Mistä johtuu??
Mistä johtuu??
Annoin ex-rouvan madzaan virtaa eilen!Jätin auton parkkiin eilen ja flekti jäi pyörimään ajon jälkeen ja aamulla saabista akku tyhjä Laitoin akkulaturin kiinni ja taas flekti alkoi heti pyörimään??Mistä johtuu????Otin piuhan irti et saa virtaa akkuun!P.s.Akku uusittu syksyllä!
Klubilainen 3656.
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 96
- Liittynyt: Ma Helmi 16, 2004 15:38
- Paikkakunta: Jämsä
Re: Mistä johtuu??
Mulla on käynyt parissa autossa vastaavasti ja syynä on ollut kummallakin kerralla flektin termostaatti. Termostaatti on syylärin yläkulmassa oleva pyöreä mötikkä, johon tulee kaksi johtoa. Ota toinen johto irti, kunnes saat hankittua uuden termostaatin. Vaihto käy helposti, kun auto ei ole kuuma ei tarvi laskea nesteitäkään kokonaan pois vaan äkkiä uusi termari vaan tilalle.
9-5 2,3tA -03 ka, 9-5 2,0tA wagon ka, 900 -92 2,1 ka, 96 -75 oe, 900 99 96 vo
Re: Mistä johtuu??
Kiitos vinkistä!Auttoi asiassa ja huomenna haen uuden termarin!!MattiTapio kirjoitti:Mulla on käynyt parissa autossa vastaavasti ja syynä on ollut kummallakin kerralla flektin termostaatti. Termostaatti on syylärin yläkulmassa oleva pyöreä mötikkä, johon tulee kaksi johtoa. Ota toinen johto irti, kunnes saat hankittua uuden termostaatin. Vaihto käy helposti, kun auto ei ole kuuma ei tarvi laskea nesteitäkään kokonaan pois vaan äkkiä uusi termari vaan tilalle.
Klubilainen 3656.
Re: Mistä johtuu??
Kas kun nyt noin virran antamisesta toiselle autolle häiriintyi.
Mullakin alkoi toi termostaatti joskus oikuttelemaan. Ei pysähtyny puhallin ollenkaan. Ja kun johdot otti irti ja laitto uudelleen kiinni niin juuri ja juuri meinasi lähteä puhallin liikkeelle. Eli siis ei kumminkaan päästänyt niin paljoa virtaa läpi että puhallin olisi kunnolla käynnistynyt.
Tähän voi muuten väsätä relekytkennän, mikä säästää tuota termostaattia. Viimeisissä 900 malleissa sellainen on vakiona.
Vaikka eihän ne termostaatit oo ees kalliita eikä hankalia vaihtaa.
Mullakin alkoi toi termostaatti joskus oikuttelemaan. Ei pysähtyny puhallin ollenkaan. Ja kun johdot otti irti ja laitto uudelleen kiinni niin juuri ja juuri meinasi lähteä puhallin liikkeelle. Eli siis ei kumminkaan päästänyt niin paljoa virtaa läpi että puhallin olisi kunnolla käynnistynyt.
Tähän voi muuten väsätä relekytkennän, mikä säästää tuota termostaattia. Viimeisissä 900 malleissa sellainen on vakiona.
Vaikka eihän ne termostaatit oo ees kalliita eikä hankalia vaihtaa.
SAAB
Re: Mistä johtuu??
kannattaa ottaa uusi orkkis- tiiviste myös, ne vanhat ovat usein aika kypsiä. kokokin on sellainen, jotta ei tuppaa tarvikepuolelta oikein hyvin istuvaa löytyä...jönni kirjoitti:Kiitos vinkistä!Auttoi asiassa ja huomenna haen uuden termarin!!MattiTapio kirjoitti:Mulla on käynyt parissa autossa vastaavasti ja syynä on ollut kummallakin kerralla flektin termostaatti. Termostaatti on syylärin yläkulmassa oleva pyöreä mötikkä, johon tulee kaksi johtoa. Ota toinen johto irti, kunnes saat hankittua uuden termostaatin. Vaihto käy helposti, kun auto ei ole kuuma ei tarvi laskea nesteitäkään kokonaan pois vaan äkkiä uusi termari vaan tilalle.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: Mistä johtuu??
Itsellänikin aikoinaan hajosi satkusta tuo termari apuvirran antamisen seurauksena. Kannattaa muistaa irroittaa kyseinen mötikkä varovaisesti ettei vahingossa katkaise sitä ohutta muoviputkea joka lähtee siitä vierestä paisarille. On meinaan kiusallista.
Tämänhetkiset räpsät:
Saab 96 V4 Super RS 1979
Saab 96 V4 Super RS 1979
Re: Mistä johtuu??
Voisiko joku asiantuntija selittää miten tämä on mahdollista? Voiko mikä tahansa sähkövempain hajota autosta vain apuvirtaa antamalla? Ettei vaan syynä olisi ollut apuvirtakaapelien huolimaton käsittely?Playboy kirjoitti:Itsellänikin aikoinaan hajosi satkusta tuo termari apuvirran antamisen seurauksena.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
-
- "Kaasari"
- Viestit: 17
- Liittynyt: Ke Tammi 30, 2008 10:53
Re: Mistä johtuu??
No minäkin annoin pari päivää sitten apuvirtaa ja nyt sitten "satku hyytyi" (viesti alempana). Voisiko olla syy? Uskaltaako sitä ollenkaan tehdä?
OG 900 2.1i 16 V -93
Re: Mistä johtuu??
Mun teoria:
Taitaa olla vaan että apuvirtaa antava auto on käynnissä ja käy niin pitkään että flekti menee päälle ja samalla hitsaa ko. kykimen kärjet kiinni.
Talvella harvemmin flekti käy edes päällä ja liekkö koskaan talvella muutenkaan kuin ko. virrananto tilanteessa ja flektin kytkimen kärjet vähäisen käytön jäljiltä hieman hapettuneet ja kun ne vaikka kuukausien käyttämättömyyden jäljiltä eka kerran yhdistävät virtaa niin vähän aikaa palaa valokaari eli kärjet sirraa ennekuin kytkeytyy ja samalla hitsaa kärjet kiinni ja koska kykin toimii bi.- metalli periaattella niin hento jousivoima ei jaksa irroittaa kevyesti hitsautuneita kärkiä toisistaan.
Tämä ilmiö tuli esille normaalissa ulkorakennuksen valokatkaisijassa.
Katkaisija oli syksyllä käyttämättä viikkojakin ja kun napsauttaa valot päälle niin kytkin sirras vähän aikaa ja valot "värisivät" samalla ja kun valoja sammutti niin joutui kopaisemaan kytkintä että irroitti kytkinnastat toistaan koska sirraus oli "hitsannut" kytkinpinnat kevyesti toisiinsa.
+ murphyn laki tekee sen että tää sattuu just silloin kun antaa apuvirtaa niin sitä heti luulee että se aiheutti sen suoranaisesti
Taitaa olla vaan että apuvirtaa antava auto on käynnissä ja käy niin pitkään että flekti menee päälle ja samalla hitsaa ko. kykimen kärjet kiinni.
Talvella harvemmin flekti käy edes päällä ja liekkö koskaan talvella muutenkaan kuin ko. virrananto tilanteessa ja flektin kytkimen kärjet vähäisen käytön jäljiltä hieman hapettuneet ja kun ne vaikka kuukausien käyttämättömyyden jäljiltä eka kerran yhdistävät virtaa niin vähän aikaa palaa valokaari eli kärjet sirraa ennekuin kytkeytyy ja samalla hitsaa kärjet kiinni ja koska kykin toimii bi.- metalli periaattella niin hento jousivoima ei jaksa irroittaa kevyesti hitsautuneita kärkiä toisistaan.
Tämä ilmiö tuli esille normaalissa ulkorakennuksen valokatkaisijassa.
Katkaisija oli syksyllä käyttämättä viikkojakin ja kun napsauttaa valot päälle niin kytkin sirras vähän aikaa ja valot "värisivät" samalla ja kun valoja sammutti niin joutui kopaisemaan kytkintä että irroitti kytkinnastat toistaan koska sirraus oli "hitsannut" kytkinpinnat kevyesti toisiinsa.
+ murphyn laki tekee sen että tää sattuu just silloin kun antaa apuvirtaa niin sitä heti luulee että se aiheutti sen suoranaisesti
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Re: Mistä johtuu??
tuohon vielä huomiona, että kyseinen osa taitaa olla lämpötila-anturin nimellä..jönni kirjoitti:Kiitos vinkistä!Auttoi asiassa ja huomenna haen uuden termarin!!MattiTapio kirjoitti:Mulla on käynyt parissa autossa vastaavasti ja syynä on ollut kummallakin kerralla flektin termostaatti. Termostaatti on syylärin yläkulmassa oleva pyöreä mötikkä, johon tulee kaksi johtoa. Ota toinen johto irti, kunnes saat hankittua uuden termostaatin. Vaihto käy helposti, kun auto ei ole kuuma ei tarvi laskea nesteitäkään kokonaan pois vaan äkkiä uusi termari vaan tilalle.
-900i2,1-92, käyttis: Vo**o v40 D3 Summum aut.
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
Re: Mistä johtuu??
Motonet-termistössä on nimetty jäähdytyspuhallinanturiksi, mutta oikeastihan se on termostaattikytkin.saba2,1 kirjoitti:tuohon vielä huomiona, että kyseinen osa taitaa olla lämpötila-anturin nimellä..
EPC:ssä lämpökosketin eli termokontakt.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Mistä johtuu??
Tuossa tulikin jo osasyy miksi se lämpötilakytkin vaimikäseoli jää kiinni...
Syy miksi se tapahtuu juuri apuvirranatotilanteessa, on konepellin auki oleminen... ilmavirta ei pääse jäähdyttämään jäähdytyintä kunnolla, varsinkaan yläosaa, jolloin puhallin puhaltelee turhan pitkään...
Normaalisti käyntijaksot on melko lyhyitä.
Kannattaa sitä ropellia pyörittää silloin tällöin sen verran että näkee aukeeko kytkimen kärjet kunnolla... tuohan on ilmeisesti bi-metalli-tyyppinen kytkin...?
Syy miksi se tapahtuu juuri apuvirranatotilanteessa, on konepellin auki oleminen... ilmavirta ei pääse jäähdyttämään jäähdytyintä kunnolla, varsinkaan yläosaa, jolloin puhallin puhaltelee turhan pitkään...
Normaalisti käyntijaksot on melko lyhyitä.
Kannattaa sitä ropellia pyörittää silloin tällöin sen verran että näkee aukeeko kytkimen kärjet kunnolla... tuohan on ilmeisesti bi-metalli-tyyppinen kytkin...?
-------------------------8<----------->8--------
#1395
#1395
Re: Mistä johtuu??
Muistatkos Jus minkä kokoisella kiintoavaimella kyseinen osa lähtee irti? Tuntuu et mikään kokeilema ei oo ihan oikea... Ei kai kyseessä ole tuumakoko?
Onkohan noissa lämpötila-antureissa muuten eroa, et onko 16V Turbo vai 8 tappinen vapari? Jos meinaan sama osa molemmissa, niin saattais löytyä elimenluovuttaja läheltä. Maahantuojalla ko. osa on tilauskamaa ja hinta 90 euroa! Motonetissä myyvät vissiin kolmea eri vaihtoehtoa. Lisämerkinnällä "turbo" oleva anturi maksaa 8 euroa, mut ikävä kyllä varastosaldo on pyöreä nolla...
Onkohan noissa lämpötila-antureissa muuten eroa, et onko 16V Turbo vai 8 tappinen vapari? Jos meinaan sama osa molemmissa, niin saattais löytyä elimenluovuttaja läheltä. Maahantuojalla ko. osa on tilauskamaa ja hinta 90 euroa! Motonetissä myyvät vissiin kolmea eri vaihtoehtoa. Lisämerkinnällä "turbo" oleva anturi maksaa 8 euroa, mut ikävä kyllä varastosaldo on pyöreä nolla...
jus kirjoitti:Motonet-termistössä on nimetty jäähdytyspuhallinanturiksi, mutta oikeastihan se on termostaattikytkin.saba2,1 kirjoitti:tuohon vielä huomiona, että kyseinen osa taitaa olla lämpötila-anturin nimellä..
EPC:ssä lämpökosketin eli termokontakt.
Saabismi on sairautta...
... ja olen kuolemansairas!
Jäsen # 2684
... ja olen kuolemansairas!
Jäsen # 2684
Re: Mistä johtuu??
Vai onko syynä kuitenkin ex-rouva? (ja Madzakin vielä...... kyllähän tuosta yhdistelmästä jo taudit tarttuu?)lucaf kirjoitti:Voisiko joku asiantuntija selittää miten tämä on mahdollista? Voiko mikä tahansa sähkövempain hajota autosta vain apuvirtaa antamalla? Ettei vaan syynä olisi ollut apuvirtakaapelien huolimaton käsittely?Playboy kirjoitti:Itsellänikin aikoinaan hajosi satkusta tuo termari apuvirran antamisen seurauksena.