Tervehdys kaikille
Uutena saabistina tahtoisin kysyä että onko vm90 ässässäni jotain vikana kun bensaa tuntuu kuluvan omasta mielestäni aivan liikaa, viimeeksi tankkasin n.22l ja sillä olen päässyt vain 150km ja n.70% ajosta ollut maantie ajoa ja äsken syttyi bensavalo palamaan.
Vai voiko olla vika bensatankin anturissa tai Mittarissa että näyttää väärin?
Auto on muuten aivan vakio orggis välijäähdytintä+lastua ja nostettuja ahtopaineita lukuun ottamatta, Missä voisi olla vika kun olen lukenut tuota kulutus topikki niin toiset tutuvat pääsevän n.7,5-9 litralla 100km
Bensavalo syttyy aika aikaisessa vaiheessa. Tankissa saattaa olla vielä 10 litraa, kun valo jo syttyy. Ainakin oman 99:n käyttöoppaassa lukee, että valo syttyy, kun tankissa on juurikin tuo kymppi. Ja valo alkaa vilkutella jo hyvissä ajoin esim. kaarteissa. Mutta katsopa käyttöopaasta, paljon 900:n tankissa on bensaa jäljellä, kun valo syttyy. Veikkaan, että ainakin seitsemän litraa.
Lahti411 kirjoitti:Veikkaan, että ainakin seitsemän litraa.
Nappiin meni. Käyttöohjekirja mainitsee vielä että 50km.
Se että valo vilkahtelee ajossa tai kaarteissa ei vielä meinaa mitään. Sitten kun se valo palaa auton ollessa paikallaan on tuo 7l.
Omassa -84 satkussa tuo valo vilkutteli omiaan jo hyvinkin aikasin. Jopa supparien luukuttamisella sai valon vilkkumaan hienosti basson tahdissa .
Jehoiachim kirjoitti:Missä voisi olla vika kun olen lukenut tuota kulutus topikki niin toiset tutuvat pääsevän n.7,5-9 litralla 100km
Kulutukseen vaikuttaakin sitten jo muutama helposti tsekattava asia.
Vanha ja tukkeutunut ilmanputsari ja vanhat öljyt nostaa kulutusta.
Kaikennäkösen imuvuodot nostaa kulutusta.
Rikki oleva, mutta vielä vika-arvojen sisäpuolella oleva IMM:u, ja lambda ei sytytä CE valoa, mutta pensaa rupiaa kulumaan.
Niin ja riippuen lastun tekijästä... Minkä verran on seosta rikastettu jne.
Myös sytkän ennakko kannattaa tarkistaa. Omassa ex-ässässä oli ennakko nollassa ja bensaa paloi 13-15 litraa satasella. Kulutus putosi litrakaupalla, kun sytkä säädettiin kohdalleen.
Käyppä tankkaamassa tankki täyteen ja selvitä paljonko autosi todella kuluttaa. Myös päästöt voi jossain mittauttaa, ennen kuin rupeaa osia vaihtelemaan.
Omaan ässään ei saa menemään kuin n. 53-55 litraa kun bensavalo palaa kokoajan ja tankin koko on kuitenkin 68 litraa. Kannattaa tankata täyteen ja sitten ajaa kunnes bensavalo syttyy, niin saa luotettavan kulutusmittauksen ja päästöt ilman muuta kannattaa mittauttaa. Omani olen myös muuttanut alkuperäisillä osilla T16, abc boksia tosin räpelletty ja kulutus pyörii 8,5-10 välillä riippuen kumpaa on enemmän, maantietä vai kaupunkiajoa tankausvälillä.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Tuossa aamutuimaan tuli käytyä pyörähtämässa paikallisessa korjaamossa jossa mittasipäästöt (lappua en ruvennut ottamaan kun ei vielä tarvetta) ja kehui että vanhaksi autoksi erittäinhyvät arvot ovat ja katsastuksesta päästöjen osalta menee heittämällä lävitse.
Tosin arvojan en muista enään ja tyhmänä ei tietenkään tullut kirjattua ylös niitä,Lambda ja katalysaattori mittaajan mukaan pitäisi olla kunnossa kun päästö arvoja katsoo.
Tuli tuossa mieleen että voivatko tulpat vaikuttaa tuohon bensan kulutukseen? Minulla ei yhtään tietoa että miten vanhat tulpat ovat, irroitin ja katselin niin aika vaihtokuntoisilta näyttäävät
Ysisatasen bensmittarit toimii kieltämättä aika oudosti, ja vieläpä mallikohtaisesti (omat kokemukset vm 84, 87 ja 91, kaikissa erilainen kalibrointi/tarkkuus)
Kyllä kai vanhat tulpat suorituskykyyn vaikuttaa ja sitäkautta polttoaineen kulutukseen? Entä ilmansuodatin? Molemmat halpoja uusia ja vaikuttavat kuitenkin moottorin hyvinvointiin joten miksi jättää uusimatta? Tulpanjohdoista on myös paljon keskusteltu tällä foorumilla, että turbomallit on erittäin nirsoja niiden suhteen.
Kaupunkiajossa Saabin kuin saabin kulutus nousee huomattavasti.
Matalapaineturbosta minulla ei ole kokemusta, mutta 8-venttilisissä turboissa huomasin "turboilun" nostavan matka-ajossakin kulutuksen hyvin helposti kympin paremmalle puolelle, kun taas ainostaan pappamaisella ajolla pääsi turbosaappi alle yhdeksän litran kulutukseen. Molemmissa 8-venttiilisissä turboissa huomasin myöskin merkillisen ominaisuuden, edellisen omistajan aikaisilla moottoriöljyillä bensankulutus oli järkyttävää luokkaa ja öljynvaihdon jälkeen kulutus laski n. 2litraa satasella. Asia jota en itsekään uskoisi ellen olisi kahdella autolla sen todistanut. Vapaastihengittävissä saabeissa moista piirrettä en ollut tavannut vaikka niitä olen omistanut monia.
Yhdestä 16-venttiiilisestä minulla on kokemus (vapaastihengittävästä). Erittäin taloudellinen (minun sporttisella ajotavalla 8-9 litraa/100km), ainostaan yksikaasuttimiset 8-venttiiliset Saabit olen kokenut yhtä taloudellisina.
Jos sinulla on piristetty turboversio ja jos olet kovasti nautiskellut hyvästä kiihtyyvyydestä, mainitsemasi kulutuslukema 22l/15km vanhoilla moottoriöljyillä on ymmärrettävä, samanlaisia lukemia itselläni oli kun ostin ekan turbosaabin ja nautiskelin sen suorituskyvystä. Öljynvaihto ja ajotavan rauhoittamisella kulutus laski dramaattisesti, siis tuonne 9-10 alueelle. Mutta siis sinulla on 16venttiilinen turbomalli joten vertailu on syytä tehdä varauksella. Uskoisin, tai haluaisin ainakin uskoa että 16v turbo on taloudellisempi.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Itellä OG900 S, ihan pienillä virityksillä. En osaa sanoa kuinka paljon kuluttaa, mutta vie kuitenkin vähemmän kuin 2001 vuoden matalapaine kolkki... Kai se on mahdollista..
Itsellä myös 90 vuoden ässä, joka käytännössä piristetty T16. Bensamittari on tosiaan vähän omalaatuinen, eli en nyt saanut selvää, että mittasitko kulutuksen tankkaamalla täyteen, ajamalla, ja tankkaamalla taas tankin täyteen, joka on ainut oikea tapa. Viime viikonlopun Tampere-Vaasa matkalla +60km kaupunkikaasuttelua kulutti 25l/312km, enkä mitenkään turhan taloudellinen ajoissani ollut. Pelkässä kaupunkiajossa olen saanut kulutukseksi n. 10l/100km, vaihdellen hieman puolelta toiselle ajotyylin mukaan.
Bensavaloa en vielä ole saanut syttymään kertaakaan (en tiedä toimiiko edes), kun mittarin ollessa niin punaisen pohjalla kun vaan voi ei vain enää uskalla ajella kovin kauaa. Eipä tuonne kyllä tosin ole koskaan yli 52:ta litraa mennyt tankatessa...
mul 900 t8 -88 kulutti tollaset 11l/100km,vaihdoin öljyt,kaikki suodattimet,tulpat,muutenkin huolsin auton,niin ihme kyllä kulutus tippu -1,5l/100km
et kannattaa välillä huoltaa sitä kulkupeliä...
Kunnossa olevasta vakio -90 ässästä piripintaan tankaten, oottaen että kaikki mahollinen ilma tullut pois, eli bensapinta jää tankaus putken suun tasoon, tripin nollaus, tankin tyhjäks ajo ja samalla tapaa tankkaus täyteen. Mitatut kulutukset:
- Kaupunki/seka ajo: 8,8 ltr/100km
- Maantieajo Reippaalla nopeudella kesärajoituksilla + (askola- Iisalmi), osin moottoritietä kulutus 7,65 ltr/100km
Maantiellä pääsee pappatyylillä varmasti alle seiskan kulutuksiin. Kunhan on kunnossa oleva yksilö.