Hjelp, tulpat ei aukea!

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
keskikonsoli
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04

Hjelp, tulpat ei aukea!

Viesti Kirjoittaja keskikonsoli »

Ois aika vaihtaa tuohon Saabiini (900i (8v) -89) tulpat mutta edellinen omistaja onkin laitannut "kunnolla" ne kiinni enkä saanut normaalilla T-mallin tulppa-avaimella kuin 1. pytyn tulpan auki, muut ei inahtaneetkaan. Kysyisinkin nyt ennen kuin alan järeämmällä avaimella kokeilemaan että onko hyviä konsteja kellään tiedossa että sais ilman jengan pilalle menoa auki nuo loput tulpat?
Kylmänä tietenkin pitää moottori olla mutta onko tietoa että kumpi supistuu kylmässä enemmän tulpan jenga vaiko alumiinikansi? Ajettelin että jos pakkasella pitäis auton ulkona ja yrittäs sitten saada tulppia auki mutta jos se kansi supistuukin enemmän kuin tulppa kylmässä niin tuostahan ei sitten ole kuin haittaa. :roll:

Mielipiteitä ja ehdotuksia otetaan kiitollisena vastaan. :)
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Re: Hjelp, tulpat ei aukea!

Viesti Kirjoittaja saabracing »

itse oon vaihtanu tulpat kotia tullessa kun oon tulpat käynyt ostaa, joskus hörpänny kupin kuumaa ennen vaihtoa, joskus aikoinaan heti innoissaan, kun kiinnosti, että loppuuko pätkiminen ahdoilla :saab:

kuumalla koneella ainakin aina lähtenyt takkuilematta, jopa tosta pösöstä :DDD

voithan vaikka jotain monitoimiainetta ruiskutella sinne tulpan juureen viikon ajan vaikka iltasin, jos ei aukee, ni luulis herkistyvän..
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: Hjelp, tulpat ei aukea!

Viesti Kirjoittaja toms »

1/2" räikkä , lyhyt jatko ja tulppaavain.
Jos ei lähde niin sitte tulppa katkeaa ja jos ei kumpaakaan tapahdu niin suosittelen: salikortti väh. vuodeksi ja pumppaa pelkkää hauista ja ojentajaa / pyydä vaimo aukaiseen, nehän osaa kyllä kaikkea neuvoa / naapurin tyhmäpoika ( ja yleensä sitte niin saatanan riskejä ) kääntää ku härnää niin koko auton ympäri sillä räikällä jos ei aukee.

Kokeile myös lämpimästä koneesta aukaista ja ne CRC:t ym ei mene kierteisiin jos tulpat on tosiaan kiinni.
ja sitte ku aukee niin hitaasti väilllä eestakas niin kyllä lähtee... ja ei mee kierteet välttämättä viduiks. -Hyi , ei ajatella tuhmia-
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Hjelp, tulpat ei aukea!

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

keskikonsoli kirjoitti:Ois aika vaihtaa tuohon Saabiini (900i (8v) -89) tulpat mutta edellinen omistaja onkin laitannut "kunnolla" ne kiinni enkä saanut normaalilla T-mallin tulppa-avaimella kuin 1. pytyn tulpan auki, muut ei inahtaneetkaan. Kysyisinkin nyt ennen kuin alan järeämmällä avaimella kokeilemaan että onko hyviä konsteja kellään tiedossa että sais ilman jengan pilalle menoa auki nuo loput tulpat?
Kylmänä tietenkin pitää moottori olla mutta onko tietoa että kumpi supistuu kylmässä enemmän tulpan jenga vaiko alumiinikansi? Ajettelin että jos pakkasella pitäis auton ulkona ja yrittäs sitten saada tulppia auki mutta jos se kansi supistuukin enemmän kuin tulppa kylmässä niin tuostahan ei sitten ole kuin haittaa. :roll:

Mielipiteitä ja ehdotuksia otetaan kiitollisena vastaan. :)
Tulppahylsy ja 1/2 tuuman vääntiö niin ainakin täällä Jyväskylässä lähtee auki..

PS..Käännätkös oikeeseen suuntaan ??? :mrgreen:
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Hjelp, tulpat ei aukea!

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Varo ettet katkaise jumittunutta tulppaa, ite onnistuin sen tekemään -93 9000 cse 2,3TA pitkälohkossa, jossa oli mittarissa 230tkm ja noin 3mm tulppien kärkivälistä päätellen lähes orkkistulpat kyseessä :)
Siis koneen ollessa kylmä väänsin räikän tulppa-avaimella tulppia auki, kaksi lähti jotenkuten inhimillisellä voimalla, mutta kaksi ei, joita sitten koettelin liotella CRC:tä ruiskuttamalla sinne tulpan juureen (hyödytöntä), toinen lähti pamauksen kera auki, ja toisesta kuului vain pamaus, ja jenkaosa jäi kanteen kiinni :D
Joo ja olin koettanut nytkytellä sitä viimeistä tulppaa satoja kertoja auki, jne, ehkei tykännyt hyvää kun painoin Saksan läpi nasta laudassa autoa kotiin tuodessani :D

Kyseessä oli siis NGK:n vakiotulppa, eli se mikälie BPRS-11ES tms.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Lättähattu
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Su Marras 29, 2009 10:17

Re: Hjelp, tulpat ei aukea!

Viesti Kirjoittaja Lättähattu »

helpoimmaksi ja turvallisimmaksi itse näkisin tämän, 1/2 vääntiöllä räikkä, lyhyt jatko, tulppa-avain, ja sit räikkään pitkä jatkovarsi, väh 1m.

Toinen työntää räikkää tulppaan päin, toinen väääntää äärimmäisen hiljaa jatkovarrella, varmasti aukee ja helpohko vääntää hiljalleen auki, ei mitenkään nykien vaan tasaisesti... Jos kierteet menee paskaks ni ois ne sitten menny jokatapauksessa
vuorpe
"Hirsch"
Viestit: 992
Liittynyt: Ti Loka 07, 2003 10:58
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Hjelp, tulpat ei aukea!

Viesti Kirjoittaja vuorpe »

keskikonsoli kirjoitti:mutta onko tietoa että kumpi supistuu kylmässä enemmän tulpan jenga vaiko alumiinikansi? Ajettelin että jos pakkasella pitäis auton ulkona ja yrittäs sitten saada tulppia auki mutta jos se kansi supistuukin enemmän kuin tulppa kylmässä niin tuostahan ei sitten ole kuin haittaa. :roll:

Mielipiteitä ja ehdotuksia otetaan kiitollisena vastaan. :)
Kannattaa pakkasella koittaa lämmittää se tulppien ympärystä siitä kannesta jollain pikku kaasupullolla ja sitten kun alumiini on lämmenny niin koittaa kunnon avaimilla.

Alumiinin lämmönsiirto kyky on niin hyvä että jos laitat esim. kuuman raudan kylmän alumiinin päälle niin hetken päästä alumiini on kuumempi kuin rauta.
Saabiton saabisti
#1470
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Hjelp, tulpat ei aukea!

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Lättähattu kirjoitti:...varmasti aukee ja helpohko vääntää hiljalleen auki, ei mitenkään nykien vaan tasaisesti... Jos kierteet menee paskaks ni ois ne sitten menny jokatapauksessa
Siis varmasti joko tulppa lähtee irti tai sitten se katkeaa metrisellä varrella vääntäessä, no jotain joka tapauksessa tapahtuu, se on varma :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
JiiVee
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki

Re: Hjelp, tulpat ei aukea!

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

Mitä jos koneen ollessa kuuma, ruiskuttaisi jäähdytyssprayta tulppaan?

En ole kyllä kokeillut.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Hjelp, tulpat ei aukea!

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

JiiVee kirjoitti:Mitä jos koneen ollessa kuuma, ruiskuttaisi jäähdytyssprayta tulppaan?

En ole kyllä kokeillut.
Traktorimiehet suosittelevat tuota 850/V70 TDi versioiden hehkutulppien vaihtoon. Eli kone lämpöseksi, kylmäspreitä hehkun persiiseen jä vääntöä. Hehkutulpat on huomattavan paljon herkempiä katkeemaan kanteen kun syttytulpat, eli kai tuosta vois jotain hyötyä olla?
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
keskikonsoli
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04

Re: Hjelp, tulpat ei aukea!

Viesti Kirjoittaja keskikonsoli »

V.J.S kirjoitti: Traktorimiehet suosittelevat tuota 850/V70 TDi versioiden hehkutulppien vaihtoon. Eli kone lämpöseksi, kylmäspreitä hehkun persiiseen jä vääntöä. Hehkutulpat on huomattavan paljon herkempiä katkeemaan kanteen kun syttytulpat, eli kai tuosta vois jotain hyötyä olla?
Kiitoksia ensinnäkin kaikille vastaajille, paljon hyviä neuvoja on tullut ja tuohon lainaukseen sen verran että SAAB-VALMET:han tuo auto on eli traktorimiesten ohjeet ovat myös hyvin varteenotettavia kun tästä Saabista on kyse! :wink:
Ilmoitan sitten että miten kävi noissa tulppien avaamisessa kun olen sen saanut tehtyä!
900 I 16 Kat kirjoitti:PS..Käännätkös oikeeseen suuntaan ???
Juu, olen kehittänyt idioottivarman menetelmän tuohon asiaan. :) Ensin varmistetaan kompanssin (ei simpanssin) tai navigaattorin (tai molempien) avulla että auton keula on länteen päin. Sitten aukaistaan konepelti ja kävellään auton pohjoispuolelle (tämäkin tarkistetaan kompanssilla) ja sitten lyödään hylsy tulppaan kiinni ja tarkistetaan että missä suunnassa on itä ja väännetään sinne suuntaan niin menee varmasti oikeaan suuntaan! :wink:
kimmoisa
"Hirsch"
Viestit: 963
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

Re: Hjelp, tulpat ei aukea!

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Ja uuden tulpat kiristetään sitten aina momenttiaivaimen kanssa, ja jotain liukastetta sinne väliin etteivät jumitu.
SAAB
saasko
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: Pe Elo 07, 2009 11:42

Re: Hjelp, tulpat ei aukea!

Viesti Kirjoittaja saasko »

Mimmi kirjoitti:
kimmoisa kirjoitti:Ja uuden tulpat kiristetään sitten aina momenttiaivaimen kanssa, ja jotain liukastetta sinne väliin etteivät jumitu.
Mitäköhän liukastetta suosittelisit?
Ite oon ainaki joskus moottoriöljyä laittanu.
Vegu
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Su Syys 21, 2008 11:31
Paikkakunta: Nastola

Re: Hjelp, tulpat ei aukea!

Viesti Kirjoittaja Vegu »

Tarpeeks pienellä momentilla kiinni ni kyllä ne sieltä jatkossa aukeaa ilman mitää aineita. Ikinä ei ole itse laittamat tulpat jymähtänyt kiinni ennen seuraavaa vaihtoa kun varovasti kiristää kiinni.
9-3 SC 1.9Tid -08
9-3 SE 2.2 Tid -99 (ex)
9-5 SE 2.0T -99 (ex)
9-3 SE 2.0 -99 (ex)
900 S -90 (ex)
9000 CS 2,3T -93 (ex)
ruiskusaappi
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: La Kesä 27, 2009 12:04
Paikkakunta: enonkoski

Re: Hjelp, tulpat ei aukea!

Viesti Kirjoittaja ruiskusaappi »

tänään vaihdoin omaan og satkuun tulpat. vanhat oli melko löysällä ei tarvinnu paljoa voimaa käyttää niin irtosi. uudet tulpat kun laitoin niin todella kevyt kiristys räikällä siitä kohdasta kun ei enää käsin jaksanu jatkovarresta kiertää. luulis irtoovan taas helposti. ps. ei ole ikinä lentäny tulppa konepeltiin vaikka melko löysällä on tulpat ollu.
Vastaa Viestiin