Mielipiteitä öljystä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Viltzu
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: Ti Joulu 23, 2003 23:42
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Viltzu »

Ootteko muut saabistit kokeillu noita Valvolinen maxlifeja itsellä ei muuta kuin hyvää kokemusta tosta tökötistä toistaiseksi...

Jotainhan se lupailee fixaavansa tiivisteitä ja sellasta shittiä joopajoo...
No eihän siinä ei toi mun uusi saabi paljoo öljyy vieny mutta pikkasen kuitenkin niinkun saabit yleensä aina...

No kun sitten vaihoin maxit sinne tais olla 10-40:set ni viikon sisällä loppu öljynsyönti käytännössä kokonaan tähän voisi sanoa että "WTF" 8O
9-5 Aero -00 Wagon
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja okaalto »

lintta go go kirjoitti:
okaalto kirjoitti: Laaja viskositeetti saadaan ymmärtääkseni aikaiseksi lisäämällä öljyyn kaikenlaista "ylimääräistä" polymeeria tms, jolla saadaan viskositeetti eri lämpötiloissa kohdalleen, mutta joilla ei sinänsä ole voitelun kanssa muuta tekemistä.
:D :D ei muuta tekemistä kuin että se öljy säilyttää voitelu ominaisuutensa paljon paremmin ja siten myös suojaa moottoria paremmin, lisäksi öljyn tarkoitus on siirtää laakereista ja liukupinnoista lämpöä & likaa pois ja kun öljyn ominaisuudet ovat hyvät niin näin myös tapahtuu.
Pointtini olikin, että se "ylimääräinen polymeeri" ei voitele yksikseen pätkääkään, sen sijaan se öljy sellaisenaan kyllä ;-) Eli jos ei ole mitään tarvetta noille siperia&sahara-viskositeeteille, niin miksi pitäisi vanhaan koneeseen sellaisia öljyjä laittaa. Menee saivarteluksi, jokainen tyylillään ja budjetillaan. 8)
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Viesti Kirjoittaja saba90 »

Viltzu kirjoitti:Ootteko muut saabistit kokeillu noita Valvolinen maxlifeja itsellä ei muuta kuin hyvää kokemusta tosta tökötistä toistaiseksi...

Jotainhan se lupailee fixaavansa tiivisteitä ja sellasta shittiä joopajoo...
No eihän siinä ei toi mun uusi saabi paljoo öljyy vieny mutta pikkasen kuitenkin niinkun saabit yleensä aina...

No kun sitten vaihoin maxit sinne tais olla 10-40:set ni viikon sisällä loppu öljynsyönti käytännössä kokonaan tähän voisi sanoa että "WTF" 8O

Juu nuo maxlifet on kyllä hyvää tököttiä,isän tonnarissa on nuo koneen sisällä ja eikä ole vienyt kyllä tippaakaan öljyä vaikka onkin jo mittarissa kohta 380tkm,itelläkin nyt omassakin tontussa maxlifet koneen sisällä kun sai aineesta aika hyvän kuvan kun enemmän ajettu auto ei vie kyseistä öljyä lainkaan,no ei kyllä tuo minunkaan auto vienyt 12tkm yhtään öljyä mutta eipä sillä oo kyllä noin paljoa ajettukkaan kuin toisella :P
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3857
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Mielipiteitä öljystä

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Pitäisi vaihdattaa moottoriöljyt parin kolmen kk päästä. Öljymerkkejä, joita aion suosia, ovat Neste, Mobil ja Shell. Mikä näistä on sopivin? Käyttöohjekirjan mukaan 5w- ja 10w-öljyt sopivat tähän moottoriin.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
sunn
"Tuplakaasari"
Viestit: 53
Liittynyt: To Kesä 26, 2008 00:41

Re: Mielipiteitä öljystä

Viesti Kirjoittaja sunn »

Omassa 900i 16V tuli tänään 260 tkm täyteen. Öljynä olen käyttänyt Teboilin Diamond 5W-40. Ei tipu, eikä lirise. Ollut auto uudesta asti samassa taloudessa.

Kakkosautona oli nyt jo myyty kaasarisatku. Siinä käytin Teboilin Goldia, joka on kuitenkin kovemmilla pakkasilla jo hieman jähmeämpää tavaraa.

Kun emännälle tuli tämän talouden uusin auto 9-3 oli siinä ollut käytössä 0W öljyä ja vuoto sen mukaan. Kun öljy vaihtui Tebolin 5W Diamondiin ei korkkauspuuhinkaan tarvinnut alkaa.

Volvo Amazonissa olen käytellyt jemmaan ostettua Bilteman mineraaliöljyä. B20A moottorilla on korkaamatta tullut +440tkm, mutta öljyt on vaihtuneet 5000 km välein.

Tämä ei ole suositus käyttää ko. öljyjä, mutta on ajaneet asiansa. Näillä on menty. Suodatin on aina vaihtunut samalla, kun öljykin.

Onnea ja tsemppiä vuotojen tilkitsemiseen. Omat Tantaloksen tuskat oli 8v talossa olleen BMW E30:n kanssa.
Avatar
eegas
"Hölösuu"
Viestit: 1091
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi

Re:

Viesti Kirjoittaja eegas »

Viltzu kirjoitti:Ootteko muut saabistit kokeillu noita Valvolinen maxlifeja itsellä ei muuta kuin hyvää kokemusta tosta tökötistä toistaiseksi...

Jotainhan se lupailee fixaavansa tiivisteitä ja sellasta shittiä joopajoo...
No eihän siinä ei toi mun uusi saabi paljoo öljyy vieny mutta pikkasen kuitenkin niinkun saabit yleensä aina...

No kun sitten vaihoin maxit sinne tais olla 10-40:set ni viikon sisällä loppu öljynsyönti käytännössä kokonaan tähän voisi sanoa että "WTF" 8O
Yleensä olen ajellut Mobilin synteettisillä, mutta pari kertaa peräkkäin olen nyt vaihtanut nuo Maxlifet, kulutus ei ole loppunut, vie sen litran verran kymppitonnissa, ulospäin ei vuoda normaalia enempää, ei tiputtele, mutta pitää kosteana. Autona 900i -87, 360t ajettuna. Pitäisi varmaan vielä jatkaa testiä, kun ei mitään estettäkään tuolle ole, saman maksaa kuin Mobilikin, ellei vielä halvempaakin.
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
kallek
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: Su Touko 18, 2003 10:33
Paikkakunta: Turku

Re:

Viesti Kirjoittaja kallek »

Tri-Lo kirjoitti:
Frostwind kirjoitti:Kumpaa turbosatkussa nyt sitten kannattaisi käyttää, 5w-30 vai 5w-40?
Siihen kuuluu 5W-40.
Aikoinaan Saabin orkkis turboöljy oli muuten 5w-30.

Tosta kulutuksesta muuten...nykyään kun noita uusien moottorien kulutuksia seuraa niin vanhan satkun 1L/10000km on tosi vähän. Esim uusien bimmerien kulutus saa olla muistaakseni 09L/1000km ennen kuin aletaan asiaa edes takuun puitteissa tutkia ;) Eli sitä öljyä saa sitten mennä aika reilusti...

Ite olen T16 Finkussa huomannut että Mobilin 5w-30 vrt 5w-40 niin jälkimmäinen naputtaa nostajissa reilusti ja kylmänä öljynpaineen nousu tuntuu kestävän kauemmin.

Kalle
9-3 -99 T5 E85
99 -70 Museokilvissä
900 CD -84, 900 GL -88
Chevrolet Transport -99
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Mielipiteitä öljystä

Viesti Kirjoittaja dimebak »

1-1.5 litraa per 10000km on aina mennyt ja menee 99:ssä (B-moottori) ja siihen on sentään 2001 vaihdettu kaikki moottorin tiivisteet. Ja 2006 kannentiiviste. Jollain tapaa vuoto liittyy auton käyttämiseen, kun tallin lattialle ei tiputa niin, että silmään pistäisi. Nesteen Super 10W-40 mineraalimoottoriöljy toimii tässä moottorissa hyvin. H-moottorissa muistaakseni pitäisi ne semisyntettisetkin toimia.

Ex-käyttis ei syönyt käytännössä yhtään öljyä mutta lohko oli kostea, niin kuin 99:kin lohko on. Ihme peli se oli Saabiksi, öljynpinta ei laskenut öljynvaihtojen välillä ollenkaan. Siinä oli Mobil 1 5W-50 täyssynteettiset.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1992
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Mielipiteitä öljystä

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Itse olen autoissani pääasiassa käyttänyt Teboilin 5W-40 Diamondia, eikä ole ollut valittamista. Ei ole valitellut nostajat yms.

Nyt on kokeilun vuoksi koneessa Teboil Extreme 10W-60. Eikä ole ollut mitään pahaa sanottavaa kovilla pakkasillakaan. Kesähelteitä odotellessa.

Koneena toiminut b202 16v tjurbo karvanverran viilattuna..
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
Ääni
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 07:31

Re: Mielipiteitä öljystä

Viesti Kirjoittaja Ääni »

Olen huomannut että kun on auto on pakkasella lohkolämppärissä kiinni ennen käynnistystä eli kone kunnolla lämmin niin ei muuten naputa pätkääkään nostajat. Pakkasilla kylmäkäynnistyksessä muuten pitävät aika ikävää mekkalaa melko pitkään. Lämmin öljy paras öljy :-)
Vastaa Viestiin