Saab 900i automaatti vm. 85. Vähän ajettu (130 tkm) ja siksi haluaisin ajella vielä useita vuosia jos se vain suinkin on mahdollista.
Kysymys: Autosta alkoi maantiellä kuulua 80-kympin vauhdissa melkoista ulinaa ja jurinaa edestä. Voisiko kyseessä olla peräöljyjen riittämättömyys/puute. Eli onko ne päässyt jostain syystä sieltä häviämään? Onko öljyn lisäys iso operaatio? Mitä öljyä olette käyttäneet ja kuinka paljon perään mahtuu.
Laatikko tiputtelee (siis ei liene mustempaa peräöljyä)vähän ja katsastusmies mainitsi asiasta mutta ei sen ihmeemmin siihen puuttunut. Itse olen puupeukalo näissä huoltoasioissa, siksi tämä kysymys.
Kiitos vastauksista!
Peräöljytkö kateissa tomaatista?
Peräöljytkö kateissa tomaatista?
Saab 900i
Re: Peräöljytkö kateissa tomaatista?
Jos se jurina tulee perästä (voihan se olla pyöränlaakerikin?), niin öljyn lisääminen saattaa olla vähän myöhäistä - kannattaa kuitenkin kokeilla, koska vaiva ja kustannus ovat pienet.
Neliökolotulppa löytyy vaihteiston oikeanpuoleisesta kyljestä, tavoitettavissa niin ala- kuin yläkauttakin. Kättä kannattaa varoa, mikäli pakoputki on vielä kuuma.
Vetoisuus on 1,25 litraa ja öljyksi vanha korjaamokäsikirja suositti 10w-30 tai 10w-40 mineraalipohjaista moottoriöljyä. Omaani laitoin tavallista (manuaali)vaihteistoöljyä, muistaakseni 75w-90 API GL-4 / API GL-5, joka ei liene ainakaan huonompi vaihtoehto kuin tuo moottoriöljy. Mutta tärkeintä että öljyä on.
Neliökolotulppa löytyy vaihteiston oikeanpuoleisesta kyljestä, tavoitettavissa niin ala- kuin yläkauttakin. Kättä kannattaa varoa, mikäli pakoputki on vielä kuuma.
Vetoisuus on 1,25 litraa ja öljyksi vanha korjaamokäsikirja suositti 10w-30 tai 10w-40 mineraalipohjaista moottoriöljyä. Omaani laitoin tavallista (manuaali)vaihteistoöljyä, muistaakseni 75w-90 API GL-4 / API GL-5, joka ei liene ainakaan huonompi vaihtoehto kuin tuo moottoriöljy. Mutta tärkeintä että öljyä on.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: Peräöljytkö kateissa tomaatista?
kannattaisi ehkä tyhjentää ja vaihtaa uudet öljyt tilalle. Itselläni 152tkm ajettu vm 87 autmaatti ja sama oire, ulisee noissa vauhdeissa. mekaanikko raportoi: peräöljyt oli vanhaa kuraa! voiteluominaisuudet oli kadonneet ties kuinka monta vuotta sitten. ilmeisesti sinne menee ihan tavallinen mineraaliöljy 10w30??devil kirjoitti:Saab 900i automaatti vm. 85. Vähän ajettu (130 tkm) ja siksi haluaisin ajella vielä useita vuosia jos se vain suinkin on mahdollista.
Kysymys: Autosta alkoi maantiellä kuulua 80-kympin vauhdissa melkoista ulinaa ja jurinaa edestä. Voisiko kyseessä olla peräöljyjen riittämättömyys/puute. Eli onko ne päässyt jostain syystä sieltä häviämään? Onko öljyn lisäys iso operaatio? Mitä öljyä olette käyttäneet ja kuinka paljon perään mahtuu.
Laatikko tiputtelee (siis ei liene mustempaa peräöljyä)vähän ja katsastusmies mainitsi asiasta mutta ei sen ihmeemmin siihen puuttunut. Itse olen puupeukalo näissä huoltoasioissa, siksi tämä kysymys.
Kiitos vastauksista!
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: Peräöljytkö kateissa tomaatista?
Tonne perään voi ihan hyvin laittaa vaikka 80w90 mineraalivaihteistoöljyn. Tommonen paksumpi vaihteistoöljy voi ehkä jopa hieman hiljentää sitä perää, jos sattui pääsemään kuivilleen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01