Satkun kytkin
Satkun kytkin
Mistäs lähdetään etsimään kun 900:n kytkinpoljin irrottaa melkein lattiassa?
Itse veikkaisin ilmaa pääsylinterin ja työsylinterin välillä.
Kytkin ei ravista ja vaihteet menee päälle hyvin mutta irrottaa mun mielestä liian alhaalla.
Itse veikkaisin ilmaa pääsylinterin ja työsylinterin välillä.
Kytkin ei ravista ja vaihteet menee päälle hyvin mutta irrottaa mun mielestä liian alhaalla.
Yksi yleinen vika on poljinsylinterin palautusjousen katkeaminen. Se tulee poljinsylinterin korjaussarjassa. Jos tämä ei auta, silloin voi olla työsylinterin kumien vaihtoaika, tämä ei ole sitten enää niin helppo juttu tehdä...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Hirsch"
- Viestit: 722
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
- Paikkakunta: Muurola
Re: Satkun kytkin
Entäs kun vapaaliikettä ei ole polkimessa juuri laisinkaan. Joskus on selvä vapaa ennenkuin työliike alkaa mutta useimmiten se alkaa heti kun poljinta painaa. Ongelmana on tartuntakohdan "vaeltaminen" eli aiheuttaa kengurulähtöjä. Ei muuta mutkun nolottaa jos on L*d* rinnalla liikennevaloissa.weckeri kirjoitti:Mistäs lähdetään etsimään kun 900:n kytkinpoljin irrottaa melkein lattiassa?
*Saabismi on sairautta....sanovat ne jotka eivät koskaan kykene omistamaan sitä *
-1797-
-1797-
Mulla oli epämääräinen kytkin, jolla ei osannut kukaan ajaa nätisti, en edes ite. Aina kun vaihtoi vaihdetta sai nykäisevän tai luistattavan lähdön. Syy: väsynyt paineasetelma. Korjautui vaihtamalla kytkinpaketti.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Paketilla ajettu reilu satatuhatta, (Borg & Beck) toisaalta yksi japsin asetelma meni alta kymppitonnin. Tässä nähään taas merkkihuollossa hyvin huollatettu auto, (edellisen omistajan toimesta) toisaalta yksilöitähän nää on kaikki.Mertmi kirjoitti: Korjautui vaihtamalla kytkinpaketti.
*Saabismi on sairautta....sanovat ne jotka eivät koskaan kykene omistamaan sitä *
-1797-
-1797-
Borg begit tahtoo täristää, sassit ym kokelin vaan Qwintttonin kytkinlevy ei täristä. Borgbeggi asetelma ja qwinttonin levy niin tuli hyvä. No , siitä lyhytliikkeisyydestä: Jos polkimenpäänsylinterissä on se pitkä männänpalautinjousi poikki niin ei palauta mäntää tarpeeksi pitkälle takas=tulee lyhyt liike. Ja tietenki se jos koko asetelma ja levy kulunut, ilmaa ym. Eikä maksa jousi motonetillä ku pari euroo, suapilla tziljoona kertaa enemmän.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Itsellä menee kytkin kohta vaihtoon. Syy; ajettu 73000 km, 3 kertaa ottanut savut. Seuraus; täristää ja ravistaa liikkeelle lähdettäessä, painelaakeri naputtaa, kovilla kierroksilla tulee kuminauhamainen lähtö. Hoito; turbon kytkinpaketti ja uusi painelaakeri, Sachs-valmiste 131€
Hyviä vinkkejä:
- raskas kytkin: kytkinputken kumiosa rikki sisältä, on myös huono ilmata
- väljää polkimesa: kytkinpoljin kulunut (tapin reikä soikea), pääsylinterin jousi poikki
- vuotaa nestettä: työsylinteri vuotaa, tiputtaa jarrunestettä auton etuosasta.
Hyviä vinkkejä:
- raskas kytkin: kytkinputken kumiosa rikki sisältä, on myös huono ilmata
- väljää polkimesa: kytkinpoljin kulunut (tapin reikä soikea), pääsylinterin jousi poikki
- vuotaa nestettä: työsylinteri vuotaa, tiputtaa jarrunestettä auton etuosasta.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Minulla lienee lähiaikoina edessä kytkinremontti 99 -82:een. Levy alkaa olla vaihtorajassa ja liikkeellelähtö vähän arvaamatonta. Lisäksi auton seistyä päivän-pari, ensimmäisissä liikkeellelähdöissä ravistaa vahvasti, mutta ravistus ei kiusaa muulloin.
Mitä eroa on turbon ja vaparin kytkimessä? Motonet-numeroinhan autoon kuuluisi
99 76--84 (painelaakeri-70mm). . . . . . . 84-1145 75.35 mutta sopisiko
900-Turbo 78--85 (painelaakeri-Ø70mm) 84-1147 83.08 sinne yhtä hyvin? Jos sopii, mitä etua sillä saadaan?
Entä kytkinletkun uusiminen: Varmaa tietoa kytkinletkun tilasta minulla ei ole, muuta kuin aavistus, että jäykäntuntuinen kytkinpoljin voisi johtua letkun ahtaumasta. Autossa nyt olevaan putkeen voisi niipata pään, johon liittäisi työsylinteriin sopivan jarruletkun. Onko kukaan tehnyt? Kyllähän homma hoituisi jäykällä putkella koko matkalta pääsylinteriltä kytkimelle, mutta tuntuisi asiallisemmalta ja huoltoystävällisemmältä ratkaisulta tehdä viimeinen osuus joustavalla letkulla. Tekevätkö hydrauliikkaliikkeet jarruputki-letku-liitoksia?
Ajan autolla päivittäin työmatka-ajoa Helsingin keskustan ruuhkaliikenteessä, joten kytkin saisi mieluusti olla hyvässä kunnossa.
Mitä eroa on turbon ja vaparin kytkimessä? Motonet-numeroinhan autoon kuuluisi
99 76--84 (painelaakeri-70mm). . . . . . . 84-1145 75.35 mutta sopisiko
900-Turbo 78--85 (painelaakeri-Ø70mm) 84-1147 83.08 sinne yhtä hyvin? Jos sopii, mitä etua sillä saadaan?
Entä kytkinletkun uusiminen: Varmaa tietoa kytkinletkun tilasta minulla ei ole, muuta kuin aavistus, että jäykäntuntuinen kytkinpoljin voisi johtua letkun ahtaumasta. Autossa nyt olevaan putkeen voisi niipata pään, johon liittäisi työsylinteriin sopivan jarruletkun. Onko kukaan tehnyt? Kyllähän homma hoituisi jäykällä putkella koko matkalta pääsylinteriltä kytkimelle, mutta tuntuisi asiallisemmalta ja huoltoystävällisemmältä ratkaisulta tehdä viimeinen osuus joustavalla letkulla. Tekevätkö hydrauliikkaliikkeet jarruputki-letku-liitoksia?
Ajan autolla päivittäin työmatka-ajoa Helsingin keskustan ruuhkaliikenteessä, joten kytkin saisi mieluusti olla hyvässä kunnossa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Ainaskin tuo 900 85-89 turbon kytkin eroaa vaparin kytkimestä ainoastaan 10e kalliimmalla hinnallaan ja vähän yli 20% isommalla kytkinlevyn pinta-alalla (paineasetelma on sama). Meikäläisellä on 900i:ssä turbon kytkin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Satkun kytkin
Tietääkö kukaan tuleeko tuollaisessa motonetin kytkin sarjassa mukana painelaakeria?
900/16V 89--93 (ei Turbo). . . . . . . . . . . . . . . . . 84-1275 95.50
900/16V 89--93 (ei Turbo). . . . . . . . . . . . . . . . . 84-1275 95.50
9-5 Wagon -07 900 T16 -91
Re: Satkun kytkin
Yleensä kytkinpaketti sisältää kytkinlevyn, paineasetelman ja painelaakerin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Satkun kytkin
Niin tuolla motonetin sivuillakin luki, mutta mainittiin myös että jossain sarjoissa ei ole painelaakeria ja tuossa ei mainita mahdollisen painelaakerin kokoa niin pisti epäilyttämään.
Sisältää yleensä paineasetelman, levyn ja laakerin. Joissakin sarjoissa painelaakeri on erikseen.
900 78--85 (painelaakeri-Ø70mm/ei Turbo). . . . . . . . . . 84-1145 75.35 ???
900 85--88 (painelaakeri-Ø63mm/ei Turbo). . . . . . . . . . 84-1146 89.00 ???
900/16V 89--93 (ei Turbo). . . . . . . . . . . . . . . . . 84-1275 95.50 ???
900-Turbo 78--85 (painelaakeri-Ø70mm). . . . . . . . . . . 84-1147 83.08 ???
900-Turbo 85--89 (painelaakeri-Ø63mm). . . . . . . . . . . 84-1275 95.50 ???
900-Turbo 90--93 (Ø228mm). . . . . . . . . . . . . . . . . 84-1201 116.72 ???
Vihje: Mikäli autoon on vaihdettu joskus uudemman mallinen
kytkintyösylinteri, kuuluu painelaakerin olla myös samaa
uudempaa mallia, ulko-Ø 63mm!
9-5 Wagon -07 900 T16 -91