900 -88 vs. -90 osasopivuus (Kinkkinen kysymys)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Plutonium10
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Su Touko 11, 2008 10:39

900 -88 vs. -90 osasopivuus (Kinkkinen kysymys)

Viesti Kirjoittaja Plutonium10 »

Moro. Tässä olis kinkkinen kysymys tosi saab tietäjälle. Minulla on 900 Saab vuosimallia 1988 (2-ovinen) ja 1990 (4-ovinen). Nyt pitäisi tuosta 1990 saabista vaihtaa tuohon 1988 malliin seuraavat osat.

-oven verhoilu
-takapenkki
-ohjaustehostin
-etu-ja takapuskuri
-koristelista kyljestä
-oven lukot ja käynnistin lukko

Ennenkuin alan repimään osia irti olisi kiva tietää käykö vaihto ?

Kiitos suuresti sille ken voisi auttaa minua.

Pluto
hatami
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ti Marras 04, 2003 21:59
Paikkakunta: Laukaa

Re: Kinkkinen kysymys

Viesti Kirjoittaja hatami »

Oven verhoilut ja takapenkin vaihdon voit unohtaa.
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Kinkkinen kysymys

Viesti Kirjoittaja Jope »

Takapenkin saa kyllä sopimaan.. Iske alapää paikalleen ja katso mistä kohtaa pitää kaventaa.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kinkkinen kysymys

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

-oven verhoilu - ole hyvä ja mieti itse, ovien mitat ja sisäkahvojen sijainnithan poikkeavat hieman toisistaan, tämän tosin havaitsee vain todella harjaantunut silmä.

-takapenkki - selkänoja on sama ja käy heittämällä, istuinosa on neliovisessa etukulmistaan viistetty ovista kulun helpottamiseksi. Meneehän se jotenkin sinne, mutta saattaa näyttää hassulta.

-ohjaustehostin - jos molemmissa 8-venttiilinen moottori (venttiilikopassa ei lue 16-VALVE, lukee vain SAAB), käy suoraan.

-etu-ja takapuskuri - takapuskuri käy suoraan, etupuskurin vaihto edellyttää maskin, umpioiden, lyhdynpesimien ja vilkkujen vaihtoa jos toinen autoista on viistokeula ja toinen pystykeula (tekstistäsi ei ilmene)

-koristelista kyljestä - Tarkoitit uskoakseni sitä ylempänä kulkevaa kapeaa listaa. kuten huomaat, oviaukot ovat eri mittaisia, auton kokonaispituus kuitenkin sama. Leikkaamalla ja liimaamalla käynevät, lopputuloksen siisteys on makuasia. Voi olla vähän hankala saada siistinä ja ehjänä irti.

-oven lukot ja käynnistin lukko -käy suoraan
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Plutonium10
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Su Touko 11, 2008 10:39

Re: Kinkkinen kysymys

Viesti Kirjoittaja Plutonium10 »

Mutta käykö ovenverhouksen vaihtaminen sitten jos vaihtaa myös verhouksen alla olevan "vivuston" ?
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Re: Kinkkinen kysymys

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Plutonium10 kirjoitti:Mutta käykö ovenverhouksen vaihtaminen sitten jos vaihtaa myös verhouksen alla olevan "vivuston" ?
Ei, ovethan ovat jo 8O määräisestikkin aivan eri pituiset 2d ja 4d malleissa
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
t8
"Viggen"
Viestit: 606
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 02:49
Paikkakunta: Tampere

Re: Kinkkinen kysymys

Viesti Kirjoittaja t8 »

ajatuskatko :mrgreen:
9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Kinkkinen kysymys

Viesti Kirjoittaja Jope »

-takapenkki - selkänoja on sama ja käy heittämällä, istuinosa on neliovisessa etukulmistaan viistetty ovista kulun helpottamiseksi. Meneehän se jotenkin sinne, mutta saattaa näyttää hassulta.
Onko omakohtaista kokemusta? Muistelisin, että ei kävis ihan suoraan takaovellisen takapenkki takaovettomaan.
-ohjaustehostin - jos molemmissa 8-venttiilinen moottori (venttiilikopassa ei lue 16-VALVE, lukee vain SAAB), käy suoraan.
Myöhemmissä 8v-koneissa on osassa myös hydraulisia tukia ja 16v tehostimen pumppu.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kinkkinen kysymys

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Jope kirjoitti:
-takapenkki - selkänoja on sama ja käy heittämällä, istuinosa on neliovisessa etukulmistaan viistetty ovista kulun helpottamiseksi. Meneehän se jotenkin sinne, mutta saattaa näyttää hassulta.
Onko omakohtaista kokemusta? Muistelisin, että ei kävis ihan suoraan takaovellisen takapenkki takaovettomaan.
Sori epämääräisyys. Sen verran täytyy tarkentaa, että selkänoja sama, istuintyyny mennee jotenkin sinne. On noita molempia irti ollut, muttei nyt ole varmaa muistikuvaa siitä, mitä on sitten asenneltu mihinkäkin.

Joissain brosyyreissä 2/3-ovisille on ilmoitettu huomattavasti 4/5-ovisia isompi takaistumaleveys, se on kuitenkin mitattu oviverhoilujen kyynärpääsyvennyksistä. Istuintyynyissä ei muistaakseni ole yhtä dramaattista eroa, kyllä ne osapuilleen selkänojan leveyttä seurailevat. Identtisiä eivät toki läheskään ole.
Jope kirjoitti:
-ohjaustehostin - jos molemmissa 8-venttiilinen moottori (venttiilikopassa ei lue 16-VALVE, lukee vain SAAB), käy suoraan.
Myöhemmissä 8v-koneissa on osassa myös hydraulisia tukia ja 16v tehostimen pumppu.
Ja tätä täytyisi tarkentaa lisäämällä 'todennäköisesti'-sana virkkeeseen. Ainoa Suomessa myyty mallivuoden 1990 8-venttiilinen Saab oli katillinen ruisku, tosin myös viimeiset mallivuoden 1989 900c 4D:t onnistuttiin dumppaamaan markkinoille vasta mv. 90 aikana.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Kinkkinen kysymys

Viesti Kirjoittaja Jope »

Juha96 kirjoitti:Ja tätä täytyisi tarkentaa lisäämällä 'todennäköisesti'-sana virkkeeseen. Ainoa Suomessa myyty mallivuoden 1990 8-venttiilinen Saab oli katillinen ruisku, tosin myös viimeiset mallivuoden 1989 900c 4D:t onnistuttiin dumppaamaan markkinoille vasta mv. 90 aikana.
Jees jees.. Suomiauto T8A:ssa olen nähnyt hydrauliset sivutuet ja uuden pumpun, lisäksi taitaa kaikissa T8 Specialeissa olla tuo myös.. Niitä tosin ei ole suomeen myyty koskaan.

Aika harvassa nuo 80-luvun lopun T8:t tuntuvat olevan, tosin. 8V vapareissa ei hydraulisia tukia ole näkynyt.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
JuAn
Matalapaineturbo
Viestit: 167
Liittynyt: Ti Kesä 21, 2005 13:17
Paikkakunta: Rautjärvi

Re: Kinkkinen kysymys

Viesti Kirjoittaja JuAn »

Omassa 3D satkussa on neliovisen penkit, etupenkkeihin joutu vaihtaa ne saranat, et sai kipin ja takapenkki meni sinne muuten ok, mut se istuin osa tuntu leveämmältä ja ei meinannu siks kääntyä alas... Vähän reilummin voimaa ja sinne se uppos, kantsii ottaa vaan varovasti ettei sivuverhoilut vaurioidu... Kyseessä tosin nahkapenkit...
900 GL 3D -83
puutiikeri
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Ma Heinä 06, 2009 15:28
Paikkakunta: Kempele

Re: 900 -88 vs. -90 osasopivuus (Kinkkinen kysymys)

Viesti Kirjoittaja puutiikeri »

Aloittelija kysyy ovista vielä seuraavaa...
Käyvätkö sedanin ja CC:n ovet yksiin keskenään (sekä etu- että takaovet)?
Onko näillä mahdollisesti jotain vuosimallieroja mittojen suhteen?
PR 900 LUX T16 5D '84
KA 9-5 2.3t Vector Wagon Biopower stage 1 '04
PR 9000 '85
puutiikeri
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Ma Heinä 06, 2009 15:28
Paikkakunta: Kempele

Re: 900 -88 vs. -90 osasopivuus (Kinkkinen kysymys)

Viesti Kirjoittaja puutiikeri »

Kiitän.
PR 900 LUX T16 5D '84
KA 9-5 2.3t Vector Wagon Biopower stage 1 '04
PR 9000 '85
mjs
Matalapaineturbo
Viestit: 184
Liittynyt: To Marras 05, 2009 21:20
Paikkakunta: Haapajärvi

Re: Kinkkinen kysymys

Viesti Kirjoittaja mjs »

Juha96 kirjoitti:-etu-ja takapuskuri - takapuskuri käy suoraan, etupuskurin vaihto edellyttää maskin, umpioiden, lyhdynpesimien ja vilkkujen vaihtoa jos toinen autoista on viistokeula ja toinen pystykeula (tekstistäsi ei ilmene
Vähän tarkennusta tarvis:
Elikkä viistokeula combin takapuskuri käykö heittämällä pystykeula sedaniin? Onkos valojen pesimet pakolliset, meinasin tehä pystystä viistokeulan, ja jättää pesurit pois. Vm -88 satku kyseessä.
Isoratas lyöp tyhyjee nii että korvissa soe.

Saab 900 -88
Saab 900i -88
jka
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 18:32
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Kinkkinen kysymys

Viesti Kirjoittaja jka »

Juha96 kirjoitti:Ja tätä täytyisi tarkentaa lisäämällä 'todennäköisesti'-sana virkkeeseen. Ainoa Suomessa myyty mallivuoden 1990 8-venttiilinen Saab oli katillinen ruisku, tosin myös viimeiset mallivuoden 1989 900c 4D:t onnistuttiin dumppaamaan markkinoille vasta mv. 90 aikana.
Pitääkö tämä paikkansa että vaan yksi mallivuodeltaan 90 8v kat malli myyty suomeen?

Meinaan itsellä on semmonen, tai siis oli. Nykyään sitä voi jo sanoa t16 koneiseksi, mutta mallivuosi on ihan varmasti 90.
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
Vastaa Viestiin