2.1 moottorin kannentiiviste

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
limonaati2
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ke Loka 17, 2007 19:24

2.1 moottorin kannentiiviste

Viesti Kirjoittaja limonaati2 »

Tässä konetta purkaessa huomasin miksi se oli keittänyt. Lämppärille menevässä putkessa olevan venttiilin kuula oli kulunut pieneksi ja jumittunut kannen vesikanavaan ja estänyt veden kierron kanteen. Joten jos lämppäri ei työnnä lämmintä sisälle niin se kuula on lähtenyt liikenteeseen ja vesi kiertää kennon ohi. Tämä venttiili on ainakin -92 ja -93 2.1 koneissa.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8221
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: 2.1 moottorin kannentiiviste

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Tarkoitat ilmeisesti sitä lämppärin ohikiertoa, heatet by-passia? Ex-käyttiksessä se oli paskoittunut ja pikkasen vuoti, ja korvasin sen vanhemman 16-venttiilisen lämppärin letkuilla joissa ei ole sitä venttiiliä. Sen jälkeen rupesi lämpötilat pysymään tasaisena ja kabiini lämpesi ihan eri tavalla kuin aiemmin. Osasyynä silloin taisi olla myös Forte-jäähdytysjärjestelmäpesulla.

Itsellä ei ole kokemuksia minkälainen sen toiminta on, kun se venttiili on kunnossa mutta jotenkin uskoisin, että se toimii niin kuin sitä ei olisi siellä letkuissa lainkaan.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
saba2,1
"Aero"
Viestit: 459
Liittynyt: Ma Elo 23, 2004 22:56
Paikkakunta: Helsinki/Lappeenranta

Re: 2.1 moottorin kannentiiviste

Viesti Kirjoittaja saba2,1 »

dimebak kirjoitti: ...Itsellä ei ole kokemuksia minkälainen sen toiminta on, kun se venttiili on kunnossa mutta jotenkin uskoisin, että se toimii niin kuin sitä ei olisi siellä letkuissa lainkaan.
Eikös sen tehtävä ole pitää kabiinin lämmöt tasaisemmin säädetyssä lämpötilassa moottorin kierroksista riippumatta? Eli esim. moottoritiellä paahdettaessa vs. kaupunkiliikenne.

Mulla ei 2,1:ssä oikein kabiini lämmenny ja vika löytyi juurikin tuosta venttiilistä. Asiasta ollut foorumilla ennenkin juttua.
-900i2,1-92, käyttis: Vo**o v40 D3 Summum aut.
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8221
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: 2.1 moottorin kannentiiviste

Viesti Kirjoittaja dimebak »

saba2,1 kirjoitti:Eikös sen tehtävä ole pitää kabiinin lämmöt tasaisemmin säädetyssä lämpötilassa moottorin kierroksista riippumatta? Eli esim. moottoritiellä paahdettaessa vs. kaupunkiliikenne.
Hyvin on osa nimetty, kun nimi ei kerro yhtään sen toiminnasta (heater by-pass).

Jos toiminta on noin niin luulisi silloin välttyvän ylimääräiseltä lämppärin säätämiseltä, siis silloin ku se toimii.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
orava
"Turbo"
Viestit: 252
Liittynyt: To Touko 08, 2003 11:00
Paikkakunta: Joensuu

Re: 2.1 moottorin kannentiiviste

Viesti Kirjoittaja orava »

Se heater by-passin kuulajousihässäkkä laskee lämppärin ohi vettä vesipumpun aiheuttaman paineen, eli käytännössä kierrosluvun perusteella. Lopputuloksena on se, että auto lämpiää talvella huomattavasti hitaammin kuin ilman by-passia oleva auto. On varmasti kyllä säädön tarve pienempi, kun pakkasilla saa aina pitää hanan täpöllä. Mulla on kaksi 900 T16 -92:sta, toisesta oli kyseinen vena heivattu pois jo aiemmin ja toisessa oli toimiva venttiili. Nyt korvasin suorilla putkenpätkillä venttiilin toisestakin, ja johan rupes kaara lämpenemään ihan eri malliin, kun kaikki vesi kiertää kennon kautta. Aikanaan jo ihmettelin, miksi TM:n talviautotestissä vuonna 93 Saab 900 oli vain keskiverto lämpenijä. Muut olivat mukamas ottaneet Saabin etumatkan kiinni. Syy oli tuossa venttiilissä, eli Saab oli antanut muille tasoitusta...
t. Joni
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
saba2,1
"Aero"
Viestit: 459
Liittynyt: Ma Elo 23, 2004 22:56
Paikkakunta: Helsinki/Lappeenranta

Re: 2.1 moottorin kannentiiviste

Viesti Kirjoittaja saba2,1 »

orava kirjoitti: On varmasti kyllä säädön tarve pienempi, kun pakkasilla saa aina pitää hanan täpöllä.... Aikanaan jo ihmettelin, miksi TM:n talviautotestissä vuonna 93 Saab 900 oli vain keskiverto lämpenijä. Muut olivat mukamas ottaneet Saabin etumatkan kiinni. Syy oli tuossa venttiilissä, eli Saab oli antanut muille tasoitusta...
joo, allekirjoitan kans, et tossa vm 92 satkussa saa pitää hanat kyllä pohjoisessa, et saa lämmintä kabiiniin. Täytyykin harkita, jos itte kans vaihtais putket sinne, ni alkais kiertään paremmin. 8O
-900i2,1-92, käyttis: Vo**o v40 D3 Summum aut.
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
Vastaa Viestiin