Paisarin kupliminen

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
solex
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Su Syys 28, 2003 23:18

Paisarin kupliminen

Viesti Kirjoittaja solex »

Olen tässä kuluvan kesän aikana koeajanut useita ogsatkuja ostoaikeissa. Yhteinen "ominaisuus" lähes jokaisessa yksilössä on ollut ilmakuplat paisuntasäiliössä. Käsittääkseni autossa on suljettu jäähdytysjärjestelmä joten ilman pääseminen järjestelmään ei pitäsi kuulua asiaan. Joten kysynkin, onko kupliva paisari aina oire kansivauriosta tai jostain muusta korjausta vaativasta kohteesta. Onko muuten 90-luvun ogsatkuissa "kuumempi" termostaatti kun 80-luvun malleissa?
turbojake
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 06:41
Paikkakunta: Klaukkala

Kuplat...

Viesti Kirjoittaja turbojake »

Voi olla kansivaurio tai sitten syylärivaurio? Mun ex, eli 2.1-16 nimittäin teki tuota ja ajattelin jo että kansi perke.. mutta syyläri vuoti ja sen vaihdon jälkeen oireet poistui.

En noista termareista tiedä, ainakin tossa 900-t8:ssa on 89 asteen termari, kesällä kävi aika lämpimänä, mutta talvea kohti ei varmaan haitanne :)
Pihasta löytyy mm. '87 APC saabi, sekä klubijäsenyyskin on.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Omassa oli kansi kiero, mitä ilmeisemmin. Teki tuota kuplintaa vähän, mutta remontin jälkeen lopetti. Silloin pantiin autoon varaosa-autosta peräisin oleva koeponnistettu ja oikaistu ja muutenkin puhdistettu kansi.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1824
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Kansivaurion kyllä taas huomaa kylmä käynnistyksestäkin. Itsellä oli Saab 900 GL -83 ja kansi oli väljä niin muutaman minuutin kävi kolmella kun pääsi nestettä sylintereihin. Ja kyllä sen kansivian huomaa yleensä ettei pirssi kulje mihinkään :wink:
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Paisarin kupliminen

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

solex kirjoitti:Olen tässä kuluvan kesän aikana koeajanut useita ogsatkuja ostoaikeissa. Yhteinen "ominaisuus" lähes jokaisessa yksilössä on ollut ilmakuplat paisuntasäiliössä. Käsittääkseni autossa on suljettu jäähdytysjärjestelmä joten ilman pääseminen järjestelmään ei pitäsi kuulua asiaan. Joten kysynkin, onko kupliva paisari aina oire kansivauriosta tai jostain muusta korjausta vaativasta kohteesta. Onko muuten 90-luvun ogsatkuissa "kuumempi" termostaatti kun 80-luvun malleissa?
Termari asiasta sen verran, että voihan niissä 80-lukulaisissa olla termarit jo sököjä, kuin taasen 90-lukulaisessa vielä toimiva. Kohtalaisen pitkäikäisiä nuo termarit vaikuttaisivat olevan, kun Saabin varaosatiskiltä ostettu 89-asteinen on toiminut jo 3,5vuotta ja vieläkään ei osoita väsymisen merkkejä. Näissä vapareissahan (ei ahtopainemittaria) 89asteinen nostaa lämpöviisarin vaaka-asentoon normaalitilanteessa n.5-8km ajolla ja hitusen yläviistoon se osoittelee silloin, kun flekti lähtee pyörimään.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin