Vaeltava tyhjäkäynti ja CE

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
homosaabiens
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ke Elo 19, 2009 20:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vaeltava tyhjäkäynti ja CE

Viesti Kirjoittaja homosaabiens »

Ok, kiitos neuvosta, täytyy lukea ne koodit että pääsee etiäpäin.
9-5 Wagon 2,0t E85 -04
homosaabiens
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ke Elo 19, 2009 20:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vaeltava tyhjäkäynti ja CE

Viesti Kirjoittaja homosaabiens »

Noniin, ihmettely jatkuu: näpertelin tuon "etäkäyttölaitteen", ja antoi samat koodit, kuin ketjun aloittaneella. Niille selityksiä eri lähteistä:
1. 12231 Juu ei käy
2. 12223 "mixture lean -> vacuum leak, oxygen sensor, air mass meter" "lean, OS shorting to earth(?)"
3. 12111 "learning fault lambda -> vacuum leak, os, amm" "mixture on idling" "incorrect air/fuel mixture while driving (throttle open) -> Check for vacuum leaks, Check 02 preheater, Check ELCD system, Check fuel pressure"
4. 12241 "mixture lean" "injector faulty, this comes up alot, ignore"
5. 0000

Etsi starttisprayn kanssa imuvuotoja, ei löytynyt. Täytyy vielä kokeilla yleismittarin kanssa tuota lambdaa ja sen lämmitystä. Kun kone ei käynyt, kokeilin sen verran että lämmitys antaa oikeanlaisen vastusarvon. Ilmeisesti Veksillä lambdan vaihto ei auttanut pysyvästi.. AIC:n putsasin, mutta vika ei tainnutkaan olla siinä.
ELCD system on se purkki vasemman pyörän edessä? Mites sitä vois testata? Entäs bensansyötön painetta? Voisko se paineensäädin olla viallinen? Olisko muita hyviä ehdotuksia, ennenkuin alan vaihtaa kaikkia palikoita?

Olis erittäin mielenkiintoista kuulla miten Veksin satkussa ongelma ratkesi, vai jäätyikö mies sinne tammikuun pakkasiin..
9-5 Wagon 2,0t E85 -04
Veksi
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 20:15
Paikkakunta: Tammela

Re: Vaeltava tyhjäkäynti ja CE

Viesti Kirjoittaja Veksi »

Mies on ollut hieman kohmeessa (ainakin talvella oli sormet, kun -10c vaihdoin alipaineletkuja). En ole talven jälkeen selvittänyt vikaa, koska sain auton kohtuu ajettavaan kuntoon.

Lambdan ja alipaineletkujen vaihtojen jälkeen häiritsevä seilaaminen loppui. Mutta kylmänä liikkeelle lähtiessä herkähkö sammumaan, tarvitsee normaalia enemmän kaasua. Myös kylmänä kiihdyttäessä lievää nykimistä. Lämpöisenä ei ongelmia. CE-valo on edelleen oranssi, mutta ei ole haitannut menoa. Täytyykin laittaa koodin lukija vireeseen ja ihmetellä, josko löytäisi vikakoodin aiheuttajan.
Saab 900 2.1 16V classic -93
Mitsubishi L200
homosaabiens
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ke Elo 19, 2009 20:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vaeltava tyhjäkäynti ja CE

Viesti Kirjoittaja homosaabiens »

Hyvä että Saabisi on ajettavassa kunnossa ja sormetkin on vissiin tallella kun tekstiä tulee.

Tässä omassa potilaassa taas tilanne on seuraava: Lambda-anturin signaalipiuha näytti aluksi tyhjäkäynnillä lämpimänä startatessa n. 0.4V ja laski siitä sitten reiluun 0.2V:iin. Kuvittelin, että lambda olisi sökö, joten vaihdoin sen (tosin tarvikemalliin, kun en ollut varma viasta), ja check engine- valo syttyi, sammui hetkeksi ja syttyi taas. Oireet lievenivät hetkeksi, mutta palasivat taas. Signaali näyttää edelleen tasaisesti reilua 0.2, eli laihaa(?). Ei se sitten vissiin lambdakaan ollut. Alkaa pikkuhiljaa usko loppua tämän kanssa. Jostain kun sais toimivan IMMun testattavaksi..
9-5 Wagon 2,0t E85 -04
homosaabiens
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ke Elo 19, 2009 20:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vaeltava tyhjäkäynti ja CE

Viesti Kirjoittaja homosaabiens »

Kiitokset kaikille neuvoja antaneille. Vika oli IMMussa, sen vaihtamalla oireet hävisivät. CE-valo tosin palaa, täytyy katsoa mitä koodia pukkaa..
9-5 Wagon 2,0t E85 -04
T-Mu
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: To Syys 03, 2009 13:09
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Vaeltava tyhjäkäynti ja CE

Viesti Kirjoittaja T-Mu »

Elikkä omassa ässässä vikana välillä tyhjäkäynnille päästettäessä kierroksien laskeminen joko melkein sammuksiin tai jopa sammuksiin asti. Välillä taas ei mitään vikaa aikoihin. Ei mitään oireita muulloin ilmennyt... Tietysti osittain epäilen IMM:a öljyisen BMC:n filtterin takia, mutta muita ehdotuksia otetaan vastaan...
Könsikäs
"Hirsch"
Viestit: 718
Liittynyt: To Touko 21, 2009 13:00

Re: Vaeltava tyhjäkäynti ja CE

Viesti Kirjoittaja Könsikäs »

T-Mu kirjoitti:Elikkä omassa ässässä vikana välillä tyhjäkäynnille päästettäessä kierroksien laskeminen joko melkein sammuksiin tai jopa sammuksiin asti. Välillä taas ei mitään vikaa aikoihin. Ei mitään oireita muulloin ilmennyt... Tietysti osittain epäilen IMM:a öljyisen BMC:n filtterin takia, mutta muita ehdotuksia otetaan vastaan...

Samaa ongelmaa itsellänikin 8v 900i:ssä..
lisäilmaventtiilin puhdistin mutta eipä ole auttanut paljoa.
Onkohan se sitten rikki vai vika kenties jossain muualla?
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Vastaa Viestiin