Moottorin jäähdytysnesteen poistotulppa, 90 -85

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
peekar
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 13:16
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Moottorin jäähdytysnesteen poistotulppa, 90 -85

Viesti Kirjoittaja peekar »

Auto on Saab 90 -85, jonka moottorin jäähdytysnesteen poistotulppaa en löydä millään. Käyttöohjekirjassa on piirretty kuva, jonka mukaan tulppa on moottorin oik. puolella pakosarjan alla mutta ei sieltä mitää sopivaa tulppa-kanditaattia ole löytynyt. Korjauskäsikirjastakaan (Saab 99/90 1970 - 1987) ei ole paljon apua. Osaisiko joku kertoa tarkalleen, missä tulppa on ja minkä kokoisella avaimella se aukeaa.
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja okaalto »

Tästä ei kyllä ole mitään apua, mutta ainakin mun kaasariysisatkun H-koneessa tuo lohkon tyhjennystulppa on nimenomaan siellä lohkon kyljessä pakosarjan alla/takana. Muistaakseni se oli vielä sellainen helposti löydettävä isolla pulttikannalla varustettu tulppa. Voisko olla, ettei kaikissa H-koneissa olekaan noita tyhjennystulppia samoissa paikoissa?
Jusau

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Omassa -84:ssa tupliksessa löytyy suunnilleen ohjekirjan kuvaamasta paikasta, lohkolämppäristä n. reilu 5cm ylöspäin ja vähän etupään suuntaan. Muistaakseni 19 mm normaalilla pulttikannalla, on vaan aika paskamainen saada auki ainakin yläkautta. Kädellä tunnustelemalla pitäisi kyllä löytyä, kanta ei ole normaalia pulttia kummempi.
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

VM-85 eteenpäin se poisto proppu muuttuu taaemmas samaan alumiini jalkaan jossa on lohkolämmitin kiini!tosin on aika hankala avata jos on lohkolämmitin paikallaan,ei mahdu kunnolla minkäänlainen avain propun kantaan! :wink:
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja okaalto »

ecopower kirjoitti:VM-85 eteenpäin se poisto proppu muuttuu taaemmas samaan alumiini jalkaan jossa on lohkolämmitin kiini!tosin on aika hankala avata jos on lohkolämmitin paikallaan,ei mahdu kunnolla minkäänlainen avain propun kantaan! :wink:
Onkohan tässä jotain eroa 90:n ja 900:n välillä, sillä mun auto on '88 ja mielestäni siinä tyhjennysproput molemmissa paikoissa, plus se reikä missä lohkolämppäri on. 8O
peekar
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 13:16
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peekar »

ecopower kirjoitti:VM-85 eteenpäin se poisto proppu muuttuu taaemmas samaan alumiini jalkaan jossa on lohkolämmitin kiini!tosin on aika hankala avata jos on lohkolämmitin paikallaan,ei mahdu kunnolla minkäänlainen avain propun kantaan! :wink:
Siellä se näköjään on. Ohjekirjan kuvaan ei vain ole piirretty lohkolämmittimen jalkaa, pelkkä tulppa jossain pakosarjan alla.
Leipuri
"Ruisku"
Viestit: 135
Liittynyt: Ti Elo 05, 2003 12:39
Paikkakunta: Turku

Re: Moottorin jäähdytysnesteen poistotulppa, 90 -85

Viesti Kirjoittaja Leipuri »

(Vanha keskustelu, mutta ei ehkä tarkoituksenmukaista aloittaa uutta)

Itse kanssa etsiskelin kovasti tuota poistotulppaa. Yhden ehdokkaan jo löysin, mutta se olikin vaihteistoöljyn mittatikkumutteri :) .
Mutta sieltähän se (se isohko mutteri?) löytyi lohkolämmittimen vierestä (auto siis 900 i16 2.1 -92).

No, todellakin on aika haastavassa paikassa ja kun ei ole monttua, nosturia tms. käytössä, niin onko muuta vaihtoehtoa järjestelmän tyhjentämiseen?

Entä, miten jäähdyttimen tyhjennyshanassa on vain yksi mutteri? Onko muuttunut jossain välissä, kun ohjekirjan mukaan pitäisi olla kaksi?
Saab 9000 CD -96
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Moottorin jäähdytysnesteen poistotulppa, 90 -85

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Yksi vaihtoehto on irroittaa se alumiininen palikka lohkon kyljestä, jossa se lohkolämmitin on kiinni. Näin olen tehnyt niissä tapauksissa, joissa tuo vastus on estänyt tyhjennyspropun pyörittämisen. Voi olla jopa hyväkin veto, koska samalla pääsee kaivamaan vuosien saatossa kertyneet moskat pois lämmittimen vastuksen ympäriltä. Asennuksessa vaan puhdistaa ja kuivaa tiivistepinnat, tiivisteliimaa pintoihin ja pultit takaisin kiinni. Se on kiinni kolmella M8 pultilla. Helppo juttu.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin