Paisuntasäiliön korkki
-
- "Kaasari"
- Viestit: 15
- Liittynyt: Su Marras 29, 2009 10:17
Paisuntasäiliön korkki
Terve,
Pitäskö paisuntasäiliöön kertyä painetta, eli kun ajon jälkeen avaa paisuntasäiliön korkin niin pitäskö suhahtaa reilusti? Itsellä ei suhahda ollenkaan, vähän vaan "kurisee" jäähd. järjestelmä ajon jälkeen(mahd. ilmaa?). Oiskohan korkissa vikaa, ja mitäs tuo aiheuttaa kun ei oo painetta? Voisko johtua hiushalkeamasta kannessa? Lämppäri ei puhalla kuin lämmintä ilmaa, ei tulista eikä polttavan kuumaa.
Pitäskö paisuntasäiliöön kertyä painetta, eli kun ajon jälkeen avaa paisuntasäiliön korkin niin pitäskö suhahtaa reilusti? Itsellä ei suhahda ollenkaan, vähän vaan "kurisee" jäähd. järjestelmä ajon jälkeen(mahd. ilmaa?). Oiskohan korkissa vikaa, ja mitäs tuo aiheuttaa kun ei oo painetta? Voisko johtua hiushalkeamasta kannessa? Lämppäri ei puhalla kuin lämmintä ilmaa, ei tulista eikä polttavan kuumaa.
Re: Paisuntasäiliön korkki
Ei saa olla painetta, sillon on jotakin vikaa jos on paisarissa painetta. Tai saahan se pienen suhahduksen päästää mutta ei niin paljon saa kuohuta että nesteet uhkaa käsille tulla.Lättähattu kirjoitti:Terve,Pitäskö paisuntasäiliöön kertyä painetta, eli kun ajon jälkeen avaa paisuntasäiliön korkin niin pitäskö suhahtaa reilusti?
Onko nestettä tarpeeksi, jos kurinaa kuuluu ja ei tule kuumaa ilmaa niin voi olla nestepinta liian alhainen.
Isoratas lyöp tyhyjee nii että korvissa soe.
Saab 900 -88
Saab 900i -88
Saab 900 -88
Saab 900i -88
Re: Paisuntasäiliön korkki
Kyllä siellä jäähdytysjärjestelmässä kuuluu pieni ylipaine olla, n. 1bar jonka korkki venttiileineen on suunniteltu pitämään.
Re: Paisuntasäiliön korkki
Oiskohan ilmaa syystä tai toisesta järjestelmässä? Paa auto tulille, lämmityslaite huutamaan kuumaa ja koita vaikka ensialkuun rutistella noita vesiletkuja paisarin korkki auki. Näät sitten tuleeko ilmaa poies. Nouseeko lämpömittari kuitenkin normaaliin lukemaan?
-
- "Kaasari"
- Viestit: 15
- Liittynyt: Su Marras 29, 2009 10:17
Re: Paisuntasäiliön korkki
Joo nousee lämmöt normaalisti puoleen väliin. Täytyy rutistella letkuja ja täytyy koittaa aukoa tuota ilmausnippaakin, auto pitää olla ilmeisesti käynnissä kun tuota ilmausnippaa availee?TopiKatti kirjoitti:Oiskohan ilmaa syystä tai toisesta järjestelmässä? Paa auto tulille, lämmityslaite huutamaan kuumaa ja koita vaikka ensialkuun rutistella noita vesiletkuja paisarin korkki auki. Näät sitten tuleeko ilmaa poies. Nouseeko lämpömittari kuitenkin normaaliin lukemaan?
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
Re: Paisuntasäiliön korkki
Jos puhutaan termostaatin kotelossa olevasta nipasta, niin sen pitää olla kiinni koneen käydessä. Ilmaus sitä kautta tapahtuu siis moottorin seistessä.Lättähattu kirjoitti:Joo nousee lämmöt normaalisti puoleen väliin. Täytyy rutistella letkuja ja täytyy koittaa aukoa tuota ilmausnippaakin, auto pitää olla ilmeisesti käynnissä kun tuota ilmausnippaa availee?
Jäähdytysjärjestelmähän siis on suunniteltu toimimaan kevyesti paineistettuna (alle 1.2 bar). Kertomasi perusteella vaikuttaisi, että paisuntasäiliön korkki ei pidä painetta sisällään. Jos kannessa olisi hiushalkeama, niin järjestelmään kehittyisi painetta enemmänkin. Suosittelen kokeilemaan toista paisarin korkkia.
Lämmitysilman lämpötilaan voi vaikuttaa moni asia:
- roskia ilmakanavissa
- lämppärin hana ei aukea kokonaan
- lämppärin hanan ohivirtausventtiili - jos sellainen on - vuotaa kuumaa nestettä takaisin koneeseen.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
-
- "Kaasari"
- Viestit: 15
- Liittynyt: Su Marras 29, 2009 10:17
Re: Paisuntasäiliön korkki
En halua väittää vastaan mutta luulisi että jos siellä on jossain ilmalukko, niin eikait se lähde sieltä itsekseen liikkeelle, ilman että vesi kiertää?Pekka Valtanen kirjoitti: Jos puhutaan termostaatin kotelossa olevasta nipasta, niin sen pitää olla kiinni koneen käydessä. Ilmaus sitä kautta tapahtuu siis moottorin seistessä.
Kuinka tuon lämppärin hanan voi testata? Ainakin se muovinen hammasratas liikkuu siellä sen lämmönsäätö tankon välityksellä. Mutta voihan olla että hana ei aukea ääriasentoonsa.Pekka Valtanen kirjoitti: Lämmitysilman lämpötilaan voi vaikuttaa moni asia:
- roskia ilmakanavissa
- lämppärin hana ei aukea kokonaan
- lämppärin hanan ohivirtausventtiili - jos sellainen on - vuotaa kuumaa nestettä takaisin koneeseen.
Löytyyköhän meikäläiseltä tuollasta ohivirtausventtiiliä, auto on vuodelta 87 ja 8-venttiilinen kaasari, oliko se niin että tuota on vain 16v ruisku koneissa?
Re: Paisuntasäiliön korkki
Ilmausnipasta letku paisarin korkille, ettei neste lennä pitkin konehuonetta ja kone käyntiin. Kun letkusta tulee puhdas nestenoro kierrosten mukaan voimistuen ja ilman ilmakuplia, on homma ok. Tietysti kone täytyy käyttää ensin lämpöiseksi, että termari on auki.
Re: Paisuntasäiliön korkki
kyllä se korkin tiivistyspuoli voinee ryytyä niin paljon, että ei pidä painetta, mutta luulisi silloin lämpömittarin täysin vakiintuneessa tilanteessa näyttävän alakanttiin ? korkkia voi yrittää putsaillakin, tiivari irti ja pesee vanhalla hampiharjalla yms ..ja voihan ne korkkien jousetkin väsähtää jne..
Se korkin painehan sen max lämpötilan luo, muutoin se vesiosuus seoksessa alkaisi kiehumaan jo "kuuluisassa" 100 °C: ssa. vaikka termari päästääkin veden syyläriin jo n. 89 asteessa, niin kannen sisällä nesteessä lie silloin lähes 100 asteen lämpötiloja ja olisi kuumassa ajossa kiehumisvaara, jos järjestelmä ei olisi paineistettu. kylmässä ajossa ja talvella tai lyhyessä pätkäajossa systeemin paineen puutosta ei varmaan hevin huomaa. kerran epäilin moista.
0,2 bar ylipaine vastaa n. 105 °C veden kiehumislämpötilaa.
Se korkin painehan sen max lämpötilan luo, muutoin se vesiosuus seoksessa alkaisi kiehumaan jo "kuuluisassa" 100 °C: ssa. vaikka termari päästääkin veden syyläriin jo n. 89 asteessa, niin kannen sisällä nesteessä lie silloin lähes 100 asteen lämpötiloja ja olisi kuumassa ajossa kiehumisvaara, jos järjestelmä ei olisi paineistettu. kylmässä ajossa ja talvella tai lyhyessä pätkäajossa systeemin paineen puutosta ei varmaan hevin huomaa. kerran epäilin moista.
0,2 bar ylipaine vastaa n. 105 °C veden kiehumislämpötilaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
Re: Paisuntasäiliön korkki
Saabin korjaamokäsikirjasta tuon kertomani tavan olen omaksunut. Ja ihan hyvin sillä tavalla olen saanut satkuni ilmattua.Lättähattu kirjoitti:En halua väittää vastaan mutta luulisi että jos siellä on jossain ilmalukko, niin eikait se lähde sieltä itsekseen liikkeelle, ilman että vesi kiertää?Pekka Valtanen kirjoitti: Jos puhutaan termostaatin kotelossa olevasta nipasta, niin sen pitää olla kiinni koneen käydessä. Ilmaus sitä kautta tapahtuu siis moottorin seistessä.
OG-900:n moottorissa on sen verran hyvä nesteenkierto, että ilmalukkoa sinne ei saa syntymään muualle kuin juuri termostaatinkoteloon. Ja sieltä se saadaan lähtemään painovoimalla, kun nestepinta on paisarissa ylempänä kuin ilmausnippa. Käyvän moottorin ilmausnipan aukaiseminen johtaa Aero93SC:n kuvailemaan nesteen pärskymiseen. Mutta onnistuu toki myös sillä tavalla.
Ja siitä lämmitysilmasta vielä. Jos jäähdytin on kunnossa, niin koetappa 92-asteista termostaattia. Kahteen vaparisatkuuni olen sellaisen laittanut enkä kesäksikään pois ottanut. Mutta sen jälkeen kabiinissa lämmintä riitti.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Paisuntasäiliön korkki
oli aivan yll'ättävä tieto pekalta. ja itse kans tarkastin asian korjaamokäsikirjasta moottori 2 ni siinä k'sketään pitämään nippa kiinni moottorin käydessä.
eli jos on toinen nippa kuten esim tupliksessa kennon lähellä siitä voi yrittää saada ilmaa pois.
eli jos on toinen nippa kuten esim tupliksessa kennon lähellä siitä voi yrittää saada ilmaa pois.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
-
- "Kaasari"
- Viestit: 15
- Liittynyt: Su Marras 29, 2009 10:17
Re: Paisuntasäiliön korkki
Yritin ilmailla saabia tänään auton käynnissä ja moottori sammuksissa. Vaikka ilmausnippa oli auki niin en saanut tulemaan sieltä nestettä/ilmaa, kuin painelemalla ylävesiletkua. Eli vaikka auto oli käynnissä niin nestettä ei räiskynyt sieltä, muuta kuin painelemalla ylävesiletkusta, onkohan vesipumppu entinen? Eikö auto keittäisi jos näin olisi? Auto kyllä toimii ihan normaalisti ja lämmöt pysyy mittarin puolivälissä.
Re: Paisuntasäiliön korkki
ei ainakaan 16 v koneesta paljoa ilmaa tullut, kun puolet nesteestä tossa syksyllä laskin alavesiletkusta pois.Lättähattu kirjoitti:Yritin ilmailla saabia tänään auton käynnissä ja moottori sammuksissa. Vaikka ilmausnippa oli auki niin en saanut tulemaan sieltä nestettä/ilmaa, kuin painelemalla ylävesiletkua. Eli vaikka auto oli käynnissä niin nestettä ei räiskynyt sieltä, muuta kuin painelemalla ylävesiletkusta, onkohan vesipumppu entinen? Eikö auto keittäisi jos näin olisi? Auto kyllä toimii ihan normaalisti ja lämmöt pysyy mittarin puolivälissä.
Olihan sisälämmityksen venttiili auki, jotta siellä oleva ilmakin lähtee kiertoon...
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: Paisuntasäiliön korkki
Moottorin käydessä, ilmaus pitäisi ymmärtääkseni suorittaa siten että moottori on käytetty lämpimäksi ja paisuntasäiliön korkki on käynnin ajan kiinni. Korjatkaa viisaammat jos olen väärässä. Käynnin aikana voit myös kädellä puristella näkyvissä olevia vesiletkuja.Lättähattu kirjoitti:Yritin ilmailla saabia tänään auton käynnissä ja moottori sammuksissa. Vaikka ilmausnippa oli auki niin en saanut tulemaan sieltä nestettä/ilmaa, kuin painelemalla ylävesiletkua. Eli vaikka auto oli käynnissä niin nestettä ei räiskynyt sieltä, muuta kuin painelemalla ylävesiletkusta, onkohan vesipumppu entinen? Eikö auto keittäisi jos näin olisi? Auto kyllä toimii ihan normaalisti ja lämmöt pysyy mittarin puolivälissä.
Jos lämmöt on mittarissa ok, tuskin vesipumpussa vikaa silloin on.
Muistaakseni termostaattikotelon ilmausnippa on siihen tarkoitukseen, että se pidetään auki silloin kun jäähdytysjärjestelmä täytetään, ja suljetaan kun sieltä alkaa tulemaan nestettä. Voin muistaa toki väärin tämänkin.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: Paisuntasäiliön korkki
Kannattaa myös täyttövaiheessa ravottaa lämppärille menevää ylempää letkua ja samalla puhaltaa paisarin korkin aukosta niin että nestettä tulee letkun ravosta niin saa lämppärin ilmattua kerralla kunnolla.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147