Ströberg kaasuttimesta

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
baasi99
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 13:49

Ströberg kaasuttimesta

Viesti Kirjoittaja baasi99 »

Mitä öljyä ja kuinka paljon siihen kaasuttimeen täytyy laittaa siitä korkin reijästä?
Mikä voisi olla vialla kun ei kylmänä lähde käymään ei millään mut lämpimänä kuin palmun alta? auto on 99 ja h-moottori.
keskikonsoli
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04

Re: Ströberg kaasuttimesta

Viesti Kirjoittaja keskikonsoli »

Sellaista ohutta öljyä, eli niin sanottua ompelukoneöljyä tai polkupyöränkettinki öljyä sinne ihan reilusti että se pinta näkyy siinä putkilossa kun laittaa sen hidastinmännän paikalleen. Tuohon kylmäkäynnistykseen en oikein muuta osaa sanoa kuin että onhan akku ja sytyspuolen osat kunnossa eli tulpat ja virranjakajan kansi + pyörijä? Huonot ja vanhat tulpanjohdotkin voivat vaikuttaa kylmäkäynnistykseen ja sitten tietenkin onkohan imun eli kylmäkäynnistimen asiat kunnossa (esim. vaijeri. ym)? Tietävämmät jatkakoon.. :roll:
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Re: Ströberg kaasuttimesta

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

Virallisestihan sinne kaasariin tulee laittaa automaattivaihteiston öljyä (ATF), mutta muukin sopivan juokseva öljy varmasti kelpaa. Öljyn tarkoitushan on vaimentaa luistin liikkuminen imusarjan sykkivän paineen vaihtelun mukaan. Toisaalta öljy ei saa olla liian jäykkääkään, että luisti voisi kuitenkin liikkua suunnitellulla tavalla.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
baasi99
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 13:49

Re: Ströberg kaasuttimesta

Viesti Kirjoittaja baasi99 »

On käynyt mielessä että vaihtaisin tohon tuplat, jotkut solexit ja tai weberit mut on aika kiven alla nuo imusarjat että mistähän voisi löytyä? Uutta ei oikein raaskisi ostaa. Autohan on jäärata autona että lisäpotku ei olisi pahitteeksi mutta kun toimii lämpimänä tuollakin kaasarilla todella hyvin, ainut on vaan tuo kylmäkäynnistys joka tuottaa tuskaa:(
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Ströberg kaasuttimesta

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

orggis tuplakaasareita luulis löytyvän ei muuta ku ostoilmoitusta kehiin.

ruotsis taitaa uus imusarja + kaasarit weber siis n.1500euroa olla pakettihinta..

sais ainakin roheet äänet
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7570
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Ströberg kaasuttimesta

Viesti Kirjoittaja mestari »

jos nyt ihan perusasioista lähtis eli vaihda sytytys osat ensin...
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
baasi99
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 13:49

Re: Ströberg kaasuttimesta

Viesti Kirjoittaja baasi99 »

Uutta tekniikkaa starttaukseen. Ryypyn kun laittaa päälle ja ei hipaisekkaan kaasuun nii paremmin lähtee käymään. Ihan riittävän hyvin jääautoks:)
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Ströberg kaasuttimesta

Viesti Kirjoittaja lucaf »

baasi99 kirjoitti:Uutta tekniikkaa starttaukseen. Ryypyn kun laittaa päälle ja ei hipaisekkaan kaasuun nii paremmin lähtee käymään.
Noin minä käynnistän aina vanhat Saabit. B-moottorisissa jostain syystä ryypyllä saa helposti tukahdutettua moottorin, H-moottorisissa saa ronskimmin annostella.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
saasko
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: Pe Elo 07, 2009 11:42

Re: Ströberg kaasuttimesta

Viesti Kirjoittaja saasko »

Laitetaan tähän kun ei kehtaa uutta aihetta tehä.

Mikä voisi olla vikana, kun kylmänä ei pysy käynnissä pelkällä imulla. Tyhjäkäynnillä siis? Kaasua täytyy antaa parhaimmillaan sen 2-5min ennen kuin pysyy itsekseen käynnissä.

Auto on siis 900 -87 2.0l kaasari. Muuten kyllä toimii hyvin ja bensa maistuu. 190tkm ajettu jos sillä nyt jotain merkitystä on.
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ströberg kaasuttimesta

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

saasko kirjoitti: Kaasua täytyy antaa parhaimmillaan sen 2-5min ennen kuin pysyy itsekseen käynnissä.
Ettei vain ryyppyvaijerissa olisi väljää? Normaalisti ei kuuluisi vaatia kaasunpainamista.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
saasko
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: Pe Elo 07, 2009 11:42

Re: Ströberg kaasuttimesta

Viesti Kirjoittaja saasko »

Juha96 kirjoitti:
saasko kirjoitti: Kaasua täytyy antaa parhaimmillaan sen 2-5min ennen kuin pysyy itsekseen käynnissä.
Ettei vain ryyppyvaijerissa olisi väljää? Normaalisti ei kuuluisi vaatia kaasunpainamista.
Täytyy kyllä huomenna tarkistaa. Toivottavasti olisi näin yksinkertainen vika.

Alipaineletkuja uusin tuohon kesällä aika monta.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Ströberg kaasuttimesta

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Eikös siellä missä ryyppyvaijeri kiinnittyy kaasuttimeen, ole ruuvia kiertämällä mahdollista säätää kuinka paljon ns. kaasuläppä kääntyy ryypyn mukana, sehän vaikuttaa oleellisesti tyhjäkäyntiin.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
saasko
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: Pe Elo 07, 2009 11:42

Re: Ströberg kaasuttimesta

Viesti Kirjoittaja saasko »

lucaf kirjoitti:Eikös siellä missä ryyppyvaijeri kiinnittyy kaasuttimeen, ole ruuvia kiertämällä mahdollista säätää kuinka paljon ns. kaasuläppä kääntyy ryypyn mukana, sehän vaikuttaa oleellisesti tyhjäkäyntiin.
Täytyy tarkistaa. Kiitoksia tiedosta.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ströberg kaasuttimesta

Viesti Kirjoittaja jus »

lucaf kirjoitti:Eikös siellä missä ryyppyvaijeri kiinnittyy kaasuttimeen, ole ruuvia kiertämällä mahdollista säätää kuinka paljon ns. kaasuläppä kääntyy ryypyn mukana, sehän vaikuttaa oleellisesti tyhjäkäyntiin.
Säätöohje Strömbergin korotetulle tyhjäkäynnille ryypyn ollessa päällä löytyy tuolta: http://faq.saabnet.ru/saab_carbs/7_troubleshooting.pdf

Moottori lämpimänä:
Ryyppyvivipu sellaiseen asentoon että vivun ja stopparin väliin sopii 8 mm pora tmv puikko, säätöruuvista säädetään niin että tyhjäkäynti on 1100 - 1350 +-50 r/min vuosimallin mukaan.

Muitakin pätkiä Strömberg/Pierburg-kaasutinohjeista löytyy sisällysluettelon kautta:
http://faq.saabnet.ru/saab_carbs/list.htm

Ja koko dokumentti yhtenä pätkänä tuolta:
http://faq.saabnet.ru/saab_carbs/saab_carburettors.pdf
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
saasko
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: Pe Elo 07, 2009 11:42

Re: Ströberg kaasuttimesta

Viesti Kirjoittaja saasko »

jus kirjoitti:
lucaf kirjoitti:Eikös siellä missä ryyppyvaijeri kiinnittyy kaasuttimeen, ole ruuvia kiertämällä mahdollista säätää kuinka paljon ns. kaasuläppä kääntyy ryypyn mukana, sehän vaikuttaa oleellisesti tyhjäkäyntiin.
Säätöohje Strömbergin korotetulle tyhjäkäynnille ryypyn ollessa päällä löytyy tuolta: http://faq.saabnet.ru/saab_carbs/7_troubleshooting.pdf
Kiitoksia. Eiköhän näillä ohjeilla saa säädöt kohilleen.
Vastaa Viestiin