaihdon jälkeen volinaa..
Eli vastushanse...
Tein sille moottorille viime viikonloppuna semmosen testin että irrotin koko moottorin ja laitoin sen pyörimään. Selvästi rolisi siinäkin ja kädellä akselista kokeilemalla tuntuu selvä väljyys laakerissa.
Tein sille moottorille viime viikonloppuna semmosen testin että irrotin koko moottorin ja laitoin sen pyörimään. Selvästi rolisi siinäkin ja kädellä akselista kokeilemalla tuntuu selvä väljyys laakerissa.
Re: saab 90 hihnanvaihdon jälkeen volinaa..
noniin...
Vaihdoin sisätilanpuhaltimen moottorin ja joha hiljeni...
Aloin tuossa päivällä remontoimaan kun näin hiihtolomalla on enempi aikaa. Ajotin tuon laturintuennan helojen vaihdon samaan aikaan kuin öljynvaihdon jotta saan enempi tilaa työskennellä kun öljynsuodatin on pois.
No sitte laturi irti moottorin kylestä ja jalka laturista irti. Sen jälkee touhutippa nenänpäässä uutta kumihelaa paikoilleen mutta kuinka ollaskaan...uusissa heloissa on se sisällä oleva metalliholkin reikä josta se tanko työnnetään läpi paljon isompi reikä kuin paikallaan olevissa. Eihän moisia pysty laittaa paikoilleen vaan täytys nyt löytää sopivat helat. Motonettiksestä ostin nuo helat. Sitte täältä kajaanissa kyselin varaosaliikkeet ja vielä merkkikorjaamolta..kaikissa eioota!
Tietäskö joku mistä löytys sopivat helat?
Vaihdoin sisätilanpuhaltimen moottorin ja joha hiljeni...
Aloin tuossa päivällä remontoimaan kun näin hiihtolomalla on enempi aikaa. Ajotin tuon laturintuennan helojen vaihdon samaan aikaan kuin öljynvaihdon jotta saan enempi tilaa työskennellä kun öljynsuodatin on pois.
No sitte laturi irti moottorin kylestä ja jalka laturista irti. Sen jälkee touhutippa nenänpäässä uutta kumihelaa paikoilleen mutta kuinka ollaskaan...uusissa heloissa on se sisällä oleva metalliholkin reikä josta se tanko työnnetään läpi paljon isompi reikä kuin paikallaan olevissa. Eihän moisia pysty laittaa paikoilleen vaan täytys nyt löytää sopivat helat. Motonettiksestä ostin nuo helat. Sitte täältä kajaanissa kyselin varaosaliikkeet ja vielä merkkikorjaamolta..kaikissa eioota!
Tietäskö joku mistä löytys sopivat helat?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2076
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: saab 90 hihnanvaihdon jälkeen volinaa..
hommaa sopiva jalka ja pultti jos vaikka satkussa olisi sopiva noihin uusiin heloihin.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: saab 90 hihnanvaihdon jälkeen volinaa..
No täältähän löytyi ihmisiä, jotka on näemmä noita sisätilan puhaltimen moottoreita vaihdellut 90-mallin saabeihin...
Sellasta kyselisin, että oliko aikaa, voimia ja olutta viepä projekti, vai hoituuko helposti, vaikka peukalo olisi keskellä kämmentä?
Ei kellään sattuis olemaan jonkinsorttisia räjäytyskuvia / valokuvia projektista niin, että tälläinen ei niin taidokas Saabistikin saisi mokoman homman tehtyä?
Ei se kylmyys kopissa niin haittaa, mutta pelottaa kanssaihmisten puolesta, kun ei näe kotterosta ulos aamupakkasilla... :/
Kiitos ja kuitti.
Sellasta kyselisin, että oliko aikaa, voimia ja olutta viepä projekti, vai hoituuko helposti, vaikka peukalo olisi keskellä kämmentä?

Ei kellään sattuis olemaan jonkinsorttisia räjäytyskuvia / valokuvia projektista niin, että tälläinen ei niin taidokas Saabistikin saisi mokoman homman tehtyä?
Ei se kylmyys kopissa niin haittaa, mutta pelottaa kanssaihmisten puolesta, kun ei näe kotterosta ulos aamupakkasilla... :/
Kiitos ja kuitti.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 6
- Liittynyt: Ti Marras 03, 2009 08:39
Re: saab 90 hihnanvaihdon jälkeen volinaa..
mm onko hihna liian tiukalla tai löysällä? tulee ensimmäisenä mieleenEtol kirjoitti:Elikkä ekaks voin sanoa että olen lukenu niin kauan tätä foorumia kuin olen saabin omistanut. Saab 90 vm.-84 hankin veljeltäni viime kesän alussa kesätyökärryksi ja kas kummaa vieläki ajan sillä kun se on vaa jotenki nii mukavaa. Monenlaista tautia on kärrystäni korjaillut esim. startti, vesipumppu, kytkimen työsylinteri...ja foorumi on ollu kovassa käytössä.
Nytten viikonloppuna vaihdoin virranjakajan kannen, pyörijän ja hammashihnan. No sitte mielissää kone käyntii ja takapuoli pitkällä pyörivää hihanaa ihmetteleen joka pitää volinaa moottorin kierrosten mukaan... Vanhalla hihnalla moista ääntä ei kuulunut ja uutta hihnaa on monella kireysasteella kokeillut eli sitä kireämmällä sitä koempi ääni eli jätin sen sitte mahd. löysälle. Onko muilla moista esiintynyt? Johtuukohan uudesta hihnasta, kuluneesta hihnapyörästä vai mistä? Vai onko vesipumppu mennyt alle 15tkm:n ajon jälkeen...
Re: saab 90 hihnanvaihdon jälkeen volinaa..
Puhallin on konehuoneessa ja kolmella ruuvilla kiinni. ei pitäisi olla mikään paha rasti, kunhan vaan on sopivalla kärjellä oleva ruuvimeisseli käytettävissä. 

# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01