Hypoidi pohdintaa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Hypoidi pohdintaa

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

nyt mineraali 10w30 näytti ominaisuutensa tänä aamuna kun vaihteisto oli jäykkä ja mielettömän tahmea. kyllä nyt täytyy ruveta etsimään itsellekin hyboidia tai vastaavaa.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Lättähattu
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Su Marras 29, 2009 10:17

Re: Hypoidi pohdintaa

Viesti Kirjoittaja Lättähattu »

Termos! -21 raatia pakkasta ja saappalla kauppaan 8) Meinaa vaan tuo laatikko hylkiä vaihteita :( Onko kukaan koittanut ATFää laittaa saabin manuaaliin? Ainakin muissa merkeissä olen käyttänyt hyvällä menestyksellä ATF.ää laatikossa, vaikka tehdas suosittelee jotain aivan muuta.

Niin ja onko saabin voimansiirto nyt hypoidi vai ei? Jos laittaa normivaihteistoöljyt, niin laitetaanko GL-5 koska hypoidi, vai ilman hypoidia joten GL-4, ja EP lisäaineistus ilmeisesti oli hypoidi tai ei.

Niin ja onkohan saabissa vakiona (kitka?)lukkoa? jos lukko ni sit tarvii taas uusia lisäaineita öljyyn.

PS. en ymmärrä miks kaikki hehkuttaa vaan tietyn valmistajan öljyä (nesteen), koska käytännössä kaikki samaa tavaraa.. merkki vaan vaihtuu.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Hypoidi pohdintaa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei ole mitään hypoidirattaita laatikossa eikä lukkoa. ATF, miksipä ei.. ohutta lirua se 75W yksiasteöljykin on, pakkasilla toimii.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: Hypoidi pohdintaa

Viesti Kirjoittaja toms »

En hehkutakkaan pelkkää Nesteen öljyä vaan se on ainoo keneltä sitä saa enään !
Shell, Mobil, TB ym. on lopettanut valmistamisen aikoja sitte ja Nesteelläkin oli välillä - Ei oota - mutta alkoivat jossain vaiheessa jostain syystä valmistaa sitä uudellen.
Karu tosiasia mutta tänä aamunaki -20 hakkas mittariin ja vaihteissa ja päälle saannnissa ei mitää ongelmaa ja ei myöskään kesällä ole ollut ongelmia.

Laatikoissa on vähän vuosimalleista riippuen niin sintrattuja synkroja ja Hammas / kampa synkroja.

Hypodi ym. EP-öljystä ei pitäsi olla haittaa koska kovat paineenkestolisäaineitukset tekee juuri sen miksi öljy voi olla ohutta eikä tartte paksua kalvoa että voitelu pelaisi.

Sykrot voi syöpyä ym. bull shittiä mutta itellä mitä nyt huomaa sykrojen kuluneen niin ei johdu varmaankaa GL-5 luokan öljyistä vaan kilometreistä....
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Lättähattu
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Su Marras 29, 2009 10:17

Re: Hypoidi pohdintaa

Viesti Kirjoittaja Lättähattu »

toms kirjoitti: Hypodi ym. EP-öljystä ei pitäsi olla haittaa koska kovat paineenkestolisäaineitukset tekee juuri sen miksi öljy voi olla ohutta eikä tartte paksua kalvoa että voitelu pelaisi.
Pilkun viilausta mutta...

Hypoidi = vetopyörästön tyyppi
EP = Paineenkestolisäaine (aina GL-4 öljyissä (vaihteisto-öljyt))
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Hypoidi pohdintaa

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jehoiachim kirjoitti:Tervehdys
"Uutena" saabistina kyselisin että voiko tuollaista hypoidin 80w-90 öljyä käyttää Og900 vaihdelaatikossa?

Kiitos vastauksista etukäteen
Voi käyttää, en suosittele. Pakkasella ainakin koekaniinin vaihdelaatikko meni niin jäykäksi, että meinasi vauhti hyytyä 1-> 2 vaihdossa kun ei vaihdekeppi liikkunut kunnolla. Lootan lämmetessä toiminta parani ja oli muuten tosi hiljainenkin.

Ite olen suosinut 99turbossani teboilin 75W90 vaihteistoöljyä. Joo, se on synteettinen, vaan onpa loodaani vaihdettu tiivisteetkin... Nesteen MP sae 75W oli yksinkertaisesti kesähelteille liian liurua. Vaihteet jumi kovemmassa ajossa päälle.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Re: Hypoidi pohdintaa

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

Nyt pääsi täällä Kokkolassakin kokeilemaan vaihteiston toimintaa -20 pakkasella ja hyvin pelaa tuolla laatikkoöljyllä 75w 90 kylmässäkin.
Asiaan liittyvä toinen juttu, jouduin siirtämään museo 99 toiseen talliin viime viikonloppuna ja huomasin öljyvuotoa vetopyörästöstä (automaatti) eli todennäköisesti jomman kumman puolen vetoakselin stefa vuotaa. Ilmeisesti koko viime talven ja kesän seisonta on kovettanut tiivisteen. Joutuu ilmeisesti korjaushommiin keväällä.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Hypoidi pohdintaa

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

mitä mieltä muut ovat tälläisestä teboilin mineraali vaihteisto öljystä? oisiko toimiva.


Teboil EP SAE 80W API GL-4, MB 235.1,
MIL-L-2105, MAN 341N

Teboil EP -öljyt ovat tarkoitettu sekä kevyen että raskaan kaluston vaihteistojen vaihteistoöljyksi, kun vaaditaan API GL-4 -luokan öljyä. Öljyt sisältävät tehokkaan lisäaineistuksen hammaspyörien kulumista sekä öljyn hapettumista ja vaahtoamista vastaan. Tarkkaan määritetty EP-lisäaineistus ei haittaa vaihteiston synkronoinnin toimintaa.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: Hypoidi pohdintaa

Viesti Kirjoittaja toms »

Kysyppä TB:ltä mitä meinaavat. Pitäis tietää vähän arvoja 75 ja 80 ;n väliltä ja vertailukohtana olla vaikka moniaste 75W-90.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Lättähattu
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Su Marras 29, 2009 10:17

Re: Hypoidi pohdintaa

Viesti Kirjoittaja Lättähattu »

Ei juuri mitään käytännön eroa viskositeetin 75W ja 80W öljyillä, jos et usko niin testaa, molemmat yhtä(huonosti) juoksevia. Tuon hienoisen viskositeettieron vuoksi ei kannata suosia vain yhden merkkistä ryöstöhintaista öljyä. Suurempi ero mineraali vs synteettinen, synteettinen eteenikaasusta valmistettu, mineraaliöljy suoraan maaperästä. Itse en harkitsisikaan varsinkaan näillä pakkasilla laittavani autooni mineraaliöljyjä edes vaihdelaatikkoon.
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: Hypoidi pohdintaa

Viesti Kirjoittaja toms »

Jep, jep. Laita synteettistä vaan laatikkoon....
Ei mitään ongelmia nyt kun pakkasta 22 raitaa ja ökenä 75W ( mineraali )

On kuule tullut kokeiltua monet öljyt ja tää 75W on parasta ,ainaski talvella :wink: .
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Hypoidi pohdintaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Jos sitä SAE75W öljyä pitää kehua niin -38°C pakkasessa se toimi vielä moitteetta :mrgreen: Tämä siis 99:ssä jossa on vaihdelaatikko huollettu (laakerit, apuakseli ja tiivisteet).
Lättähattu kirjoitti:Ei juuri mitään käytännön eroa viskositeetin 75W ja 80W öljyillä, jos et usko niin testaa, molemmat yhtä(huonosti) juoksevia.
Huonosti? Et ole tainnut koskaan käsitellä Nesteen HypoidiMP:tä, siitähän tässä on foorumilla iät ja ajat "puhuttu". Se nimittäin ei käytettynäkään ole mitään jähmeää, sanoisin et rypsiöljy on visuaalisesti samannäköistä ku ravistaa kirkkaassa astiassa. Suoraan ajosta, kun alkaa vaihtamaan niin on pakko laskea avoastiaan, kun ao. linkin mukaiseen astiaan laskiessa suurin osa valuu lattialle. Astia ei yksinkertaisesti vedä niin nopeaa kuin öljyt valuu laatikosta ulos. Nimim. toinen kerta öljyt lattialla opetti...

http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... ryhmaid=62
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: Hypoidi pohdintaa

Viesti Kirjoittaja toms »

Shellin kans oltu yhteydessä ja heiltä löytyy korvaava tuote 75W yksiasteen tilalle, Spirax 80W mutta....... pienin astiakoko 209 litraa 8O
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: Hypoidi pohdintaa

Viesti Kirjoittaja toms »

TUOTETIETO
Shell Spira G X
Ajoneuvojen vaihteistoöljy
Shell Spirax GX 80W ja 80W-90 ovat mineraaliöljypohjaisia nykyaikaisin lisäainein
valmistettuja vaihteistoöljyjä liikkuvaan kalustoon.
Käyttö
Ajoneuvojen vaihteistot
suorituskykyinen vaihteistoöljy käsivalintaisiin
vaihteistoihin, niin synkronoituihin
kuin synkronoimattomiin kun vaatimuksena
on API GL-4.
Ominaisuudet
Pitkäikäinen
lisäainereservi varmistaa vaihteiston
pitkäaikaisen suojan ja erinomainen
hapettumiskestävyys antaa mahdollisuuden
pitkille vaihtoväleille.
Tehokas suoja
parannettu kulumissuoja ehkäisee ennenaikaisia
vaurioita ja hyvä hapettumiskestävyys
estää haitallisten kerrostumien
muodostumista.
Alhaisemmat tehohäviöt
parantunut hyötysuhde optimi kitkaominaisuuksista
johtuen
Erittäin alhainen klooripitoisuus
vähäisempi ympäristökuormitus
Suorituskyky
Shell Spirax GX täyttää seuraavat
vaatimukset:
API GL-4
Mercedes Benz 235.5 (80W)
MAN 341 ML (80W)
ZF TE-ML 02B, 16A (80W-90),
17A
Käyttöturvallisuus
Ei erityistä vaaraa normaalikäyttöolosuhteissa.
Käytettyä öljyä on käsiteltävä huolellisesti,
vältä toistuvaa ihokosketusta.
Käytä suojakäsineitä.
Suojele ympäristöä
Toimita jäteöljy asianmukaiseen keräilypisteeseen.
Tuotekoodit:
722259 Spirax GX 80W
722261 Spirax GX 80W-90
Pakkaukset : 20 litraa ja 209 litraa
Shell Spirax GX
Tyypilliset analyysiarvot
80W 80W-90 menetelmä
Tiheys 15°C, kg/l 0,885 0,895 ISO 12185
Viskositeetti 40°C, mm2/s 78 160 ISO 3104
Viskositeetti 100°C, mm2/s 9,5 16,1 ISO 3104
Kaadettavuus, °C -33 -30 ISO 3016
oy Shell ab:n ISO9001 ja ISO14001 -laatu/ympäristöjärjestelmät
on sertifioinut LRQA Ltd.
18.10.2005
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Re: Hypoidi pohdintaa

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Shell Spirax 80w
Viskositeetti 40°C, mm2/s 78 ISO 3104
Viskositeetti 100°C, mm2/s 9,5 ISO 3104
Joo, mieluummin mä tota laittaisin kuin nesteen vesilitkua:
Hypoidi MP 75w
ViskositeetticSt/ 40 oC 26
ViskositeetticSt/ 100 oC 5,5
Tässä taas Nesteen Gear S 75w-90, perus lootaöljy:
ViskositeetticSt/ 40 oC 84
ViskositeetticSt/ 100 oC 14,5
Toi Hypoidi MP maksoi mulle yhden kuupan lootan ennen kuin tajusin mitä tapahtuu...
Kai tota vois jossain -20c pakkasilla käyttää kaupungissa,
en kyllä maantielle lähtis tai mihinkään missä vaihteisto saattaa saada vähän lämpöä...
Tässä vielä Nesteen kommentti:
SAE 75W suositellaan henkilöautojen tai kevyen kaluston vaihteistoihin ja vetopyörästöihin erittäin kylmissä olosuhteissa tai milloin valmistaja suosittelee API GL-5 -luokan SAE 75W -öljyn käyttöä.
En tiedä miten siellä pohjoisessa ajatellaan, mutta ainakaan täällä etelässä ei mielestäni ole mitenkään erityisen kylmät olosuhteet?

Ai niin, hypoidi MP:n jähmepiste on -57c, Gear S:llä -63c.

Enempää en tähän aiheeseen kommentoi, pitäkää hypoidinne :roll:
Mä laitan jotain muuta.

Loppukevennykseksi mainittakoon, etten ole ikinä vaihtanut allekirjoituksen 99:iin lootaöljyjä,
eikä näin tunnusta isänikään tehneensä (osti auton uutena).
Laatikko on alkuperäinen 350tkm ajettu ja taatusti on saanut sikaa kolmen eri turbokoneversion saattelemana
(toki näin vain viimeiset 50tkm).
Öljyä on vain tarvittaessa lisätty, aina sitä mitä on ollut lähimpänä lojumassa,
cocktailista löytyy 10w-30 mineraalista 5w-50 täyssynteettiseen kakkaan ja kaikkea välistä, ihan sama kuhan siellä jotain on.

Hyvin toimii, ykkönen ei aina mene heittämällä, ja pakki rusahtaa jos vauhdilla laittaa,
loota on kuitenkin täysin sivuäänetön kaikissa nopeuksissa

8)
Vastaa Viestiin