-89 turbosta kat pois laillisesti?
-89 turbosta kat pois laillisesti?
Lärve!
Ajattelin ensi kaudeksi hommata uuden putkiston autooni, ja samalla tuli mieleen tuo katin poistaminen. Mihinkään laittomuuksiin/kikkailuihin en ajatellut ryhtyä, elikkä nyt pitäisi selvittää tuon operaation status viranomaisten silmissä.
Eikös -89 satkut olleet Suomessa vielä katittomia? Tyyppirekisterissä ei siis ilmeisesti ole mainintaa katista, joten periaatteessahan tuon pitäisi hoitua ihan normaalilla muutoskatsastuksella. Autoni rekisteriotteessa on kyllä merkintä "vähäpäästöinen".
Onko kukaan teistä poistanut og satkusta (laillisesti) kattia?
Ajattelin ensi kaudeksi hommata uuden putkiston autooni, ja samalla tuli mieleen tuo katin poistaminen. Mihinkään laittomuuksiin/kikkailuihin en ajatellut ryhtyä, elikkä nyt pitäisi selvittää tuon operaation status viranomaisten silmissä.
Eikös -89 satkut olleet Suomessa vielä katittomia? Tyyppirekisterissä ei siis ilmeisesti ole mainintaa katista, joten periaatteessahan tuon pitäisi hoitua ihan normaalilla muutoskatsastuksella. Autoni rekisteriotteessa on kyllä merkintä "vähäpäästöinen".
Onko kukaan teistä poistanut og satkusta (laillisesti) kattia?
GM 900 se 2.0t -97 RE85
Re: -89 turbosta kat pois laillisesti?
Taitaa olla mahdotonta. Muuta en tiedä, että vähäpäästöistä ajoneuvoa ei voi muuttaa "katittomaksi".Karjay kirjoitti:Autoni rekisteriotteessa on kyllä merkintä "vähäpäästöinen".
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
http://www.spinnerilehti.fi/surffaamaan ... 8846.shtml
Tuosta saa sen käsityksen että katin voisi poistaa jos tyyppikatsastustodistuksessa ei ole määritelty katalysaattoria.
Autohan on Ruotsista tuotu, mutta ilmeisesti -89 Suomeen tuoduissa 8-venttiilisissä turboissa ei vielä kattia ollut, tai ainakin myös katittomia tuotiin rinnan.
Onko kellään hajua mistä näistä vuosimallikohtaisista tyyppikatsastusasioista voisi kysellä? Ake/maahantuoja? Onko Saabien maahantuoja edes sama kuin 15 vuotta sitten?
Tuosta saa sen käsityksen että katin voisi poistaa jos tyyppikatsastustodistuksessa ei ole määritelty katalysaattoria.
Autohan on Ruotsista tuotu, mutta ilmeisesti -89 Suomeen tuoduissa 8-venttiilisissä turboissa ei vielä kattia ollut, tai ainakin myös katittomia tuotiin rinnan.
Onko kellään hajua mistä näistä vuosimallikohtaisista tyyppikatsastusasioista voisi kysellä? Ake/maahantuoja? Onko Saabien maahantuoja edes sama kuin 15 vuotta sitten?
GM 900 se 2.0t -97 RE85
Itse sain tuon linkkisi tekstin perusteella sellaisen kuvan, että jos katti on merkitty mutta ei merkintää vähäpäästöisyydestä, niin katin voi poistaa. Mutta ei toisin päin.
http://www.katsastajat.com:
http://www.katsastajat.com:
Tuollaista tuollakin, eli voi olla mahdotonta.autoni on vuosimallia -90 ja siinä on katalysaattori ja rekisteriotteessa lukee vähäpäästöinen. automallia on kuitenkin tehty vuonna -90 ilman katalysaattoria. voinko muutoskatsastaaa auton ei-vähäpäästöiseksi? ..eli turhat koneen muutoksia rajoittavat merkinnät pois rekisteri otteesta...
- Vähäpäästöisestä autosta ei saa poistaa katalysaattoria. Päästötaso ei saa huonontua.
BMW 320dA Coupe LCI
Tuosta katsastajat.com-sivustosta selviää tosiaan, että juuri mainitsemallasi tavallahan se menee. "Vähäpäästöisyys" rekisteriotteessa on "katalysaattori"-merkintää kovempi ehto joka tarkoittaa yksikäsitteisesti sitä, että päästötasoa ei saa kasvattaa, eli kattia ei saa poistaa.AC kirjoitti:Itse sain tuon linkkisi tekstin perusteella sellaisen kuvan, että jos katti on merkitty mutta ei merkintää vähäpäästöisyydestä, niin katin voi poistaa. Mutta ei toisin päin.
Kiitoksia AC, nyt ei tarvitse soitella (turhia) puheluita Akeen tai maahantuojalle. Täytyy sitten vaikka joskus harkita race-kattia, mutta toistaiseksi tuon kanssa jatkellaan.
GM 900 se 2.0t -97 RE85
Se kanssa, että tuo vähäpäästöisyys seuraa moottorin mukana. Esim., jos ajateltais laittaa 9-3:sta kansi jne. laitteet sekä 900:sta 16V-jakopää 99:iin, eli viritetään 99:n oma H-moottori matalapaineturboksi, niin 99:n on oltava vähäpäästöinen virityksen jälkeen, eli siitä pitää löytyä katalysaattori.
Olen myös kuullut jo lähes "tornarin" maineen saaneen huhun, että Saksasta tuodusta autosta saa poistaa ns. G-katin. Tiedättekö pitääkö huhu paikkaansa, sillä eikös tuo G-kat ole jälkiasennettu???
Olen myös kuullut jo lähes "tornarin" maineen saaneen huhun, että Saksasta tuodusta autosta saa poistaa ns. G-katin. Tiedättekö pitääkö huhu paikkaansa, sillä eikös tuo G-kat ole jälkiasennettu???
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Joo, no eihän tuon racekatin kanssa tule mitään ongelmia. -89 autoahan koskee -89:n pakokaasutestiarvot, joten se menee kyllä heittämällä läpi katsastuksesta, toimiipahan se katti tai ei Periaatteessa rautakangella avarrettu kattikin kelpaisi tuon puolesta... Hmm. kannattaisi kyllä kysyä vielä ennen radikaalia katin rikkomista, minkä normin mukaan juuri tämä keskustelun alainen ajoneuvo katsastetaan.Karjay kirjoitti:
Kiitoksia AC, nyt ei tarvitse soitella (turhia) puheluita Akeen tai maahantuojalle. Täytyy sitten vaikka joskus harkita race-kattia, mutta toistaiseksi tuon kanssa jatkellaan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01