Sisätilan tuulettimen moottorin vaihto helposti? Uusi reikä?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Sisätilan tuulettimen moottorin vaihto helposti? Uusi reikä?

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

lämppärikennon alla.... saanee yläkautta kaiutin aukon reiästä
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Saba86
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ke Marras 04, 2009 08:19

Re: Sisätilan tuulettimen moottorin vaihto helposti? Uusi reikä?

Viesti Kirjoittaja Saba86 »

http://koti.mbnet.fi/stefa/
Ei sattuis keltään löytyä vastaavia mahtavia ohjeita vuoden -86 90 saabiin?
Mukavan yllätyksen iski ropponen aamupakkasella, kun piti liikkeelle lähteä. Ikävän turvaton olo kanssatienkäyttäjien puolesta, kun ei akkunoista näe pihalle. :P
Sulakkeet kunnossa, joten moottori siis ilmeisesti mennyt.
Onko yhtä hankalan oloinen projekti 90 saabiin kuin näytti olevan tuohon 900-malliin?
Ei huvittais missään parkkipaikalla kojetaulua ruveta irrottamaan... :/
Kannattaako muuten uutta moottoria hakea esim. motonetistä, vai suositteletteko koluamaan romiksia?
Autoni on käyttöauto, eikä todellakaan mikään näyttelypeli, mutta ei huvittaisi luopua ropposesta mokoman tuulettimen vian takia...
fd9401
"Turbo"
Viestit: 236
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 23:28
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Sisätilan tuulettimen moottorin vaihto helposti? Uusi reikä?

Viesti Kirjoittaja fd9401 »

Nopassa kyseinen moottori on konehuoneen puolella ja peace of kake-remppa satkuun verrattuna. Moottoria ei taida löytyä uutena esim. Motonetistä, vaan käytetty on vaihtoehtona, olethan jo tarkastanut kojelaudan kytkimen, se myös usein menee rikki...
saabisti69
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Su Loka 23, 2005 11:38
Paikkakunta: Oulu

Re: Sisätilan tuulettimen moottorin vaihto helposti? Uusi reikä?

Viesti Kirjoittaja saabisti69 »

Itse vaihdoin satkuun noilla ohjeilla lämppärin moottorin, pyörimissuunta piti kääntää ku tuossa uudessa moottorissa puhalsi ulospäin täysillä, nyt riittää lämmintä tuo uudempi moottori oli tehokkaampi kuin vanha puhallin.

Kiitti hyvistä ohjeista :lol:

Tuota moottoria ei pysty vaihtamaan ainakaan satkuun ilman ohjeissa näytettyjen osien irroittamista.
Saba86
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ke Marras 04, 2009 08:19

Re: Sisätilan tuulettimen moottorin vaihto helposti? Uusi reikä?

Viesti Kirjoittaja Saba86 »

Kiitos vaan kovasti ohjeistuksesta. Melkoisen aktiivinen forumi teillä täällä on. :)
Tarkistin kytkimen, vika ei ole siellä, eli tuulettimen moottori lähtee vaihtoon...
Sellasta vaan mietiskelin, kun romikselle tuon moottorin perässä soittelin, että onko 900 ja 90 -malleissa sama tuulettimen moottori? Näin meinaan romuttamon ukko kovasti minulle väitti...
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Sisätilan tuulettimen moottorin vaihto helposti? Uusi reikä?

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

miten tarkastit kytkimen? itsellä vaatii koko kytkimen purun ja putsauksen ennen kuin rupes pelaamaan.

99/90 sama moottori .900 eri
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: Sisätilan tuulettimen moottorin vaihto helposti? Uusi reikä?

Viesti Kirjoittaja toms »

No ei oo vaikka romiksen turpo-juntti niin väittää. 99/90 on konehuoneen puolella ja 900 kojelaudan sisällä.

Ite ratkaisin ko. romisevan 99;n moottorin aikoinaan ( 20 v. sitte ) seuraavasti:
Kulunut akselin tumppi pois puhaltimesta ja rummun päätyyn vastaava kolo kumi/muovitulpaa varten kuin moottorin puolipäässä.
Toinen moottori, purku, sähkörojut vit...videoon , akselin ja moottorin rungon lyhennys. Hyvin öljytyt moottotin liukulaakerit ja kasaan ja paikoilleen. Avot , eipä romissut enään... ja on muuten edelleen käytössä hiljisena
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
mulletti
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Ma Loka 26, 2009 21:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Sisätilan tuulettimen moottorin vaihto helposti? Uusi reikä?

Viesti Kirjoittaja mulletti »

toms kirjoitti: Ite ratkaisin ko. romisevan 99;n moottorin aikoinaan ( 20 v. sitte ) seuraavasti:
Kulunut akselin tumppi pois puhaltimesta ja rummun päätyyn vastaava kolo kumi/muovitulpaa varten kuin moottorin puolipäässä.
Toinen moottori, purku, sähkörojut vit...videoon , akselin ja moottorin rungon lyhennys. Hyvin öljytyt moottotin liukulaakerit ja kasaan ja paikoilleen. Avot , eipä romissut enään... ja on muuten edelleen käytössä hiljisena
Kannattaako tota 99:n puhallinta koplata irti sisältä vai konehuoneen puolelta?
Jetzt: BMW E30 cabriolet, MB 280SE & Saab 99
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Sisätilan tuulettimen moottorin vaihto helposti? Uusi reikä?

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Kyllä se moottori ihan näkyykin siellä konehuoneen puolella. Se on repsikan paikan edessä, heti pyyhkijöiden moottorin vieressä. Ensin pitää höllätä pyyhkijöiden moottoria (kiinni ainakin vanhemmassa mallissa yhdellä pultilla ja kiristyspannalla); avaa myös pyyhkijöiden käyttövaijerin liitosta moottorista, jotta laitos liikkuu paremmin. Sitten pääsetkin puhaltimen mootoriin käsiksi. Se on vain kolmella ruuvilla kiinni. Moottorin mukana tulee puhallinkin, kun sitä vetää ulos. Moottorin voi kuitenkin nitkutella puhaltimesta irti jo, kun sitä on vedetty hieman ulos. Moottori ja puhallin on kiinni toisissaan sellaisella kumiliitoksella, missä on pienet tartuntakynnet. Nämä kuitenkin irtoavat suht helposti. Samalla, kun touhuat lämppärin parissa, niin avaa puhallinkopan etulevy ja putsaa roskat ilmanottokaukalosta. Ja irrota puhallinkopan toisessa päädyssä oleva puhaltimen laakeripesä ja rasvaa se. Molemmat edellämainitut hommat on helppoja tehdä, eikä kyseiset harpäkkeet ole paikoillaan, kuin muutamin ruuvein.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Vastaa Viestiin